Ата-бабаларымыз сан ғасырлар аңсап-армандаған Тәуелсіздікке биыл жиырма жыл толып отыр. Тәуелсіз Қазақстанның ұлттық валютасы – теңгенің дайындалуы және оны жасап шығару бағытында қандай іс-шаралар жүзеге асырылды? Міне, осы және өзге де мәселелер төңірегінде Қазақстан Дизайнерлер одағының президенті, ҚР өнеріне еңбек сіңірген қайраткер Тимур СҮЛЕЙМЕНОВ әңгімелейді.
– Тимур Бимашұлы, ұлттық валюта – теңгенің тарихы мемлекетіміздің тарихының маңызды бөлігі, яғни онымен тығыз байланысты. Соған орай, еліміздің ең алғашқы ақшасы – қазақстандық теңге қалай жасалып, шығарылғандығы жөнінде айтсаңыз?
– Тәуелсіз Қазақстанның ұлттық валютасының дизайнының жобасы күн тәртібіне қойылғанда мен Жоғарғы Кеңестің он екінші шақырылымының депутаты болатынмын. Мемлекеттің экономикалық тәуелсіздігінің ұлттық валютасыз болашағы берік еместігі айтпаса да түсінікті. Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев мұндай мемлекеттік басты бағдарлама туралы Парламентке тапсырма беріп, Парламенттің бюджет және қаржы жөніндегі комитетінің сол кездегі төрағасы Сауық Тәкежанов ұлттық валюта дайындау тобының жетекшісі болды. Ең алдымен, теңге дайындау жөніндегі бөлімнің тапсырманың өте құпия түрде жүргізілгенін атап айтқым келеді. Еліміз өте күрделі экономикалық жағдайды бастан кешкен ауыр кезеңге қарамастан ұлттық валютаны шығару туралы берік шешімге келді. Мұндағы негізгі мақсат ұлттық валютада – ең алдымен ұлттық сипаттың, еліміздің тарихы мен мәдени құндылықтарының басымдық танытуы ең басты шартқа айналды.
– Сонда сіздерге жүктелген аса маңызды мемлекеттік тапсырмада, ең алдымен тарихи құнды мәліметтерді көбірек жинастыру, бұл бағыттағы ізденісті жетілдіріп, одан әрі кеңейту мәселесі күн тәртібінде тұрды ғой?
– Шындығында да, қандай да бір жобаны қолға алмас бұрын, ең алдымен оны тереңірек зерттеудің берері мол. Ал, енді мемлекеттік маңызды тапсырма оған жауапты әрбір маманнан бұл бағытта жоғары жауапкершілікті, терең ізденісті талап еткендігі айтпаса да түсінікті. Сондықтан да, Қазақстан территориясындағы ежелгі тарихи нұсқалар туралы зерттеулермен айналысуға тура келді. Топ жетекшісі Сауық Тәкежанов ежелгі теңге және өзге де мәліметті тарих институты арқылы жинастыруға ұсыныс жасады. Бұл бағыттағы жұмыс басталғаннан кейін Елбасымен бірнеше кездесулерде ол «мұның өзі өте құпия бағдарлама екендігін» ескертті. Бұл жұмыста ешқандай шектеушілік болмайтындығын және ең бастысы, ұлттық валюта – мемлекетіміздің бет-бейнесін танытып, мәртебесіне сай келу қажеттігін де қалыс қалдырмады.
Жасыратыны жоқ, мен үшін бұл тапсырма ерекше әрі өте күрделі болды, әрине, мен осыған дейін де бірқатар үлкенді-кішілі жұмыстарды атқардым. Сауық Тәкежанов маған «өз еліміздің валютасын шығару үшін ең алдымен алтын қорының болуы және басқа да мәселелер туралы айтқан-ды.
Сол бір күрделілеу уақытта, сырт көзден жасырын түрде жас мемлекетіміздің теңгесінің эскизін жасауға дайындалдым. Ірі құрылыстың жобасын қолға алған сәулетші сияқты ауқымды іске кірістім. Бұдан бұрын суретші ретінде кітап графикасымен айналысқанмын, полиграфиялық істі білсем де, ақша жасау жөнінде түсінігім жоқ. Ұлттық банк құрамында 11 адам бар жұмыс тобы құрылды. Ұлттық банктің бұрынғы төрағасы Н.Пахаревтің әлем валютасының ерекше коллекциясын жинақтауы мен үшін таптырмайтын үлкен қазына болды. Сонымен қатар, әлем валюталарының каталогымен танысуға тура келді, мен бұл өнімнің, яғни жаңа ақша образында – ұлан-байтақ Қазақстанның асқақ рухы тұрғанын қаладым. Сондықтан да қазақ халқының тарихы, мәдениеті мен әдет-ғұрпы туралы жазылған көптеген әдебиеттерді ақтардым. 1992 жылдың басында біздің елімізге шетелдік фирмалар өкілдері келіп, теңге жасау жөнінде өз қызметтерін ұсынды. Олардың арасында «Де Ляру» және «Харрисон және ұлдары» компаниялары да болды.
