Оңтүстік өңірінен түлеп ұшқан, ұлтымыздың болмысынан нәр алып, оның даралығы мен даналығын төрткүл әлемге мойындатқандардың бірегейі, жаратылыстану ғылымдарының көрнекті өкілі, Нобель алтын медалінің, халықаралық Сократ, П.Капица атындағы сыйлықтардың лауреаты, химия ғылымдарының докторы, профессор, Ұлттық ғылым академиясының құрметті академигі Әбдімұса Мұратұлы Қуатбеков биыл фәниде жүрген болса, 80-ші көктемін атап өтер еді. Енді, міне, бүкіл саналы ғұмырын ғылым мен білім саласына арнап, оның дамуына орасан үлес қосқан, ондаған ғалымның өсіп-өрлеуіне ұйытқы болған әйгілі химик-ғалымды тебірене еске алмақпыз.
Әйгілі ғалым әрбір тасы мен жотасы тұнып тұрған тарих, жеті обадан өткен күндерден сыр шерткен көне шежірелі Арыс қаласының іргесіндегі разъезде ел басына қаралы күн туып, соғыс атты зұлматпен жанталаса арпалысып жатқан қиын кезде дүние есігін ашыпты. Қарапайым теміржолшы отбасында өмірге келген нәрестеден уақыт өте келе әйгілі тұлға қалыптасарын кім білген? Әбдімұсаның ұлт дарабозы дәрежесіне дейін көтерілуіне нендей тылсым ықпал етті екен, яғни феномені неде еді? Неге Әбдімұса туралы бұл күнде пікір айтушы көп? Неге алыс және таяу шетелдердің ғалымдары қазақ ақберенінің 80 жылдығы қандай деңгейде аталмақ деп сұрау салуда? «Ой туады сұрақтан» дегендей, осындай сан сауал оның өмірдегі қатарласы, әріптесі ретінде менің қолыма қалам алуыма түрткі болды. Адам не жазса да өзінің көргенін, ойына түйгенін ғана жазады. Мен де ойға түйгендерімді ортаға салмақпын.
Психолог ғалымдар адамдарды үш топқа бөледі:
– бірінші топтағы адамдар қоғамдағы қайнаған тіршіліктің арасында жүретін, өмірлік позициясы белсенді адамдар. Қоршаған ортадағы, күнделікті ағымдағы қызметтер, жұмыстар, жаңалықтар мен жақсылықтар, өзгерістер солардың қолдарымен атқарылып, жүзеге асырылады екен;
– екінші топ қоғамда, өмірде, дүниеде не болып жатқанын сырттай ғана бақылап, немқұрайлықпен өмір сүреді екен.
– үшіншілері әр нәрсеге тек құмарпаз, түймедейді түйедей, түйедейді түймедей етуге бейім адамдар. Әбекең бірінші топтағы адамдарға тән қасиеттер жиынтығын бойына сіңіріп, санасы ісінен озық жүретіндіктен, осы топтағы тұлғалардың алдыңғы легінде болды.
Тұлғалық қадірге ұлтының ұлылығын бойына сіңіргендер, яғни ұлтжандылар ғана жетеді деген сөз бар. Ол сөздің Әбдімұса Мұратұлына тікелей қатыстылығын, шынайы растығын дүйім жұрт оның көзі тірісінде-ақ таныды.
