Қазақ халқы, барша қазақстандықтар рухани биіктен танылып, қиын кезеңде қайраттандырған, құлшынар тұста айбаттандырған тұлғамен бірге толысып келеді. “ХХІ ғасыр қазақ халқының жұлдызы жанатын ғасыр болатынына сенемін”, деп бағын жандырған қайраткердің демеуімен рухани тұтасудың жаңа жарқын кезеңіне қадам басты: ұлт қадірлеген Көшбасшымен, заман сомдаған Елбасымен.
Бұл – бүгініне алаңдамауды, ертеңіне елеңдемеуді көксеген елдің орындалған тілегі. Толысқан ұлттың, жаңғырған жұрттың күрмеуге келмейтін қысқа мерзімде алған асуы.
Елбасының қанатты сөзі бар: “Бабаларымыз тірі болу үшін бір болды, біз ірі болу үшін бір болуымыз керек”. Алты Алаш ардақтаған Абылай да, Абылайдан бұрынғы Әз Тәуке де, данагөй Бұқар мен киелі үш би де – бәрі бірлікті аңсады. Ұлы Абай осы арман-аңсауды ұранды мұратқа айналдырды – “Біріңді қазақ бірің дос, көрмесең істің бәрі бос”.
Қазақ халқының ой-мақсатын жаһанмен жарыстырған дәуірлік тұлғаның көксегені де осы еді: адам мен адамды, халық пен халықты, ел мен елді жақындастыратын мүдде бірлігі болатын.
Осы ортақ мүддеге ұйыта жүріп ортақ жетістіктерге жігерлендірді. Тағдырлы ғасырларда тасада қалған қазақты жаңа ғасырда заман биігіне талпындырды. Қазіргі Қазақстан кешегі Кеңестер Одағы атанған, бүгінде ТМД, ШЫҰ, ЕурАзЭҚ, ЕҚЫҰ делінетін жарты әлемнің танымалы да, саңлағы да. Танымал болуы – бірлігінен, саңлақ болуы – көшбасшының көрегендігінен.
Абылай да, Абылайға дейінгі аумалы-төкпелі ғасырларды қайратымен қайнатқан айбындылар да елдің көш соңында тозуын емес, суырылып алға озуын тіледі. “Кеуде бір жерді жол қылып, шөлең бір жерді көл қылып” төрдегімен теңдессем деді. “Құрап жанды көп қылып, өз алдына ел қылып” өрдегімен кеңессем деді.
Бағзыдан бар байырғы жұрттың жаңа мыңжылдықта көш-керуенін бастаған қайраткер де соған құлшынды. “Алға қарайтын кез келді, іске кірісетін кез келді, ерік-жігерімізді танытатын кез келді, өмірді өзгертетін кез келді”, деді. Заманға биіктен қаратты. Қазақтың атын шартарапқа таратты. Құлшындырып құрлықтармен жарыстырды, қиын жылдарда үзілген үмітімен табыстырды. Жұтаң ғасырларда жұқарған ұлттық беделін қайтарып берді.
Халықтардың ұлы қоныс аударуын туғызған айбатты Ғұндардан соң Алаш есімді елдің ғаламға серпіліп қайырылғаны осы еді. Ата-бабаларымыз жаһанға тегеурінмен тепсініп жетті. Бүгінгі қазақ даналар мен даралардың кемеңгерлігі қонған тұлғаның тәлімімен тербеліп жетті. Сол тұлғаның өз сөзімен айтсақ, бүгінде: “Тәуелсіз Қазақ елі бар. Әлемде егемен Қазақстан бар. Оның көп ұлтты тату халқы бар. Қуатты экономикасы, сенімді саяси жүйесі бар. Ең бастысы – бүгіннен нұрлы, бүгіннен кемел болашағы бар. Сол күнге берік сенім бар”.
Абылай да, Абылайдан арғы ардақтылар да заман елге емес, ел заманға үкім айтса деп еді. Төрінде төбедей болып, төрге жарасар төредей болып төрт құбыласы теңелсе деп еді. Тек әлемнің төрі туралы толғанған жоқ-ты.