Ұлыбритания, Франция елдерінің кәсіпкерлері болса «біздер сіздердің мұражайларыңызды аралап көрсек болды, ұлттық валюта сіздер қалаған деңгейде жасалады» деп қайталаудан жалықпады. Сол кезеңде мен де қол қусырып отырмай, өзіммен бірге, жұмыс істейтін әріптестерімді іздеп, суретші-графиктер командасын жасақтадым. Оның құрамына В.Евженко, О.Есмамбетов, М.Әлин, А.Дүзелханов енді. Ең алдымен ұлттық түп-тамырымыз төңірегінде терең білетін мамандар қажеттігін түсіндім. Сондай-ақ, Үлбі металлургия комбинаты басшылары мен мамандарының көмегі мол болды. Осы бір дайындық кезеңінде Мемлекет басшысы ұлттық валюта – теңгенің дизайнын, көркемдік стилін міндетті түрде өзіміздің, яғни қазақстандық дизайнерлер, суретшілер жасауы тиіс деп түйіндеді.
– Ұлттық валюта – теңге эскизінің алғашқы нұсқасын шетелде сызып, дайындадыңыз ба?
– Ғалым Байназаров бастаған жұмыс тобы Лондонға аттанып, «Харрисон және ұлдары» атты компанияда валюта жасау ісімен таныса бастадық. Тарихи тұлғалардың суреттері салынған теңгенің алғашқы нұсқаларын мен Лондон қаласында қолға алып, дайындадым. Сол фирманың өндірісімен, сондай-ақ, сол қалада «Де Ляру» компаниясымен де кеңірек танысуға мүмкіндік туды. Мұның өзі біздерге озық техникалық жетістіктер келешегіне жол ашқандай болды, өйткені, бұл кітаптың мұқабасы немесе әлдебір пошта маркасын әрлеу емес, түсіне білген адамға бұл өте күрделі технологиялық процесс.
Ұлыбританияның бұрынғы премьер-министрі Маргарет Тэтчердің басшылығымен «Корольдік дизайн» орталығы құрылып, әрбір өнімнің сапасы мемлекеттің бақылауына алынған. Сол кезде жұмыс тобына кеңесші ретінде математика ілімінің докторы Пэйн мырзаны енгізу туралы ұсыныс түсті. Ол кейбір елдердегі валюталық реформа кезінде өзінің үздік бастамасымен ерекшеленіп, девальвация мен күйреуге ұшыраған кейбір дамушы елдердің валютасын сақтап қалған. Тағы бір кеңесші Джон Брестли Гиббон бізді тәуелсіз елдегі валюталық-ақша операциялар жөніндегі ақпараттар жиынтығымен таныстырды.
Олар «Харрисон және ұлдары» компаниясының қызметкерлері емес, шақырылған кеңесшілер еді. Мәселен, ұлттық валютаның математикалық алгоритмін жасап шығарған доктор Пэйн біздің мамандарға ақша көлемі, ақшаның түрі туралы нақты кеңестер берді. Дизайн департаментіндегі алғашқы екі-үш сағаттан кейін, мен алғашқы эскизімде, олардың қағазын, бояуын пайдаландым.
– Теңгенің алғашқы эскизі қандай саннан басталды?
– Әлі есімде, ең алғашқы эскиз аты айтып тұрғандай «1 теңгеден» басталып, ұлы тұлға – Әл-Фарабидің суретін салдым. Тұңғыш эскиздердің барлығында қазақтың текеметінің өрнегі тұрды. Ұлыбританиядан оралғаннан соң алғашқы эскизді Мемлекет басшысына көрсеттім, жұмыс Нұрсұлтан Әбішұлына ұнады. Дайындыққа келсек, біздер эскиздерді фотоға түсіріп, содан соң оны басып шығаруға тырыстық. Қиын уақыт еді, компьютер атымен жоқ. Жұмыс тобы екіге бөлініп, бір топ тиындармен, екінші топ банкноттармен айналысты, бұл, әрине шартты түрде ғана болды.
