КҮРДЕЛІ КЕЗЕҢНЕН ӨТТІК
Қазіргі электронды ақпарат құралдары туралы сөз қозғағанда, оның өткен ғасырдың соңынан бергі уақытта қандай саяси идеологиялық және техникалық өзгерістерді бастан кешіргенін байыптап алу керек. Өйткені, өткеніңді зерделемей, бүгінің мен ертеңіңді дұрыс таразылай алмайсың.
Біздің ойымызша, телевидение ХХ ғасырдың 1989-1990 жылдарында идеялық және шығармашылық жаңаруға талпына бастады. Осы тұста жариялылықтың күшіне енуі тележурналистерге кеңестік тар идеологияның шеңберінен шығып, ұлттық мүдде туралы айту, ойды ашық білдірудің халықаралық ақпараттық тәжірибелерін баяу да болса игеру, қоғамдық пікірмен есептесу секілді қадамдарға баруға мүмкіндік туғызды. Ел экраннан ақиқат іздей бастады.
1990-1992 жылдары осы үрдіс белең ала келе «тәуелсіз арна» деген бізге мүлде беймәлім ұғымды қоғамдық-идеологиялық айналымға енгізді. Мемлекеттік телерадионың ықпалы төмендеп, сол жылдары пайда болған «КТК» секілді тәуелсіз арналардың беделі күрт өсті. Олар жаңалықтарды жедел және жиі бере білуімен, сол тұстағы саяси-экономикалық өзгерістерді батыл сынай алуымен дараланды. Сонымен бірге Батыстың дөрекі, арсыз өнімдерін талғамсыз жамыратып жіберді. Шет елдердің бұқаралық ақпарат құралдары республиканың рухани әлеміне лицензиясыз емін-еркін ене бастады.
Дамыған елдерде телевидение түрлі оңтайлы реформаларды сәтті жүзеге асырып, шын мәніндегі төртінші билікке айналған тұста еліміздегі мемлекеттік электронды ақпарат құралдары өзінің тарихындағы ең қиын кезеңде тұрды. Сол кездегі тележурналистер үшін халықаралық айналымға баяғыда түскен «ақпараттық қоғам мен демократия», «ақпараттық технологияның жаңа буыны», «ақпараттың әлемдік сананы қалыптастырып орнықтыруы» тәрізді ұғымдар мүлде жат болатын. Кеңестік кезеңнен қалған ескі телетехникаға ие, халыққа ақпарат ұсынудың әбден көнерген жанрларына ғана бейім, кенжелеп қалған режиссураны өзгертуге қабілетсіз ұжымдар шығармашылық дағдарысқа ұшырады. Сол тұста олардың үлгі алатын мектебі де жоқ еді. Бірен-саран жаңа ізденістердің жүзеге асуына ескірген құрал-жабдық пен жұтаң материалдық база мүмкіндік бермеді.
Осындай ақпараттық күрделі кезеңде жағдайды бірден болмаса да біртіндеп жақсарту қажет еді. Республиканың ақпарат саласын жетілдіру міндеті жүктелген мемлекеттік органдардың жұмысына Президенттің тікелей араласуына тура келді. «Демократияның, Қазақстанның бүкіл прогресшіл даму перспективасының тағдыры бұқаралық ақпарат құралдарының қалай дамитынына тікелей байланысты болмақ» деген бағдарламалық ой-байлам нақ осы кезеңде, 1993 жылы айтылған болатын.
