Торғай десек, кешегі Торғай облысында өткен өмір белестерімізді, жастық шағымызды еске алып жадырап қаламыз, бүгінгісін көріп, жүрегіміз сыздап қиналамыз, ал ертеңгісі тағы да толғантып, тығырықтан шығар жол іздеп, қайраттанып, қатуланамыз...
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев биылғы Жолдауында жаңадан үш облыс ашылатынын жария етіп, жабырқау жұрттың көңілін көтеріп тастады. Бірақ олардың қатарына бұрынғы Торғай облысы ілікпей қалды. Президенттің «Біз тарихи әділдікті орнатып, ұлыларымыз дүниеге келген киелі өлкені қайта жаңғыртуға тиіспіз», деген сөзі Торғай өңіріне де қатысты емес пе? Сонау 1916 жылы Торғайда басталған патша империясына қарсы көтеріліс, Амангелді батыр мен Торғай халқының ерлігі Қазақ елінің азаттық жолындағы ғасырлар бойғы күресіндегі ұмытылмас оқиғалардың бірі емес пе? Ал халқымыздың саяси өмірінде алғашқы егемендік идеясының жалауын 1917 жылы қазақ съездерінде осы өңірдің төл перзенттері Ахмет Байтұрсынұлы мен Міржақып Дулатов көтергенін қалай ұмытамыз? Ендеше, Торғай неге жаңғырту көшіне ілікпей тұр? Мұны торғайлықтар түсіне алмай, жиын өткізіп, қол жинап, Мемлекет басшысына ашық хаттар жолдады. Осыған байланысты «Торғай облысын ашуға қандай әлеуметтік-экономикалық негіз бар және оның болашағы қандай?», деген сұрақ туындап, әртүрлі пікір-ұсыныстар айтылып жатыр. Осы сауалға жауап беру үшін Торғай өңірінің кешегісіне, бүгінгі жағдайына, келешегіне назар аударайық.
Торғай облысы республика басшысы Д. Қонаевтың бастамасымен 1970 жылы 23 қарашада ашылды, орталығы – Арқалық қаласы, құрамында Қостанай және Ақмола облыстарынан бөлінген 9 аудан болды.
Облыста ауыл шаруашылығы саласы басымдау болды, жер көлемі – 11215,1 мың га, шабындығы – 257,7 мың га, жайылымы – 6685,7 мың га, егістігі – 2370,6 мың га болатын. 112 кеңшар, 2 ұжымшар, 1 Есіл тәжірибе стансасы жұмыс істеп тұрды. 1971-1985 жылдары өнеркәсіп саласында Торғай боксит кен басқармасы (ТБКБ) бастаған зауыт, фабрикалар, халыққа тұрмыстық қызмет көрсететін, жеңіл өнеркәсіп, тамақ өнімдерін шығаратын жаңа кәсіпорындар іске қосылды. Энергетика, көлік, жол, байланыс, құрылыс, сауда, білім, денсаулық, фармакология, мәдениет, қаржы, банк, сақтандыру салалары да жедел қарқынмен дамып, тұрғындарға қызмет етті. Халық саны 1970-1990 жылдар арасында 223,3 мыңнан 301,3 мың адамға жетіп, 35,8 пайызға көбейді, экономиканың барлық саласындағы жұмыс орындары 88 мыңнан 121,8 мыңға жетіп, 38,4 пайызға артты, айлық жалақы 122,60-310,40 рубль аралығында болып, 153,2 пайызға өсті, халықтың тұрмыс деңгейі жақсарды.
Экономиканың өсу қарқыны төмендегідей болды: 1970-1990 жылдар аралығында ауылшаруашылық өнімдері 77,5 пайызға, 1980-1990 жылдары өнеркәсіп өнімдері 36,5 пайызға өскен. Торғай облысында Қазақстандағы бидайдың ең сапалы сорттарының (1-2 класс) 20-28 пайызы, ең жоғарғы сорттарының (қатты бидай) 10-15 пайызы өндіріліп, мемлекетке тапсырылды. 1970-1990 жылдары ет өндіру – 73,3 пайызға, сүт өнімдері 86,3 пайызға өскен. Торғай облысы Қазақстандағы боксит рудасының 60-80 пайызын өндірген, ал темір-бетон, тамақ өнімдерін өндіру еселеніп өсіп отырған. Жоғарыдағы көрсеткіштер Қазақ КСР Статистика комитетінің 1970-1990 жылдардағы ресми ақпаратынан алынып отыр, сондықтан оны ешкім жоққа шығара алмайды. Мен Торғайда 16 жыл еңбек етіп, оң өзгерістердің бәрін өз көзіммен көрдім.
