“Егемен Қазақстанның” апталық қосымшасы
Барыстың секірісі
Бүкіләлемдік банктің Doіng Busіness есебі Қазақстанның бизнес ахуалды жақсартуда әлемде көшбасшы екенін көрсетті Бүкіләлемдік банк әр жыл сайын әлем елдеріндегі бизнес жүргізудің ахуалы жайындағы “Doіng Busіness” рейтингін жариялап келді. Бұл рейтинг негізінен ұлттық заңдардағы бизнес жүргізуге қойылатын шектеулердің жеңілдетілу мәселесін қарастырады. Жуықта аталған банк Халықаралық қаржы корпорациясымен бірлесе отырып, әлемнің көптеген елдеріндегі бизнес жүргізудің жеңілдетілу жағдайы жөніндегі өзінің кезекті сегізінші есебін жариялады. Бұл есепке барлығы 183 ел енгізілді. Бүкіләлемдік банктің бұл жолғы есебіндегі бір қуанышты жағдай, еліміз бизнесті жүргізу талаптарын реформалау бойынша алдыңғы орындарға шықты. Осыған қарағанда алдымыздағы 2011 жылы Қазақстанда кәсіпкерлікпен шұғылдану биылғы жылмен салыстырғанда біршама жеңілдей түсетіндігі белгілі болып отыр. Өйткені, аталған есепте Қазақстанда биылғы жылы бизнестің алдындағы әкімшілік кедергілерді азайту бағытында қолданыстағы заңдарға бірқатар оң өзгерістер енгізілгендігі көрсетілген. Рейтинг бизнес жүргізуді жеңілдетудің бірқатар көрсеткіштері бойынша анықталған. Солардың ішінде несие алудан басқа барлық көрсеткіштер бойынша еліміздің алға жылжығандығы белгілі болып отыр. Әлемде орын алған қаржы дағдарысынан кейін еліміздің екінші деңгейдегі банктері кәсіпкерлікті несиелеуде сақтық шараларын күшейте түскен болатын. Бүкіләлемдік банктің рейтингіндегі кәсіпкерліктің несие алу көрсеткіштерінің төмендей түсуі осы жағдайға байланысты болса керек. Бүкіләлемдік банктің келтірген мәліметтері бойынша Қазақстан соңғы жылдардан бері жергілікті кәсіпкерлердің қызметін жеңілдету бағытындағы нормативтік-құқықтық базаны жетілдіру ісімен тұрақты түрде шұғылданып келеді. Сондықтан да рейтинг тізіміндегі Қазақстан жағдайы да жыл өткен сайын жақсара түсуде. Мәселен, аталған халықаралық қаржы құрылымының 2007 жылғы есебінде еліміз жалпы рейтинг бойынша 80-ші орында тұрса, 2008 жылы 70-ші орында, 2009 жылы 63-ші орынды еншілеген болатын. Енді, міне, секірісті қадам жасадық. Бизнес жағдайын жақсарту мәселесі Елбасымыз Нұрсұлтан Назарбаевтың тұрақты назарында. Мемлекет басшысы Парламенттің төртінші шақырылымының үшінші сессиясын ашардағы сөзінде (01.09.2009 ж.) “Қазір іскерлік климат пен отандық кәсіпкерлікті қолдау бойынша жаңа жүйелі шаралар қолдану ерекше қажет болып отыр. Кәсіпкерлікті тексеру жүйесін оңтайландыра түсуіміз қажет. Біз бұл тақырыпта көптен бері және ұзақ мәселе қозғап келеміз. Енді тексеруші органдар шағын және орта бизнеске қысым жасамауы үшін барлық заңдарды бір заңның аясында жинап, қалғандарының күшін жойып, бұл мәселені бір тәртіпке келтіруіміз керек” деген болатын. Үкімет Елбасының осы тапсырмасына байланысты тиянақты жұмыстар жүргізіп келеді. Оның алдындағы әкімшілік шектеулерді азайту бағытында бірқатар шаруалардың басын түгендеп үлгерді. Осы мәселелердің өзі бизнестік бірлестіктердің қатысуымен Үкімет пен іскерлік құрылым ортасындағы үнқатысу негізінде жүзеге асуда. Аталған бағытта қандай шаруалар жүзеге асты? Енді осыған тоқталып көрейік. Рейтингтегі “Құрылысқа рұқсат алу” өлшемі бойынша Қазақстанның бұрынғы 156-шы орыннан тоғыз сатыға алға жылжып, 147 орынға көтерілгендігін көреміз. Мұндай алға басуға Үкіметтің еліміздің екі заңына (“Қазақстан Республикасындағы сәулеткерлік, қала салу және құрылыс қызметі туралы” заң мен “Лицензиялау туралы” заң) және Үкіметтің төрт қаулысына бизнеске қолайлы өзгерістер енгізілуі әсер еткен. Осы бойынша кәсіпкерлік құрылымға бизнес жүргізу үшін қойылатын әкімшілік шектеулер төмендетіліп, құрылыс жүргізуге рұқсат беру едәуір жеңілдеген. Сонымен қатар, рұқсат беру құжатын әзірлеу мерзімі бұрынғы отыз күннен он күнге дейін азайтылған. Бүкіләлемдік банк рейтингіндегі қарастырылған өлшемдердің бірі – “Меншікті тіркеу”. Қазақстан бұл бойынша 29-шы орыннан бір саты алға жылжып, 28-ші орынға көтеріліп отыр. Себебі, мемлекеттік қызмет көрсету стандарттарына өзгерістер енгізіліп, “Жылжымайтын мүлік және онымен мәміле жасасу құқығын мемлекеттік тіркеу” қызметі бойынша тіркеу мерзімі бес жұмыс күніне дейін қысқартылды. 