Бұл тұс елімізде стихиялы түрде жүріп жатқан ақпараттық құбылыстарға биліктің бой салып араласуымен айқындалады. Мемлекет ақпарат құралдары мен ақпараттық кеңістікті бөлісу үрдісіне тікелей араласып, оны заңмен реттеуге, жаңа арналардың шығармашылық қызметіне талдау жасауға кірісті. 1993-1996 жылдар аралығында республикада «31» телеарна секілді бірнеше жекеменшік студиялар пайда болды. Тәуелсіз Қазақстанның жалпыхалықтық мұрат-мүддесіне қызмет етуді мақсат еткен «Хабар» телеарнасы эфирге шықты. «Қазақстан телерадиокорпорациясы» құрылымдық шығармашылық жағынан жаңа қоғамға бейімделу жолында болды. Ұлттық бағыттағы кең тынысты, тарихи негізді бағдарламалар соның еншісіне тиді.
Осы кезең Қазақстандағы қазіргі электронды ақпарат құралдарының мазмұндық (идеологиялық деп те айтуға болар) жағынан ерекшеленуінің алғашқы кезеңі болды. Олардың алдында бірнеше таңдау тұрды, бейімделуге және еліктеуге болатын үлгілер де жетерлік еді. Әлемге мәшһүр «Си-эн-эн», «Би-би-си» секілді жаңалықтар тасқынын ұсынатын, саяси таңдауды халықтың өзіне қалдыратын, адамзаттық ортақ құндылықтарды қадірлейтін арналардың бай іс-тәжірибесін игеруге талпыныс жасалды. Мемлекет құрушы ұлттың тарихы мен тілін, дәстүр-салтын жаңа қоғамда қорғап жаңғыртуға ұмтылғандар Түркия тәрізді елдер телеарналарының ерекшеліктеріне назар аударды. Жалпы мемлекеттік бола отырып, Президент пен Парламенттің, ел үкіметінің қызметін насихаттауға басымдық берген арналар да дараланып келе жатты.
Телекеңістіктегі осындай мазмұндық таңдаулар мен өзгерістер туралы елдің де, журналистердің де пікірі әралуан болатын. Біреулер бақылаусыз, абсолютті еркін телевидениені дәріптесе, екіншілері оларды мемлекеттік бақылауға алу керек деді. Үшінші топ алыс-жақын елдерден еркін ағылған телехабарлардың жолын дереу жабуды ұсынды. Таза ұлттық арналарды аңсағандар да аз емес-ті. Әлемдік тәжірибеге сүйене отырып, эфирлік қызметінің бағыт-бағдарын халық өкілдері айқындайтын қоғамдық телеарна ашу жөніндегі ой-ұсыныстар да қылаң беріп жатты.
Осы қат-қабат талап-талғамдарға мемлекет кешіктірмей төрелік айтуға тиіс болатын. Мәселенің түйінін мәдениет пен ақпарат саласындағы құзырлы органдар басшыларынан бұрын Президенттің өзі тарқатып берді. 1994 жылы республикадағы газет-журналдардың бас редакторларымен кездесуінде: «Жас тәуелсіз мемлекеттер көбінесе сырттан таңылатын пікірлердің қатал қысымына ұшырайды. Нәтижесінде өз қисыны бар аса күрделі ішкі процестер сырт көзқараспен бағаланып, көбінесе үстірт, ал, кейде біржақты түсіндіріледі. Бұл көптеген мемлекеттердің шынайы тәуелсіздікті нығайту жолындағы өзіндік кедергіге айналады. Алайда, сыртқы ақпарат көздерін жабу өзімізді өзіміз оқшаулау болар еді», деп ақпараттық тұйықталу рухани тұйықталуға алып баратынын ескертті. Демократиялық қоғамдағы ақпаратқа сипаттама бере келіп, журналистердің алдына нақты міндеттер қойды. Президенттің: «Азаматтардың нақты өмірдің, сондай-ақ көпірме сөздің қайда екенін, екіншіден, ақиқаттың және қарақан бастың қамы үшін бұрмалаушылықтың қайда екенін, үшіншіден, іскерлік, парасат, сондай-ақ пысықайлық қайда екенін, төртіншіден, халыққа қызмет етудің қайда екенін білуіне мүмкіндік туғызыңыздар. Халыққа осынау мәселелерді ақиқат түсінуге көмектесіңіздер», деген сөзі әлі күнге маңызды.
