Қазақстан тәуелсіздік алған алғашқы жылдардан бастап, өзінің азаматтық авиация саласын халықаралық стандарттарға сай қайта құру жолында кешенді шараларды жүзеге асыра бастады. Міне, осы бағытта басталған іргелі істердің тиімділігі мен ауқымын кеңейту үшін жақында Мемлекет басшысы “Қазақстан Республикасының әуе кеңістігін пайдалану және авиация қызметі туралы” жаңа Заңға қол қойды. Бұл жаңа заңның мемлекетіміздің азаматтық авиация саласын дамытуға, еліміздің әуе компанияларының қызметін жандандыруға тигізетін ықпалын және шағын авиация қызметіне қатысты жаңалықтарды білу үшін Көлік және коммуникация вице-министрі Еркін ДҮЙСЕНБАЕВТЫ әңгімеге тарттық.
– Еркін Сейдеғалиұлы, жақында Мемлекет басшысы “Қазақстан Республикасының әуе кеңістігін пайдалану және авиация қызметі туралы” Заңға қол қойды. Бұл жаңа заңның елімізде қолданылып келген заңдардан артықшылығы және оны қабылдауға қандай алғышарттар себеп болды?
– Халықаралық азаматтық авиация ұйымына ( ИКАО) дүние жүзінің 191 мемлекеті кіреді. Егемендік алып, өзінің әуе қызметін қалыптастыра бастаған Қазақстан Республикасы да бұл халықаралық беделді ұйымға бірден мүше болып қабылданды. Міне, осы ИКАО талаптарында елдің авиация жөніндегі негізгі заңнамасы азаматтық авиация қызметінің және оны мемлекеттік реттеудің жүйесін қалыптастырудың “мызғымас берік іргетасы” болуға тиіс деп жазылған. Азаматтық авиация мәселелері, оның ішінде ұшу қауіпсіздігін қамтамасыз ету және әуе қызметінің сапасын арттыру мәселелері Елбасының тұрақты назарында болып, Үкімет тарапынан үнемі ізденіспен жетілдіріліп келеді. Қазақстан Республикасы өзінің ИКАО алдындағы міндеттемелерін негізге ала отырып, оның талаптары бойынша 11 мың стандартты қабылдауға және оларды ұлттық заңнамаға енгізуге тиіс болды. Бұған дейін Қазақстан екі мыңға жуық стандартты енгізген болатын.
1995 жылы қабылданып, осы уақытқа дейін қолданылып келген авиация жөніндегі негізгі заңның және азаматтық авиацияны мемлекеттік реттеу туралы 2001 жылы қабылданған заңның негізгі ережелерін төмендегідей басты-басты бірнеше себептер бойынша қайта қарау қажет болды. Біріншіден, бұл заңдардың көпшілік нормалары нарықтық экономикаға өту, отандық азаматтық авиацияны қалыптастыру кезеңінде қабылданды. Екіншіден, заңдардың басым талаптары кеңес дәуіріндегі өндірісте шығарылған әуе кемелерін пайдалануға және оларға қызмет көрсетуге бейімделіп жасалған болатын. Ал бүгінгі таңда еліміздегі әуе тасымалының басым бөлігі батыс елдерінің өндірісінен шыққан шетелдік әуе кемелерімен жүзеге асырылады. Сондықтан бұрынғы заңдардың нормалары еліміздің әуе саласының қазіргі даму динамикасына сай келмейді. Үшіншіден, ИКАО-ның азаматтық авиация қызметін реттеу және еуропалық авиация талаптарына көшу жөніндегі жаңа стандарттарының әзірленіп жатқанын ескере келіп, жоғарыда аталған заңдардың 120-бабының 90-нан астам бабына өзгерістер енгізу немесе түбегейлі қайта қарау қажет болды. Сөйтіп, елімізде халықаралық талаптарға негізделген, еуропалық стандарттарға толық жауап беретін жаңа заң қабылданды.
Жаңа заңға азаматтық авиация қызметін реттеу мәселелері бойынша бірқатар жаңа номалар енгізілді. Енді Қазақстан Республикасының аумағында халықаралық азаматтық авиация ұйымының еуропалық авиация талаптары сияқты ұшу стандарттары заңнамалық негізде барлық субьектілер үшін міндетті түрде қолданылатын болады. Сонымен бірге әуе кемелерін зиянды әсерден қорғау мақсатында ИКАО-ның талаптарына сәйкес әуе кемелерін жергілікті жерлердегі шуылға және авиация қозғалтқыштарының эмиссиясына қатысты сертификаттау енгізілді. Бұл – Еуропалық одақтың экология бойынша жаңа қатаң талаптар енгізуіне байланысты өзекті сипат алып отырған мәселе.