2010 жылдың 17 мамырынан бастап барлық облыс орталықтарында және Астана мен Алматы қалаларында жылжымайтын мүлікке құқықты тіркеуге қатысты қызметкерлердің барлығын электронды форматқа көшіру тәжірибесінің қолға алынғандығы белгілі. Мұның өзі аталған мәселеде кәсіпкерлермен қатар жекелеген азаматтарға да үлкен қолайлы жағдайлар туғызды. Рейтингтің тағы бір өлшемі – “Инвесторларды қорғау”. Бұл жөнінде Қазақстан былтырғы жылғы 57-ші орыннан 13 сатыға көтеріліп, 44-ші орынға табан тіреген. Әрине, бұл үлкен жетістік. Елімізде аталған мәселе жөнінде де көптеген жұмыстар жүргізіліп келеді. 2009 жылдың 11 шілдесінде Мемлекет басшысы “Қазақстан Республикасындағы қаржы ұйымдарының қаржы есептілігі және бухгалтерлік есептілік, ақша төлемдері мен аудармалары және ҚР Ұлттық банкінің қызметі туралы бірқатар заңдарға өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы” заңға қол қойған болатын. Осы заң бойынша акционерлік қоғамдар қызметіне бірқатар жеңілдіктер берілумен қатар, олардың қызметінің ашықтығы қамтамасыз етілді. Сонымен қатар, инвесторлардың құқығы мен мүддесін қорғау ісінде заң талаптары күшейтілді. Ал Бүкіләлемдік банк рейтингіндегі “Салық салу” өлшемі бойынша Қазақстан жоғарыда келтіргеніміздей бұрынғы 53-ші орыннан 14 саты көтеріліп, 39-шы орынға орнықты. Бұл ТМД елдерінің ішінде ең жоғары орын. Қазақстанның мұндай жетістікке жетуіне ең алдымен жаңа Салық кодексінің ықпал еткенін айтуымыз керек. Бұл кодекс бизнес қауымдастықтың белсене қатысуымен әзірленген болатын. Жаңа Салық кодексінің негізгі жаңалықтарының бірі 2009 жылдың 1 қаңтарынан бастап корпоративтік табыс салығының 20 пайызға дейін, ал қосымша құн салығының 13 пайыздан 12 пайызға дейін төмендетілгені болды. Сонымен қатар, салық төлеушілерді тіркеу ісі жеңілдетіліп, шағын және орта бизнес үшін аванстық төлемдер алынып тасталды. Қосымша құн салығын қайтару үдерістері оңайлатылды. Салық есептілігі оңтайландырылып, салық жөнінде тексерулер жүргізу бірыңғай тәртіпке келтірілді. Экономиканың тұрақсыздығы жағдайында бизнеске қолдау білдіру мақсатында заңнан тыс шаралар да жүзеге асырылды. Бизнеске көрсетілетін қызметтердің ашықтығы арттырылып, қолжетімділігі оңайлатылды. Салық комитетінің сайтында салық төлеуші мен салық органдарының “Салық төлеушінің жеке кабинеті” арқылы диалог жасауына мүмкіндіктер берілді. Міне, осылардың барлығы салық жөнінде бизнес үшін жасалған жеңілдіктер мен қолайлылықтардың бір бөлігі ғана. Сонымен Бүкіләлемдік банктің алдымыздағы жыл үшін жаңадан жарияланған сегізінші есебі Қазақстанда бизнеске қолайлы іскерлік ахуалын тудыру мәселесінің бұрынғыға қарағанда біршама жақсара түскендігін көрсетіп берді. Жалпы, шағын және орта кәсіпкерлікті ел тұрақтылығының, ондағы саяси және әлеуметтік-экономикалық жағдайдың орнықтылығының тірегі ретінде атап көрсетуге болады. Өйткені, миллиондаған адамдар нақ осы салада еңбек етеді. Демек, бизнестің еркін жұмыс істеуіне қолайлы жағдайдың туғызылуы халық жағдайының жақсаруына, экономиканың дамуына үлкен әсер етеді. Сондықтан да, Үкімет Елбасының тапсырмаларын орындау бағытында бұл саладағы тәртіптің ретке келуіне барынша мүдделі болып отыр. Бүкіләлемдік банк секілді ірі халықаралық қаржы ұйымдарының берген жағымды бағасы елімізге инвестициялардың келуін де жақсарта түсетіндігі анық. Сондықтан бизнеске қолайлы іскерлік ахуал тудыру, оларға әкімшілік шектеулерді жеңілдету мәселесі Үкіметтің тұрақты назарында болатындығы анық. Бизнес жүргізудің негізгі өлшемдері бойынша Қазақстанның рейтингтен алып отырған орындары, 2010 жыл Рейтингтің атауы 2011 жылға БЖ 2010 жылға БЖ Рейтингтегі рейтингі рейтингі өзгерістер Кәсіпорындарды құру 47 85 +38 Құрылысқа рұқсат алу 147 156 +9 Меншікті тіркеу 28 29 +1 Несиелер алу 72 69 -3 Инвесторларды қорғау 44 57 +13 Салық салу 39 53 +14 Халықаралық сауда 181 182 +1 Келісімдерді орындауды қамтамасыз ету 36 36 өзгерген жоқ Кәсіпорынды тарату 48 54 +6 Сұңғат ӘЛІПБАЙ.Көрсеткіштер көңіл көншітеді
