(жалғасы)
Сонымен «асана» «көк» сөзінің аударма мағынасы, ал оны қытайлар «ашина» деп хаттаған.
Шежірелерде Бөрі-Анадан туған «он бала ержете келе сырттан әйел алып, олардан ұрпақ тарапты», «Надлудың 10 әйелі болыпты, олардан туған ұлдардың барлығы шешелерінің тегімен аталған екен. Ашина – Надлудың кіші әйелінен туған ұлдар» деген астарлы меңзеулер – ашиналар шешелері жағынан тохар екенін, әрі «шешелерінің тегімен аталуы» – ашина деп тайпалық есімдерін өзгерткендеріне меңзейді. Демек, байырғы көк қауымы ашина есімін Хэсиде, тохарлар арасында болғанда қабылдаған.
б) Ашиналардың Пинлянның аралас хуларынан шыққаны туралы
Бұл шежіре де тарих бел-белестерінде ашиналардың бастан кешкен бір кезеңдеріне сәуле түсіреді.
Пинлян – қазіргі Гансу өлкесіне қарасты өңір. Сарыөзеннің батыс тарапы. «Сүйшу» (Сүй патшалығының тарихы) түріктердің өткен-кеткеніне қатысты шежірелік деректерді былайша түзеді: «Туцзюелердің арғы тегі – Пинлян жеріндегі аралас хулар болатын. Олардың әулеттік атауы – ашина. Соңғы Вэйдің Тайву патшасы Цзюцюй әулетін жойған кезде ашина 500 отбасын бастап жу-жуларға қашып барып паналаған. Олар ұрпақтан-ұрпаққа Цзиньшаньда тұрып, теміршілікпен шұғылданып келеді. Цзиньшань (Алтай - Ә.С.) сырт қарағанда доумоуға (дулығаға – Ә.С.) ұқсайды, ал доумоу әдетте туцзюе (түрік – Ә.С.) деп те аталады, сондықтан олар өздерін «туцзюе» (түрік –Ә.С.) деп атаған» (ҚТТҚД.Том IV. Алматы, 2006).
Иә, Хэси мен Пинлян Сарыөзеннің батысында іргелес жатқан өлкелер. Хэсиде 397 жылы Цзюйцюй Мэнсун солтүстік Лян патшалығының, ал 407 жылы Пинлянда Хэлянь Бобо Ся патшалығының іргесін көтерді. Олардың екеуі де Ғұн тайпасының өкілдері еді. Айнала төңірек күнде ат тұяғынан шаңға бораған, айғай шабысқа малтығып жатқанда бұл екі патшалық бір-бірін жең ұшынан демеп, жік-жапар болды демегенмен, ащыласып жаугершілікке жол бермеді.
Жоғарыдағы «Сүйшу» жылнамасы ашинаның арғы тегі шыққан өңір Пинлян демей, Хэси деуі керек еді. Бірақ қалтқысыз сенімді түрде Пинлян деген. Демек, патша жарлығымен Хэсидің Иян кенті төңірегіне қоныстандырылған Саньли (Шыңли), яки Көк тайпасы басым бөлігі өзінің төл есімін сақтап қалды. Олар біртұтас тығыз отырып, жергілікті халықтың ықпалына бой бермеді. Ал бөлектеніп, Хэсидегі қалың кіші юечжи-тохарлардың арасына тап болған 500 отбасылық Көк тайпасының екінші бір шағын тобы ашина деп атын өзгертуге мәжбүр болды.
Міне, «Сүйшу» жылнамасы осы ашиналарды Пинлян топырағына орналастырады. Шамасы, олар V ғасырдың басында аталмыш өңірге жылыстап келсе керек. Ал Пинлянда 407 жылы Ся патшалығының іргесін көтерген Хэлянь Бобо еді.
