Өйткені, сол бір ғажайып келіншекке жазылған ғашықтық хаттардың баспасөз бетінде жарық көруіне менің де тікелей қатысым болды!
«Менің де...», деп отырған себебім, – кез келген ұлы тұлғаның жеке өмірінде болған беймәлім жайттар туралы тың деректер мен айғақтардың табылуы, оның жарияға жар болуы бір ғана адамның емес, бірнеше адамның, кейде тіпті тұтас ұжым еңбегінің нәтижесінде болып жатады, – Мұхтар Әуезов өмірінің беймәлім парақтары да солайша, Әбең (Әбдіжамил Нұрпеисов) бастаған бір топ адамның еңбегінің нәтижесінде қалың көпшілікке мәлім болған-ды.
Әрине, Құлбек бауырымыз жазғанындай, ат арытып, тон тоздырып Шымкент арқылы Ташкенттегі бейтаныс «тарихшы, профессорды» іздеп барып, дүниядан өтіп кеткен Мұхаң ғашығының аманат-хаттарын көздің қарашығындай сақтап отырған әлгі кісіден 10 (он) мың долларға сатып алу үшін жол шеккен, сол үшін жұмыстанған Ә.Нұрпеисов еңбегі ең бірінші орында тұратыны сөзсіз.
Алайда, Мұхаң өмірінің беймәлім беттері туралы деректі фильм түсіремін деп жүріп, Ташкенттегі әлгі «профессормен» алғаш рет жолыққан, жолығып қана қоймай, сұхбат алған, сұхбат алып қана қоймай, деректі фильмімде сіздің сөздеріңізге айғақ ретінде көрермендерге көрсетемін деп алты хатты факт ретінде әрең сұрап алған талантты кинорежиссер Сергей Әзімовтің еңбегін, ескерімділігін қайда қоямыз... Сергейдің қолындағы сол алты хат болмаса, ауызша айтылған сөздің бәрі бүгінде «бәлду-бәлду бәрі өтірік» болып шықпай ма?!
Сәтін салғанда, дерек-хаттар (әлгі 6 (алты) хат) болды. Бірақ хаттар орысша жазылған болатын. Міне, осы жерде... Мұхаң хаттарын қазақшаға аудару мәселесі маған – Қажығали Мұханбетқалиұлына – жүктелді. «Мұхаңның сол бір ғажайып келіншекке жазған ғашықтық хаттарының баспасөз бетінде жарық көруіне менің де тікелей қатысым болды», деп отырғанымның мәнісі сол. (Қараңыз: «Таң – Шолпан» журналы, тамыз, 2000 жыл. 144-156-беттер.)
Осы жерде ескерте кетер бір жайт бар... Аңғарымпаз оқырман зер салса, «Таң-Шолпан» журналы, Тамыз, 2000 жыл» деген сілтемемде журналдың рет саны (нөмірі) көрсетілмеген. Неге? Өйткені, ХХ ғасырдың 20-жылдарында, аз уақытқа болса да Мұхтар Әуезов пен Мағжан Жұмабаевтың діттеуімен «Таң» және «Шолпан» журналдарының жарыққа шығып тұрғаны өздеріңізге мәлім. Заман өзгергенмен, көркем әдебиеттің заңы да, мәні де, міндеті де өзгермей, қаз-қалпында қала беретін болғандықтан, әлгі «Таң» және «Шолпан» журналдарының мүддесін – мүдде, мақсатын – мақсат ететін сондай бір жаңа журнал шығаруды армандап жүретін Әбең (Әбдіжамил Нұрпеисов) мұратына сол 2000 жылдың орта шенінде қол жеткізген болатын. Сөйтіп, Мәдениет, ақпарат және қоғамдық келісім министрлігінің келісімімен, бұрынғы «Жалын» журналының негізінде Халықаралық Қазақ ПЕН-клубының әдеби-мәдени журналын шығаруға кірісті. Оған М.Әуезов пен М.Жұмабаев жарыққа шығарған журналдардың атауының қосындысынан тұратын «Таң-Шолпан» деген ат берілді. Оқырмандарға таныстыру үшін сынақ нөмірі (орысша «пилотный номер») жарыққа шықты. Бұл – 2000 жылдың тамыз айы еді. Сондықтан, сынақ нөмірге ешқандай рет саны қойылған жоқ. Әрі бұл кезде ол байланыс мекемесінің газет-журналдарға жазылу жөніндегі кітапшасына (каталогке) енбеген болатын.
