• RUB:
    5.44
  • USD:
    478.58
  • EUR:
    520.84
Басты сайтқа өту
Білім 03 Тамыз, 2023

Сөйлеу мен жазудан жаңылған ұрпақ

341 рет
көрсетілді

«Ұстаз – ұлық емес, ұлы қызмет» деген екен батыр Бауыржан. Сол ұлы қызметті атқарып келе жатқанымызға биыл – жиырма жыл. Бұл аралықта мектеп тіршілігінің біраз қызығы мен шыжығын көріп те үлгердік. Қаншама «жаңа бастамалардың» тәп-тәуір басталып, ақыры аяқсыз қалғанының да куәсіміз. Ұлттың өз болмысын, өз түр-сипатын, өз тағдыр жолын айқындайтын ұлттық білім ордаларын әлі де қалыптастыра алмай келе жатқанымыз да өкінішті.

Тәуелсіздіктің отыз жылында мек­­­теп­теріміз талай тәжірибе мен сы­нақ­­­тың «алаңына» да айналды. Әлі де айналып жатса, таңғалмаймыз. Сон­дағы ойлайтынымыз, «осыншама уақыт аралығында ендігі заманына сай қазақ мектептері қалай, қайтіп құ­рылымдалғаны дұрыс?» деген сұрақ төңірегінде бір сәт ойланып көрген, толғанып жүрген біреу бар ма дейміз ғой. «Ұлттық құндылықтарымызды не­гіз еткен мектеп құруымыз қажет» деп айтамыз да, кешеуілдете береміз. Әлемдік білім беру негіздерін бетке ұстаған заманауи мектептер қалып­тас­тырамыз деп жаңа бір бастамалар көтерсек те, алдымен сол білім ошақ­тарының қарапайым мәселесін әлі күнге шешіп бере алмай келеміз. Не де болса, бүгінгі әрбір дұрыс қадам – ертеңгі ұрпақ игілігіне жарай білсе екен деген тілек қой біздікі. Қалай десек те, қазақ мектептерінің мәселесі үздіксіз жүріп жатқан бүгінгі күрделі үдерістерде күрмеліп қалмаса екен дейсің...

Ахмет Байтұрсынұлы «Тіл – адамның адамдық белгісінің зоры, жұмсайтын қаруының бірі. ...Біздің заманымыз – жазу заманы, жазумен сөйлесу ауызбен сөйлесуден артық дәрежеге жеткен заман» деген екен. Ұлт ұстазының мақаласынан үзіндіні бекер келтірген жоқпыз. Бір ғасыр бұрын жазылған бұл мақаланың мән-маңызы өз дәуірінің ғана емес, осы заманның да өзекті мәселесіне айналғанына әбден көзіміз жетті. Әріптестеріміздің де талайды көріп келе жатқаны даусыз. Талайды деп отырғаным, білім жайына қатысты, әрине. Рас, мұғалімдер педагогикалық қызмет барысында шәкірттерге барын салып, білгенін айтып, үйренгенін үйретіп келеді. Үйренгені демекші, әріптестеріміз өткен он бір жыл ішінде «Жаңартылған білім беру мазмұнынан» не үйренді екен?.. Шынайы жауап таба ала ма? Бүгінде осы сұрақты өз-өзімізге жиі қоятын болдық. Сан алуан әдіс-тәсілдер, көтерілген мәселені білу, түсіну, қолдану, талдау, жинақтау, оны бағалау жолдары, қысқаша айтқанда, алдыңыздағы шәкірттің «танымдық көзқарасын қалыптастырып, сын тұрғы­сы­нан ойлау өрісін кеңейту жолындағы» педагогтің өзі әлі жіті түсіне қоймаған (шындығы осы) ұзын сонар «әрекеттер жиынтығы»...