Сарыөзеннің солтүстік өлкеге сұғынып барып кері серпілетін иінінің екі жағалау жапсары мал-жанға бірдей қолайлы өзеннің ішкі құйқалы өңірі Ордос деп аталды. Ғұндардың қытайлармен ұзақ жылғы дамылсыз таласындағы көздің жауы, көкейдің құрты боп осы Ордос тұрды. IV ғасырдың орта кезінде Ордоста оңтүстік ғұндардың 28 руы ірге қатар шынтақтаса отырды. Бұл қауымның шаньюйі тугэ руынан тағайындалды. Қытай иероглифінде «р» дыбысы сөздің ортасы мен аяғында тұрақты болмайтынын қаперге ала отырып, тугэ атауын түрге, түркеш деп жаңғыртуға болады. Ордостың шаньюйі Хэлянь Бобоның әкесі Лю Вэйчэнь еді. 367 жылы табгач патшасы Шейгянь Ордос түркештеріне жорыққа аттанды. Мезгіл кешеу күз еді. («Қазақстан тарихы туралы қытай деректемелері»).
Сарыөзенде сең көшіп жатты. Лю Вэйчэнь жаудың кешу кешіп өте алмайтынына сенімді боп, аяқ жимады. Шейгянь өзенге қамыс ағызып, сеңді тоқтатып, түнгі аязда ұстасқан мұздың үстімен жойқын шабуылға шықты. Ордос түркештерінің тұтылғаны табғашқа тұтқын болып, ат арқасына аяқ артқандары Сарыөзеннің батыс қапталы Пинлянға қашып жан сақтады. Бұл босқындардың алдыңғы легі Хэсиге ілігіп, Цзюйцюй Мэнсун патшалығынан бас сауға тапты.
Қытайдың ресми жазбаларындағы ұзақ әңгімені сығымдай баяндағанда Лю Вэйчэньнің табгач қырғынынан аман қалған ұлы Хэлянь Бобо 407 жылы Пинлянда Ся патшалығының іргесін көтеріп, терістік Қытайда жауына бет қаратпаған тегеурінді темір жұдырыққа айналды. Міне, осы патшалық қатарынан ашиналар да табылды. Хэлянь Бобо 425 жылы дүниеден озып, ұлдары патшалық іргесін 431 жылға дейін ғана сақтай алды. Табғачтар жасанып келіп, тағы да күйретті. Ся патшалығының жұрты Хэсиге Цзюйцюй Мэнсунге қашты.
Хэлянь Бобо дала кемеңгерлігі мен жауынгерлік машығын жете меңгерген, күні өтуге таяған Ұлы Ғұн империясының саба түбі сарқынды қайратты ұлдарының бірі еді. Ол 25 жыл терістік Қытайды ашса алақанында, жұмса жұдырығында ұстады. Әкесінің хандық жұрты Ордосты қайтарып қана қоймай, Батыс Вэйдің астанасы Чананьді де алды. Күндей күркіреген соңғы ғұн дүниеден озды, өзі жинап-теріп ұйыстырып ел еткен құранды жұрты ұлы көсемінің аруағының құрметіне хэлянь тайпасы атанды. Хэлянь – «ала атты» деген ұғымды білдіреді. «Хэлянь Бобо» – «Ала атты Баба» деген сөз. Заманында бұл қауым хэлянь – ала атымен әрекет етті.
Ал 500 отбасынан аз ата ашиналар әу баста өздері қоныстанған Хэсиге кері қайтып келіп, Цзюйцюй Мэнсунның жанынан табылды. Бірақ бұл кезде Тоба-Вэй қайратына мініп, жау іздеп, ытырынып тұр еді. Басына пәле келсе, ұзақ жылдар ел билеп дәніккен ғұндардан келетінін біліп, ғұн әулеттерінің тұқымын тұздай құртуға бел буды. 439 жылы Тоба-Вэй патшасы Тай У-ди жасанып Хэсиге аттанды. Бұл кезде Цзюйцюй Мэнсун о дүниелік болған-ды. Оның ұлдары Ухой мен Аньчжоу он мың отбасымен арқаны сырт салып Шаньшанға (Лобнор көлі төңірегіне) ұзады. Онда да тұрақтай алмай, Гаочандағы Тұрпан, Қожо (қазіргі Шұрар, Тұрпан маңындағы Қарақожо аймағы) өңіріне кеп табан тіреді. Осында олар жужандармен одақ құрып, «Лян ван» хандығын жариялап, 460 жылға дейін түтін түтетті. «Цзычжи тунцзянь» жинағының мәліметінше, «жужан тұтқиылдан Гаочанды шауып, Цзюйцюй Аньчжоуды өлтіріп, Цзюйцюй әулетін біржола жойды». Олардың қатарындағы 500 үйлі ашиналарды жужандар айдап әкетіп, Алтайдан темір өндіру міндетін жүктеді. Жоғарыдағы шежірелік баян төңірегінде жиған-терген деректеріміз осынау әңгіменің басын құрауға мұрындық болды. Аталмыш қауымның 265-460 жылдар аралығындағы өмір елестері осындай.
