Қоғам мен билік арасындағы жанжалдың туындауы қалыпты жағдай саналады. Дегенмен Алматы қаласындағы болған жанжалды қарастырып көрелік. Кез келген жанжал теңсіздік орын алғанда туындайды.
Барлық қоғам мүшесіне бірдей мүмкіндіктердің берілмеуінен, кейбір топтарда ғана артықшылықтың болуынан шығады. Бұл жастардың арасында қатты білінеді. Жас шамалары бірдей болғанымен, бірінде қымбат көлік пен ұялы телефон бар, бірінде жоқ. Жастары шамалас болғанмен, қолжетімділік бірдей емес екенін мойындау керек. Шарықтаған баспана бағасы, арзан пәтерлермен қамтамасыз етілмеу мен жұмыссыздықтың салдары. Нарық пен қолжетімділіктің арақатысы, біріне қолжетімді, ал басқаларға сол бірдей нарықтың өзінде қолжетімсіз. Тағы қалыптасқан жайт – тоқпағы мықты болса, киіз қазықтың жерге кіруі. Жемқорлық пен парақорлық – жанжал көзі, ұлттық қауіпсіздікке нұқсан келтіретін жағдай, аса ауыр қылмыс ретінде қаралуы тиіс. Қаймақ жеген құтылады, қаспақ жеген тұтылады деген қағидаға жол берілмеуі керек.
Қоғам мен билік – бірі басқарушы, бірі бағынушы. Осы басқарушы мен бағынушы арасындағы кемшіліктерден жанжал шығады. Жанжал еш уақытта күшпен, қорқытумен басылмайды. Қоғам мен билік ымыраға келуге тиіс. Қоғамда шын мәніндегі бәсеке жоқ, барлығы тоқпақтың мықты болуымен шешіледі. Осы әлеуметтік үдеріске айналған. Бұл тұста әділдік іздеу міндетті түрде болады. Әділ емес нормалар мен заңдылықтар негізінде жанжал шешілмейді, ушыға түседі. Жанжалға қатысушылардың барлық қажеттіліктері қанағаттандырылмайынша кикілжің жалғасады. Қазіргі қоғамда қорлық пен менсінбеу жаппай етек алған. Бірдей диплом алып, бірі жақсы жұмыс пен жоғары ақы алады, бірі төмен ақы алады. Ауыл мен қала айырмашылығы, ауылдағы жұмыссыздық, өндірістің, кәсіпорынның болмауы және бай мен кедей арасының алшақтығы, байдың байи түсуі – жанжалдың бастауы. Жанжалдың қоғамдағы тағы бір теңсіздіктен бөлек объектілері көп. Соның бірі – кемсіту. Бұл құбылыс жаппай қоғамда орын алған. Тағы бірі жанжал объектісі – қорлық көрсету. Қорлық – жеке тұлғаның психологиялық және рухани тұрғыдан бұзылуы, оның салдары жүгенсіздікке әкеледі. Әсіресе, Отан қорғауға барған жастардың өлімі, денсаулығына нұсқан келуін мойындау керек.
Осы кездегі талап біреу ғана – бұл мүмкіндіктердің теңдей болуы. Қоғам ұзақ уақыт бойына жанжалдың түрлерін бойына сіңірді. Жанжал табиғаты негізінен күрделі. Күштеуді жүргізу қоғамға, оның ішіндегі әлеуметтік топтарға зардабын тигізеді.
Билік тарапынан күштеудің түрлеріне тоқталайық. Тура және тура емес күштеу бар. Жауапкершіліктің өзі тек қоғамның мүшелеріне бағытталған. Қай бағдарламаны алсаңыз да оның авторы белгісіз, негізінен мекеме көрсетіледі. Бірақ оны жасаған, қатысқан және іске асыратын жеке адамдар жалпылама жауапкершілікке ие болады. Жауапкершілік билік мүшелеріне бағытталмаған сияқты болып көрінеді. Шектеудің өзі де тек қоғам мүшелеріне ғана бағытталады. Бұл сол тура емес күштеудің салдары.