– Сіз өзіңіз айтып отырғандай, сол бір қиындау уақытта «теңге» атауын көпшілік, яғни комиссия мүшелері бірден қолдады ма, әлде болмаса бұл бағытта өзге де ұсыныстар ортаға салынды ма?
– Алғашында бұл мәселеде әртүрлі пікірталастар орын алды, дегенмен соңынан «теңге» атауы бірауыздан қабылданды. Сонымен қатар, ұлы тұлғалардың портреттері туралы да келіспеушіліктер қылаң берді, анығырақ айтқанда, теңгеде кімнің суреттері болуы керектігі көп ойлантты. Елбасының пікірінше, «ұлттық валюта – теңгедегі портреттер ұлан-байтақ еліміздің барлық аймағын толықтай қамтуы, сипаттауы тиіс». Соның нәтижесінде Әл-Фараби, Абылайхан, Абай, Құрманғазы, Шоқан Уәлиханов сияқты ұлы тұлғалардың бейнелері өздерінің лайықты орнын алды. Бір сөзбен айтқанда, ұлтшылдыққа ұрынбаған ұлттық құнды жоба дүниеге келді.
Сонымен, біздер жаңа өнім түрлерінің үш-төрт нұсқасын қолымыздағы акварельді бояумен жасап, бір теңгеден бастап, 200 теңгеге дейінгі ақшаның суретін салдық. Үкіметтік комиссия бұл кезде «Харрисон және ұлдары» компаниясы бас мердігер болатындығын, сондай-ақ тиындар дайындайтын арнаулы жабдық алу керектігін анықтаған еді. Сөйтіп, ақшаның алғашқы партиясы – Ұлыбританияда, тұңғыш тиындар немістің «Гребнер» атты компаниясында жасалды.
– Сізге келесі сауал ұлттық валютадағы жалпы композиция және ондағы жекелеген элементтердің ерекшелігіне байланысты. Осы түйінді тарқатып көрсеңіз?
– Мемлекеттік маңызды жоба – ұлттық валютаны жасау жұмысы Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаевтың, Үкімет және Ұлттық банк жетекшісінің тікелей бақылауына алынды. Сондықтан да оның сапасы тек отандық қаржыгерлер тарапынан ғана емес, шетелдіктердің де жоғары талабынан шығу қажеттігі туындады. Әрбір жаңа өнімнің өзіндік мазмұны, өзіндік сипаты болады, банкноттарда да қауіпсіздік белгілері орын алуы заңдылық. Мәселен, Әл-Фараби портретін жасағанда ақшаның бет жағында ежелгі ортағасырлық ұлттық өрнектерді салдық, оның екінші жағында математикалық трактат пен оның формуласы орналасқан.
Менің ойымша, біздің барлығымыздың бойымызда ұлттық құндылықтарды көздің қарашығындай сақтауға деген ерекше ұмтылыс, құштарлық болуы басты шарт. Тәуелсіздіктің алғашқы жылдарында туған жерге Моңғолиядан оралған қандастарымыз теңгені алғаш рет көріп, қолдарына ұстағанда, «бұл сәтті де көретін күн болады екен ғой» деп көзіне жас алғаны есімнен кетпейді.
– Қазақстанға алғашқы теңгелерді жеткізуге қатыстыңыз ба, сол сәтті еске түсірсеңіз?
– Өзіңнің туған Отаныңның ұлттық валютасы – теңгенің дүниеге келуі жалғыз мен үшін емес, миллиондаған қазақстандықтар үшін ауызбен айтып жеткізгісіз қуаныш. Лондондағы «Харрисон және ұлдары» компаниясында шығарылған теңге арнаулы ұшақпен елге тасымалдағанда ақша толтырылған үлкен қораптардың ортасына әзер сыйып отырдым. Шындығында онда тізе бүгетін орын да жоқ еді. Жүрегімді ерекше мақтаныш кернеп, өзімді қоярға жер таппадым. Инкассаторлар, күзет қызметкерлері, Ұлттық банк басшылары да сондай күйді кешті десем қателескендік емес. «ИЛ-86» ұшағы Ұлыбританиядан ұшып, Қазақстанға бағыт алған сәт ешқашан ұмытылмақ емес.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Бақыт БАЛҒАРИНА.
Алматы.