Қазақ халқының тарихында айрықша орны бар Алаш қозғалысы, Алаш партиясы, Алашорда өкіметі ұлтымыздың ұлы қайраткерлерінің ірі іс-әрекеті мен кесек қимылының, аса ірі зияткерлік, кемел ой-санасының арқасында дүниеге келген еді. Олар тәуелсіздік үшін күресті. Қазақ халқын отарлық езгіде ұстаған Ресейдің патшалық билігінен де, сол биліктің бірден-бір заңды мұрагеріне айналған кеңестік жүйемен де алысып өтті. Алаш арыстары адам баласының ой-сана көрсеткіші болып табылатын бүкіл ілім-білім, ғылымынан хабардар еді. Олар бірнеше тілді меңгерген, көкіректері даңғыл, шын оқымыстылар еді. Алаш қайраткерлерінің асқан білімпаздығы, нақты жағдайға байланысты туған стратегиялық және тактикалық жоспар, бағдарламалары ұлттық мүдденің асқаралы шыңына көтеріле алғандығымен байланысты туған еді. Осынау ұлы тұлғалар қазіргі кезеңдегі әлем елдерінде жеке-жеке арналы салаларға айналған әлеуметтану, саясат, педагогика, мәдениеттану, өнертану, әдебиеттану, лингвистика, математика, техника, экономика, құқық және заңтану, т.б. ғылым түрлерін теориялық әрі практикалық тұрғыдан қалыптастырды. Олар ұшан-теңіз энциклопедиялық білімнің иелері еді, зияткерлік әлеуетін қазақ елінде қалыптасқан нақты жағдайлармен тығыз қарым-қатынасқа орай пайдаланып, стратегиялық және тактикалық жоспарларының өзегіне айналдырды.
1917 жылғы ақпанда Ресей патшасы тағынан тайдырылғанда қанқұйлы империяның қол астында болған түрлі ұлттар саяси бағдарламаларын жасап, тәуелсіздікке ұмтылды. Саяси көшбасшы тұлғалар тарих сахнасына шықты. Алайда солардың жасағандарының ешқайсысын да Алаш партиясы жасаған тәуелсіздік бағдарламасымен, ал танымал қайраткерлерін Алашорданың ұлы қайраткерлерімен салыстыруға болмайтынын нық сеніммен айта аламыз. Бұл – нағыз шындық екендігіне көзіміз анық жетті.
Осынау биікке Алаш зиялыларының көтерілуі, бәрінен бұрын, олардың ұлтшылдық қасиеттерімен, ұлттық мүддені бірінші кезекке шығаруынан бастау алған еді.
Алаш қайраткерлері ұлттық мүдденің басты мақсаты тәуелсіз мемлекет құру екендігіне көз жеткізіп, қазақтың ғасырлар бойғы арманын жүзеге асыру үшін бүкіл қабілет-қарымын, қажыр-қайратын жұмсады. Оларды асқақ шыңға көтерген, жігерлендіріп, намысын жаныған қазақтың бекзат болмысы, тектілігі, ақыл-ой әлеуеті еді. Яғни, халық оларға сенім артты, тарих сахнасына шығарды, олар халықтың сенімін ақтауға тырысты. Демек, бұл жайттан Алаш қозғалысы, Алаш партиясы, Алашорда өкіметінің басты идеялары халық мүддесімен астасып, содан бастау алғанын, жалпыхалықтық қозғалысты білдіргенін көруге болады.