Астанадағы “Риксос” қонақүйінде “Бизнесті жүргізу-2011” атты кәсіпкерлерге өз жұмыстарын жүргізуі үшін қолайлы жағдайды арттыруға байланысты конференция болып өтті. Конференцияға еліміздің вице-премьері Ербол Орынбаев, Бүкіләлемдік банктің Орталық Азия бойынша аймақтық директоры Моту Кониши, “Бизнесті жүргізу” бағдарламасының аймақтық өкілі және бас экономисі Андреа Даллолио және басқалар қатысты. Онда Бүкіләлемдік банк өкілдері бизнесті жүргізуде кәсіпкерлік қызметті жақсартудың Қазақстан бойынша есебінің негізгі қорытындысын жариялады. Есеп қорытындысы бойынша Қазақстан бизнесті ашу үшін кәсіпкерлерге қойылатын шарттарды біршама жеңілдетіп, әкімшілік кедергілерді жойған. Бүкіләлемдік банк жариялаған мәліметтер бойынша Қазақстан бизнес-климатты жақсарту рейтингінде әлемдік көшбасшы елдердің қатарына енді. Бұл осы жыл бойынша еліміз кәсіпкерлеріне өз бизнесін жүргізу үшін қойылатын талаптарды жеңілдетуге бағытталған шаралар мен реформа жүргізуде алғашқы орында көрінгендігіне байланысты болып отыр. Атап айтсақ, еліміз кәсіпорын ашуы үшін, құрылыс салуға келісім алуы, сондай-ақ инвесторды қорғау және халықаралық сауда бойынша қойылатын талаптарды жақсарта түскен. Соңғы екі жылда Бүкіләлемдік банк ел Үкіметіне бірлескен экономикалық зерттеулер бағдарламасы шеңберінде бизнес-климатты жақсартуға жәрдемдесіп келеді. Осы мақсатта Үкіметте құрылған жұмыс топтары “Бизнесті жүргізудің” негізгі 8 көрсеткіші бойынша, яғни кәсіпкерлер өз қызметін жүзеге асыруда кездесетін кедергілерді барынша қысқартуға байланысты жұмыс істеген. Еліміздің аталмыш рейтингтегі жағдайын жақсартуға септескен маңызды реформалардың санатына кәсіпорынды ашуда жарғылық капиталдың ең төменгі көрсеткіші 100 теңгеге дейін түсіру (0,70 АҚШ доллары) және құрылтайлық келісім мен жаңа компания жарғысының нотариалдық көшірмесін әкелу талабын жойды. Сондай-ақ, Үкімет инвесторларды қорғауды күшейтті, ол үшін компанияның жылдық есебіндегі корпоративтік ақпаратты жариялауға байланысты талаптарды жоғарылатты. Осы орайда, Алматыда кәсіпкерлік қызметтің реттелуіне қатысты сауалдама жүргізгенде отандық бизнесмендердің бірауыздан қазіргі уақытта жағдайдың әлдеқайда жақсарғанын айтқандықтары туралы деректі де келтіре кеткен жөн. Жоғарыда аталған есепте келтірілгендей, Қазақстан кәсіпкерлер үшін бизнес жүргізуді жеңілдетуге бағытталған реформалар бойынша өткен жылдың қорытындысында бірінші орынға шығып отыр. Біздің еліміз кедергілерді жою бойынша бағалаулар берілген тоғыз позицияның бәрі бойынша дерлік көрсеткіштерді жақсарта түскен. Сөз ретінде ТМД елдері ішінде Қазақстанның Грузия мен Қырғызстанды ғана алға жіберіп, үшінші орынға шығып отырғанын да атап көрсету қажет. Венера ТҮГЕЛБАЙ.Жағдайдың жақсарғаны байқалады
Еліміздегі банк жүйесіндегі жағдайдың жасқара түскенін біз өзіміздің күнделікті жұмысымыздың барысында айқын байқап жүрміз. Өзім басқаратын “РЗА” акционерлік қоғамы негізінен ауыл шаруашылығы, соның ішінде суландыру жүйесі құрылыстарын салу мен жөндеуге бағыт ұстаған құрылым еді. Кейінгі жылдары қазақтың ұлттың нышандарының бірі болып табылатын мал шаруашылығын дамытуды да қолға алғанбыз. Бүгінде акционерлік қоғамның қарауында тауарлы сүт фермасы да бар. Қазалы ауданында қоныс тепкен бұл құрылымды табанынан тік тұрғызып, жұмысты жетілдіріп әкету үшін банк қаражатынсыз жұмыс істей алмайтынымыз белгілі. Осы ойды оралымды етіп жүзеге асыру үшін біз аталмыш ферманы қазіргі заман талабына сай етіп жабдықтау үшін оны алдымен Қазақстанның индустрияландыру картасына ендірдік. Соның арқасында банктен қажетті қаржымызды ала білдік. Бұл қаржыға жақында Венгриядан голшинофриз тұқымдас 660 бас ірі қара сатып алып келдік. Бұл мал тұқымын асылдандыру мен сүтті сиырларды көбейту мақсатында жасалды. Енді жылдың соңына дейін құрылысы толық салынып бітетін тауарлы сүт фермасы толық қуатында жұмыс істей бастайтын болады. Біз бизнесті жүргізу ісінің жақсара бастағанына дән разымыз. Бұл саладағы жұмыстардың жолға қойылуына Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев пен Үкіметтің айрықша көңіл бөліп, олардың осы арқылы шағын және орта бизнесті дамытуға қамқорлық жасап отырғандарын біз жақсы білеміз. Сондықтан да осы қамқорлық пен қолдауды пайдалана білгеннің ұтатыны анық. Самұрат ИМАНДОСОВ, “РЗА” АҚ президенті.Бизнесті дамытудың қолайлы кезеңі