Осы талап-тілек журналистика мәдениеті мен этикасының әлемдік өлшемдерімен астасып жатыр. Халықаралық журналистер одағы 1986 жылы Брюссельде өткен съезінде жаңартылған декларациясында: «Шындықты қастерлеу, оны білгісі келетін қауымның құқығын құрметтеу – журналистің мәртебелі міндеті» екенін қадап айта отырып, жете зерттелген деректерге сүйенуге, ақпарат құралдары арқылы шу көтеруден, саяси немесе өзге де залалды көзқарастарды тықпалаудан ада болуға, жарияланған мақаланың елге зиян шектіретіні дәлелденсе, оны жөндеу, түзету үшін бар мүмкіндігін салуға шақырған болатын. Декларацияда, сонымен бірге деректі қасақана бұрмалау, біреуге жала жабу, абыройын төгу, келемеждеу, пара алу тәрізді қадамдар айыпталған еді.
Қазақстан сөз бостандығын алғаш тәуелсіздік алған күндерден бастап демократиялық-рухани дамудың қайнар көзі ретінде құрметтей отырып, оның сақталуы және республиканың өз ішіндегі өркендеу жолына сәйкес болуы үшін қажетті алғышарттардың бәрін жасай алды. Мемлекет бұқаралық ақпарат құралдарының, оның ішінде Еуропа журналистикасы баяғыда бастан кешірген, бүгінде осы құрлық үшін күлкілі болып табылатын аудиторияны еліктірудің арзан жолдары: деректерді арнайы бұрмалау, жеке көзқарасын таңу, жұртты қызықтыру үшін оқиғаларды ойдан құрастыру, жаңалық атаулының бәріне оппозициялық пиғылда болу тәрізді қадамдарын сабырлылықпен реттеу бағытын ұстанды. Әлемдік ақпаратқа кейбір іргелес елдердегідей үрке, жатсына қараған жоқ. Президенттің 1997 жылғы 3 желтоқсандағы «Қазақстан Республикасының біртұтас ақпарат кеңістігін қалыптастыру туралы» Жарлығында мемлекеттік коммуникациялық орта құру арқылы БАҚ-тың қызметін жетілдірудің жолдары кең де нақты аталып көрсетілді. Республиканың ақпарат кеңістігін саясиландыруға болмайтындығына, әлемдік тәжірибелердің үздік үлгілеріне ұмтыла отырып, оған ұлттық, қазақстандық мазмұн беруге, жаңа технологияларды барынша жедел меңгеруге назар аударылды. Жарлықта алға қойылған міндеттерге сәйкес 1991 жылғы 28 тамызда қабылданған «Баспасөз және бұқаралық ақпарат құралдары туралы» Заң толықтырылды. 1999 жылы мемлекеттік емес БАҚ көбейіп, ірі медиа құрылымдарының пайда болуына байланысты оған өзгертулер енгізілді.
Телеақпараттың осы кезеңдегі қызметіне бір ауыз сөзбен баға берсек, ол күрделі экономикалық қиындықтармен бетпе-бет келе отырып, әлемдік тележүйеге бейімделе алды. Тележурналистика елімізде хабар таратып жатқан шетелдік арналармен бәсекеге түсу үстінде кәсіптік шыңдалды. Қазақстан сырттан ақпарат ала отырып, ғаламға өзін таныстыру мұратын жүзеге асырды. 2002 жылы жаһандық эфирге шыққан «CaspioNet» спутниктік телеарнасы Байланыс және ақпарат министрлігінің дерегі бойынша қазіргі таңда Еуропа, Орталық Шығыс, Азия және Африка елдеріне бірнеше тілде хабар таратады. Сондай-ақ, мемлекеттік те, жеке де телеарналар осы заманғы техникамен жұмыс істеу мүмкіндігіне ие болды. Арналар саны күрт артты, қазіргі таңда сексеннен астам телеарна бар болса, оның 22-сі ғана мемлекеттік, қалғаны дербес. Республикадағы сөз бостандығын құрметтеу мен қамқорлықтың нәтижесі осындай.