Торғай облысы 1973 жылы 5 наурызда экономикадағы, ауыл шаруашылығындағы үздік жетістіктері үшін сол кездегі КСРО-дағы ең жоғары награда – «Ленин» орденімен марапатталды.
Әлбетте, осындай жетістіктер 1970-1985 жылдардағы жасампаз Торғай халқының, есімдері Қазақстан тарихында қалған айтулы мемлекет қайраткерлері С.Құсайынов, Е.Әуелбеков, Ө.Жәнібеков, Ю.Трофимов, Қ.Тұрысов, М.Сағдиев сынды басшылардың, көптеген облыстық мекемелерді басқарған іскер азаматтардың ерен еңбектерінің нәтижесі екені белгілі.
Сонымен Торғай облысы Қазақ КСР Жоғарғы Кеңесі Төралқасының 1988 жылғы 2 маусымдағы Жарлығымен (Төрағасы Закаш Камалиденов) жабылуы қарсаңында ешқандай дағдарысқа ұшырамаған өңір еді. Ал оның жабылу себебін Г.Колбиннің қазаққа қарсы жүргізген жымысқы саясатынан іздеген жөн. Өйткені экономикалық тұрғыдан Торғай облысын жабуға ешқандай негіз болмағанына жоғарыдағы көрсеткіштер дәлел бола алады. Сондықтан торғайлықтар әділетсіз шешімге қарсы болып, облыстың қайта ашылуы үшін күресті. Сөйтіп 1990 жылы Торғай облысы қайта ашылды.
Енді 1997 жылы Торғай облысының екінші рет жабылу себептеріне тоқталайық. Біріншіден, 1988 жылы облыстың жабылуы өңірдің әлеуметтік-экономикалық жағдайына үлкен соққы болды. 10 мыңнан астам жұмыс орны (-33,3 пайыз) қысқарып қалды, көптеген өндіріс орындары, мекемелер тоналып, талан-таражға түсіп жойылып кетті. Бұрынғы Торғай облысының экономикасын көтерген облыс басшылары, талай қиындықты жеңіп шыңдалған, таптырмас тәжірибе жинаған облыстық мекемелер басшылары, өндіріс жетекшілері, іскер мамандар Алматы қаласына, басқа облыстарға кетіп қалды. Бірақ осыған қарамастан, Торғай облысы қайта құрылған 1990 жылдың қорытындысына көз салып, 1985-1987 жылдармен салыстырсақ, өңір экономикасының негізгі салаларында тоқырау болмағанын көреміз. Алайда бұл үрдіс ұзаққа бармады, бір-екі жылдан соң барлық салада құлдилап құлдырау басталды, оның соңы 1997 жылы облыстың қайта жабылуымен тынды. Мұндай жағдайға тағы да мемлекеттік биліктің нарықтық экономикаға өту кезеңінде жіберген стратегиялық қателіктері себеп болды. Өйткені меншік түрлерінің тиімділігі ескерілмей, тек жекеменшік қана бізді табысқа жеткізеді деген таяз идеяға негізделген, Халықаралық валюта қоры, Батыс елдерінен келген сарапшылар ұсынған жаппай жекешелендіру саясаты ауыр күйзеліске әкелді. Мысалы, 1992-1995 жылдары Торғай облысында 119 кеңшар таратылып, 7 мемлекеттік шаруашылық пен 2 ұжымшар ғана қалды, 1 465 шаруа қожалығы, 7 акционерлік қоғам, 141 кооператив құрылды. Осының салдарынан ауыл шаруашылығы жерінің көлемі өзгермегенімен, егіншілік өнімдерінің жалпы көлемі 72,5 пайызға азайды. Бұған дейін Торғай өңірінің ерекше мақтанышы болып келген 1-2 класты бидай мен оның ең жоғарғы қатты сорты жоғалып кетті. Мал шаруашылығында қой-ешкі саны 51,2 пайызға, ірі қара – 30,5 пайызға, ет өндіру – 49,7 пайызға, сүт өндіру – 13,8 пайызға, жұмыртқа 92 пайызға азайды. Өндіріс орындарының 71 пайызы, соның ішінде керамикалық фабрика, жиһаз шығаратын кәсіпорындар, мал шаруашылығы үшін машина жасайтын зауыттар жойылды, темір-бетон өнімдері 97,3 пайызға кеміді. Жұмыс орнының саны 33,9 пайызға қысқарды, әрбір жұмысшының айлық жалақысы 88,5 пайызға төмендеді. 