Егер биылғы жылғы Тәуелсіздігіміздің 20 жылдығы сияқты киелі де қасиетті мереке тұсында Қазақстан халқы кімге қарыздар, кімді қастерлеп, пір тұтуы керек деген сауалға жауап іздесе, ең алдымен, Алаш арыстарын еске алып, тағзым етуі керек дер едік. Тәуелсіз Қазақстан Республикасының Тұңғыш Президенті, ұлт көшбасшысы Н.Назарбаевтың: «ХХ ғасырдың басында ұлттық бірлікті нығайту идеясын алға тартқан рухани-зерделі игі жақсылар қазақтың ұлттық идеясын жасау міндетін өз мойнына алады. Олар қоғамның түрлі тарапынан шыққандар, әрі ең алдымен дала ақсүйектерінің өкілдері еді. ХХ ғасырдың басындағы қазақ қоғамында зиялы қоғам қалыптасуының ұрпақтар эстафетасы сияқты сипаты болғанын атап айтқан абзал» деген пікіріне ден қойсақ, осынау арыстар патша заманында да, кеңестік заманда да биік лауазымды қызмет атқарып, алқып-шалқып жүрулеріне болушы еді, олай етуге білімі мен біліктігі де, бай-қуаттылық әлеуеті де жетуші еді. Алайда олар ұлттық мүддеге қызмет ету жолын таңдап алды. Бұл жолдың қатерлі екенін олар білмеп еді деуге болмас. Империялық пиғыл ел ішінен шыққан озық та азат ойлы зиялылардың көзін құртуға тырысатыны мәлім. Осы орайда мынандай сауалдар туындайды. Патшалық жүйенің құлағанына іштері ашып, қан жылаған ақ гвардияшылар да, өкімет құрып, қуатты күшке айналған Колчак билігі де, сондай-ақ Қазақтың тәуелсіз ұлттық мемлекетін құру жолында әрекет еткен Алаш қайраткерлері де кеңестік билікке қарсы күреске шықты. Яғни, мақсат бір еді. Тек Колчак та, белгілі қолбасшылар бастаған ақ әскерлер де патша билігін тарих сахнасына қайта әкелуді өздерінің ұлы мақсаты деп білді, ал Алаш арыстары патшалық биліктің де, кеңестік биліктің де қазақ мүддесін тұншықтыратын зымияндық саясатын терең түйсінді. Кеңестік-большевиктік жүйеге қарсы күресте бұлар ниеттес болса да, неліктен алаш қайраткерлері ақ гвардия әскерінен қолдау таппады? Жауап біреу-ақ, бұл жерде империялық пиғыл, ұлы орыстық шовинизм үстем болғаны өз алдына, олар Алаш қайраткерлерінің ұлттық мүдде үшін көтерген идеяларынан қорқып, қауіптенген еді. Ал, кеңестік билік біраз мезгілден соң, А.Байтұрсыновтың өтінішімен келісіп, Алашорда көсемдеріне кешірім жариялаған соң, қалың бұқараның сеніміне кіру үшін оларды түрлі салаларда (оқу-ағарту, экономика, заң, мәдениет, т.б) шебер пайдаланды. Өз мақсаттарына жетісімен-ақ түптің түбінде олардың өздеріне қауіпті екенінен секем алып, бәрінің дерлік көзін құртты. Аман қалғандары бақылауда болды.
Егер Алаш қайраткерлеріне дейін де ұлт тәуелсіздігі туралы идея көтерген ірі тұлғалар бар екенін еске алсақ, олардан Алашордалықтардың айырмасы азаттық идеясына кешенді тұрғыдан келулері еді деуіміз керек. Түйіндей айтсақ, Алаш ардагерлерінің идеясы бүгінгі тәуелсіздігіміздің мықты іргетасы бола алды, қазақ қоғамындағы жаңғыру (ренессанс) үдерісіне айналды.
Алаш зиялыларының осынау ұлы міндетін атқару ісінің басы-қасында болған атақты тұлға – биыл туғанына 120 жыл толған Әлімхан Әбеуұлы Ермеков еді. Ол 1891 жылы қазіргі әкімшілік-территориялық бөлінім бойынша Қарағанды облысы, Ақтоғай ауданы, Қызыларай жеріндегі Бөріктас мекенінде дүниеге келген. Арғы-бергі тарихта Жидебай батыр, Қараменде, Шабанбай билер, сәл беріректе Ә.Бөкейханов, Нарманбет, Күләш пен Манарбек, Аққыз, Мағауия Хамзин, Ө.Жәутіков, т.б. тал бесікте тербеліп өскен топырақта туған Әлекеңнің арғы атасы Жиынбай да, бергі атасы Ермек те ортасына сыйлы, ел билеген танымал жандар болған. Ермек Жиынбайұлы Омбы семинариясында оқыған, өз елінде болыстыққа сайланған. ХІХ ғасырдың орта тұсында Құнанбай, Жанғұтты, Алшынбай, Ермек, т.б. Қарқаралы аға сұлтаны Құсбек Тәукеұлы өткізген кеңеске қатысқан, сонда округ жерінде жәрмеңке ашуға бастама көтергендердің бірі де Ермек Жиынбайұлы болатын. Атақты Қоянды жәрмеңкесі 1847 жылы ашылып, бір ғасырдай уақыт халыққа қызмет етті. Әлімхан Әбеуұлының қоғамдық-саяси, ағартушылық, ғалымдық қызметін ұқыпты зерттеген ғалым Қ.Өскембаевтың деректеріне сүйенсек, Ермек Жиынбайұлы 1873 жылдар шамасында Құнанбаймен бірге Меккеге сапар шеккен, жолшыбай ауырып, Мединеге жетісімен қайтыс болған. Өз елінде болыс болған, Семей гимназиясының түлегі Әбеу де танымал азамат болыпты. Әбеудің Әмірхан, Әлімхан, Әлихан атты үш ұлы, екі қызы бар екен. Дәмеш атты қызы қазақтың көрнекті перзенті Темірбек Жүргеновке тұрмысқа шыққан.