Осылайша екіұдай күйде жүр­гені­мізде, мектептің бұдан да «қор­қы­нышты» мәселесі алдымыздан көлденең шыға келеді. Бұл – бастауыш сатыдан негізгі сатыға (5-сынып) көшкен оқушылардың (оқушының емес) оқу сауаттылығы мен жазу сауаттылығы мәселесі. Біздің білеріміз, негізгі сатыға көшкенге дейінгі төрт жылда (мектепалды дайындықты қосыңыз, бақандай бес жыл!) баланың ой-санасы, ойлау деңгейі айқындалып, тіршілік туралы ұғым-түсінігі, қоршаған ортаны танудың тілдік негіздері қалыптасып үлгеруі керек. Осының барлығы әліпби таныған баланың оқи алу және жаза алу қабілетінің айқындалуымен, оның дамуымен жүзеге асуы керек еді ғой. Алайда бүгінгі ахуал соның барлығын да жоққа шығарып отыр. Осы орайда педагог әріптестерге бір сұрақ қой­ғымыз келеді: өткен оқу жылында 5-сыныптағы шәкірттеріңіздің (бір сыныпта 24-25 оқушы) қаншасы сауатты оқып, қаншасы сауатты жаза алады? Олардың сіздің алдыңызға бастауыш сатыдан қандай дайындықпен келге­нін байқадыңыз? 5-сыныпқа арнал­ған білім беру бағдарламасының талаптарын ойдағыдай орындай алды ма? Танымдық көзқарасының, сыни ойлау қабілетінің қай деңгейде екенін анық­тай алдыңыз ба? Мынадай сұрақтар­мен басты қатырсам кешірім сұрай­мын. Дегенмен де, бүгінгі шындық – осы! Оқып, айтып, жазып, түсіндіріп бере алмайтын балада қалайша «сын тұрғысынан ойлау үдерісі» жүреді? Қайтіп «танымдық көзқарасы» қалып­тасады? Пәндік ғылыми ұғымдар мен тілдік, әдеби үдерістерді оқушы бір­ден танып-ұғынуы, талдап әкетуі керек деп отырған жоқпыз. Айтайық дегеніміз, 5-сыныпқа көшкен кез кел­ген орта мектеп не мектеп-гимназия шәкірті қалыптасқан жаттанды төрт дағдыға (әдеттерге) дағдыланған, әдет­тенген болуы керек емес пе еді? Бастауыш саты ұстаздарының ерен еңбегі осы жерде байқалуы, көрінуі керек. Ен­деше, мәселе неде? Жауабын түр­лі­­ше қарастырып көруге де болар: от­ба­сын­­дағы ата-ананың жауапсыздығы (төрт жыл бойы баласының оқуы мен жазуын тексеріп, қадағалап отырмауы), мектеп әкімшілігінің салғыртты­ғы мен немқұрайдығы, ұстаздың білім деңгейінің төмендігі. Иә, мәселе бар. Көрініп тұр. Жоққа шығару – үлкен қателік. Ендеше, кімнің жауапсыздығын мойындауымыз керек? Кімді сынға алуымыз керек? Мұның жауабын кім береді? Мәселенің қиын тұсы да – осында. Бір сынып жағдайында оқушылардың жаппай оқи алмауын, жаза алмауын бұрын-соңды көріп пе едіңіз? Жыл сайын көзіміз көріп жүрген мынадай мәселе тағы бар: білім деңгейі төмен оқушыларды «амалдап» 9-сыныпты бітіргенге дейін ұстаймыз, сол күйі оқи алмай, жаза алмай кеткен шәкірттердің қолына «бір жапырақ қағазын» береміз де, уақыты келгенде «қуып шығамыз». Бұл да – баршаға белгілі шындық қой. Сол кеткендер (әлгі оқушылар) қайда барып аялдар екен, ендігі жай-күйі, тағдыр жолы не болар екен деп аз-кем ойландық па? Келешегі туралы толғандық па? Жыл сайын 9-сыныптан оқудан, жазудан мақрұм қалған қан­шама ұл-қызымыз кетіп жатқанын кім­ санап көріпті?.. Ақиқатында, ертең біз­ге базарда арба сүйрейтіндер емес, кері­сінше, Алаштың асқақ арманын алға тартқан білімді жастар маңызды емес пе еді? Мұндай жағдайдың түп себе­бін әрқалай қарастыруға да болар. Алай­да алдағы күтіп тұрған сан түрлі қатер­ді ойлаудың өзі ауыр... Бәрін уақыт көрсетер, әрине. Сауатты, білімге, ғылым­ға ұмтылған, ізгі ойлы ұрпақ тәрбие­леп жатқанымыз осы ма дерсің, кейде?..

Шындығында, кейінгі жылдары­ мек­тепте сөйлеуге дағды­лан­баған (сөй­­лей алмайтын), оқуға әдет­тенбеген (мә­тін оқи алмайтын), сөз тіркесі мен сөй­лем құрастыруға қиналатын, мүл­дем жаза алмайтын (тіпті таңбалай алмай­тын) шәкірттеріміздің бір сынып­қа шо­ғырланып, көбейіп алғаны – алаң­да­тар­лық жағдай. Сөздің орайы келіп тұр­ғанда айта кететін бір жайт: кезіндегі дик­тант жазу, мазмұндама жазу, шы­ғар­ма жазу деген оқу мен жазуға сапалы бейімдейтін әдістемелерімізді Оқу-ағарту министрлігі Ұлттық білім академиясымен бірлесе кеңесіп, ортақ келісімге келіп, оқу бағдарламаларына қайта енгізсе, ұтымды шешімнің ұтқыр тұсы сол болар еді. Мұны еліміздегі барша қазақ тілі мен әдебиеті пәні ұстаздарының тілегі деп білгейсіздер. «Жазумен сөйлесу» ғасырында барша жұрттың алға озып, дамыған зама­нын­да қазақ баласы оқудан, жазудан кен­же қалса, кемел келешекке қалай жете­міз? Өз ана тілінде оқып, жаза алмаған ұрпақ­тың болашағы не болмақ?

«Сын – шын болсын, шын – сын бол­сын» деген әдебиет алыбы Мұхтар Әуе­зов­тің тілегі бар еді. Сынымыз да, шынымыз да – ұрпаққа жан­ашыр­лы­ғымыз, тілеулестігіміз. Оқу заманынан озған, жазу заманынан жаңылмаған қазақтың жарқын болашағын көру арманы орындалсын дейік.

 

Арман НАДИРБАЕВ,

Н.Киікбаев атындағы мектеп-гимназияның

қазақ тілі және әдебиет пәнінің мұғалімі