1995 жылғы орташа айлық жалақы деңгейі республикадағы орташа көрсеткіштен 25,3 пайызға төмен болып, Торғай өңірінде елдегі ең кедейшілік жағдай орын ала бастады. Жаппай жекешелендіру, әсіресе ауыл қазақтарының өмір сүру қарекетіне қарсы бағытталған кереғар саясат болды. Ал басқа елдерде ауыл шаруашылығын жекешелендірудің бірнеше нұсқасы болды. Мәселен, Өзбекстан мен Беларусь жұмыс істеп тұрған кеңшарлардың басым көпшілігін бөлшектемей, мемлекет меншігінде немесе әртүрлі нысандағы ұжымдық меншікте қалдырды. Қазір осы елдердің ауыл шаруашылығы ештеңе де жоғалтпай, өз өнімдерін басқа елдерге молынан шығарып жатыр.
Енді Торғайдың ертеңіне көз салайық. Қазір Торғай өңірінің мәселесін шешуде Парламент депутаттары арасында, әлеуметтік желіде бірнеше нұсқа ұсынылып, талқыланып жатыр. Осы ұсыныстардың бірі – Қостанай облысының атауын өзгертіп, Торғай облысы деп атау. Бірақ бұл ұсыныстың моралдық қанағаттанудан басқа, Амангелді, Жанкелдин аудандары мен Арқалық қаласына не берері белгісіз.
Енді бір топ аталған үш аймақты жаңадан құрылған Ұлытау облысына қоссақ дейді. Бұл ұсыныстың да қисыны шамалы. Себебі, бұрынғы Жезқазған облысы жабылғаннан кейін осы өңірде қордаланып қалған түйінді мәселелер жетерлік. Сондықтан облыс әкімі өз жұмысын тоқырап қалған Жезқазған қаласынан және оған жақын аудандардан бастауға мәжбүр болып, шалғайдағы (550-600 шақырым) торғайлықтардың мәселелерін кейінге қалдырары даусыз.
Үшінші ұсыныс – Амангелді, Арқалық, Жанкелдин аудандары үшін арнаулы даму жоспарын құрып, экономикасын өркендетіп, облыс ашу мәселесін кейінге қалдырған дұрыс деген тұжырым. Алайда елімізде бұған дейін қабылданған өңірлерді, моноқалаларды дамыту бағдарламаларының халыққа тигізген пайдасы шамалы. Статистикаға жүгінсек, елдегі айлық орташа табыс 2020 жылы 278,47 доллар болып, 1990 жылғы деңгейден (271,00 доллар) кейінгі 30 жыл ішінде небәрі 7,47 доллар ғана (2,7 пайыз) өсіпті. Әртүрлі даму бағдарламаларының нәтижелері қандай екенін осыдан-ақ көруге болады. Демек, аталған ұсыныстан да оң нәтиже шығуы екіталай.
Төртінші, ең негізгі нұсқа – Торғай облысын қайта ашу. Өйткені өңірлерді өркендетудің тура жолы – билікті халыққа жақындату. Сонда ғана екі жасампаз күш бірлесіп, жеңіске жете алады. Егер билік халыққа жақындаса, онымен бірге сол халық тұратын өңірге қаражат та келіп, жаңа жұмыс орындары ашылады. Олай болса, биліктің қасына халық жиналып, саны жылдам көбейеді. Қазіргі нарық заманындағы даму процесінің негізгі сүйенер тіректері – қомақты қаражат, халық саны және территория. Ал жоғарыдағы үш нұсқаның үшеуінде де Амангелді, Арқалық, Жанкелдин аудандары облыс орталығынан (Қостанай, Жезқазған) 550-700 шақырымдай алыста қалады. Мұндай жағдайда басты даму күштері – халық пен билік үшін өз қуаттарын біріктіруге керекті алғышарттар туындамайды. Сондықтан Торғай облысының қайта ашылуы – тұрғындар мүддесі қорғалатын бірден-бір әділ де тиімді жол.