Әлемнің төрі туралы әлем таныған қайраткер ойлады. 2010-шы қайырлы жыл қазақтың ғалам төріне шыққан қайратты жылы болды. Қазақстан Еуропа өрінен адамзатқа кешелі ойын, көсем сөзін жеткізді. Тарихында бар көсемдігін, табиғатында бар парасатын танытты. Қиырлар мен қияндарға төркүл дүниенің терезесі тең болсын деген сарабдал саясатын таратты. Шартарапты аузына қаратты.
Абылай сынды айбындылар мен айдындылардың арман-аңсауы орындалды деген осы емес пе?!
Бұқар дидарлы тегеурінділер мен телегейлердің рухы риза болды деген осы емес пе?!
Туған жердің бағы жанды деген осы емес пе?!
Халық таныған көшбасшының ғана қолынан келер іс емес пе?!
* * *
Славянофильдік идеяның түйіні – Ресейді анаңды сүйгендей сүю.
Батыс идеясының түйіні – өркениеттерді үндестіру.
Абай адамзаттың бәрін бауырыңдай сүюге шақырды.
Елбасы адамды құтқарғың келсе, адамзатты құтқар деп отыр. Жаңа әлемдік үйлесімді жүйе бұрын ұдайы болып келгендей, жаһандық әскери қақтығыстардан соң емес, бейбіт түрде – үнқатысу және өзара қолайлы ұстанымдарды әзірлеу жолымен жасалуы керек. Енді адамзаттық адамгершілік, әлемдік имандылықтар туралы толғанатын кез туды. Сондықтан да “Ізгілік, рақым, имандылық секілді мәңгілік ұғымдарды санаға дарыту арқылы адамды, адам арқылы адамзатты тазарту қажет”.
Президент әлемге ұсынған түбегейлі жаңару жоспарының бір тұғыры осы болса, тағы бір діңгегі – мәдениеттердің өзара баюының шексіз мүмкіндіктерін барынша тиімді пайдалану. Осы пайымын дамыта келіп, рухани саладағы инновациялар ұғымын туғызды. Оның негізгі түйіні – адамзаттың қазіргі кемелденген өркениетке ұлттар мен ұлыстардың өзара рухани ұдайы толысуы арқылы жеткенін, бүгінде дара мәдениет жоқ екенін, жаһан тарихы тамырлас екенін әлемдік қарым-қатынас барлық салада қарқын алған шақта тағы да еске алу еді.
Грек ойшылы Августин көне ғасырлардың өзінде адамзатты Құдайдың патшалығына бірте-бірте енуге шақырған болатын. Кейін ғалам халқын бұған немістің көрнекті философы Гегель де үндеді. Ал Ж.Кондорсэ: “Құдай патшалығы – адамзаттың тіл табысуы” деп нақтылады. Осы байламдар уақыт өте келе Германияда саяси-философиялық холизм ағымын туғызды. Бұл ағым әлемде бәрі өзара байланыста, дүние біртұтас деп уағыздады.
Аталған түйіндердің әр қоғамда әрқилы баға алғаны белгілі. Мүдде ортақтығы әлемді былай қойғанда, жекелеген құрлықтың өзінде жоқ. Бұған әр кезеңнің ұлтшылдық пиғылдағы саясатшылары мен философтары ықпал жасауда. ХІХ ғасырдың соңында Германия гоеграфы Фридрих Ратцель (1844-1904) бастап, ХХ ғасырдың бас кезінде геосаясатшы Карл Хаусгофер (1869-1946) қостаған әлді мемлекеттердің әлсіз елдерге экспансиясының прогресшіл әсері жайлы идея саяси айналымнан біржола алынып тасталған жоқ. Мұндай экспансия кенжелеп қалғандарды қатарға күшпен қосу деген әуенмен әлі де айтылып жүр. Осы кесірлі байлам кезінде Гитлердің нәсілшіл-фашистік агрессиясын асқындырғаны ұмытылып кеткендей.