Қазір біздің елімізде бизнесті дамытудың бұрын-соңды болмаған қолайлы ахуалы туып отыр. Бұған Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың өзі бастап, аталмыш салаға айрықша көңіл бөліп отыруы, сол арқылы республикадағы банктердің оны қаржыландыруды жақсы жолға қоюы тікелей мұрындық болуда. Бұлай болатыны, Мемлекет басшысы шағын және орта бизнестің кез келген елдің экономикалық жағынан өсуі мен өркендеуінің негізі екенін өте жақсы біледі. Ал бұл тектес кәсіпорындар өз ретінде орасан зор ақша айналымы мен жұмыс орындарын жасап қана қоймайды, сонымен қатар өндіріске жаңа технологияны бірінші енгізіп, бизнесті жүргізудің соны тәсілдеріне батыл қол создырады. Егер мемлекет ырғақты және тұрақты даму жолына түскісі келсе, оның әлеуметтік-экономикалық бағдарламасына міндетті түрде шағын және орта бизнесті ынталандыру шараларының енгізілуі қажеттігін әлемдік тәжірибе көрсетіп отыр. Бүгінде дамыған елдерде ішкі жалпы өнім көлемінің 40-90 пайызы шағын және орта бизнестің үлесіне тиеді. Себебі, бұл мемлекеттердің үкіметтері аталмыш секторды жолға қоюға алдыңғы кезекте мән береді. Шағын және орта бизнес – тұрақты азаматтық қоғамның діңгегі. Барша қазақстандықтар әл-ауқатының көтерілуі оның дамуымен тығыз байланысты. Статистика агенттігінің үстіміздегі жылғы 14 қазандағы мәліметі бойынша, қазіргі таңда елімізде 627 779 белсенді компания мен жеке кәсіпкерлер тіркелген. Шамамен олардың 99 пайызы шағын және орта бизнестің шаруасын шалқытып жүргендер болып есептеледі. Соның ішінде барлық субъектілердің 61,1 пайызын жеке кәсіпкерлер, 27,1 пайызын шаруа (фермерлік) қожалықтары, 10,4 пайызын шағын кәсіпкерліктің, ал 1,4 пайызын орта кәсіпкерліктің заңды тұлғалары құрайды. Шағын және орта бизнестің белсенді субъектілері саны жөнінен екі облыс басқалардан оқ бойы алда келеді. Солардың ішінде осындай 119 246 құрылымымен еліміздегі жалпы көрсеткіштің 18,99 пайызын еншілейтін Оңтүстік Қазақстан облысы бірінші орында тұр. Екінші орындағы Алматы облысы жалпы көрсеткіштің 16,44 пайызын қамтитын 103 241 субъектіге ие. Ал бұдан кейінгі орындардағы аймақтардың үлес салмақтары бұлардан едәуір төмен. Бұған көз жеткізу үшін үшінші-төртінші орындарға жайғасқан Шығыс Қазақстан облысы мен Алматы қаласында тиісінше 61 995 және 56 221 шағын және орта бизнес құрылымдары бар екенін айтсақ та жеткілікті. Әрбір көштің басы болатыны сияқты оның соңының да сап түзейтіні аян. Бұл жағынан келгенде, Қызылорда облысының соңына түсетін, дұрысырағы, одан төмен тұрған бірде-бір аймақ жоқ. Сыр бойындағы кәсіпкерлік құрылымдардың саны бар-жоғы 12 917 деген цифрмен шектеледі. Соңынан санағанда екінші болатын, халқының саны аталмыш өңірдегіден екі еседей аз Маңғыстау облысындағы көрсеткіш бұдан біршама биік – 15 941. Артта қалушылардың көшін Атырау облысы 17 700 деген цифрмен тиянақтайды. Кәсіпкерліктің жекелеген тармақтарына келсек, заңды тұлғалы шағын және орта кәсіпкерлік субъектілері бойынша Алматы қаласының алдына түсетін ешкім жоқ. Оңтүстік астанада бұл көрсеткіштер тиісінше 18 215 және 2 335 сандарын көрсетеді. Қалған аймақтар бұл цифрлардың маңына да бара алмайды. Сол сияқты жеке кәсіпкерлік пен шаруа (фермерлік) қожалықтарының саны жөнінен Оңтүстік Қазақстан және Алматы облыстары шығандап алға шығып кеткен. Ал осылардың шаруа (фермерлік) қожалықтарынан басқалары бойынша Қызылорда облысы көштің ең соңында орын тепкен. Енді шағын және орта бизнес субъектілерінің саны жөніндегі кестеге көз салсақ, ол мынадай көріністерді ұсынар еді. Бұлардың бірінші тармағында аймақтардың алатын орны, екіншісінде аймақтар аттары, үшіншісінде барлық кәсіпкерлік субъектілердің, төртіншісінде – заңды тұлғалы шағын бизнес, бесіншісінде – заңды тұлғалы орта бизнес құрылымдарының, алтыншысында – жеке кәсіпкерлердің, жетіншісінде шаруа (фермерлік) қожалықтарының сандары келтірілген. 