Менің ойымша, «Таң-Шолпан» журналының сондай таныстырылымдық басылымы болғанын күні бүгінге дейін, біреулер білсе де, біреулер білмейді. Тіпті, естіген-білгендердің өздерінің қолына сол басылым тиді ме, тимеді ме, – бұл да беймағлұм. Өйткені, көзі қарақты оқырман ғана емес, белгілі әдебиетші, сыншы, баспасөз бетіндегі жылт еткен жаңалыққа сергек қарап жүретін Құлбек секілділердің өздері: «Жаңашыл «Жалын» журналы ма, әлде «Таң-Шолпан» ба екен, Мұхаң хатынан бірер үзінді (?) жариялап та үлгерді», – дегендеріне қарағанда, әй, сол таныстырылымдық басылым жалпы жұртқа жетпей қалды-ау деген ой келеді. Олай болса, Мұхаң секілді ұлы адамның жәдігер хаттары да қалың оқырманның назарынан тыс қалды, – деп топшылауға әбден болады.
Әдебиетшілер қауымының арасында желдей ескен бұл хабар құлағына тигенмен, басылымды қолына ұстап, көзімен көрмегендіктен болу керек, Құлбек «Егемен Қазақстандағы» әлгі мақаласына «Әуезов ғашық болған Ғайыпжамал...» деген тақырып қойыпты. Шындығында, Мұхаң үшбу хат жолдаған әйелдің аты – Ғайнижамал! Бұған 1939 жылдың 10 қазанында, 1940 жылдың 7 ақпаны мен 9 маусымында жазылған, т.б. хаттардың «Аяулым менің, Ғайни» деп басталатыны айғақ бола алады. Ал 1940 жылдың 11 шілдесіндегі хатта: «Ғайнижамал – әлемдегі ең сұлу есім. Бізде қайырмасы «Ғайни-ай, сәулем!» деп келетін тамаша лирикалық ән әлі күнге ауыздан түспей айтылып келеді...», деп жазғаны бұл пікірді бекіте түседі. Сондықтан да, бұл хаттарды жариялағанда, біз «Ғайни-ай, сәулем!» деген ортақ тақырып қойғанбыз. Ал зерделі зерттеушінің өзге ой-пікірлеріне алып-қосарымыз жоқ.
Ескерте кетер бір жайт: орыс тілінде жазылып, мен тәржімалаған сол хаттар журналға жарияланарда редакция алқасының мүшесі, академик Зейнолла Қабдолов ағамыз оған бір ауыз лебіз қосып еді:«Көз алдыңыздағы Мұхтар Әуезовтің хаттары – адамдар арасындағы өзара үйреншікті жазып сәлемдесу, не хабарласу (эпистола) ғана емес, кәдімгідей құнарлы эпистолярлық әдебиет. Жұртқа мәлім, Федор Достоевский өзінің «Бейшараларында» мұндай жазба түрін көркем шығарма туғызу тәсіліне, тіпті әдеби жанрға айналдырған. Ал мына жазбаларға қарап отырып, автордың адамдық тағдырының, суреткерлік ғұмырнамасының бұрын бізге беймәлім болып келген тағы бір түкпірін тінтіп, тың деректер жинап қана тынбаймыз, жазушының творчестволық лабораториясын ашамыз. Орыс прозасындағы айрықша әлем «Тургенев әйелдері» тәрізді, қазақ әдебиетіндегі «Әуезов әйелдері» деуге болатын ғажайып сұлу, керемет бай образдар галереясын құрайтын қайталанбас көркем бейнелердің табиғатына, ішкі жан дүниесіне тереңдеп барып, олардың соншалық шебер жасалу сырын ашып, сөз өнеріндегі махаббат секілді мәңгілік тақырыптың көркем игерілуіндегі небір нәзік құпияларын байыптаймыз.
Бүгінгі мәдени құндылықтарымызға жаңалық әрі қымбат қазына болып қосылатын Әуезов хаттарын «Таң-Шолпан» өз оқушыларына келешекте түгел жариялап таныстырмақ», деп жазған болатын. (Бұл да сонда, 155-156-беттер.) Әттең-ай, ол мақсат «он мың долларды азсынған» әлгі профессордың» пысықтығынан орындалмай қалды. Хат түгел қолға тиген жоқ. Одан бері де 17 (он жеті) жыл өтті.
Қайтеміз, «барымен базар...» қыламыз дағы.
P.S. Бұған қоса, жақында Сергей Әзімов інімізбен хабарласқанымызда, әлгі «тарихшы профессордың» да о дүниелік болғанын естідік. Мұхаң хаттары қазір кімнің қолында?! Соңғы иесі енді кімге аманаттады?! Қымбат қазына шашылмай-жоғалмай сақталып тұр ма, жоқ па?! – Бәрі белгісіз!
Сондықтан, қолда барды қалың оқырманға қайтадан табыстырсақ, соның өзі көңіл жұбатарлық көз қуанышымыз болар еді.
Құрметпен, Қажығали МҰХАНБЕТҚАЛИҰЛЫ,
жазушы, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты