Қазір бізде бәрі дерлік бар. Бір жоғымыз метро еді. Тәуелсіздік тойы қарсаңында метросы да бар мемлекет болдық.
Алматыда жұмыс сапарымен жүрген Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаев кеше түс қайта Алматы метросының бірінші кезеңін іске қосу рәсіміне арналған салтанатты жиынға қатысып, оңтүстік астананың жер астымен жүйткіген заманауи көліктің алғашқы жолаушысы ретінде екі аралықты жүріп өтті.
Біреу білсе де, біреу біле қоймас, 1980 жылы 1,2 млн. халқы бар күнгейдегі бас қалада көлік қызметін көрсету мен экологиялық ахуалды сақтап қалу мақсатында Министрлер кеңесі метрополитен жобасы мен құрылысы туралы қаулы қабылдап, метро салынатыны туралы алғашқы хабарды естiгенде, шаһар жұртшылығы алақайлап, осынау маңызды нысанның тез салынып бiтетiнiне еш күдiксiз сенген еді. 1981 жылы мәскеулiк «Метрогиптранс» институты техникалық-экономикалық негiзiн жасап, сол кездегi жоба бойынша 8 бекеттік метро 8 шақырым аумаққа созылатын болған. Ал 1988 жылы күзде жерасты жолының құрылысы сол кездегі Кеңес Одағының салалық министрліктерінің басшылығымен басталып, республикалық бюджеттің орталықтандырылған қаражаты есебінен қаржыландырылды. 1992 жылға дейін Мәскеу құрылысқа едәуір қаржылай және техникалық көмек көрсетіп отырды, мамандарын жіберіп, жұмыстың барысын қадағалады. Кейін КСРО ыдырауы метроның құрылысын ұзақ мерзімге кейін шегерді. Тоқсаныншы жылдардың қиын кезеңінде жас тәуелсіз еліміз республикалық бюджет есебінен жобаны қаржыландыруы өте аз болғандықтан, метроның бірқатар нысандарының құрылысын тоқтатуға тура келген. Жұмыстың негізгі бағыты өндірістер мен тоннелдерді қауіпсіз жағдайда ұстап тұруға ғана жұмылдырылды. Яғни өтпелі кезең бедерінде еліміз үшін метроны қаржыландыру кейінге қалдырылған мәселелердің қатарында болды.
Алайда, жыл өткен сайын экономикалық жағдай өзгерді. Елімізде дамудың жаңа ұзақ мерзімді жоспарлары жасалды. Мемлекет басшысының тікелей бастамасымен 2005 жылы «2010 жылға дейін Алматы қаласын дамыту бағдарламасы» бекітіліп, сол бағдарлама аясында жұмысы тоқтап қалған метрополитен құрылысы маңызды инвестициялық жобалар тізіміне енгізілді. Сол сәттен бастап метрополитен тарихында жаңа кезең басталды. Қаржыландыру қайта жүргізіліп, бастапқы кеңес дәуірі кезеңімен салыстырғанда едәуір көп көлемде қаржы бөлінді. Нәтижесінде, алғашқы 16 жылмен салыстырғанда, барлық құрылыс-монтаж жұмыстарының 90 пайызы таяудағы жеті жылдан аз ғана уақыт ішінде орындалды. Осылайша, Елбасы мегаполис үшін аса маңызды осынау нысанның құрылысын бақылауда ұстап, жаһандық қаржы дағдарысының түйткілдеріне қарамастан, метроның бірінші кезегінің бірінші желісін аяқтауға республика қазынасынан осы уақыт аралығында барлығы 165,9 млрд. теңге қаржы бөлген.
Міне, «Алматыда метро салынады» деген хабар шыққаннан берi аттай отыз жыл өтсе де, «ештен кеш жақсы» деген, «метро жырына» соңғы нүкте қойылып, оның көптен күткен тарихи күн – азаттықтың ақ таңы атып, ата-баба арманы орындалған ел Тәуелсіздігінің 20 жылдық мерейтойы қарсаңында ашылуы – Қазақстан халқына жасалып отырған тарту-таралғының, сый-сияпаттың төресі деп білеміз.