Данышпандар ұлттың қуаты рухында деген. Ал ұлттық рухты ұрпақ игілігіне асыратын ұстаздар болып саналады. Әбдімұса Мұратұлы алдымен ұлағатты ұстаз болды. Ұстаз деген ұлы ұғымға әлемнің екінші ұстазы болған ұлы бабамыз Әл-Фараби: «Ұстаз ...аса қанағатшыл, жаны асқақ және ар-намысын ардақтайтын, жақындарына да, жат адамдарға да әділ, жұрттың бәріне жақсылық пен ізгілік көрсететін, қорқыныш пен жасқану дегенді білмейтін батыл, ер-жүрек адам болу керек», деген екен. Ұлы бабамыз жіктеп көрсеткен қасиеттер жиынтығы тұла бойына дарыған тұлғалардың бірегейіне Әбдімұса Мұратұлын жатқызу әділдік болар еді. Өйткені Әбекеңнің бүкіл саналы ғұмыры ұстаздық етуге ғана арналған. Сонымен қатар ол жоғары және арнайы оқу орындарын ұйымдастырушы білікті басшы бола білді. Көңілі көреген, көкірек көзі сәулелі Әбдімұса Мұратұлы қысқа уақыт ішінде Халықтар достығы университетінің, Ақсукент көпсалалы колледжінің материалдық-техникалық базасын аса жоғары деңгейге жеткізді. Бұл орайда Әбекеңнің жоғары оқу орны қызметін ұйымдастыру жолдарын теориялық және практикалық тұрғыдан терең меңгеруіне оның Жамбыл жеңіл және тамақ өнеркәсібі технологиялық институтында және оның Семей қаласындағы филиалында, Қарағанды политехникалық университетінің Жезқазған филиалында, Оңтүстік Қазақстан аймақаралық «Қайнар» университеті және Қазақ-өзбек инженерлік гуманитарлық университетінде басшылық қызметтерде болған жылдардағы жинақтаған тәжірибесі алғышарт жасапты. Әртүрлі салалық басшылық лауазымдарда шыңдалған іскерлік және ұйымдастырушылық қарым-қабілетін Халықтар достығы университетінде елімізге қажетті білікті техникалық мамандарды даярлауда, жаңа технологияларды оқу-өндірістік процеске ендіруде ұтымды пайдаланды. Ұстаз-ғалым әрі басшы ретінде ең алдымен ақиқат пен әділдікті жоғары қоятындығы, ұлт болашағына қызмет етуге деген құлшынысы Әбекеңнің абыройын шарықтатты. Оның мінез сұлулығы, әдептілігі, азаматтығы, парасаттылығы, оқытушы-профессор құрамына көрсеткен үлгі-өнегесі университет ұжымын жетістіктерге жетелейтін күш-қуат көзіне айналған еді.
Өз істеріне жетік білікті мамандарды университетке шақыруда, таяу шетел және ТМД елдерінің жетекші оқу орындарымен, ғылыми орталықтарымен, т.б. ұйымдарымен іскерлік қарым-қатынас орнатып, байланыстың асқан үлгісін қалыптастыруда да Әбдімұса Мұратұлы ерекше үлгі көрсетті.
Қазақта кей адамдар өмірден ізін іздейді, ал кейбіреуі өзін іздейді дейтін тәмсіл бар. Шындығында, ізін іздегендер елге, ұрпаққа ұлағат болатын айшықты ізін қалдырады екен. Осы орайда Әбекең қандай биікке жетсе де, «Бәрі өзім татқан дәм-тұзым үшін. Туған жер, өскен елге қарыздар екендігімді ешқашан естен шығармаймын», дейтін пайымын ісімен шегендеумен болыпты. Мұндай ой-толғауды жүректен шыққан сөз емес деп қалай айта аласың. Мұндай парасат жан қызуын, жүрек жылуын туған елге, туған жерге арнауды ғана ойлайтын арыстарға ғана тән екені хақ.
Әбекең аса қарапайым жан еді. Сол қарапайымдылығына қоса, қайырымдылық, мейірімділік сынды асыл қасиеттерден жаратылған жасампаз жампоздығын қалайша айтпасқа. Мейірімділік – жаның жабырқағанда көңіліңе нұр құятын сәуле деген екен бір данышпан. Әбекеңнің қайырымдылығын, мейрімділігін есептеудің өзі оның асқақ рухына қиянат сияқты көрінеді. Өйткені жетпесті жалғап, тарыққанды таяп, азаматтықтың ақ берендігін көрсеткен жақсылықтары ұшан-теңіз. Қамқорлық – таза көңілден, ізгі ниеттен жасалатын, сана-сезімнің ең жоғарғы көрсеткішін білдіретін ерекше қасиет. «Қамқорлықты сөзінде де, ісінде де боямасы жоқ адамдар ғана жасай алады», деген екен грек данышпаны Платон. Ал Әбекеңнің өмірінен бояма тапқан адамды таппайсың.