Заңда қабылданған жаңа ережелерге сәйкес енді жолаушыларды, жүктер мен багаждарды коммерциялық жолмен тасымалдауды жүзеге асыратын заңды тұлғалар ғана әуе компаниялары болып табылады. Бұл ретте әуе компанияларының ұшақтарды қауіпсіз пайдалануды және олардың ұшуға жарамдылығын қамтамасыз етіп тұруы үшін қажетті қаржылық ресурстары, қосалқы бөлшектері мен мүліктері болуға тиіс. Тұрақты ұшуды жүзеге асыратын әуе компанияларында резервтік ұшақтар паркінің және тасымалдаудан түсетін кірістерден басқа, ұшу шығындарын кемінде бір ай мерзімге жабуға мүмкіндік беретін қаржылық қорының болуы міндетті. Қалған басқа әуе кемелерінің иелері “пайдаланушылар – эксплуатанттар” деп аталады. Мұндай талап қазір Қазақстанда тіркелген 53 әуе компаниясын біршама қысқартуға мүмкіндік береді. Сонымен бірге ұшақтардың қауіпсіздігіне бақылау жасауды күшейту жөніндегі Қазақстанның авиациялық әкімшілігі қызметіне жасалған аудиттің қорытындысы бойынша ИКАО тарапынан айтылған сын-ескертпелер де жаңа талаптарда толық ескерілген. Әсіресе, жаңа заң талаптары бойынша әуе кемелерінің қауіпсіздігін барынша арттыруға жағдай жасалып отыр. Әуе кемелерінің техникалық ахуалын бақылау арнайы құрылған мемлекеттік өкілетті органға жүктелген.
– Еліміздің азаматтық авиация саласының қызметі туралы толығырақ мағлұмат берсеңіз. Қазақстанда қанша әуе компаниясы тіркелген, оларға қойылатын талаптар қандай? 2009 жылы Еуропалық комиссия халықаралық талаптарға сай келмеген бірнеше қазақстандық әуе компаниясына Еуропа елдерінің әуе кеңістігін пайдалануға тыйым салғаны есімізде. Осыған орай еліміздің авиапаркін жаңарту мәселесі қалай шешілуде?
– Жоғарыда атап көрсеткеніміздей, қазіргі кезде республикамызда 53 әуе компаниясы қызмет көрсетеді. Олардың ішінде 36 компания жолаушылар және жүк тасу қызметіне жұмылдырылған, 5 компания тұрақты түрде әуе тасымалымен айналысады. Ағымдағы жылдың алғашқы жартыжылдығында барлық әуе компаниялары бойынша тасымал көлемінің едәуір артқандығы байқалады. Мәселен, биылғы жылдың бірінші жартыжылдығында еліміздің әуе компаниялары 1,4 миллион жолаушы, 12,4 мың тонна жүк тасымалдаған. Бұл көрсеткіштер өткен жылдың сәйкес мерзімімен салыстырғанда тиісінше 17 және 55 пайызға артқан. Республикамыздың әуежайлары осы мерзімде 2,8 миллион, яғни өткен жылдың сәйкес мерзімімен салыстырғанда 12 пайызға артық жолаушыларға қызмет көрсеткен.
Отандық әуе компанияларының қызметін дамыту біздің мемлекетіміз үшін бүгінгі таңда күн тәртібінде тұрған басым міндеттердің бірі де бірегейі болып табылады. 2002 жылы елімізде әуе тасымалымен айналысатын “Эйр Астана” атты ұлттық әуе компаниясы құрылған болатын. Бүгінде ол әуе қызметі рыногында серпінді даму үлгісін көрсетіп келеді. “Эйр Астана” АҚ 2002 және 2010 жылдар арасында лизинг операциясы тәртібімен 22 жаңа әуе кемесін сатып алды. Әуе кемелерінің паркін бүгінгі заманның озық техникаларымен одан әрі жаңарту мақсатымен “Эйр Астана” АҚ 2012-2013 жылдар аралығында тағы 6 “Эйрбас-320” әуе кемесін сатып алуды жоспарлап отыр.