ҚАНДАЙ БАҒЫТТЫ ТАҢДАЙМЫЗ?
Қазақстан – халыққа ақпаратты еркін таңдауға ТМД елдерінің ішінде жан-жақты мүмкіндік берген бірден-бір мемлекет. Біздің осы кеңдігімізді сынайтындар да, қолдайтындар да бар. Сынайтындар шетелдік арналар арқылы жететін түрлі хабарлар мен көркем фильмдерде қазақ ұлтының дәстүріне сай келмейтін, жастарды одан тайдыратын әрекеттер насихатталатынын көлденең тартады. Мемлекеттік телеарналардың тілге, ұлттық басқа да құндылықтарға әлі де самарқау екендігіне қынжылады.
«Айқын» газетінің 2010 жылғы № 38 санында жарияланған «Қорғансыз қазақ көрерменін кім ойлайды?» деген мақалада «Қазақстандық көрермен көріп отырған көптеген телеөнімдер қазақ халқының табиғи сұранысынан алшақ» делінген. Осыдан арылу үшін автор мемлекет құрушы қазақ ұлтының рухани қажетін өтеуге арналған тележобаларды республикадағы барлық арналардың тұжырымдамасына енгізуді ұсынады. Жастарға қаптап кеткен ток-шоулардан гөрі ағартушылық мазмұны жоғары телеөнімдер пайдалы екенін атап көрсетеді. «Хабар» агенттігі ақпараттық бағдарламалар дирекциясының атқарушы продюсері Еркін Байғабылұлы («Айқын» 2010 № 205) ақпараттық қауіпсіздік мемлекеттік тіл арқылы сақталатынына мән береді, бірқатар дербес арналарда ел назарын аударатындай жаңа қазақша бағдарламалар жасалмай отырғанына, «31 арна», «7 арна», «НТК», «СТВ», «Эра» арналары эфирді ресейлік бағдарламалармен толтыратындығына дәлелдер келтіреді. Мұндай көріністерден мемлекеттік арналар да ада емес екенін айта кетейік. «Қазақстан» арнасының бір күнгі эфирлік бағдарламасында Ресей мен басқа да шетелдер телекомпанияларының тоғыз өніміне сегіз сағат бөлінген.
Көрермендер сонымен бірге мемлекеттік арналар ашып жатқан тележобалар көрші елдің ескірген телебағдарламаларының сәтсіз көшірмесі екендігіне де алаңдайды. Осындай өзекті мәселелерге үн қосқан тағы бір журналист Кәмшат Тасболат «Еуроньюс», «Россия-24» секілді жаңалықтарды қазақ тілінде тәулік бойы тарататын, «Наше кино» тәрізді отандық фильмдерді күндіз-түні көрсететін арналардың жоқтығын елеулі олқылығымыз деп біледі.
Қай жағынан да дәлелді осы ой-байламдардың негізгі түйіні – қазақ тілінде ақпарат беретін дара телеарна ашу. Бұл осы қазір айтылып жүрген ұсыныс емес, көптің талайдан бері қозғап келе жатқан талабы. Анығында тәуелсіз мемлекетімізде осы күнге дейін мемлекеттік тілде таза хабар тарататын телеарнаның болмауын ендігі жерде, экономика дамыған, әлемдік деңгейдегі телетехника игеріле бастаған, халықтың төл тілі мен мәдениетіне құштарлығы артқан кезеңде әлдеқандай себептермен түсіндіру мүмкін емес. Мұндай арна ең алдымен қазақ халқына қажет болса, екінші жағынан сол ұлттың тілін үйренуге талпынып отырған, республикамызда тұратын этностар өкілдеріне де керек. Қоғамды ұйытатын қуатты күш тіл болса, бүгінгі таңда оны насихаттайтын, беделін көтеретін рухани құралдың құдіреттісі – телевидение.