Химия ғылымында «Тізбекті реакция» деген термин бар. Әбекең адамгершіліктің, қайырымдылық, мейірімділіктің «тізбекті реакциясын» бастаған, көмекке мұқтаж жандардың мәселесін шешуге барынша көмектесуге бек даяр санаулы азаматтар санатының көш басында тұрған қайырымды жан болды.
Халқымызда «Өзгенің иығына жапқан шапан өзіңді де жылытады», деген қанатты сөз бар. Шынында да, жақсылық жасау, жылағанды жұбату, мұқтажға жәрдемдесу, жетім-жесірлерге, қараусыз қалған шиеттей балаларға қайырымдылық көмек беру – адамның адамгершілігін көрсететін ең басты қасиет. Кейде Әбекеңнің осындай сарқылмас қадір-қасиеті бүгінгі қалталы азаматтардың бойынан табылып жатса, тіпті керемет болар еді ғой деп армандап кетесің.
Ел ақсақалдарының, көнекөз қатарластарының айтуынша, Әбдімұса тіпті балаң жігіт шағынан бастап ақ пен қара алмасқан өмірдің көлеңке тұстарына көбірек назар аударып жүреді екен. Әр адамның жүзінен сыр аулап, сөзге тартып, жағдайынан хабардар болу әдетіне айналып кеткен екен. «Өзгені қуанту – өзіңді қуанту» дейді халық даналығы. «Арыс қаласындағы Т.Тәжібаев атындағы жетім балалардың өкіл атасы ретінде сол балалардың мұқтаждарын өтеп, олардың қуаныштарын көргенде өзінің де қуаныштан жүрегі жарыла жаздайтын еді», дейді Балалар үйінің қызметкерлері оны еске алып.
Әбекең жыл сайын дәстүрге айналған «Мектепке жол» республикалық акциясына да белсене қатысқан. Әлеуметтік аз қамтылған отбасылардан шыққан балаларға оқу құралдарымен, киім-кешекпен үзбей қамқорлық көрсеткен. Университетте тегін оқыту, стипендия бөлу – өз алдына бір төбе шаралар. Әбекеңнің өзі құрылтайшысы болған оқу ордасында көмекке мұқтаж студенттерді іздестіріп отыратын әдеті бар еді. Олардың мәселелерін оқу бітіргеннен соң да шешуге барынша көмектесіп отырған. Осындай жылағанды жұбатуға, сүрінгенді тұрғызуға, сұрағанға беруге әзір тұратын жомартжүрек жандар көп болса ғой дейсің Әбекеңнің қайырымдылығының «тізбекті реакциясын» еске алған сайын.
«Әбекеңнің үй-күйі жоқ жетім-жесір отбасына үй салып беріп, қоныс қуанышын бөліскенде, үйлі болған жандардың сол сәттегі қуанышын көрсеңіз ғой. Сол жандардың жаңа үйге кіріп-шыққан сәттердегі көңіл күйлеріне куә болып, бәріміз де толқыған едік», деп еске алады куәгерлер.
Ұлт болмысынан нәр алып, ұлт кемеңгерлігін бойына сіңірген, өмір бойы туған халқының мүддесі мен мұратын ғана ойлаған, мысықтілеулілердің мысын биік парасатымен, зор адамгершілігімен басқан Әбдімұса Мұратұлы замана салмағын жан-жүрегімен сезіне біліп, халқымыздың бойын шарпыған кесел атаулыға бар күш-қуатымен қарсы күрескен дәуірдің дара тұлғасы болып өтті.
Туған жерді түлету – перзенттік парызы болғандықтан, Әбекең өскен жеріне заманауи сәулет үлгісінде мешіт тұрғызып, айналасын абаттандырып берді.
Сонымен, Әбекең бүкіл саналы ғұмырын ұстаздыққа, жоғары оқу орнын ұйымдастыруға арнаған һәм жүрек қалаған ісіне шын берілген тұлға болғаны аян. Бір салада ғұмыр бойы қызмет ету адамның өмірдегі тұрақтылығының, кәсіп пен мұратқа адалдығының бірден-бір көрсеткіші болса керек. Адамтану ғылымында мінез тұрақтылығы, өмірдегі тұрақтылық адал пейілді, нәзік талғамды адамдарға ғана даритын қасиет деген анықтама берілген. Әбдімұса Мұратұлын да көз алдымызда биіктеткен осындай қасиеттері еді.