Өзге ұлттар мен ұлыстарға Америка Құрама Штаттарының президенттері де әркелкі қарады. Үндістер отанында ту көтергеннен ғаламға демократия идеясын насихаттаумен келе жатқан осы алпауыт мемлекеттің басшылары ұстанған қағида кейде адамзаттық идеалдарға қабыспай жатады. АҚШ президентінің бірі Вудруф Вильсон бір ұлт – бір мемлекет идеясын ұсынды. Мұны Америкадан бәсеңдер өздерін АҚШ-тың қосып алуына бағытталған ұйғарым деп түсінді. Сол кезде әлемдік үкімет туралы сөз қозғалып, бұл жаһандық құрылымға АҚШ лайық деген пайымдар кеңінен талқыланғанына қарағанда, олардың күдігі ақиқаттан алшақ кетпегендей.
Джорж Вашингтон болса, ұлттар арасындағы қарым-қатынаста салқынқандылықты қалады. “Бір ұлт екінші ұлтқа тым жек көріп те, тым елжірей де қарамауы керек. Егер солай істесе, құлдық сана жетегінде жүреді. Яғни ол не қатыгездіктің, не сезімнің құлы болып шығады. Бұл екі сипат адамды борыш пен мүддеден тысқары алып кетеді” деген болатын. “Қоштасу өсиетінде” осы ойын тарата келіп, басқа ұлттық мемлекеттермен тұрақты саяси одақ құрудан сақтандырады. Ал Рузвельт әлемге халықаралық капиталдың диктатурасы арқылы үстемдік етуге шақырды. Бұл мақсатына ішінара жетті де. “Доллар дипломатиясы” деген атпен жүргізілген осы саясат әлі күнге күшінде.
Шындығын айтайық, әлемдік делінетін державалар адамзат топтасуы төңірегінде осы тектес идеялардан басқа ой-байламдар туғыза қойған жоқ. Тас-түйін жабылған шекараларды ашып тастаған ХХІ ғасырда да дүние тұтас ұйыйтын ұсыныс-пікірлер естілмей келеді. Ал құрлықтар экономикалық мүдделердің дүмпуімен бір-біріне ұмтылуда. Жаһандасу деп аталатын бұл үрдіс саяси көзқарастардың жеке мемлекеттік мұраттармен бірге адамзаттық сипат алуын талап ете бастады. Осы тұста төрткүл дүниенің арман-аңсауын Еуразия кіндігінен Қазақстан Президенті жеткізді. Елбасының Астанада өткен Әлемдік және дәстүрлі діндер лидерінің ІІІ съезінде сөйлеген сөзі жаңа дүние тәртібі туралы тың ойларға толы.
“Жаңа дүние құрылысының негіздері қандай? – деді Нұрсұлтан Әбішұлы. – Біріншіден, бұл әділ экономикалық модель. Ол адал да әділ әлемдік қаржылық, валюта жүйесіне негізделуге тиіс, онда алдау мен ысырапқорлыққа орын болмайды. Онда адам жасайтын игілік әрбір адамның жасампаздығы мен прогресіне, оның рухани өсуі мен жетілуіне бағытталатын болады. Екіншіден, бұл мемлекеттер арасындағы өзара қатынастардың әділ саяси моделі. Мұнда басты орынға жекелеген мемлекеттердің емес, бүкіл әлемнің мүдделері қойылуға тиіс. Халықаралық қатынастардың жаңарған жүйесінде үлкен және шағын елдерге, “жақсы” және “жаман” халықтарға бөлу болмауға тиіс. Осынау жаңа дүние баршаға ортақ сенім мен құрметтің, әріптестік пен үнқатысудың дүниесі болуға тиіс”.
Елбасы әлем назарына ұсынып отырған үшінші бағыт – жаһандық қауіпсіздікті қамтамасыз етуге арналған жаңа көзқарас. Нақтырақ айтсақ, ядролық қарусыз дүниеге қарай жаһандық қозғалыста күш-қуатты біріктіру.
Президент осы ұстанымын Вашингтонда өткен Ядролық қауіпсіздік жөніндегі жаһандық саммитте одан әрі байыта түсті. Ядролық қарусыз әлем жөніндегі жалпыға ортақ декларациясын қабылдау және Біріккен Ұлттар Ұйымы аясында ядролық қаруға толық тыйым салатын жалпыға ортақ жаңа Жаһандық шартқа қол қоюды ұсынды.
Төртіншіден, осындай ғаламдық мұраттар жоғары адамгершілік пен руханилықсыз мүмкін емес. Жаңа дүние материалдық игіліктің санымен өлшенбейді, сонымен бірге жоғары адамгершілікпен және адамдардың жауапкершілігімен өлшенетін қоғамдастық болады.
Ғасырлар тоғысында Қазақ елін әлем сахнасына алып шыққан Елбасы жаһанға жаққан осындай ғаламдық тың ойларымен адамзаттық үйлесімділікке жол салып берді. Түркия Президенті Абдулла Гүл Нұрсұлтан Әбішұлын түркі әлемінің дуайені дегенде халықаралық кеңдіктегі осындай қайраткерлігін жоғары бағалаған еді.
Қазақ халқының Елбасын кең байтақ түркі дүниесі көшбасшы деп таныса, ұлттың мерейі, жұрттың абыройы емес пе?!
Қазақ елімен жаһан санасып, саясаты сабыр таппаған, экономикасы сынаптай толқыған ғалам Қазақстан көшбасшысының аузына қараса, дүниемен төрт аяғын тең басқаны емес пе?!
* * *
Алаш елі, міне, алдиярымызды ардақтай алатынымызды, данамызды даралай алатынымызды, қадір-қасиетті бағалай алатынымызды көрсетті. Сол ұлағатты алдымен ел басшысы танытқан. Заман көшсе де есімдері өшпеген ұлт абзалдарын айрықша құрметтеуден танбаған. Күрмеуі қиын күрделі жылдардың өзінде: “Рухы еркін халық қана ұлы істерді атқара алады”, – деп ұлттық қайнарларға қайырылды. “Ұлылардың ұлағатын ұмытпау – ел боламыз деген халықтың тарих алдындағы парызы”, – деп ұлттық қасиетке айналған тұлғалардың ұлағатына ұйытты. Қазақтың қамал қорғаны атанған дарабоздар рухын туған елімен қайта қауыштырды.
Қазақ қазақ болғалы Абылай сынды хандар да, Төле сынды билер де, Бөгенбай тұлғалы батырлар да, Бұқар сынды дүлдүлдер де дәл бүгінгідей ардақталған емес.
Ел ел болғалы халық үшін қарманған, бар ғұмырын ата жұртына арнаған Алаш асылдары – Ахмет Байтұрсынов пен Әлихан Бөкейханов, Мағжан Жұмабаев пен Міржақып Дулатов, Тұрар Рысқұлов пен Жүсіпбек Аймауытов секілді қайраткерлер де дәл қазіргідей құрметтелген емес.
Халықтың төл тарихына сұрау салынды, жылдардан жыр теріліп, ғасырлардан сыр сауылды. Өткенді қадірлеудің өзгеде жоқ өзгеше үлгісі де бізде. Президент ұйытқы болған “Мәдени мұра” бағдарламасы арқылы өшкенімізді жандырдық, көнергенді жаңғырттық. Ұлттық құндылықтарды әлемдік тарихпен ұштастыра зерттедік. Ұлы даланы жайлаған байырғы ел өз аясында ғана шыр айналмаған, жаһандық өркениетке сүбелі үлес қосқан, жұмыр жермен сырласқан, зеңгір көкпен тілдескен өрелі жұрт болғанын дәлелдедік. Аз ғана уақыттың ішінде халық ауыз әдебиетінің 100 томдығы, шетелдер мұрағаттарындағы Қазақстан тарихына қатысты тарихи деректердің көп томдығы жарияланып үлгерді. 44 тарихи және мәдени ескерткіш қалпына келтірілді. 32 көне қала мен қорғандар археологиялық зерттеу жұмыстары жүргізілді. Мұның сыртында қайта жасақталған және жаңадан салынған театрлар қаншама?!