Осы аса өзекті мәселеге республика Үкіметі оқтын-оқтын көңіл бөліп келеді. Парламент депутаттары оның назарын бұған ұдайы аударып та отыр. Алайда жүзеге асыру шаралары әзірге нақты қолға алынған жоқ. Премьер-Министр Кәрім Мәсімов бұған таяуда, Байланыс және ақпарат министрлігінің алқа мәжілісінде тағы да оралды. Қазақстанның ақпараттық кеңістігі жайлы әңгімелей келіп: «Алдағы 4-5 жылда ақпараттық нарық толық өзгереді, мұның бәрі қазақ тіліндегі ақпаратқа салмақ салады. Нағыз бәсекелестік енді басталды. Сондықтан да бізге тәулік бойы қазақша хабар тарататын арна ашу керек. Ал телеарна ашпай, мемлекеттік тілді дамытамыз деу бекершілік», – деген еді.
Біз, бір топ депутаттар Үкімет басшысынан осы тапсырманы жеке басшылығына алуды өтініп отырмыз. Бүгінде аталған міндетті сәтті орындау үшін мүмкіндік мол. 2010 жылы қолға алынған, тиісті жемісін бере бастаған сандық телевизияға көшу жұмысы әрі қарай жоспарлы жалғасады. 2015 жылы республика өңірінің 98 пайызы осы жүйемен қамтылады. Қысқа мерзімде аталған технологияның берерін тиімді пайдаланып, «Балапан» арнасын ашып үлгерген министрлік ендігі кезекте «Білім», «Мәдениет» арналарын іске қоспақ.
Мемлекеттің қазіргі рухани сұранысын сараласақ, тілге құрмет, оны насихаттау мен үйрету құралдарына деген зәрулік күн өткен сайын артып келе жатқанын көреміз. Мемлекеттік тілде жұмыс істейтін жеке арна барша қазақстандықтар қолдап отырған әлеуметтік-рухани мәні ерекше міндетті дәйекті жүзеге асыруға өлшеусіз үлес қосар еді.
Осы тұста айта кетелік, мұндай ұлттық арнаны «Қазақстан» телерадиокорпорациясының немесе «Еларнаның» негізінде ашу туралы ұсыныстар бар. Біздің ойымызша, шығармашылық қолтаңбасын қалыптастыруға бірқатар уақыт жұмсаған, тұрақты көрермен қауымы бар, мемлекеттік мазмұндағы және қазақ мінезді арналарды сақтап, мүлде жаңа телеотаудың шаңырағын көтерген жөн.
Қазақстанның ақпараттық кеңістігін шетелдердің телеөнімдерінен оқшаулау жөніндегі ұсыныстарға келсек, оны осы пікірлерді қозғаушылардың деңгейінде қостау қиын. Әлем саяси-экономикалық, әлеуметтік-рухани қарым-қатынастарды күшейтіп жатқан шақта, өркениеттер алмасу кезеңінде, адамзаттың барлық салада ортақ күш-жігер жұмсай отырып дамитыны уақыт өткен сайын дәлелдене түскен ынтымаққа зәру заманда ақпараттық оқшаулану қолыңды жіпсіз байлаумен бірдей. Біз ғаламдағы өзгерістерге жаһанға танылған телеарналар арқылы қанып келеміз. Сыртқы дүние қалай құбылуда, қандай саяси ағымдар белең алуда, экономикалық бағыт-бағдарламалардың астарында нендей тың ой-идеялар бар, адамзаттық мәдениет қандай құнды шығармашылық туындылармен байытылуда деген алуан түрлі сауалдарға соларды көріп-тыңдау арқылы жауап табамыз. Мұндай көлемде жан-жақты хабар таратуға өзіміздің тележүйеміз әзірге қабілетсіз. Бірді-екілі арнаның шетелдерде бірлі-жарым тілшілер қосыны бар. Олардың қызметі негізінен республиканың басқа мемлекеттердегі ресми қызметін оқта-текте берумен шектеледі. Ал отандық тележурналистика әлемдік өркениетті бізге жеткізбек түгілі елдің тарихы, бай әдеби-мәдени мұрасы жан-жақты зерделенген, өткен күннің рухани құндылықтарын бүгінгі заманның өзгерген, ұдайы жаңғыру, толысу үстінде болатын жаңа көркемдік талаптарымен үйлестіре көрсететін жоталы телехабарларға да жарытпай отыр.