Ойымызды тұжырымдар болсақ, Әбекеңді адамгершіліктің асқар биігіне көтерген басты қасиет ниет түзулігі екен. Ол осы түзу ниетін ойына, ойын сөзіне, сөзін әдетіне, әдетін мінезіне айналдырғандықтан, ақберен азамат болып қалыптасқан. Сондай-ақ Әбекең ар-намысын кірлетпеген бекзат адам болған. Ол өзінен кішіге ешқашан паңдық жасамаған, өзінен үлкенге жарамсақтанып, жағынбаған, «Өз ағасын тағалап, кісі ағасын жағалап» жүрмейтін арлы адам болып өмір кешкен.
«Тең басу қабілетіне ие адам» деген ұғым бар. Әлін білмейтін адам ғана тең басу қабілетіне ие болмайды. Ондай адам «тасып төгіледі, асып жығылады». Ақылды адамда ғана тасу да, асу да болмайды. Әбекең де сондай бірқалыпты да біртуар азамат еді. Ол өзі көпшіл болғандықтан, өзін ешқашан көпшіліктен жоғары санамаған.
«Шөлде өскен дуадақ
Көл қадірін білмейді.
Көлде өскен қоңыр қаз
Шөл қадірін білмейді.
Тауда жайлап, таста өскен,
Ағайыннан басқа өскен,
Ел қадірін білмейді», дегендей, Әбекең әрдайым ел қадірін біліп, халық өмірімен астасып, біте қайнасып өтті.
Әбдімұса Мұратұлы химия ғылымының биік деңгейдегі кәсіби маманы, ғылыми мектеп қалыптастырған академик, іргелі жоғары оқу орнының негізін қалаған, іргесін бекіткен білікті ұйымдастырушы, басшы болды.
Әлемдік ғылыми коммуникацияға өткен ғасырдың тоқсаныншы жылдарынан араласқан, дүниежүзілік ғылыми ортада зерттеу еңбектерімен танылған профессор болды.
Әбекең ұлағатты ұстаз, жаны жайсаң, көпті көрген, көңіліне көп нәрсе түйген парасатымен елін, туған жерін сүйген ұлтжанды тұлға, ардақты аға, халықтар достығын нығайтушы дәнекер ретінде өмір кешті. Өзі де жаны таза, ниеті адал, мінезі қарапайым, ұлт мақтанышына айналған дарабоз тұлғаларды мақтан етіп, олардың кішіпейілдігін, асыл қасиеттерін үлгі тұтып, бәріне лайықты құрмет көрсетіп өтті.
«Тұлпарды тайынан, жүйрікті шаңынан танитын», қиядан жалт еткен жарқылды қырандай қырағы көзімен шалып, ағалық ақылымен жастарды мәпелейтін ізгілігі телегей-теңіз, бүгінгі ұрпақтың жауқазындай құлпырған жарқын өмірінің баяндылығы үшін тер төгіп өткен қазақтың нар тұлға ұлы Әбдімұса Мұратұлы біздің жадымызда.
Ол бізге мақсатқа адалдықпен жетуді, ата-баба мұратына сай дәстүрге берік болуды, қиянатқа бармауды, ата-ана, ұстаз алдындағы парызды ұмытпауды, туыстық қарым-қатынасты тиянақты сақтауды, пайдакүнемдік пен дүниеқоңыздықтан аулақ болуды, дәулеттің құлы емес, халықтың ұлы болуды аманаттап кетті. Сондықтан да Әбекең қашанда бізбен бірге.
Сөз соңында айтарымыз, қазір Ә.Қуатбековтің 80 жылдығына орай Халықаралық ғылыми-практикалық конференция ұйымдастыру іс-шаралары қолға алынып жатыр. Газет оқырмандары заманауи талаптарға сай мамандар даярлау мәселесіне қатысты және Әбдімұса Мұратұлының осы салада қалдырған өнегесі мен тәжірибесі туралы ой-пікірлерін университет әкімшілігіне жолдауына болады.
Есенәлі ОМАР,
педагогика ғылымдарының докторы, профессор