Елбасы осынау көл-көсір шаруаны да қанағат тұтып отырған жоқ. Тарихқа да, мәдениетке де жаңаша көзқарас қажет екендігіне назар аудартып отыр. “Мәселе жаңа тарих толқынында жаңа ұлттық мәдениетті қалыптастыру. Ұлтты осы заманғы магистралға ескі тәсілмен жасап жөнелтуге болмайды”, – деді. “Дәстүрлікті ту еткен қоғамнан қазіргі заманғы қоғамға бет бұрдық. Сол себепті, біз үшін әр түрлі мәдениеттердің өзара қақтығысына жол бермей, ұлттық дәстүрлер мен модернизациялық қағидалардың үйлесім табуын қамтамасыз етудің маңызы зор” екенін атап көрсетті. Шығармашылық қауымға нақты міндет жүктеді: “Біз саясат, экономика саласында халықаралық деңгейге көтерілдік, енді рухани қазынамызды әлемге танытуымыз керек. Ол үшін өнерді, әдебиетті биік дәрежеге көтеруіміз керек”.
Өнерді биік дәрежеге көтеру мәдениетті халықаралық байланыста дамытуды қажет ететін еді. Мұның түйінін де Елбасының өзі шешті. Ұлттық рухани әлемді бүкіл түркі өркениетімен ұштастыруды ұсынды. 2009 жылғы 3 қазанда Әзірбайжанның Нахчыван қаласында өткен Түркітілдес мемлекеттер басшыларының саммитінде тарих пен мәдениетті ортақ танудың жолдарын айқындап берді. Түбі бір тарихымыз бен өнеріміздің жауһарларын жаһанға таныту үшін әуелі өзіміз байыптап алуға тиіс екенімізді ескертті. Осы мақсатқа қызмет ететін Түркі академиясын құру туралы ойларын ортаға салды. Осы ғылым ошағының жанынан түркі кітапханасы мен түркі тарихының музейін құру жөніндегі ұсыныс та аса бағалы еді.
Бұл өміршең идеялар сол саммитте қолдау тапты. Түркі әлемінің бай рухани мұраларын сақтап қалу, талдап-зерттеуге арналған ТҮРКСОЙ қорын құру туралы шешім қабылданды. Ғылыми ұйымдар мен ғылым қайраткерлері арасындағы іскерлік қатынасты қалыптастырып, тарихи зерттеулер мен жобаларды үйлестіру келісілді. Осы маңызды ұйғарымдардың астарында Қазақстан Президентінің түркі тілдес елдер дәуірлер бойы жасаған мәдениет және өнер туындыларының біртұтас антологиясын әзірлеу туралы идеясы жатыр. Біз Елбасының “Еуропаға жол” бағдарламасы арқылы осындай мәдениет алмасуды Батыстың дамыған елдерімен де өрістетпекпіз.
Нұрсұлтан Әбішұлының өнер, тарих, рухани құндылықтар жайлы ойларымен таныса жүріп ұстанған мұраты ата-бабаларымыз Еуразияның ұлан-байтақ кеңістігінде құрған он алты Дала империясының: Батыс пен Шығыста бағзыда танымал болған Құшан патшалағының, даңқы төрткүл дүниеге жайылған Еуропадағы Ғұн империясының, жаңғырығы бүгінге дейін естілетін Египеттегі мамлюктердің, Алтын орда мен Моғол мемлекетінің – бәрінің тарихын түгендеу екенін аңғарасың. Түпкі мұрат – мәдениеттер үндесуі арқылы алыстап кеткендерді жақындастыру, жатсынып кеткендерді табыстыру.
Қазақ халқы ұлттық баянымен бірге арғы тарихи қайнарларына шөлін қандыра бастады деген осы емес пе?!
Қазақ мәдениеті жаһан өркениетінің аламанына тұмарлап тұлпар қосты деген осы емес пе?!
* * *
Президент бәрін де кезегінде, толғағы жеткенде атқарып келеді. Өзі атап көрсеткеніндей: “Саясатта ертеңгі істің ертең атқарылғаны жөн”. Асығудың да, іркілудің де жөні бар. Елбасының: “Жай жүрсең қасірет қуып жетеді, асықсаң қасіретті қуып жетуің мүмкін” деген нақылынан салмақты өмірлік тәлім танылады. Ғасырлардың жоғалтқанын жылдар тауып бере алмайды. Қазақтың тәуелсіз кезеңдерін зерделесең, кешегі Кеңестер одағына енген елдердің ішінде отарлаудың дертіне соның көп шалдыққанын көресің. 1989 жылғы санақ бойынша байырғы халықтардың атамекеніндегі үлесі төмендегідей болыпты: Арменияда – 93,3; Әзірбайжанда – 86,2; Түркіменстанда – 71,8; Өзбекстанда – 68,7; Тәжікстанда – 62,2; Қырғызстанда – 52,4; Белоруссияда – 78,1; Украинада – 72,8; Грузияда – 70,2; Молдавияда – 64,4; Эстонияда – 61,7; Латвияда – 52,1, Қазақстанда – 39,7%. Осы республикалардағы төл ұлттарға орыс тілінің ықпалы халық санының пайыздық көрсеткішімен анықталады. 1979 жылы орыс тілін грузиндердің 26,7; армяндардың – 38,6; өзбектердің – 49,3; әзірбайжандардың – 29,5; қырғыздардың – 29,4; тәжіктердің – 29,6; түркімендердің – 25,4; қазақтардың – 65,6 пайызы білген. Бұл деректерден бізден басқа ұлттардың басым бөлігі ана тілінде сөйлегенін, соған орай мемлекеттің тілі іс жүзінде туған тілдері болғанын аңғарамыз.
Едәуір бөлігі өзге тілді ана тіліндей қабылдаған қазақ халқының жағдайы мүлде басқаша еді. Дербестенген республикалар ұлт тіліне алаңсыз жүргенде, біз қазақ тілінде ашылған әр бала бақша мен мектепті тарихи жеңіске баладық. Ең қиыны – тілге басқалардан бұрын өзімізді бейімдеу қажет еді. Сол тұста іс басына келген толқын туған тілден қара үзіп қалған-ды. Ал жетпіс жыл дәуірлеген өзге ұлттың қазақ мәселесі туралы естігісі де келмейтін. Дәл мұндай рухани тоқырау бізден басқа ешбір елде кездескен емес.
Осындай жағдайда халықтың тағдыры қолында тұрған Президент қандай жол таңдар еді?
Елбасы жаңылдырмайтын жалғыз жолға тоқтады. Қазақ халқын мемлекетқұраушы ұлт ретінде саяси шыңдап, республикадағы этностардың үйлестіруші ұйытқысына айналдыру арқылы тілдің мәртебесін өсіру бағытын ұстанды. “Ел болу үшін ұлттық рух, ұлттық қасиет және ұлтқа деген сенім болу керек”, – деп өзін қайта тануға, өзін-өзі қадірлеуге, күш-қайратына сенуге шақырды. “Егер біз мемлекет болып тұрғымыз келсе, мемлекеттігімізді ұзақ уақытқа меңзеп құрғымыз келсе, онда халықтың руханиятының бастауларын түсінгеніміз жөн”, – деп тегінде бар тектілігін аңсатты. “Мемлекетіміздің діңгегі – қазақ халқы. Ел де, жер де қазақтікі. Ел болудың ұяты да біздің жұрттың мойнында”, – деп туған елін бүгінгі және ертеңгі тағдырын ұлттық жауапкершілікпен қолына алуға үндеді. “Қазақ та енді үлкен ұлтқа тән төзім мен сабырлы мінез көрсетуі керек” – деп парасат-пайымға бастады. “Ұлттық сана ұлттық тілмен қалыптасады”, – деп төл тілін төрге шығаруға жігерлендірді.