Жоғарыдағы ойды қамшылаушылар ТМД елдеріндегі кейбір қадамдарды тілге тиек етеді. Сол мемлекеттер саясаттанушылары мен журналистерінің ой-байламдарына сүйенеді. Мәселен, Әзірбайжандағы «Хазар ТВ» телеарнасының тілшісі Фируза Құрбанлының «Әзірбайжанда тілді сақтау үшін шетелдік арналарға тыйым салынды» (Айқын» 2010, № 242) деген сұхбаты оқшаулануға ұмтылушылардың арасында едәуір әңгіме болды. «Мұны өз елімізде неге қолданбаймыз?» деген пікірлер әр газетте қылаң берді.
Ф.Құрбанлы аталған елде Ресейдің телеарналарын көрсетуге тыйым салынғанын айтады. Мұндай тыйым басқа да елдердің арналарына қолданылады. Орыс тіліндегі хабарлар берілетін болса, әзірбайжан тіліне міндетті түрде аударылады. Осы талаптардың орындалуын телевизия мен радионың қызметін бақылайтын арнайы орган қадағалайды екен.
Ағайындас халықтың тілшісі осылай дей отырып, елдің ақпараттық кеңістігі таза әзірбайжандық телеөнімдермен айқындалмайтынын, шетел арналарын жұрт кабельдік жүйе арқылы көріп жатқанын, Түркия телевидениесінің ықпалы күшті екенін айтады. Бұдан қаншама оқшауланамын десең де, оған елдің ұлттық құрамы толық мүмкіндік берсе де, біржола тұйықтала алмайтыныңды көресің.
Халық қай заманда да өзге дүниеден бөлінбеген, қанаттаса, араласа дамыған. Ешқандай да өркениет тек өз қазанында ғана қайнаған емес. Жаңа толқын тың ойлар мен шешімдерді іздейді. Өз ортасынан тапқанды игерген соң әлемге көз салады. Сол тұста жаһанға жалтақтама деп тыйып тастасаң, өрісін тарылтасың, қоғамдық даму тұйықтала келе тоқырайды.
СОНДА НЕ ІСТЕЙМІЗ?
Әлемде өзінің телекеңістігін қорғаудың сан алуан тәсілдері мен амалдары бар. Солардың ішіндегі ең тиімдісі – отандық телеарналардың бәсекелестік қабілетін күшейту. Біз қазір осы жолда келеміз. Бұл – ұзақ та қиын жол. Ол мемлекеттің телеақпаратқа деген тұрақты қамқорлығын қажет етумен бірге осы саладағы көптеген шығармашылық-техникалық міндеттерді сапалы жүзеге асыруды талап етеді. Басқа олқылықтарымызды былай қойғанда, республикада бүгінгі күнге дейін электронды бұқаралық ақпарат құралдарының менеджменттік және маркетингтік саясаты қалыптасқан жоқ. Олардың деңгейі әлемдік стандарттан көп төмен.