Мүмкіндіктердің билікке де, қоғам мүшелеріне де бірдей болмауына көп тоқталған дұрыс. Қоғамда әділетсіздікке, теңсіздікке көнуі сырт қарағанда қабылдау болып көрінгенмен, шын мәнісінде жанжалдың қалыптасуын білдіреді. Адами қажеттілікті өтеу – ең жеңіл нәрселер. Бұл тамақ, су, жылу және өзін өзі іске асыруы. Адамның өзін өзі іске асырудағы бірдей мүмкіндіктердің болмауы жиі кездеседі. Білімнің, қызметтердің ақылы және бағасының аса қымбат болуы, яғни байдың бай болуын ғана қарастырады.
Нарық дегеніміз – әділ бәсекелестік. Қоғам және нарық қатысушыларының ақшасы бар болуын және көп болуын талап ететіндей көрінеді. Әлеуметтік топтардың барлығында дерлік ақша жоқ, бар болса да ол несиелік ақша, оның қайтарымы белгісіз ақша ағымы. Нарық әлеуметтік топтардың ақшасы бар не жоқ дегенге тірелмеуге тиіс. Қоғам мен биліктегі жемқорлық, парақорлық, заңсыздық, заңның барлығына бірдей орындалмауы жиі орын алады. Өткен ғасырлардан қалған мақал бойынша: «Аузы қисық болса да, байдың баласы сөйлесін» сөзі қоғамда қағида ретінде орнығады. Билікте басымдық бар, қоғамда ол жоқ. Егер билік әділетсіздікті, теңсіздікті мойындамаса, онда жанжал міндетті түрде шығады. Әділдік іздеген адам бірден жанжалға көшпейді, ол барлық сатыдан өтеді. Осы сатыларда жанжалдың алдын алу жүргізілмейді. Жанжал күштеуге бағынбайды. Адам жанжалға өз өмірінің болашағының жоқтығынан, тіршілік ете алмау қорқынышынан, әділетсіздіктің болуынан барады. Байдың кедейді менсінбеуі, қалалықтың ауылдықты менсінбеуі, түптеп келгенде басқа ұлттардың қазақты менсінбеуі орын алғанын мойындаған дұрыс. «Ауруын жасырған – өледі» деген мақал жанжалды шешудің бірден-бір жолын көрсетеді. Жасырмай шындықты мойындау, заңның әділ орындалуы, мүмкіндіктер барлығына тең болмайынша жанжалдан арылмаймыз. Менсінбеу мен кемсіту балалық шақтан басталады. Ол барлық сатыдан өткенде ашу мен ыза және кек тұту, кек сақтау, әрі кек алуға міндетті түрде алып келеді.
Әрбір азаматтың қоғамды дамытуға белсенді әсер ету қажеттілігі бар, оны ескермеу немесе жеке басқа табыну да жанжалдың түрі болады. Байлық пен билік бір жақта, ал қоғам өз бетінше тіршілік етіп жатыр. Бұл да – қайшылық. Қайшылықтар да жанжалдың басты объектісі. Аймақтардың әртүрлілігі, пайдалы қазба байлықтарының кейбір жерлерде ғана шоғырлануы, оған талас, басқалардың пайдалану мүмкіндіктерінің бірдей болмауы, жер дауы, ресурстардың қолжетімсіздігінің барлығы қайшылықтан тұрады. Жер байлығын өндіруді шетелдік компанияларға беру, оның табысының жеке қалталарға кетуін халық біліп отыр. Оларға еліктеп өз халқы мен оның тілін, дәстүрін менсінбеу етек жайған. Жаһандану барысындағы отбасылық және ұлттық құндылықтардың жоғалуы қайшы тұжырымдар.