– Бүгін еліміз үшін тарихи күн болып отыр, – деді Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев салтанатты жиында осынау күрделі құрылыс нысанында тер төгіп, еңбек еткендерге өз алғысын жеткізе келе. – Бұл біздің елімізде іске қосылып отырған тұңғыш метрополитен. Дүние жүзінде 200-ден астам мемлекет бар. Соның тек 40-ында ғана метро бар. Біз енді осы 40 елдің қатарына кірдік.
Одан әрі Президент Алматыда метро салудың 1980 жылы сол кездегі КСРО басшысы Л.И.Брежневтің келген кезінен басталғанын, алайда, одан кейін тоқтап қалып, құрылысы ұзаққа созылып кеткенін еске түсірді.
Дегенмен, мемлекеттің қиындықтарға қарамай метро құрылысын қаржыландыруды жалғастырғанын жеткізді. Тәулігіне 300 мың адам, ал жылына 110 миллион адам таситын метроның қаладағы экологиялық ахуалды жақсартуға ықпал ететінін, оның қаладағы 200 бағыттағы маршруттарды қысқартуға мүмкіндік беретінін, ең маңыздысы, қазіргі заманғы жаңа көлік мәдениетін қалыптастыратынын тілге тиек етті.
– Бұрын Мәскеудің, басқа елдердің метросын көріп таңқалушы едік, енді олар келіп бізге таңқалатын болсын. Мұнымен бұл жұмыс тоқтамайды. Қаланың ішіндегі көлік желісін ұзартып, әрі қарай жалғастырып саламыз. Метро жердің үстіне шығады. Ең бастысы, бұл жетістігіміз Тәуелсіздігіміздің жиырма жылдығына үлкен сыйлық болды. Сондықтан барлық алматылықтарды, метро құрылысына атсалысқан құрылысшыларды шын жүрегімнен құттықтаймын. Метромызды болашақ ұрпаққа осы күйінде жеткізуді, ал оны қадағалауды құзырлы органдарға тапсырамын. Тұңғыш метро еліміздің игілігі мен амандығына, болашағына қызмет ететін болсын, – деді Елбасы.
Егер әлемдегі жер асты көлік қатынасының тарихына көз жіберер болсақ, ең ежелгi 1863 жылы ашылған Лондон метросының жалпы ұзындығы 410 шақырымға жетіп, бүгінде оны жыл сайын 1 миллиардтай халық пайдаланады екен. Соған қарамастан Лондон метросы әлемдегi ең қымбат метро болып саналады. Ал 1969 жылдан бері пайдаланылып келе жатқан әлемдегi ең арзан Пекин метросының жол жүру ақысы біздің өлшеммен 35-40 теңгеге тең. Оның ұзындығы 200 шақырымды құрап, күн сайын 16 млн. адамға қызмет көрсетсе, ал әлемдегi ең көп қолданыстағы Мәскеу метросы жыл сайын 3,2 млрд. адамды тасымалдап, 174 станса арқылы күнiне 8 млн. жолаушы жерасты жолдарымен жүредi. Гонконг метросы – әлемдегi ең автоматтандырылған метро атанса, Қазақстанда тұңғыш, Орталық Азияда Ташкенттен кейін екінші саналатын Алматы метросы ТМД аумағында 16-шы соңғы үлгідегі заманауи озық технологиялармен жарақтанған, ұлттық нақышта безендірілген жер асты көлігі болып отыр.
Метрополитеннің бірінші кезегін қолданысқа дер кезінде тапсыруда «Алматыметроқұрылыс» АҚ мамандары заманауи технологиялар мен құрал-жабдықтар қолданған. «Жібек жолы» бекетін салуда ТМД аумағында алғаш рет жаңаавстриялық тоннелді қазу әдісі пайдаланылған. Сонымен қатар ТМД елдері аймағында алғаш рет рельстерді төсеу кезінде алматылық құрылысшылар шпальдан бас тартып, біртұтас темір-бетон негізіндегі жаңа төсеу әдісі қолданылған. Бұл біріншіден, қозғалыстың қауіпсіздігін, ыңғайлылығын арттырады және жоғары жол құрылысын пайдаланудың мерзімін ұзартады. Мұндай технология бүгінде тек Батыс Еурапа елдерінің кейбірінде ғана қолданылуда. Негізгі автоматты жүйелердің барлығы ең озық әрі қазіргі заман талабына сай ақпараттық-телекоммуникациялық технологиялармен жабдықталған. Автоматты желілердің жоғары деңгейде жұмыс істеуін 28 кешен қамтамасыз етеді.