Міне, осындай текті де бекзат отбасынан шыққан Әлімханды әкесі Әбеу 1899 жылы Қарқаралыдағы екі сатылы (бастауыш) реалдық училищеге оқуға береді. Онда ол алты жыл оқиды. Жалпы, Әлекеңнің білім алған оқу орындары – Қарқаралы реалдық училищесі, 1905-1912 жылдар аралығында алтын медальмен тәмамдаған Семей ерлер гимназиясы, 1912 жылы оқуға түскен Том (Ресей) технология институтының тау-кен факультеті. Егер Қарқаралы училищесінің шәкіртіне Е.Есютин, А.Кожев, С.Кокорин, А.Байтұрсынов, П.Белдыцкий, П.Чемоданов, А.Аяғановтар сабақ берсе, Семей гимназиясында поляк Ф.Дульский, т.б. ұстаздық етеді. Әлекең гимназияда Абайдың жерлесі Кәкітаймен, Тәкежанның балаларымен бірге оқыған. Семей жерінде ол Ә.Бөкейхановтың ұлт-қамын ойлаған идеяларымен таныс болады, өле-өлгенше оны өзіне саяси, рухани ұстаз санағандығы да белгілі. Ресей мемлекеттік Думасына делегаттар сайлауда орыс ұлықтары қазақтарды кемсіткенін сынағаны үшін Ә.Ермековтің ресми орындардың бақылауында болғаны да шындық. Ол 1905 жылы Қоянды жәрмеңкесінде Ә.Бөкейханов, А.Байтұрсынов, Ж.Ақбаев, М.Дулатов, М.Бекметов, т.б. зиялы қауым өкілдері әзірлеген 14500-ге тарта адам қол қойған, патшаның отарлау саясатының жергілікті ұлт үшін жасап отырған қиянатына қарсылық білдірген, өз ұсыныстарын мәлімдеген құзырхатындағы ұлтшылдық идеяларға куә болған еді. Оның көз алдында патша ұлықтарының жоғарыдағы зиялыларды қудалап, көздерін құрту үшін жасаған әрекеттері де өтіп жатты. Сол тұстағы ережеге сәйкес гимназияны алтын медальмен бітіргендер Петербург университетіне конкурссыз қабылдануға тиіс еді. Алайда әкесі қайтыс болған Ә.Ермеков қаржы тапшылығынан Том институтын таңдаған. Бұл тұста оған жәрдем жасағандар: Семей гимназиясының оқытушылары Ә.Сәтбаев, И.Әлімбеков, А.Барлыбаев, Г.Садовников, С.Ғаббасов, Н.Белслюдовтар еді. Дәл осы адамдардың өле-өлгенше қазақ халқының қамын ойлап өткендерін Ә.Ермеков кейіннен баспасөз бетінде жазды. Осы институтта тоғыз жылдан кейін Әлекеңнің ақыл-кеңесімен ұлтымыздың ұлы перзенті Қ.Сәтбаев та білім алған. Сібір жеріндегі осынау алғашқы оқу орнында Ә.Ермековке атақтары әлемге әйгілі ғалым-оқытушылар В.Обручев, Н.Чижевский, В.Мостович, Н.Кижнер, М.Янышевский, Б.Вейнберг, М.Усов сабақ берді. Институт студенттері Лена алтын кенінде болған қырғында зардап шеккендерге құрмет ретінде сабаққа келмей қойған. Патшалық самодержавиеге қарсылық асқынып тұрған кезде Ә.Ермеков оқуын осылайша бастап еді. Том институтында оқығанында Әлекең Г.Потанин, В.Шишков (жазушы), В.Бахматьев, т.б. танымал адамдармен араласты. Маркстік ілімнің, түрлі партия бағдарламаларының Ресейде түзіліп, жан-жаққа тарап жатқан кездері де сол тұс болатын. Міне, осы кезеңде Ә.Ермековтің өмірлік тұжырымдамасы айқындалып, қалыптасқан. Дәл сол тұста ол Алашорда қозғалысының болашақ бағдарламасына алғышарттар жасаған қоғамдық, саяси хал-ахуалды көңіліне ұялатқан еді. Қазақ болмысындағы ғасырлар бойы қалыптасқан ұлттық болмыс ерекшеліктері, рухани әлеует, сол халықтың бүгінгі жағдайы, отарлау саясатының шектен шығуы, ұлтты кемсітушілік – бәрі де оның саяси көзқарасын қалыптастырды, ұлтының қамын ойлап, мүддесін жақтайтын тұлғаға айналды. Ол Томда өзі араласқан ғұламалардың пікірін тыңдап қана қойған жоқ, сонымен қатар оларға қазақ деген халықтың тарихы, руханияты туралы да айтып беріп отырған. Потаниннің ел аралаған сәттерінде Әлекең бірге болып, қазақтың атақты өнерпаздарымен таныстырған. Олардың айтқандарын Потаниннің өтінішімен орысшаға аударып, қағазға түсірген. Томда Ә.