Қазақ – дана халық. Қазақ дәстүрінде өз тілін менсінбеу де қалталы топтың әдетіне айналды. Қоғамда еңбекке баулудың жоқ болуы салдарынан, жалшы не қызметші ұстаудан ақсаусақтық жайлаған, оған еліктеу, қызығу болды, бәрі дайынға құмартты. Осындай қайшы тұжырымдардың түрлері де көп. Әрбір адам дүниеге жақсылықпен келеді. Әрбір азамат бедел мен құрметке ие болуды қажет етеді. Бұл құндылық қайшылықтардың сатысынан өту нәтижесінде оны жанжалдасушы етіп шығарады. Жауапкершілігі бар қоғам мүшесі қайшылықтардың барлық сатысынан өтіп, әділетсіздіктің нәтижесінде жанжалға итермеленеді. Қоғам мен халықты тобыр ретінде қарау дұрыс емес, билік те, қоғам да халыққа қызмет етуге тиіс. Халық көзінен ешнәрсе таса қалмайды, биліктің халықты мойындамауы да қайшылық, қайшы тұжырымдама.
Халық пен биліктің түсініспеуі ашық күреске әкеледі. Түрлі ресурсқа қол жеткізу мүмкіндіктерінің теңдей болғаны дұрыс. Қайшылықтардың барлығы игіліктердің қарапайым халыққа қолжетімді емес екенін білдіреді. Полиция мен күдіктілер арасындағы қатынастың шиеленіскенін оларға бірнеше дүркін қайтара шабуыл жасауынан байқауға болады. Күдіктілердің міндетті түрде қылмыскерге айналуы, пара бергендердің жазадан құтылатыны ашық көрсетіліп, тіпті ақпараттар беріліп те жатады. Бұл да қоғамдағы берілген белгілердің бірі болатын. Бірақ оны талдау және қорытынды жасау кешеуілдеп жатады, тіпті жанжал ушыққанда ғана қаралады.
Қоғам мәдени күштеуге де дайын емес, өйткені әлеуметтік желідегі ақпаратты шынайылық ретінде қабылдайды. Бірақ жанжалдың негізгі күші осында таратылады. Хабар таратушылар елден қашқандар, қуылғандар, елден қол үзгендермен қатар өмірде жолы болмағандар, өмірден өз орнын таппағандар, бедел мен құрмет, атақ іздеген адамдар көп. Басқа адамдарға кеңес беруге моральдық құқықтары жоқ адамдар осы жанжалдың туындауының басты себепкерлері болып отыр. Оларға әлі моральдық тұрғыдан орнықпаған жастарымыз еріп кетті. Осы тұста алдын алу, жауапкершілік арту болмағаны өкінішті.
Басшының билігі мен бағынушының мүмкіндігі тура күштеудің мәдени көрінісі. Әлеуметтік теңсіздік – билік пен бағынушы арасындағы алшақтықтың артуынан пайда болады. Алшақтық пен артықшылық әлеуметтік келіспеушілік және әділетсіздік сезімі артады. Азамат негізінен сезімге сүйенеді. Көшедегі жарнамаларды қарасаңыз, тек қымбат өмірді дәріптейді. Қымбат ұялы телефон мен қол жетпейтін көліктер самсап тұр. Таяқтың үнемі екі ұшы бар. Қымбатшылықты, артықшылықты жарнамалау әлеуметтік әлсіз топқа қорлау ретінде қабылданады. Жанжалға қатысушылардың осы заттардан өздерінің өшін алғанын байқауға болады. Ол үшін сарапшы болудың қажеті жоқ.