1 2 3 4 5 6 7 1. Оңтүстік 119 246 4 455 474 55 496 58 821 Қазақстан 2. Алматы 103 241 4 256 520 49 454 49 011 обл. 3. Шығыс 61 995 4 517 499 41 580 15 399 Қазақстан 4. Алматы қ. 56 221 18 215 2 335 35 664 7 5. Қарағанды 41 756 4 875 747 30 161 5 973 6. Жамбыл 35 042 1 518 171 17 967 15 386 7. Қостанай 33 114 2 602 509 24 978 5 025 8. Астана қ. 24 843 5 859 810 18 172 2 9. Ақмола 24 724 1 964 428 18 632 3 700 10. Павлодар 22 400 2 520 340 16 684 2 856 11. Ақтөбе 21 441 2 769 448 14 585 3 639 12. Солтүстік Қазақстан 19 080 1 763 397 13 745 3 175 13. Батыс Қазақстан 18 118 1 989 240 12 339 3 550 14. Атырау 17 700 2 168 374 13 502 1 656 15. Маңғыстау 15 941 4 303 374 10 518 746 16. Қызылорда 12 917 1 754 210 9 801 1 152 Статистика агенттігінің биылғы жылғы 1 қазандағы мәліметі бойынша, еліміздегі шағын және орта бизнес құрылымдарына 2 156 901 адам жұмысқа тартылған. Олардың 552 445-і заңды тұлғалы шағын бизнес, 422 464-і заңды тұлғалы орта бизнес құрылымдарында есепте тұрады, 728 682-сі жеке кәсіпкерлікпен шұғылданады, 453 310-ы шаруа қожалықтарында жұмыс жасайды. Шағын және орта бизнес құрылымдарында күнкөрісін ажыратып жүрген жұртшылықтың саны жөнінен де Оңтүстік Қазақстан облысы 285 308 көрсеткішімен алдына жан салмайды. Осы салалар арқылы әл-ауқаттарын түзеушілердің қатары Алматы қаласы мен облысында да едәуір. Оларда бұл деңгейлер тиісінше 275 447 және 255 321 мөлшерлерінен қайтады. Ал оларды субъектілер түрлеріне қарай бөліп қарастырғанда, заңды тұлғалы шағын және орта бизнесте Алматы қаласының үлесі айрықша көп. Онда бұл салалар тиісінше 126 330 және 71 791 адамды асырап отыр. Сол сияқты 89 658 адамға жұмыс тауып берген Шығыс Қазақстан облысы жеке кәсіпкерлікті дамыту жөнінен көш басында тұр. Ал шаруа (фермерлік) қожалықтарында нәпақа айырып жүргендер қарасы Оңтүстік Қазақстан облысында бәрінен де көп, олар 141 403 адамды құрайды. Осы көрсеткіштер бойынша көш соңында қалып қойғандар жөнінде де бір ауыз сөз. Олардың жалпы көрсеткіші бойынша Қызылорда облысы ең соңғы орынды иемденіп отыр. Заңды тұлғалы шағын бизнесте – Солтүстік Қазақстан, заңды тұлғалы орта бизнесте – Батыс Қазақстан, жеке кәсіпкерлікте Қызылорда облысы шептің шегінде. Ал шаруа (фермерлік) қожалықтары бойынша екі орталық – Астана және Алматы қалаларын есепке алмаймыз, сонда соңғы орында Маңғыстау өңірінің келе жатқаны айқындала түседі. Егер бұл облыстың халқы санының аздығы мен аудандары қатарының санаулы ғана екенін ескерсек, бұл орынға келесі кезекте тұрған Қызылорда облысы “ойланбай” орналасады. Көрініс мейлінше түсінікті болуы үшін тағы да кестеге көз салайық. Мұнда да тармақтардағы атаулар мен субъектілер жоғарыдағы ретпен қойылған. 1 2 3 4 5 6 7 1. Оңтүстік 285 308 43 900 25 273 74 732 141 403 Қазақстан 2. Алматы қ. 275 447 126 330 71 791 77 269 57 3. Алматы обл. 255 321 36 885 24 531 71 006 122 899 4. Шығыс 199 578 44 297 34 146 89 658 31 477 Қазақстан 5. Қарағанды 167 212 46 860 33 424 65 180 21 748 6. Жамбыл 128 779 20 310 10 841 27 621 70 007 7. Қостанай 123 105 26 859 32 373 52 557 11 316 8. Астана қ. 109 869 44 492 27 794 37 579 4 9. Ақмола 99 565 19 645 30 309 38 943 10 668 10. Солтүстік Қазақстан 90 318 15 723 28 251 38 805 7 539 11. Павлодар 85 911 22 135 15 657 40 725 7 394 12. Ақтөбе 84 446 23 750 21 968 29 256 3 175 13. Батыс Қазақстан 72 027 18 505 15 553 27 314 10 655 14. Маңғыстау 64 549 28 044 17 643 17 622 1 240 15. Атырау 62 243 18 510 16 957 23 099 3 668 16. Қызылорда 53 232 16 200 15 953 17 316 3 763 Ал кез келген еңселі елдің экономикалық өсімі мен өркендеуінің негізі болып табылатын осы шағын және орта кәсіпкерлік субъектілері әкеліп жатқан табыстар қандай, енді соған тоқталайық. Статистикалық агенттік ұсынған 2010 жылдың қаңтар-қыркүйек айлары аралығындағы мәліметтерде оның республика бойынша 4 трлн. 108 млрд. 079 млн. теңге болғаны байқалады. Бұлардың арасында заңды тұлғалы шағын кәсіпкерліктің табысы – 1 трлн. 114 млрд. 843 млн., заңды тұлғалы орта кәсіпкерліктің үлесі – 2 трлн. 450 млрд. 288 млн., жеке кәсіпкерлердің қосқаны – 336 млрд. 344 млн., ал шаруа (фермерлік) қожалықтарының әкелгені 206 млрд. 605 млн. теңге маңынан қайырылады. Аймақтардың жайына келсек, мұнда Алматы қаласының десі бәрінен басым. Осы субъектілер