Ермеков қаладағы мұсылман студенттердің қоғамын ұйымдастырушылардың бірі болды. Ақпан төңкерісі тұсындағы аласапыран кезінде ол институттың бесінші курсында оқып жүрген еді, оқуынан қол үзіп, Семейге оралады. Ал оқуын бітіруі 1923 жылдың үлесіне тиеді. Қазақ мүддесін ту етіп көтерген оның да патшаның тақтан түсуіне қуанып, үлкен үміт күткені анық. Жер-жердегі сияқты Семейде де қазақ съезі өтіп, оны ұйымдастырушылар Ә.Ермеков, Ж.Ақбаев, Х.Ғаббасовтар осы жиында әлеуметтік-саяси мәселелерге ерекше назар аударды. Съезге қатысушының бірі, ақын Шәкәрімнің делегаттарды құттықтауы да осы жиында болған. Аса өзекті жайттарды талқылаған жиынның автономия және өзін-өзі басқару сияқты мәселені қарауы 30 адамнан (20 мүше, 10 мүшелікке үміткер) тұратын облыстық қырғыз (қазақ) комитетін сайлауы, оның құрамына Ә.Ермеков, Р.Мәрсеков, Х.Ғаббасов, Н.Құлжанова, т.б. адамдардың енуі көп жайтты аңғартса керек. Съездің қол жеткізген шешімі Қазақ автономиясын құру сияқты ірі мақсаттан туған еді. Сол тұста орыс мүддесін қорғайтын атқару комитеті мен Қазақ комитеті арасында қайшылықтар туындаған болатын. Нақты жағдайды ескерген Әлекеңдер тобы атқару комитетімен келіссөздер жүргізе отырып, бірігуге мәжбүр болды. Шамалы уақыт өтісімен Ресейде құрылған Уақытша үкімет қазақ сияқты ұлттардың автономия құру ниетін қолдамады. Сондықтан да сол үкіметтегі басым дауысқа ие кадет партиясынан Ә.Бөкейханов шығып кетті.
1917 жылы Орынборда Бүкілқазақтық съез өтті. Сол жиында аса ауқымды, қазақ мүддесіне орайлас мәселелер қаралды. Қазақ автономиясы, оның жері т.б. талқыланды. Егер 1920 жылы Мәскеуде Ә.Ермековтің «Қазақ АКСР-інің жалпы жағдайы және оның шекара мәселесі туралы» атты баяндамасындағы ұлы жеңісін айтсақ, жер, шекара мәселесінің Алашорда қайраткерлерінің санасында тым ерте ойластырылғанын көреміз. Жаңадан ашылған партия «Алаш» деп аталды. Демек, партияның ресми құрылуы 1917 жылдың шілдесінен басталады. А.Байтұрсынов, М.Дулатовтар партия бағдарламасын жасап, сол жылғы 21 қарашада «Қазақ» газетінде жариялады. Партияның белсенді мүшелерінің бірі Ә.Ермеков болды. Ол өле-өлгенше өзін осы партияның мүшесімін деп есептеді. Ешқандай басқа партияға өткен жоқ.
1917 жылы қазан төңкерісі жеңіске жетті. «Алаш» партиясының бағдарламасы 1917 жылы желтоқсанда Орынборда өткен екінші бүкілқазақтық съезде түрлі пікірдегі топтарды біріктіруші күшке айналғанын көреміз. Бұдан кейін милиция, әскер құру, жергілікті басқару органдарын ұйымдастыру Алаш партиясы мен үкіметінің нұсқауымен жүзеге аса бастаған еді, алайда ақ пен қызыл соғысы т.б. аласапыран жайт жағдайды ушықтырып жіберді. Алаш зиялылары кеңестік билікпен келіссөздер жүргізді. Бұл ойымызға Сталинмен телеграф арқылы жүргізілген сөздер дәлел. Бұл жағдай өз жұмысын тоқтатқанға дейін де, тіпті кейін де Алаш партиясы мен үкіметінің қандай қуатты күшке айналғандығын көрсетеді.