Бизнес арасындағы бәсекелестік бәсеке емес, таза күрес екенін мойындау керек. Осындай күрес жұмысы бар мен жұмысы жоқтың арасында да жүреді. Тіршілік ету ресурсына екі топтың мүмкіндіктері тең емес. «Біреу тоңып секіреді, біреу тойып секіреді» деген сияқты. Қоғамдағы қайшылық сатылары балалықтан бастау алады, отбасы мен орта, балабақшаға барғанда тәрбиешіге бағынбау, тәрбиешінің баланы ұруы, соғуы түрінде, анасының балаларымен бірге құлап өлуі сияқты қоғамда алғашқы белгілер берілді. Оқушының мұғалім тарапынан төмен бағалануы, оқытушының баға қоюына оқушының қанағаттануы өте сирек кездеседі. Бұл да қоғамға берілген белгі. Қайшылықтың барлық сатысынан өту барысы осылай жалғасады. Азамат қоғамда өзін төмендетуді үнемі сезінеді және қабылдайды. Қайшылықты қабылдау – жанжалдың бастамасы. Жұмысшының жағдайын көбіне басшының көңілі шешеді. Тура күштеу билік тарапынан болып жатса, тура емес күштеу әлеуметтік орта тарапынан болады. Дінді пайдаланып күштеу мен мәдени күштеуде белең алған. Діни күштеу Шығыстан келіп жатыр. Исламдық Ауғанстанда талибандардың келуінің көшірмесін жасау іспетті. Біздің мемлекет Еуразия құрлығында жатыр деп бөлектегенмен, қираған Сириядан, Ирактан алыс емес екенін, ұшақпен ұшқанда үш сағаттық жерде орналасқанымызды естен шығармағанымыз абзал. «Жау жоқ деме, жар астында» деп қазақ дұрыс айтқан. Оларда да мемлекеттің қирауы осындай жанжалдардан басталған. Жаһандық жанжалдың сыртқы белгілері көрініс бергенде, біздің елдегі билік осы белгілерді ұзақ уақыт бойына ескерусіз қалдырды. Уақтылы алдын алу жоспарланбады, бақылауға алынбады, шаралар қолданбады. Азаматтың бедел мен құрметті діни ағымдардан табуы, яғни жеке тұлғалардың шейх, әмір, әкім, қажы немесе кем дегенде басқарушы бригадир болуға ұмтылуының көріністері осы жанжалда анық байқалады. Тіпті «Алла разы болсын» дегенді жиі естігенге де таңғалмаймыз. Адамның риза болуы қоғам мен билік үшін маңызды.
Қоғам – биліктің айнасы, өйткені қоғамдағы теңсіздік әділетсіз биліктің көрінісі, сол сияқты қоғамдағы жанжал биліктің басқара алмауының салдары. Жанжал шешімі – ымыраласу, күрделі мәселенің шешімі негізінен қарапайым нәрселерден тұрады. Бұл – қоғам мен биліктің біріншіден бақылауда болуы, жанжалдың алдын алуды жоспарлауы, жауапкершілік алуы және әділ басқаруы. Осы төрт әрекет: бақылау, алдын алу, әділ шешім қабылдау, басқаруы кез келген мәселенің тұжырымдамалық шешімі. Қоғам мен билікте осы негізгі төрт әрекеттің барлығы да болған жоқ. Қоғам мен билік ұзақ уақыт бойы өз бетінше екі топ ретінде қалыптасты, олардың өзара бірлестікте әрекеттесуі болмады, бірін-бірі жақтырмаумен жүріп жатты. Әрине, бұл да қайшылық. Сондықтан тұжырымдамалық төрт әрекетті: бақылауды, алдын алуды, әділ шешім қабылдауды, басқаруды үнемі ұстаным етіп алуға тиіспіз. Осы тұста еліміздің Президенті Қ.Тоқаевты қолдауға шақырамын, өйткені жанжалды бақылауға алып, халықпен біргемін деп әділ шешім қабылдап, басқаруды өзінің қолына алып, алдағы даулардың алдын алуға кірісті. Біздің күшіміз – бірлікте. Егемендігіміз мәңгілік болсын!
Майра КЕНЖЕБАЙ,
Білім, ғылым, даму орталығының директоры,психология РhD
АЛМАТЫ