Екінші кемшін сала – қазіргі заманғы телевидениенің шығармашылық, операторлық және режиссерлік ерекшеліктерін терең меңгерген журналистердің тапшылығы. Мұны телеарналардың басшылығы да, журналистердің өздері де мойындайды. Олар осындай кәсіби мамандар даярлайтын Алматы Энергетика және байланыс университеті мен Орталық Азия Кино және телевидение техникасы институтының, Әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық, Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия университеттері журналистика факультеттерінің, Т.Жүргенов атындағы Өнер академиясындағы телевидение факультетінің жұмысынан жаңа мазмұн мен күрт өзгерістер күтеді. Олар әлемдік талапқа сай білім беретін арнаулы оқу орындарының деңгейіне жетудің амалдарын қарастыру үстінде. Бұл үрдістің қашанға созылары да белгісіз. Соған орай аталған саланы зерттеумен айналысып жүрген ғалымдар мен белгілі тележурналистер Астанадан барлық жағынан қамтамасыз етілген, шетелдердің білгір мамандары дәріс беретін Массмедиа және коммуникация институтын ашуды ұсынады. Ақпараттың қазіргі және ертеңгі қоғамдағы айрықша ықпалын ескере отырып, біз де осы ұсынысты қолдаймыз. Әзірге талап-тілек түріндегі бұл институт болашақта Вашингтондағы «Телевидение және радиохабарларын тарату акадамиясы» немесе Нью-Йорктегі теле және радио өнері факультеті үлгісінде ұйымдастырылғаны дұрыс болар еді.
Телекеңістіктің төрін сыртқы ақпаратқа беріп қоймаудың әлемде бар, біз қолға ала қоймаған тағы бір жолы – төрткүл дүниеге қанат жайып жіберген ірі телерадиокомпаниялармен тұрақты шығармашылық-технологиялық байланыс орнату. Қазақ телевидениесі қазірге дейін шетелдік телекорпорациялардың бізден басқа аудиторияға лайықталған, өздерінің мүдделерін көздеген өнімдерін қыруар қаржыға сатып алумен келеді. Енді олармен біріккен тележобаларды даярлауға көшу қажет. Республикамыздың ХХІ ғасырда Батыспен де, Шығыспен де, дүниенің төрт қиырының бәрімен де тізе қоса отырып толғайтын ойы жетерлік. Ғаламның көптеген елдерімен тарихымыз тамырлас. Түркі дүниесінің барлық мемлекеттерімен рухани астасып кеткенбіз. Ортақ тарихтың, бүгінгі сабақтаса дамудың аясында талай құнды телебағдарламаларды бізде жоқ, оларда бар мұраларға, ағайындардың бай іс-тәжірибесіне сүйеніп жасай алар едік.
Телевидение саласындағы сәтті шараларымен таныла бастаған Байланыс және ақпарат министрлігі енді осы жүйені түбегейлі қолға алуға тиіс. Меншік түріне қарамастан барлық отандық телеарналардан шетелдік арналардың хабарларын трансляциялауды қысқартып, әлгіндей біріккен жобаларды талап ететін уақыт жетті. Ондай жобалардың мән-мазмұнын министрліктің өзі айқындап, еліміздегі телеақпараттық саясаттың құрамдас бөлігіне айналдыруы қажет.
Біз осындай шаралардың маңыздылығын атап көрсетумен бірге телеэкранды ұлттық дәстүр мен әдет-ғұрып тұрғысынан тазарту бағытында батыл қадамдарға баратын кез келді деп есептейміз. Демократия десе ішкен асын жерге қоятын Еуропа бұл орайда бізден көш бойы озық тұр. Батыстың көптеген дамыған елдерінде жас толқынның моральдық-рухани тәрбиесіне зардабын тигізетін хабарларға баяғыда тыйым салынған. Америка Құрама Штаттарында «Федералдық бақылау комиссиясы» телебағдарламаларды ұлттық, мемлекеттік мүдде тұрғысынан күнделікті жіті қадағалайды. Францияда сонау 1993 жылы құрылған «Бұқаралық ақпарат құралдарындағы аудиовизуалдық кеңес» жастар мен жасөспірімдерге арналған ақпараттың барлық түріне сараптама жасауға, қажет деп тапса эфирге жібермеуге құқылы. 1997 жылы Италияда БАҚ-ты қадағалау комитеті ұйымдастырылып, отандық және шетелдік хабарларды ұлттық сүзгіден өткізуге кірісті. Осы тақылеттес құрылымдар Германияда да бар. Ендеше, Қазақстан Республикасында Байланыс және ақпарат министрлігінің жанынан осындай арнайы комитеттің немесе кеңестің ашылуы біздің қазіргі жағдайымызда артық болмас еді.