әкелген барлық табыстың 27,64 пайызы, яғни 1 трлн. 135 млрд. 482 млн. теңгесі оңтүстік астананың үлесіне тиеді. Келесі орындағы Астана қаласына тиесілі қаржының қоржыны бұдан екі еседен де төмен, ол — 504 млрд. 569 млн. теңге. Үшінші орындағы Батыс Қазақстан облысының еншісіне 334 млрд. 967 млн. теңге жазылса, төртінші орынға табан тіреген Атырау облысында 273 млрд. 877 млн. теңге бар. Бұдан соңғы бесінші орынды – Алматы (255 409 млн.), алтыншы орынды – Оңтүстік Қазақстан (206 367 млн.), жетінші орынды – Шығыс Қазақстан (193 747 млн.), сегізінші орынды Қарағанды (188 068 млн.) облыстары алып отыр. Бұдан арғы кезектегі Ақтөбе (156 711 млн.), Ақмола (122 443 млн.) және Павлодар (114 048 млн.) облыстары 11-13 орындарға жайғасқан. Кестенің соңын Қызылорда (113 144 млн.), Солтүстік Қазақстан (108 537 млн.) және Жамбыл (85 450 млн.) облыстары аяқтайды. Статистика агенттігінің мәліметіне сүйенсек, үстіміздегі жылдың қаңтар-қыркүйек айларында өнім өндіру көлемі республика бойынша 5,3 пайызға өскен. Соның ішінде шағын және орта бизнес белсенді субъектілерінің саны 1,1 пайызға артып, оларда жұмыс жасайтындардың қатары 2,5 пайызға көбейген. Мұнда өнім өндіру мөлшерін 113,8 пайызға өсірген Ақтөбе облысы көш басында тұр. Үздік үштіктің үзірі бұдан басқа Павлодар (106,9%) және Қарағанды (106,8 %) облыстарына тиесілі. Көштің соңында Алматы (101,9), Қызылорда (102,1%) және Солтүстік Қазақстан (102,1%) облыстары қалып қойған. Қазақстан алдағы жылы Бүкіләлемдік сауда ұйымына енуге талпыныс жасауда. Ал бұл ұйымға мүше болу банк саласын, шағын және орта бизнесті дамытуды талап етеді. Сондығынан болар, аталмыш салаларға қолдау көрсету Президент пен Үкімет саясатының басты бағыттарының біріне айналды. Енді осы қамқорлық пен қолдауды мүмкіндігінше тиімді пайдалана білу аймақтардағы әкімдіктер мен осыған қатысты басқармалардың қаншалықты дәрежеде іскерлік пен шалттық таныта алып жүргендерінің нақтылы бағасы мен өлшемін байқата алады. Серік ПІРНАЗАР, Астана.Шағын және орта бизнес мониторингі
(2010 жылғы 1 қазандағы мәлімет)
ШОБ Белсенді Қамтылған Өндірілген өнім негізгі субъектілер адамдар (қойылған баға бойынша) көрсеткіштері өсімі өсімі өсімі 101,1 % 102,5 % 105,3% ШОБ Заңды тұлғалы Заңды тұлғалы Жеке Шаруа (фермер) белсенді шағын кәсіпкерлік орта кәсіпкерлік кәсіпкер қожалығы субъектілері 627 779 65 527 8 876 383 278 170 098 ШОБ Заңды тұлғалы Заңды тұлғалы Жеке Шаруа (фермер) субъектілерінде шағын кәсіпкерлік орта кәсіпкерлік кәсіпкер қожалығы жұмыс істеушілер 2 156 901 552 445 422 464 728 682 453 310 ШОБ өндірген Заңды тұлғалы Заңды тұлғалы Жеке Шаруа (фермер) өнім шағын кәсіпкерлік орта кәсіпкерлік кәсіпкер қожалығы 4 108 079 млн. 1 114 843 млн. теңге 2 450 288 млн. теңге 336 344 млн. 206 605 млн. теңге теңге теңге
БІЛІМ ЖҮЙЕСІН ДАМЫТУ
Достастықта теңдесі жоқ зауыт
Бұл әншейін айтыла салған әсіреқызыл сөз емес. Осы заманғы озық технологиямен жарақтандырылған Ақтөбе металл емес құбырлар зауыты Қазақстанды былай қойғанда, бұрынғы Кеңес одағы аумағында шыны талшықты құбырлар шығаратын бірегей кәсіпорын. Зауыт өзі өндіретін өнімдер ассортиментін ұдайы кеңейтіп келеді. Бұрындары салқын су, канализация құбырларын шығарып келсе, биылдан бастап ыстық су құбырларын шығаратын әмбебап жаңа технологиялық желіні іске қосты. Әлемдік қаржы дағдарысы жағдайында өндірісті кеңейтпек түгілі, барының өзінің жұмыс істеуін қамтамасыз ету мүмкін болмай тұрған күрделі жағдайда мұндай қадамға барудың өзі зауыттың болашағы зор екенін аңғартса керек. Дағдарыс келеді-кетеді, өміршең өндіріс қажет болады. Ілгері күнге үлкен үміт артып отырған кәсіпорынның ұстанған бағыты болашаққа бағдарланғанын қазіргі қадамдары дәлелдей түскендей. Жалпы, Ақтөбе металл емес құбырлар зауыты жас кәсіпорын. Зауыт 2005 жылы пайдалануға берілді. Осы инвестициялық жобаны жүзеге асыруға Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың қолдау көрсеткенінің өзі оның болашағына сенгендіктен болар. Шынын айтқанда, сол жылдары елімізде құбыр шығаратын осындай өндіріс болған жоқ-ты. Полиэтилен құбырлар өндірісінің өзі жаңа-жаңа қолға алынып жатқан болатын. Ал