Кеңестік жүйе Алаш үкіметін мойындамады. Үкімет тарады. Алаш қайраткерлері өз халқы үшін түрлі салада еңбек етті. Ә.Ермеков Семей губревкомының мүшесі болды. Халық ағарту ісі, жер бөлімі және халық сотын басқарды. Бұдан кейінгі оқиғалар Қазақ Автономиясын құру т.б. мәселелерге Ә.Ермековтің белсене атсалысқанын көрсетеді. Ә.Ермеков КСРО аумағындағы, әсіресе Орта Азия жеріндегі оқиғаларға қатысып отырды, түрлі жиындар, мәжілістерде өз ойын тұжырымдап, пікір білдірді. 1921-1924 жылдар аралығында Семей губерниялық атқару комитеті, жоспарлау комитеті төрағасының орынбасары, өнеркәсіп секциясының меңгерушісі болып тағайындалған. «Ұлтшыл», «саяси сенімсіз» адамдардың лауазымды қызмет атқаруына кеңес үкіметінің өзі шектеу қойса да, тоталитарлық жүйе Ә.Ермеков сынды оқыған, беделді, білімдар мамандарға зәру еді. Ол Қазақ АКСР-інің 6-және 7- шақырылған Орталық атқару комитетінің мүшесі болып сайланды. 1926 жылдан ғылыми-педагогтік қызметпен шұғылданды. 1927-1935 жылдары Ташкенттегі Қазақ педагогтік институтының оқытушысы, ҚазПИ-дің доценті, Алматы зооветеринарлық институтының профессоры және математика кафедрасының меңгерушісі болса, 1935-1937 жылдары Алматы кен-металлургия институты (қазіргі Қ.Сәтбаев атындағы ҚҰТУ) математика және теориялық механика кафедрасының меңгерушісі әрі факультет деканы қызметтерін атқарды.
Жалпы, Әлімхан Әбеуұлы 1932, 1938, 1948 жылдары үш рет тұтқынға алынған. Сібірдегі лагерьде үш жыл жазасын өтеуі, 1938 жылы 10 жылға сотталуы (бұл жаза кейіннен 6 жылға түсірілген), 1948 жылы 10 жылға сотталуы (Сталиннің өліміне байланысты 1955 жылы босатылған) осынау қайсар тұлғаны қажыта алмаған. Сол елуінші жылдардың ортасынан бастап, Қарағанды политехникалық институтында оқытушы болып, математикадан сабақ берді.1948 жылы елден кетіп, Куйбышев (Ресей) қаласындағы жоспарлау институтында математика кафедрасының меңгерушісі болып істеп, бой тасалап жүрсе де, тұтқындалудан құтыла алмағанын көреміз. 1935 жылы ЖАК-тың шешімімен Ә.Ермековке профессор ғылыми атағы берілген болатын. Алайда айдаудан босатылған 1955 жылдан бастап, қанша талаптанса да ол атағын қайтарып ала алмады. Қазақтан шыққан тұңғыш математика профессоры атақты «Ұлы математика курсы» оқулығын, «Математика басылымдарындағы ғылыми терминдер», «Детерминанттар теориясының негіздері» еңбектерін жариялады. Дайындалған докторлық диссертациясы авторы «халық жауы» болғандықтан, қорғалмады.
Ә.Ермековтің ұлы еңбегі кезінде қайнаған оқиғалардың бел ортасы болған Қарқаралыда екі сатылы мектеп пен педтехникум ашуға бар күш-жігерін жұмсауы еді. Педтехникумда танымал адамдар сабақ жүргізді. Бұл оқу орнын белгілі қазақ азаматтары О.Жәутіков, А.Машанов, Ш.Шөкин, Х.Сембаев, Д. Керімбаев, К.Бошаев, Ж.Алтайбаев, т.б. бітірген болатын.
Ә.Ермеков ұлттық тілімізге қатысты да көптеген еңбектер жазған. Әрине, шағын мақалада Ә.Ермеков сынды тұлғаның болмыс-бітімін жан-жақты ашу, сан қырлы еңбегін толық қамту мүмкін емес. Алаш партиясы мен Алашорда үкіметінің кезінде тоталитарлық жүйеден іс жүзінде жеңіліске ұшырағаны рас. Бірақ оның идеялары ұлтым деген озық ойлы азаматтардың санасында, болмысында тоталитарлық қаншама тосқауыл көрсе де өшкен емес.
Мәуен ХАМЗИН, филология ғылымдарының докторы, профессор.
Қарағанды.