в) Түріктердің Согодан шыққаны туралы
«Кейбіреулердің айтуы бойынша, туцзюелердің арғы аталары Согодан шыққан. Сого сюннулардың солтүстігінде мекендеген. Олардың тайпа көсемінің есімі Абанбу, ол 17 ағайынды болыпты. Іштеріндегі Ичжинишиду есімді біреуі қасқырдан туған екен. Банбу (Абанбу-Ә.С.) қатарлылардың барлығы ақылсыз болғандықтан, ұлыстары жойылған. Ал Нишиду басқалардан өзгеше жігерлі болған, ол боран соқтырып, жаңбыр жаудыра алады екен. Ол екі әйел алыпты. Елдің айтуынша, олардың бірі жаз тәңірінің қызы да, екіншісі қыс тәңірінің қызы екен. (Әйелінің бірі) құрсақ көтеріп, төрт ұл тауыпты. Төрт ұлдың бірі ақ қазға айналып кетіпті, біреуі Афу өзені мен Цзянь өзенінің аралығында мемлекет құрып, ол мемлекет Цигу деп аталыпты; енді бірі Чучжэ өзеніне мемлекет құрған; тағы біреуі Цзяньсычучжэши тауын мекен етіпті – бұл оның үлкен ұлы екен. Осы тауда Абанбудың жұртынан қалғандар да бар екен, ол жерде ауа райы суық әрі дымқыл болыпты. Үлкен ұл от шығарып, оларға жылу беріп, асырап баққандықтан, олар түгел аман қалыпты. Сонымен олар бірауыздан үлкен ұлды өздерінің басшысы етіп, оған туцзюе деген атақ береді. Ол Надулю шад екен. Надулюдың 10 әйелі болыпты, олардан туған ұлдардың барлығы шешелерінің тегімен аталған екен. Ашина-Надулюдың кіші әйелінен туған ұлдар. Надулю қайтыс болғаннан кейін, он әйелден туған ұлдар өз араларынан көсем таңдамақ болып, бір бәйтеректің түбіне келіпті. Сөйтіп олар: «осы теректің басына қарай кім биік секірсе, соны көсем сайлайық» деп уәделесіпті. Ашина (аталған) ұлдардың ішіндегі жасы ең кіші біреуі бәрінен биік секіреді, сөйтіп, қалған ұлдар оны елбасы етіп сайлап, оған Асяньшэ атағын береді...» (Қазақстан тарихы туралы қытай деректемелері. IV том. «Чжоушу», 50-цзюань, «Туцзюе баяны».Алматы, 2000).
Түріктанушы қаламгерлердің бұл шежіреге соқпай өткені сирек. Оның бәрін жіпке тізіп, сөзді көбейтудің қажеті шамалы. Осында мән берілген жер, су, тайпа, адам аттарына орай пікір сабақтаумен шектелсек те жеткілікті.
Алдымен «...туцзюелердің (түріктердің – Ә.С.) арғы аталары Согодан шыққан, Сого сюннулардың солтүстігінде мекендеген» деген «Чжоушу» жылнамасының тосын тұжырымына атбасын тірелік. Тосын болатын себебі, өзге жылнамалар түріктің арғы тегін ғұнмен (сюннумен) байланыстырған ғой. Әлем ғалымдарының нобайы және осы жылнаманы қытай тілінен қазақшаға аударып, түсінік жазған Шыңжан тарихшылары «Согоны» – «сақ» деп таныған. Қ.Салғараұлы бұл орайда әргі-бергі пікірлерді ой елегімен екшей келіп: «Менің пайымдауымша, «Жыу кітабында» берілген «сиуңнулардың терістігіндегі Со мемлекеті» деген деректегі «со» осы «сары» атауының дыбыстық берілуі сияқты», – деп тұжырып, қағандықтың орталық ұйытқысы «сары қыпшақтарға» жақындастырады (Қ.Салғараұлы. Ұлы қағанат. Астана, 2008).Түрік тарихшысы Бахаддин Өгел тың пікір ұсынады. «Сиянби тайпасы сотоу руына жатады. Солтүстіктің жабайылар тұратын аймағына орналасқан. Мау қаған дәуірінде күшейіп, көбейе бастады. Олардың мемлекеті 36, ал үлкен отбасылары 99 бөлімге бөлініп басқарылатын еді» дей келіп, «Чжоушу» шежіресіндегі Со, Согоны – сэнбидің Сотоу тайпасына меңзеу деп біледі (Бахаддин Өгел. Ұлы Хун империясының тарихы. Алматы, 1998).