Метро құрылысының қауіпсіздігін Мәскеу қаласындағы алдыңғы қатарлы «НИЦ» институты дайындаған сейсмикалық қауіпсіз тоннелдік құрылғылар қамтамасыз еткен. Ал бекеттік тоннелдердің құрылысында австриялық «Бетон унд Унирбау» компаниясының озық технологиялары қолданылды. Алматы метросын жылжымалы құраммен қамтамасыз етуді оңтүстіккореялық «Hyundaі» корпорациясының «Hyundaі Rotem» компаниясы қолға алып, соңғы үлгідегі технологиялармен жарақтандырған. Әсіресе, корей ағайындар қазіргідей заманда қауіпсіздік саласына аса мән берген көрінеді. Келеңсіз әрекеттердің алдын алу үшін метрода ТМД шеңберінде кездеспейтін бейне-бақылау жүйесі орнатылған. «Метрожоба» ЖШС өкілдері оның сүзгісінен суық қару мен жарылғыш заттар, тіпті, есірткі заттары да мүлт кетпейді деп сендіруде. Ендеше, елімізде қазіргідей құқық бұзушылық пен лаңкестік оқиғаларының шеті шыға бастаған уақытта бұл жәйт көңілді жайландырады.
Дизайны еліміздің көк байрағымен үндес жасалынған вагондар әлемдегі заманауи метро пойыздарына қойылатын сұраныстарға сәйкес келеді. Мұнда жолаушылар үшін жайлылық, қауіпсіздік мәселелері түгел ескерілген. Жолаушылар вагондардан вагондарға емін-еркін өте алады Ал аялдамаларды әрлендіруде ұлттық өрнек, оюларға басымдық берілген. Сондай-ақ, қазақ халқының тарихи болмысынан сыр шертетін композициялық суреттер де жерасты жолын әсем безендіре түскен. Бұған қоса әрбір бекеттің келбеті өз атауына сай көрініс тапқан. Мәселен, Алмалы стансасында Алматының басты белгісі – алманың суреттері бейнеленген.
Сонымен, алғаш рет Президент пәрмен беріп, қоңырау қағып, жұмысына жан бітірген метроның бірінші желісінің ұзындығы 8,56 шақырым. Ал тереңдігі – 40 метр. Сағатына орта есеппен 40 шақырым жылдамдықпен жүретін метро пойызы стансалардағы аялдауларды қоса есептегенде келесі басына 15-20 минөтте жетіп барады. Қала тұрғындары жұмысқа баратын, кешкілік қайтатын уақыттарда пойыздар стансаларға әр 9 минөт сайын келетін болса, басқа кездерде олардың жылжу уақыты аздап сирейді. Метрополитенге электрлі депо, инженерлік корпус, қызметкерлер бөлмесі және «Райымбек батыр», «Жібек жолы», «Алмалы», «Абай», «Байқоңыр», «М.Әуезов атындағы драма театры», «Алатау» атты 7 станса енген. Яғни, Райымбек және Фурманов даңғылдары қиылысынан бағытқа шыққан жерасты көлігі Абай және Гагарин даңғылдары қиылысында тізгін тартады. Жерасты көлігінің бір реттік жолақысы 80 теңге. Бір рет жүретін болсаңыз жетонды, ал жиі қатынайтын болсаңыз смарт-картаны пайдаланасыз. Мүмкіндігі шектеулі жандарға арнайы көтергіштер мен қондырғылар қарастырылған.
Сүйікті қаламыздағы жер үстіндегі көліктердің жүктемесін айтарлықтай жеңілдетуге септігін тигізетін метро таң алакеуімде сағат алтыда жұмысын бастап, түн қараңғылығы түсіп, сағат он екіні соққанда тоқтамақ.
Алдағы уақытта метро құрылысын әрі қарай дамыту мақсатында жобаның екінші кезеңі батыс және солтүстік бағытта қатар дамып, 2017 жылдың соңына дейін пайдаланылуға бермек. Биылғы жылдың наурыз айынан бірінші желінің екінші кезегінің құрылысы басталып та кетті. Ол болашақта «Сайран», «Москва», «Сарыарқа», «Достық», «Қалқаман» атты 5 стансаны қамтиды. Қазірдің өзінде 350 метр тоннел қазылды.
Гүлзейнеп СӘДІРҚЫЗЫ.