Өзін-өзі тарихи таныған, ұлттық намыспен құрметтеген халық тілін де, дінін де, ділін де қадірлейді. Мемлекет басшысы халықтың осылай тұлғаланып шыңдалуына қажетті саяси-экономикалық мүмкіндіктерді туғызуға қаншалықты міндетті болса, ұлт сол мүмкіндікті тілі мен ділін асқақтату үшін сарқа пайдалануға соншалықты жауапты.
Елбасы сол міндетін көп этносты мемлекеттің ішкі бірлігін нығайта отырып, ерекше құлшыныспен орындап шықты. Ұлттық рухани сілкініс шағы туды. “Толыққанды тілсіз – толыққанды ұлт жоқ”, – деген Президент ұлағатын халық болып, оның саяси-шығармашылық элитасы болып тұтас ұғынатын кез келді. “Мемлекеттік тілдің артықшылығына ешкім таласа алмайтынын” сендіре айтқан қайраткермен бірге серпіліп, тілді көп қырлы өмірдің барлық саласына ұлттық жауапкершілікпен сіңіретін, көп болып жұмылатын күн жетті. “Өзге өркениетті елдерде мемлекеттік тілдің мәртебесі қандай болса, бізде де сондай болатындығына” иландырған, соның барлық алғышарттарын жасап жатқан тұлғамен бірге ана тілінің дәрежесі уақыт өткен сайын заңғарлана беретіндігіне қылаусыз сенетін сәт те осы. Ана тілін ардақтаудың, сабырмен және парасатпен ардақтаудың, сезімге бөлеп, жүрекпен тербеп қадірлеудің, мемлекеттің рухани негізіне, ел бірлігінің кепіліне айналдырудың өркениетті жолын таңдаған Елбасы мен халықтың қалауы тоғысқан кезеңде тұрмыз. Қазақ тілі бұдан былай қарай біздің әрқайсымыздың, он миллион қазақтың баршасының айрықша құрметімен ажарланады. Қоғамда мемлекеттік тілге деген ілтипат бар. Қазақстанды отаным деп таныған этностардың бәрі бүгінде Президенттің: “осы заманғы әлемде ортақ мемлекетті бірлесіп құру, толеранттылық, азаматтық және осы елдің мемлекеттік тілін міндетті түрде білу секілді шарттармен анықталады” деген пайым-талабына тұтаса ұйыған. Сол көпті ірілігімен, тарихи тұғырларына адалдығымен, қанаттасқа кеңдігімен өзінің төңірегіне топтастыра жүріп, тілін ту етіп көтеру қазақ ұлтының киелі мұраты.
ХХ ғасырдың орта тұсында Батыста туып қалыптасқан шизотасқын философиялық ұғымы бар. Талап-тілекті ғана өндіретін, тек сұрауды білетін, сол мазасыз және көбіне орынсыз сұрауларына саяси астар беріп, патриоттық құлшыныс түрінде көрсететін тұтыну қоғамына қолданылады. Ол орта ешқашан да ештеңеге риза болмайды. Ретіне қарай ескіні жаңаға, жаңаны ескіге оп-оңай қарсы қояды. Түрлі елдерде түрлі жағдайда туған ой-идеяларды өз еліне талғаусыз телуге бейім тұрады. Қоғамды дамытуға арналған тың идеялар көтере алмайтындықтан бар идеяларды сынауды дәстүрге айналдырған.
Осындай шизотасқын тұрпаттағылардың мемлекеттік мән беруге тырысқан сарындарына қарасақ, қазақ халқы саяси бостандық алуға дайын болмағандай, тәуелсіздік алған соң ел зиялылары жайбарақат жатқандай, ұлттың тарихи дәстүрлері үзіліп қалғандай.