Біздіңше, түріктің арғы тегі сақпен де, сотоумен де жанаспайды, Қ.Салғараұлының меңзеуі дұрыс: «Со», «Сого» – Сары атауының қытайша тәржімесі. Дулығалы таудан ашиналарға кеп қосылған 17 тайпалы Абанбу жұрты – сары қыпшақтар болған.
Шежіре Бөрі-Анадан туған төрт ұлды атап көрсетіп, олардың қоныстанған жерлері мен мемлекет құрған өлкелерін меңзейді. «Төрт ұлдың бірі ақ қазға айналып кетіпті». Орыс, Еуропа ғалымдары бұл тіркесті «ақ қуға» деп аударып, алтайлық қыпшақтардың «қу кіжжі», қуманды қауыммен байланыстырады. Төрт ұлдың енді «біреуі Афу өзені мен Цзянь өзенінің аралығында мемлекет құрып, ол мемлекет Цигу деп аталыпты». Афудың – Абакан (Кемчик), Цзянь өзені Енесейдің жоғарғы сағасы Ұлы Кем екенінде талас жоқ. Ал осы өңірде ірге көтерген Цигу мемлекетін зерттеушілер бірауыздан Қырғыз деп біледі. Жалғыз Л.Р.Қызыласов қана Цигуді – Чику, Чики деп таниды (Кызыласов Л.Р. Средневековая история Тувы. М, 1369).Осы пікір шындыққа орайлас көрінеді. Қырғыздар қытайдың жылнамалары мен энциклопедиялық жинақтарының бәрінде цзегу, жянькун, цэгунь, цзяньгун, сяцзясы деп таңбаланған. Мәселе онда да емес, көшірмеде әріп қателері орын алуы мүмкін. Мәселе – қырғыздардың Бөрі-Анадан тараған тұқымға жатпайтындығында. Олар Қызыл Тайғаннан (төбеттен) тарайды делінеді. Шежіре Бөріден тараған ұлдарды сараптап отырып, тотемдік тегі басқа қырғыздары Бөрі ұлдарына жатқызуы ақылға қонбайды. Түріктер жаңа ғана есін жиып, кімнің қаны бір-туысқан, кімнің жат екенін електен өткізіп, төрт тарапына түгендеп жатқанда мұндай жаңсақтыққа жол беруі мүмкін емес. Бөрі-Анадан тараған ұлдың үшіншісі – «Чучжэ өзенінің бойында мемлекет құрған». Чучжэ – Қатын, Бий өзендері аймағындағы Чуе суы, түріктер оны Шүй деп атаған. Түрік тарихында «шу тайпалары» деген ортақ атауға ие болған чумугунь (шөмекей), чуми (шыбыл) чуюе (шүие), шүніш-чубан (жаныс) қауымдары – Бөріден туған үшінші ұлдың жұрты. «Тағы біреуі Цзяньсычучжэши тауын мекен етіпті – бұл оның үлкен ұлы екен». Аудармашылар ақылға қонымды түсінік бере алмапты. Бұл сөзді «Басычучжэ» – «Шүйбасы таулары» деп аударған жөн. Бұл – Белухадан басталып, моңғол Алтайымен жалғасып жатқан таулы аймақ. Үлкен ұлдың есімі Надулю шад еді.