Отандық телекеңістікті тұйықтамай қорғаудың сыннан өткен тәжірибелерінің бірі – шетел телеарналарына халықаралық және республикалық заңнамалардың негізінде құқықтық жауапкершілік жүктеу. Қазақстан халқы көріп тыңдайтын телерадиокомпаниялар қай елдікі болса да отандық БАҚ-қа қойылатын талаптарды құрметтеуі және орындауы керек. Мұндай жауапкершіліктен қазіргі күнде бақылаусыз қалып отырған кабельдік және спутниктік телеарналар да шет қалмауға тиіс. Аталған талап жүзеге асырылсын десек, Қазақстанның қазіргі ақпарат кеңістігіндегі арналарды мемлекеттік лицензиялаудан өткізуді қолға алу қажет болады.
Телевидение рухани құндылық бола отырып, экономикалық-коммерциялық сала болып табылады. Кейбір деректерге қарағанда, телекоммерциялық табыс әлемдік мұнай саудасынан түсетін кірістен асып түскен көрінеді. Сондықтан оның кімнің, қай меншіктің қолына көшу керектігі әлемде қазірге дейін пікір таласын туғызып келеді. Еурокомиссияның 2005 жылы сандық телевидениеге жедел көшу туралы шешімінен кейін аналогтық телевидениеге қаржы бөлуді тоқтатып, іске жедел кіріскен көршілес елдер де осы тақырыпта бас қатыруда. Олардың қайсыбірі ақпарат тарату рыногын либеризациялауды ұсынып отыр. Сандық технология мемлекет бюджеті есебінен толық енгізілген соң жекеменшікке берілгені тиімді деп санайды. Мұндай байламды Украина мен Грузия хош көреді. Ал Ресей, Беларусь, Өзбекстан, Армения мен Әзірбайжан мемлекеттің бақылауында болуын қалайды. Осы ұйғарым, телевидениенің, әсіресе шексіз техникалық мүмкіндікке ие болатын сандық телевидениенің бастапқы кезеңде мемлекеттің қадағалауында қалуы телекеңістігін енді-енді түгендеп жатқан біз үшін қолайлы демекпіз. Технологиялық жағынан барынша жетілдірілген электронды бұқаралық ақпарат құралдарын меншікке берудің құқықтық негізі жасалмай жатып, жеке коммерциялық және басқа да құрылымдардың қолына ұстата салу орны толмас қателікке айналар еді.
Жаңа заң жобасында бұл өзекті мәселе мейлінше айқын зерделенуі керек. Сондай-ақ қазақстандық контент құрудың жолдары да қарастырылуға тиіс. Бұларсыз телеақпарат жүйесі заң тұрғысынан толық түгенделмейді.
Көріп отырғанымыздай, телекеңістік, телеақпарат саласында атқарылатын шаралар ұшан-теңіз әрі күрделі. Қазақстан секілді шартарапқа ашық мемлекетте оларды жүзеге асыру кезінде барынша байыпты болу қажет. Ақпараттық-идеология қай кезеңде де ұлттық қауіпсіздік мүддесіне негізделуге тиіс.
Алдан СМАЙЫЛ, Парламент Мәжілісінің депутаты.