Еліміздегі әуе тасымалының көлемі бойынша екінші орынды иеленетін ірі компаниялардың қатарында “Scat” авиакомпаниясын атауға болады. Бұл отандық компания да әуе кемелері паркін жаңалауды жүйелі жүргізіп келеді. Мәселен, компания 2010 жылдың қазан айы мен 2011 жылдың сәуір айы аралығындағы уақытта операциялық лизинг тәртібімен 2 “Боинг 757-200” әуе кемесін сатып алуға шарт жасасып қойды.
Қазіргі таңда Қазақстанда батыс елдерінде шығарылған 31 жаңа әуе кемелері қызмет көрсетеді. Олар еліміздегі барлық жолаушылар тасымалының 85 пайызын атқарады. Сонымен бірге тікұшақтар паркін батыс елдерінде шығарылған жаңа техникалармен жаңарту мақсатында да қыруар жұмыстар жасалып жатыр. Тек соңғы екі жылдың көлемінде ғана қазақстандық әуе компаниялары өздерінің тікұшақ паркін батыстың “ Eurocopter”, “Agusta Westland”, “Bell” сияқты озық үлгідегі 15 тікұшағымен толықтырды.
– Ұшу қауіпсіздігін арттыру, әуежайлардағы қызмет көрсету сапасын жетілдіру шеңберінде атқарылып жатқан шаралар хақында не айтар едіңіз?
– Ұшу қауіпсіздігін арттыру үшін әуе кемелеріне техникалық қызмет көрсететін және оларды жөндейтін орталықтарды сертификаттау тәжірибесі енгізілді. Бұл орайда әуе қызметі саласының жердегі инфрақұрылымын дамыту және модернизациялау бағдарламасы белгіленіп, жүзеге асырылуда.
Қызылорда және Ақтау қалаларындағы әуежайлардың ұшу-қону алаңдарын қайта құру, әуежайларды жарақтандыру жөніндегі кешенді жұмыстар жүргізіліп жатыр. Осы жұмыстар аяқталғаннан кейін бұл екі әуежайға да ИКАО-ның тиісті дәрежесі берілетін болады. Қазіргі таңда республикамыздағы 20 әуежайдың ішіндегі 9 әуе жайға ИКАО стандарттары бойынша тиісті дәрежелер берілген. Ал Астана және Алматы қалаларының әуежайлары ИКАО стандарты бойынша үшінші дәрежелі әуежайлар болып танылған. Ұшу қауіпсіздігін арттыру, әуежайлардағы және әуе кемелерінің борттарындағы жолаушыларға жоғары сапалы қызмет көрсету мақсатында белгіленген шаралар қазақстандық әуе тасымалдаушыларының әлемдік авиарыноктағы бәсекеге қабілеттігін арттырып, жолаушылардың жоғары сұранысына сай сапалы қызмет көрсетуге толық мүмкіндік береді.
Отандық әуе компанияларының алдында тұрған тағы бір үлкен міндет – еліміздің ішкі аумағында және жаңа халықаралық әуе бағыттарын ашып, республика тұрғындарының өскелең сұранысын барынша қанағаттандыру болып табылады. 2002 жылдан бері Қазақстанның облыс орталықтарына Астанадан ұшатын әлеуметтік маңызы бар әуе бағыттарын, сол сияқты кейбір облыс орталықтарын өзара байланыстыратын әуе бағыттарын субсидиялау бағдарламасы жұмыс істеп келеді. Үстіміздегі жылы орташа алғанда 11 мың теңге тариф бойынша 8 әуе бағытына 881 миллион теңге субсидия бөлінді.
Жолаушыларға көрсетілетін қызмет сапасын одан әрі жақсарту үшін отандық әуе компаниялары электронды авиабилеттер тәртібін енгізді. Сонымен бірге авиабилеттерді Интернет арқылы сатып алу, тұрақты жолаушыларға бонус арқылы жеңілдіктер жасау жүйелерін өндіріске енгізе бастады. Бұған қоса әуе бағыттары уақытынан кідірген кезде әуе тасымалдаушыларының жолаушыларға тегін ұсынатын қызметтер тізбесі Қазақстан Республикасы Парламенті депутаттарының өтініші бойынша жолаушылар құқын қорғаудың еуропалық тәжірибелеріне сәйкестендірілді.
– Жаңа заң аясында республикамызда шағын авиация қызметі тарихта тұңғыш рет заңдастырылып, Қазақстан Республикасында 2015 жылға дейін осы саланы дамыту бағдарламасы белгіленді. Жалпы, біздің еліміз үшін шағын авиация саласы қаншалықты қажет?
– Ұшқан құстың қанаты талар Қазақстанның ұлан-байтақ аумағы бүгінгі жылдамдығы жоғары заман талабына сай жедел қатынасты, ұшқыр байланысты қажет етеді. Осыған байланысты қазір іскер азаматтардың жеке байланыстағы жеңіл және аса жеңіл ұшақтарға деген сұранысы күннен-күнге артып келеді. Жеңіл ұшақтар ауыл шаруашылығы саласында да барған сайын үлкен сұранысқа ие болып отыр. Қабылданған жаңа заң шағын авиацияның қолданыс аясын одан әрі кеңейтуге жағдай жасайды.
Шағын авиацияны дамыту мақсатында әлемдік тәжірибеге сәйкес төмен ұшу биіктігінде бақыланбайтын әуе кеңістігі енгізілді. Жеңіл және аса жеңіл ұшақтарды пайдаланушылар тиісті органдарды хабардар етіп, осы әуе кеңістігін қажетінше пайдаланып, ұша береді. Сонымен бірге, олар аэронавигация алым-салығын төлеуден де босатылады. Жалпы, мақсаттағы авиацияға жататын жеке меншіктегі жеңіл және аса жеңіл ұшақ иелерінің сертификаттаудан өтуі және арнайы пайдаланушы сертификатын алуы талап етілмейді. Шағын ұшақ иелерінің тіркеу куәлігі, жеңіл ұшақтың ұшуға жарамдылығы туралы сертификаты және ұшқыш куәлігі болса жетіп жатыр.
– Талап тым қарапайым әрі жеңілдеу екен. Қалтасы қалыңдар ертең бір-бір ұшақ мініп алып, әуе кемелерінің қозғалысына қауіп төндірмей ме? Шағын ұшақтардың ұшу бағыттары қалай бақыланады, бұл үшін арнайы диспетчерлік қызмет құрыла ма?
– Бақыланбайтын әуе кеңістігінде ұшу-ақпараттық қызмет түрі енгізіледі. Бұл қызметтің мақсаты, жалпы қолданыстағы шағын ұшақтарды пайдаланушыларға ұшу қауіпсіздігін қамтамасыз ету үшін кеңес және ақпарат беріп отыру, сонымен бірге шағын ұшақ иелеріне әуе кеңістігін басқару органдарынан рұқсат қағаздарын алып беру болып табылады. Бұл дүние жүзінің барлық мемлекеттерінде қолданылатын жалпы халықаралық тәжірибе болып табылады.
Шағын авиацияның қауіпсіз ұшуын қамтамасыз ету үшін өңірлік аэроклубтар құру және дамыту шаралары қолға алынғалы отыр. Аэроклубтар жеке меншіктегі шағын ұшақтар бақыланбайтын әуе кеңістігінде ұшқан кезде іздестіру-құтқару жұмысына, апатты жағдай туындаған кезде жедел хабарлау қызметтеріне жауап береді. Сонымен бірге, экипаж мүшелері мен жолаушыларды құтқару үшін жедел шаралар ұйымдастырылуын қамтамасыз етеді. Аэроклубтар шағын ұшақтарды пайдаланушыларға ауа райының жағдайы туралы және аэронавигациялық ақпарат береді. Ұшақтардың ұшуға жарамдылығын қадағалап, ұшақтарға қажетті техникалық қызмет көрсетеді.
Осы орайда жергілікті жерлердегі шағын әуежайларды қалпына келтіру шараларының да маңызы зор. Шағын ұшақтар паркін жаңалау және батыс елдерінде шығарылған тікұшақтарға техникалық қызмет көрсету орталықтарын ашу мақсатында кешенді шаралар қолға алынды. Қазіргі кезде Алматы облысында жеке меншік инвестициялар тарту негізінде Як-58 шағын ұшағын құрастыру орталығын құру жобасы жүзеге асырылуда.
– Қазақстанның әуе транзиттік әлеуетін дамыту мақсатында қандай шаралар атқарылуда?
– Қазақстан әуе кеңістігі арқылы өтетін әуе кемелерінің транзиттік қозғалысы жылына орта есеппен 10 пайызға артып келеді. Еліміздің транзиттік әлеуетін арттыру, ұшу бағыттарының жоғары қауіпсіздігін қамтамасыз ету, әуе кеңістігінің өткізу мүмкіндігінің сенімділігін күшейту үшін отандық аэронавигация кешенін дамытып, әуе қозғалысын басқару жүйесінің озық үлгілерін құру қажет. Қазақстанның аэронавигациялық қызметін одан әрі дамыту мақсатында байланыс және әуе кеңістігін бақылау жүйелерін модернизациялау, әуе қозғалысын басқарудың автоматтандырылған орталығын құру, диспетчерлік құрамның және ұшуға радиотехникалық қызмет көрсететін мамандардың жоғары сапалы дайындығын қамтамасыз ету бағытында кешенді шаралар жүзеге асырылуда. Қазіргі кезде елімізде жер және спутниктік байланыс сегменттеріне негізделген сандық технология базасында авиациялық электронды байланыс жүйесі құрылды.
Мемлекеттің транзиттік әлеуетінің дамуын айқындайтын тағы бір маңызды фактор халықаралық стандарттарға сай келетін әуежайлардың қатарының артуымен ерекшеленеді. Елімізде қолға алынған әуежай кешендерін модернизациялау бағдарламасы ұшу бағыттарының қауіпсіздігінің сапасын жақсартумен қатар, халықаралық сұранысы жоғары әуе тасымалы бағыттарының көбеюіне де игі ықпал етеді.
Елімізде отандық мұнай өңдеу зауыттарын 2014 жылға дейін қайта құру және толық қайта жарақтандыру бағдарламасы іс жүзіне асырылып жатқаны белгілі. Бұл өз кезегінде ішкі рыногымыздағы авиакеросинге деген сұранысты толығымен өзіміздің зауыттардың өнімімен жабуға мүмкіндік береді. Сонымен бірге отандық авиакеросиннің мол қоры Қазақстанның әуежайларына қонатын транзиттік әуе кемелерінің артуына ықпал етеді. Сонымен бірге Азаматтық авиацияның халықаралық ұйымы туралы конвенция аясында Қазақстан Транзит туралы келісімге қосылған. Бұл келісім сол елдің әуе компанияларының әуежайларына транзиттік ұшақтардың техникалық қызмет үшін әуе байланыстары жөнінде қосымша мемлекетаралық келісімдер жасамай-ақ қона беруіне мүмкіндік береді.
– Еліміздің елордасы бүгінде халықаралық жоғары дәрежедегі маңызды басқосулар өткізетін бірегей орталықтардың біріне айналғандығы белгілі. Осыған байланысты Астана әуежайының алдағы уақытта өтетін ЕҚЫҰ-ға мүше елдер басшыларының Саммитіне және Қысқы Азия ойындарына дайындығы қандай дәрежеде?
– Бүгінгі таңда “Астана халықаралық әуежайы” АҚ елімізде өткізілетін аса маңызды халықаралық шараларға байланысты жан-жақты дайындыққа кіріскен. ЕҚЫҰ-ға мүше елдер басшыларының Саммиті жиі өткізілетін қатардағы басқосулардың бірі емес. Әлемдегі ірі 56 мемлекеттің басшылары осыған дейін, соңғы рет, бұдан 10 жыл бұрын Ыстамбұлда ғана кездескенін еске салсақ та жеткілікті. Қазір Астана әуежайында ЕҚЫҰ-ға мүше елдер басшыларының және Қысқы Азия ойындары қонақтарының қауіпсіздігін қамтамасыз ету, оларға халықаралық жоғары стандарттарға сай жан-жақты сервистік қызмет көрсету мақсатындағы кешенді шаралар жүзеге асырылып жатыр. Бұл ретте, бірінші кезекте әуежай кешенінің инфрақұрылымын жақсарту мақсатындағы ауқымды жұмыстар қолға алынған.
Қазірге дейін 286 автокөлікке арналған жабық паркинг құрылысы аяқталды. Жолаушыларды қабылдайтын VІP-залға күрделі жөндеу жұмыстары жасалады. Ресми делегацияларды қабылдайтын арнайы залдар толық қайта құрылады. Сол сияқты жедел де сапалы кедендік және құжаттық бақылау жасау орындары жабдықталады. Қазақстан Республикасы тәуелсіздік алған жылдар ішінде тұңғыш Президентіміз Нұрсұлтан Назарбаевтың баламасыз бастамаларымен біздің елімізде талай-талай ірі халықаралық форумдар өткізіліп, мол тәжірибе жинақталып келеді. Алдағы жаһандық маңызы бар бұл ірі халықаралық шараларды да абыроймен өткіземіз деп сенемін.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Жылқыбай ЖАҒЫПАРҰЛЫ.