Сонымен «Чжоушу» шежіресі ежелгі түріктердің тербеліп өскен ата күлдігінен хабар береді. Ол Батыс Саян мен Алтай аралығы жерінің кіндігі Белуха тауы. Өзені Енесейге құятын Абакан, Үлкен Кем, Кіші Кем, Обқа құятын Катунь, Би, Шүй өзендерінің таулы-тасты шат-шатқалды, сіре қарлы, ну орманды түлейі. Исі түріктің әу бастағы оттай ыстық жылы ұясы, міне, осы.
Осында ауызға алынған Белуха музарты – алтай түріктерінің аңыз-әңгіме, өлең-жырларынан орын алған түрік мифологиясындағы «жер кіндігі» – Сумер тауы.
Анығын айтқанда, «Чжоушу» жылнамасына енген «Түріктердің Согодан шыққаны туралы» баян Ашина түріктерінің емес, жергілікті Алтай түріктерінің шежіресі... Аңдайтынымыз: олардың 17 рулы ел болғаны, көсемдері – Абанбу есімді адам. Осы Абанбу кезінде іргені жауға алдырып, ұлыстарынан көз жазып, тұтас ел шілдей бытырап, «балапан басына, тұрымтай тұсына» күн кешіпті. Әлбетте, мұның қай заманда болғанын шамалау қиын.
Бұдан кейін бөріден туған Ичжинишидудың кезеңі басталады. Табиғаттың тылсым күшін меңгерген, бақсылық қабілеті зор, айтулы шаман Ичжинишиду ел басын қайта құрап, төрт ұлыс ел етеді. Алтай тайпаларының тізгіні «бөрі тектілердің» қолына көшеді. Төрт ұлыс елдің кіндік ордасы Шүйбасы тауларында еді. Абанбудың 17 рулы елінің қалған-құтқандары осында еді. Ичжинишидудан кейін әке тағына үлкен ұл Надулю отырды. Лауазымы «шад», яки жасақтың қолбасы еді. Надулюдың 10 әйелінен 10 ұл туады, Ашина кенже әйелдің ұлы.
Баяннан байырғы Алтай түріктерінің шежіресі соңына Ашинаның қолдан жабыстырылғаны анық байқалады. Шежірешілер оның билік басына келуін өзге себептермен түсіндіре алмай, терек бұтағына жасы кіші кенже ұл «биік секіріп» әке тағының мұрагеріне айналады. 460 жылдан кейін жужандардың желкелеуімен Алтайға қоныс аударып, «Дулығалы» таудан темір өндірген ашиналардың жергілікті Алтай түріктерімен біте қайнасып, араласуы, ақыры ол қауымға жетекші болуы шежіреде көзге ұрғандай бадыраймай, жігі жазылып, астарлы ауанда сәулеленеді. Шынында да, осылай болғаны рас-ты. Оның ақиқаттығын қытай жылнамалары да, түріктің тарихи «тас кітабы» – бітіктас жазулары да анық куәландырады. Ашиналар тау қопарып, кен қазып, темір балқытқан өнерлі жандар еді. Сол заманның қолөнер кәсібінің озық үлгілерін жете меңгерген шенен, шыңшы, зергер, темірші, қару-жарақ соғудың ұсталары болды. Олар Жужанның кіріптарлық қамытын мойынға іле жүріп, алдағы дабыралы бостан күндерінің шыңын шыңдап, көрігін гүмпілдетіп жатты. Көк түріктердің жасындай жарқылдап, жауына бет қаратпауының бір сыры – олардың теміршілік кәсібіне тікелей байланысты.