шыны талшықты құбыр бұрын пайдаланылып келген темір құбырларға қарағанда анағұрлым сапалы, төзімді әрі тиімді. Сол себепті де Елбасы қолдауына ие болған жоба дереу республикалық бағдарламаға енгізіліп, өмірге жолдама алды. Бұл жобаны жүзеге асыру білікті басшы, мамандығы бойынша инженер-экономист Ян Тампаевқа тапсырылуы да тегін емес. Экономиканың даму жолдарын жетік білетін тәжірибелі өндіріс басшысы осы жобаның тиімділігін Елбасы алдында талай рет дәлелдеген-ді. Бәрін жаңадан бастауға тура келді. Сол кездің өзінде жаңа зауытқа өнімділігі жоғары осы заманғы италиялық озық технологиялық қондырғыларды орнатуға бел буылған болатын. Мүмкіндігі мол тапсырысшылармен келісіліп, білікті мамандар тартылды. Зауыт құрылысы белгіленген мерзімде бітіп, технологиялық қондырғылар уақтылы іске қосылды. Зауыт алғашқы өнімдерін шығарысымен-ақ сұранысқа ие болды. Қазір кәсіпорын ТМД аумағында теңдесі жоқ зауыт болып табылады. Осы бес жылдың ішінде оның өнімдері Ресей, Солтүстік Кавказ және Орталық Азия рыногында өз орнын тапты десе болады. Кәсіпорын Дағыстанда диаметрі 1400 миллиметр 14 шақырым шыны талшықты құбырды құрастырып берген. Соңғы екі жылда қуаты 1,5 млн МВт. Немомысс ГРЭС-нің шыны талшықты құбырлар жеткізу бойынша тапсырысын орындаған. Қазірдің өзінде Алтайдан, Поволжьеден,Тәжікстаннан сұраныс бар, тек олар дағдарысқа байланысты қаржы аудара алмай оны орындауда кідіріс болып тұр. Әлемдік қаржы дағдарысының салдары бұл кәсіпорынды да айналып өтпеді. Тапсырыс көлемі азайып, зауыт жұмысына қолбайлау болып отыр. Қазір зауыттың қуаты 60 пайыз ғана жұмыс істеп тұр. Соған қарамастан мұнда өндірісті кеңейту мүмкіндіктері қарастырылуда, болашаққа бағыт ұсталып жұмыс істелуде. Соның бір дәлелі жоғарыда біз айтып өткен ыстық су және мұнай-газ өнеркәсібіне арналған шыны талшықты құбырларды ораудың бірегей екінші технологиялық желісінің іске қосылуы дер едік. Мұндай өндіріс әзірге жақын шетелдерде жоқ. Оның өнімдері бәсекелестікке қабілетті, сондықтан да оларға сұраныс жоғары. Жаңа технологиялық желі сапалы өнім өндіруге ғана емес, өнім түрлерін көбейтуге де алғышарт жасауда. Бұрындары зауытта диаметрлері 300-2600 миллиметр шыны талшықты құбырлар шығарылып келсе, енді 50-2600 миллиметрлік құбырлар да өндіріледі. Шыны талшықты құбарлар темірге қарағанда он есе артық. Құбырларды кемінде 50 жыл қиналмай пайдалануға кепілдік бар. Ал темір құбырлар әрі кеткенде 10-12 жылда жарамсыз болып қалады. Шыны талшықты құбырлардың тағы бір артықшылығы ішкі жағына тат, қақ тұрмайды. Сондай-ақ, мұнда агрессивті орта үшін құбырлар, күкірті және тұзды қышқылдар сақтайтын 75 текше метрлік сыйымдылықтар шығару да жолға қойылды. Бас директоры Ян Тампаевтың айтуынша, зауыт үстіміздегі жылы ұзындығы 10 шақырым алғашқы шыны талшықты мұнай құбырларын Атырауға жөнелтіпті. Алдағы жылы мұндай келісімдер Қытай ұлттық мұнай-газ компаниясымен жасалатын болады. Ақтөбе қаласындағы 14 шақырым су желісі де шыны талшықты құбырға алмастырылыпты. Болашақта қаладан шыны талшықты құбырларға тапсырыс арта түспек. Кәсіпорын мамандары қазір осындай құбырларды жалғайтын және басқа жиынтықтаушы құралдарды шығаруды ойластыруда. Жақында зауыт өз өнімдерін “Қазатомөнеркәсіп” АҚ-қа ұсынды. Кәсіпорында таяу болашақта шағын қалалар және алыс ауылдардағы су мұнаралары үшін сыйымдылықтар мен құбырлар шығару да көзделуде. Кешегі кеңестік кезеңнен мұраға қалған темір құбырларды шыны талшықты құбырлармен алмастыру қажеттігін ескерсек, кәсіпорын өнімдеріне сұраныстың бұдан гөрі де жоғары болатыны айдан анық мәселе. Бұл жобаны зауыт Самара аэроғарыш институтымен бірлесіп жүзеге асыруды қарастыруда. Қазір зауытта 200 адам еңбек етеді. Кәсіпорын толық қуатында жұмыс істегенде жылына әр түрлі диаметрдегі 320 шақырым шыны талшықты құбыр шығарады, ол кезде жұмысшылар саны 250-ге дейін көбейеді. Мұнда қажетті мамандарды өз өндірістік базасында даярлау жолға қойылған. Қазір Теміртаудағы “Миттал Стил” компаниясымен, Екібастұз ГРЭС-імен және Мойнақ ГРЭС-імен келіссөздер жүргізілуде. Кәсіпорынның бас технологы Болат Қанатовтың айтуынша, шыны талшықты құбырлар шығаруға қажетті