Кезінде осындай құрғақ күдіктерді күздің ызғырық желіндей дамылсыз ызыңдатқан шизотасқын тақылеттестерден мезі болған француз элитасы жай жатпай, қаракетке көшкен еді. Өткен ғасырдың 70-жылдары француз философы Ж.Делоз бен психоаналитик Ф.Гватари шизоанализ ұғымын туғызды. Бұл уақыт өте келе француз мәдениетіндегі интеллектуалдық бағытқа айналды. Осы бағыттың негізін қалаушылар әлгіндей шизотасқын сарындағыларға шизоанализ жүргізуді ұсынды. Ұлттың қарапайым өкілдерін сарсаңға салудан құтқарып қалу үшін сондай қадамға бару қажет деп тапты.
Мұндай сарын бізде де болды және оның күні өтіп барады. Халық, Президент тауып айтқандай: “ұлт мәселесін шешудің әмбебап әдістері болмайтынын білді”. Елбасының бірден бір дұрыс бағытымен саяси-әлеуметтік бірліктен тіл бірлігіне бара жатқанымызды ұғынды. Халықтың жігері, қоғамның тірегі болған қайраткер меңзегендей, адам уақытты таңдамайтынына, онда өмір сүретініне”, “өз халқын сүйген адам ғана оның тағдыры үшін күйе алатынына” көз жеткізді.
Біз әрқайсымыздың рухани болмысымыздың алдында ерекше жауапты екенімізді терең сезінетін деңгейге көтерілгенімізді, Елбасы ұлтты саяси-экономикалық жағынан ұдайы жетілдіру арқылы көтерілгенімізді тарихи жеңіс ретінде жоғары бағалай отырып, Шығысқа тән имандылықпен, Батысқа тән жасампаздықпен төл мүддемізге қызмет етуге тиіспіз. Нақ осындай өрелі ұлт қана өзінің тағдырына төреші болады. Желдей ескен желмая ғасырдың екпініне төтеп береді. Президент: “Енді біздің ел атқа қонды, дүйім дүниенің қандай дүбірлі додасына да тайсалмай түсіп, кім кіммен де жалтақсыз жарысатын болады” дегенде ұлттың өрден, көңілі төрден табылғанына, соған ұйытқы болғанына мерейленген.
Үнді мәдениетінің Каутилья жазды делінетін көне ескерткіші бар, “Артхашастра” деп аталады. Онда достықтың үш түрі көрсетілген: үнемі көмектесетін, тең дәрежеде көмектесетін, бар жанымен көмектесетін.
Қазаққа бар жанымен көмектесетін қазақ қана.
Осы даналық жазбаларында билеушінің де екі түрі айтылады: жоқтықта басқара алатын, тоқтықта басқара алатын.
Қазақты жоқтықтан алып шыққан, тоқтыққа жол салып шыққан Елбасы ғана.
Заратуштраның “Ақұра Маздағы Әнұранында” халықтың екі сипаты көрсетіледі: тегінен адаспаған, басқаның бағына таласпаған.
Басынан не бір қиямет-қайым өтсе де тектілігінен жаңылмаған, өзгенің барына ынтығып сабылмаған қазақ қана.
Сол Әнұранда әміршінің де екі түрі таратылады: төбені таумен тең қылатын, бұлақты дариядай кең қылатын.
Ғалам үшін жоқ қазақты сол ғаламмен тең қылған, жер-жаһанмен табыстырып, етек-жеңін кең қылған да Елбасы.
Осы қайраткер баршаға қағида ретінде ұсынған төрт қасиет: сенім, дәстүр, ашықтық пен төзімділік әлем тұлғалы адамзаттың да, Алаш тұлғалы қазақтың да адастырмас төрт құбыласы.
Құбыласын тапқан елдің жүзі жарқын.
Алдан СМАЙЫЛ, Қазақстан Республикасы Парламенті Мәжілісінің депутаты.