Жоғарыдағы баянның деректерін «СиньТан шу» (Тан патшалығының жаңа тарихы) мәліметтерімен толықтыра келіп, төменгідей шежіре түзеуге мүмкіндік бар: Абанбу және оның інісі Ичжинишиду, Ичжинишиудан – Надулю шад, Надулюдан – Ашина, Ашинадан – Тубу, Тубудан – Бұмын мен Істеми (Қазақстан тарихы туралы Қытай деректемелері...том IV. «Синь Тан шу», 215-цзюань, «Батыс Туцзюе баяны»). Алайда, бұл жоқтан бар жасаудың амалы, түрік шежіресінің толық сұлбасынан алыс, ұзын желінің бір шынтақ үзіндісі ғана. Бұлай деуімізге түрік қауымының өз қолынан шыққан бітіктас жазулары жол көрсетіп, бағдар сілтейді. Тариат ұстыны өз баянын әп дегеннен: «Иолығ қаған... Бұмын қаған, бұл үш қаған патша тағын екі жүз жыл биледі» деп бастайды (С.Қаржаубай. Объединенный каганат тюрков. Астана, 2001). Ал Онгин бітіктасы болса: «Ата-бабаларымыз Ямы – қаған әлемнің төрт бұрыштағыларын қысты, бағындырды, басып алды...4... Елетміш явғу ұрпағы Ышбыра Тамған – шор явғу, інісі білікті Ышбара Тамған-тархан аймағымен (барлығы) алпыс бес ата»... деп түйіндейді. Кешен иесі 716 жылы дүниеден ұшқан Баға Теңіркен шад (М. Жолдасбеков, Қ.Сартқожаұлы. Орхон ескерткішінің толық атласы. Астана, 2005). Бұл тозып, мүжіліп, өшуге айналған бітіктас жазулары арасынан айдың жарығындай жылт еткен үзік-үзік сәулелі ұшқындар. «Иолығ қаған. Ямы қаған». Ешкім ештеңе білмейді. Көк түріктерінің қараңғы дәуірін жартас қана жарлайды. Екінші Түрік қағандығының іргесін көтерген Елтеріс Құтлық қағанның ортаншы інісі Баға Теңіркен шад (қытайша Дусифи (Дусй-бек) болса үрім-бұтақтарының бұл күнге (716 жыл) таралып жеткеніне «65 ата» деп мәлімдейді. Әр атаны 25 жастан белгілегенде, Түрік қағандығының белгілі тұлғасы шежірелік бабаларының бастауын 1625 жылға ұзартып, б.д.д. бірінші мыңжылдығының бастау кезеңіне бір-ақ жеткізеді. Мұны «тисе терекке, тимесе бұтаққаның» кері емес, шындық ұшқыны бар деп есептесек, көк түріктерінің Каспий сыртындағы байырғы мемлекетіне сілтейді.
Түрік шежірелерінің көмескі меңзеулерін тарқата отырып, көк түріктері қауымының қағандыққа ұйысқан тарихи кезеңге дейінгі бастан өткерген өткен-кеткендерін сынықтан бүтін құрастырғандай құрсаулап бақтық. Оның қаншалықты сенімді болғанын оқырман біледі.
Түрік жазу-сызуы
Бұдан 300 жыл бұрын Алтай-Саян-Байқал өңіріне аяқ басқан орыс адамдары мен Еуропа жиһанкездері жол бойындағы жартастардағы жазулар мен суреттерді көріп, таңғалған екен. Иесі жоқ ұлы мәдениет жұрнақтары көз алдарында жайрап жатты. Оның түріктерге қатысы бар деген ой миға кіріп-шықпады.
Әңгімені жартастағы суреттер – петроглифтардан бастамақпыз. Ғалымдар оларды жинақтап, біразын хаттап басып шығарғанмен, оны көшпелілер өмірін танып-білудің бір құралы ретінде еңбектерінде қолданғанмен, өнер туындысы деп танығандар некен-саяқ. Енді ғана оны «бейнелеу өнері туындылары» («изобразительное искусство») деп ашықтан-ашық жаза бастады. Иә, жартастағы бедерлі суреттердің – өнер туындысы екені даусыз. Еуропа өзінің майлы бояумен жазған «живописімен» мақтанса, бұл да соған бара-бар, айырмашылығы кескі, үскілермен тасқа қашап салынған және жел өті, жаңбыр астында тұрып неше мыңдаған жылдар өшпей сақталған.