шикізат Қытайдан, Сауд Арабиясынан, Араб Әмірліктерінен жеткізілетін көрінеді. Тасымал жолының шалғайлығын, тапсырыс бола қалғанда оны тез орындау қажеттігін ескеріп, кәсіпорында шикізаттың екі айлық қорын жасап қою қалыптасқан дәстүр көрінеді. Зауыт өнімінің басым бөлігі экспортқа шығарылатындықтан мұнда сапаға айрықша назар аударылады. Дайын құбырлар осындағы зертханадан барлық өлшемдері бойынша сынақтан өткізіледі. Әзірге жөнелтілген құбырлар тұтынушылар тарапынан жақсы бағалануда. Сондықтан да болар зауыт өнімдеріне алыс-жақын шетелдерден қызығушылық танытушылар қатары уақыт өткен сайын көбейе түсуде. Сатыбалды СӘУІРБАЙ, Ақтөбе облысы.Ине-жіптен шыққандай
Жетісулықтар “Ажар” тігін кәсіпорны жайлы әрдайым жылы лебіз білдіреді. Өйткені, тігін фабрикасының іргетасы сонау 1933 жылы қаланып, содан бергі кезеңде қаншама адамды жұмыспен қамтып, қаншама тұтынушының қажетін өтеді десеңізші. Нарықтың өтпелі кезеңінде де жеңіл өнеркәсіп орны өз жұмысын басқа қырынан құрып, есігіне қара құлып салынбауы үшін қажыр-қайрат танытты. Осылайша 1992 жылы жеке меншік кәсіпорын ретінде өндірістік және сауда-саттық қызметті қатар атқарып, қаржылық жұйесін қалыпты ұстауға талпынды. “ТФ Ажар” ЖШС ретінде қайта тіркеліп, кәсіпорынның өндірістік желісін шетелдік құрал-жабдықтармен жаңартты. Нәтижесінде фабрикада арнайы сығымдағыш, көп сатылы тігін мәшинелері тігіншілердің жоғары талғаммен жұмыс істеуіне мүмкіндік туғызды. Қазір тігіншілер Германиядан алынған “Пфафф”, “Дюркопп”, Италияның “Римольди” және Жапония мен Венгриядан жеткізілген жабдықтарды орнатып, тұтынушыға деген оң көзқарастарын қалыптастырды. Ажарлықтардың өзге өндірісшілерден айрмашылығы әрдайым мата сапасының жоғарылығына, беріктігі мен төзімділігіне, химиялық қосындысына және сапа сәйкестігіне ерекше көңіл бөлуі. Осы орайда сапа мен сәйкестікті бақылаудан өткізетін арнайы зертхана жұмыс істеп, нақты бақылау орныққан. Қазіргі кезде ұжымда 200-ге жуық адам жұмыспен қамтылса, олардың тұрмыстық жағдайларын көтеруге де көңіл бөлінген. Өйткені, кәсіпорындағы жұмыс қарбалас. Жыл сайын ондаған тендерге қатысып, өздерінің мүмкіндіктерін сынға салған кәсіпорын биыл Қорғаныс министрлігі, “Қазақстан темір жолы”, “КЕГОК” АҚ және тағы басқа орындардан тапсырыс алып, өндіріс ауқымын кеңейткен. Сонымен қатар 1992 жылдан бері еліміздің күш құрылымдарымен тығыз қарым-қатынаста жұмыс жасау нәтижесінде Ішкі істер министрлігінің және Ұлттық қауіпсіздік комитеті шекара қызметкерлері үшін арнайы әскери киім үлгілерін тігіп, сапалы өнімге деген сұраныс өсіп отырғанын айтар едік. Осы орайда кәсіпорындағы Мереке Сатыбалдина, Любовь Топаева, Дәмеш Толқымбекова, Орынбала Байғабылова, тағы басқаларының есімдерін ұжымдағылар әрдайым мақтанышпен айтады. Отандық өндірістің керегесін кеңейткен кәсіпорын ұжымы “Халыққа арналған үздік тауарлар” номинациясының дипломанты атанып, шетелден түскен сұраныстарды да қанағаттандыруда. Өз жұмыстарының ырғағын жоғалтпаған тігіншілер мұнайшылардың, медицина саласы қызметкерлерінің жұмыс киімдерін тігумен де айналысады. Ал мектеп оқушыларының формалары да осы кәсіпорында тігіліп, еліміздің түкпір-түкпіріне жол тартатынын біреу білсе, біреу білмейді. Осындай жоғары талғам нәтижесінде ұжым ИСО 9001-2000 халықаралық сапа менеджменті жүйесіне енгізілсе, “Алтын сапа” республикалық байқауының жеңімпазы екендігін де айтқан жөн. Мемлекет басшысы отандық тауар өндірушілерге жан-жақты қолдау көрсету мақсатында бірінші кезекте елімізде шығарылған тауарлармен қамтылуын тапсырғаны белгілі. Осы мақсатқа орай ажарлықтар отандық құрылымдардың тапсырыстарын орындап, тұтынушымен байланысын уақыт өткен сайын жақсартып отыр. Көбіне шикізатты Беларусь, Қытай, Ресей мемлекеттерінен алдырып, матаның түсі мен сапасына назар аударуда. Соңғы жылдары фабриканың филиалдарын ашу қолға алынып, бүгінде Үштөбе қаласындаға шағын кәсіпорында 30-ға жуық тігінші еңбек етсе, басқа да елді мекендерден орталықтар ашу жоспарланған. Кәсіпорынның бас директоры Х.Ержанов фабриканың жұмысы қалыпты екендігіне тоқталып, десе де ойландыратын мәселелердің бар екендігін айтады. Ұжым