Палеолит дәуірінен бастап күні кешегіге дейін жалғасып келген жартас суреттерінің ара-жігін ажыратып, қай кезеңге, қандай қауымға жататынын жаңылыспай дөп басып тану да оңай шаруа емес. Десек те, жартастағы түркі бейнелеу өнерінің туындылары өз ерекшеліктерімен көзге түседі. Бұрындар негізінен тескімен шеку әдісі қолданылса, түркілер темірді игеруге байланысты кесіп, қашап бейнелеу әдісін меңгерді. Бейнені бір қырынан әліптеуге әуестік танытты. Бейне аясындағы ою-өрнек нақыштарға көбірек мән берілді. Жылқыларды бедерлеуде шарттылық орын алып, есесіне ат-әбзелдерін, ат үстіндегі сарбаз бен оның қару-жарақтарын нақтылау тәсілі етек алды. Түрік бейнелеу өнері мемлекеттік рәміз – ту, байрақ, жалауларға айрықша мән берумен ерекшеленеді. Қазіргі тілде ту, жалау, байрақ синоним ретінде бірінің орнына бірі қолданыла бергенімен, заманында олардың ара-жігі анық ажыратылған. «Чжоушу» жылнамасы Ашина түріктері туралы «Туларына алтын бөрінің бас бейнесін салады» дегеніне қарағанда, мемлекеттік тудың тұрпаты бөлекше болған. Мұны басқаша емес, туда алтын қаңылтырдан істелген бөрінің басы болды деп ұғынуға тура келеді. Ал алтын қаңылтырды шүберекке не шұғаға бекіту мүмкін емес. Осы ретте Армения мемлекеттік музейінде сақтаулы алтын бөрінің басы бекітілген мыс жалауды мысалға алуға болады. Демек, мемлекеттік ту жұқа мыстан қақталған. Белгілі археолог З.С.Самашев жинап бастырған жартасқа қашалған тулар негізінен тайпалық тулар (Самашев З.С. Наскальные изображения Верхнего Прииртышья. Алматы, 1992). Мұнда Прибайкалье өңірінен кезіккен құрықан тайпасының тулары анық та әсерлі. Олар түзу сырықтың ұшында желбіреп тұр. Ат үстіндегі ту ұстаушының да бедері анық. Ал Оңтүстік Сібір және Қазақстан топырағынан кезігетін тулардың көпшілігі найзалардың сырығына ілінген. Олар, асылы, жалау деп аталса керек. Эпостық шығармаларда «жалаулы найза қолға алып» тіркесінің кезігуі тегіннен емес. Ал байрақ жылқының қылынан, шаршы матадан істелген сияқты. Ондай бедерлер де кездеседі. Ал Моңғолиядан табылған «харкадан сарбаздары» қолдарына «қоңыраулы найза» ұстапты. Мемлекет рәмізі – туды дәріптеу жартас суреттерінде бұрын болмаған, түрік қағандығымен ілесе келген жаңалық.
Байырғы қырғыздардың отаны Минусин шүңгіліндегі Ташеба өзені мен Тепсей тауы жартастарынан кезігетін атты сарбаздар бейнелері де түрік дәуірінің туындылары (Ю.С.Худяков. Образ война в Таштыкском изобразительном искусстве. Семантика древних образов. Н-с, 1990). Қырғыздың ауыр қарулы атты сарбаздары жойқын шабуыл үстінде әліптелген, қашып жатқан жаулары бет әліпі кавказдықтарға ұқсас, бастарына шаршы орамал таңған, қалқанмен қаруланған жаяу әскер. Алайда, Минусин шүңгілінен ұзап шықпаған қырғыздардың Кавказбен жанасуы ақылға қонбайды. Түрік қауымдастығы арасында сырт пошымымен кавказ жұртын еске түсіретін сармат, алан, тіпті оғыз тайпалары аз болмады. Асылы, бұл тайпааралық қақтығыстардың бір көрінісі. Пайымдауымызша, қырғыз-сюеяньто соғысының жаңғырығы. Түріктер арасында жаяу соғысқа машықтанған тек осы сюеяньтолар. Олардың әргі түбі сарматтардан шыққан еді. Түрік Қағандығының мақтанышы ауыр жарақтанған атты әскер жартас бейнелеу өнерінің өзекті тақырыбына айналуы заңды құбылыс. Копен чаатасынан, Тұрпандығы Астана, Шосин обаларынан, Қарашардағы Шишин монастыры үңгірінен, Чикой салт аттысы, Гобий салт аттысы (С.П.Нестеров. Кони...Сурет XI, XII, XIІI) суреттері Ашина түріктерінің бейнелері.
Әнес САРАЙ.