Енді осы тиімділік мәселесіне, Торғай облысының келешегіне көз салайық. Бірінші байлық, әрине, Торғайдың халқы, екіншісі – территориясы, оның жерүсті және жерасты байлығы. Торғайдың жер көлемі, шабындығы, жайылымы мол, егістігі ғана – 2370,6 мың га. Бұл – мол табыс көзі. Басқасын айтпағанда, тек 2 млн га егістік жерден орта есеппен гектарына 11 центнерден бидай алсақ, 2 200 мың тонна бидай жиналады. Оның 70 пайызын (1 540 мың тонна) экспортқа шығарсақ, соңғы 12 айдағы орташа бағамен (халықаралық биржа бағасымен 2021-2022жж. орташа бидай бағасы – 797,97 доллар/тонна (https://bhom. ru/commodities/pshenica/)) 1228,9 млн АҚШ долларына тең түсім түседі екен. Бұл 2020 жылғы Қостанай облысының ауыл шаруашылығы өнімінің шамамен 85 пайызына жуық, ал Қызылорда облысының ауылшаруашылық өнімінен 3,4 есе көп. Осындай аса бай, сапалы және бағалы шикізат ортасындағы Торғай өңірінде ауылшаруашылық өнімдерін өңдейтін, экспортқа экологиялық таза тамақ, ет, сүт өнімдерін шығаратын көптеген заманауи кәсіпорындар неге салмасқа? Өйткені таяу келешекте тамақ өнімдері мұнай мен газдан да өтімді, ең жоғары бағалы тауарлар қатарына қосылып, халықаралық нарықта тұрақты сұранысқа ие болатынын байқап отырмыз.
Өндіріске келсек, Арқалық қаласының маңында боксит кені әлі сарқылған жоқ, отқа төзімді балшықтың зор қоры қалды. Ол жерде мыс, скандий, иттрий, лантан, неодим, празеодим де бар. Жаңа Арқалық кенінде қорғасын, иттрий, мыс, мырыш, кадмий, алтын, күміс, қалайы, ниобий, галлий, литий бар. Ақбұлақта сирек металл қоры бар. Бұлар – келешекте сыртқы нарыққа аса жоғары бағалы өнім шығара алатын кен орындары. Арқалықтан Есілге қарай 100 шақырым жерде – үлкен темір қоры, Жарқайыңға қарай – көмір (Орлов кені), «Заречноеда» – қорғасын, Маятаста – алтын, Торғай – Тосын аймағында – сапалы ас тұзы, шипалы бұлақтар, балшықтар, жерасты ауыз суы бар. Осынша байлықты жер бетіне шығаратын бірнеше тау-кен комбинатын құрып, оны өңдеп байытатын заманауи зауыт-фабрикалар, зертханалар, санаторийлер салып, тиісті инфрақұрылымдармен қамтамасыз ететін арнаулы мемлекеттік жоспар жасап, іске асыру – қолдан келетін шаруа. Торғай өңірінде туризм, автожол, әуе қатынасының транзиттік әлеуетінің де келешегі зор. Табиғи байлығы ұшан-теңіз өлкеде ауыл шаруашылығы жерлерін қалпына келтіріп, кен орындарының көзін ашып, тұрғын үй, әлеуметтік объектілер, «Торғай – Ырғыз», «Астана – Арқалық» автожолдары салынып, инвестиция құйылса, мыңдаған жұмыс орны ашылары сөзсіз. Мұның өзі өңір тұрғындары санын тез көбейтуге мүмкіндік берері анық.
Тағы бір маңызды мәселе: жаңа облыс ашу үшін 0,6 – 1,0 млрд АҚШ доллары көлемінде қаражат қажет. Бұл ретте 2021 жылғы Ақтөбе облысы бюджетінің жалпы шығыны – 383,1 млрд теңге немесе 899,2 млн АҚШ доллары, Солтүстік Қазақстандікі – 330,7 млрд теңге немесе 776,2 млн доллар, Батыс Қазақстандікі – 302,9 млрд теңге немесе 711,0 млн доллар болғанын айтқан жөн. Торғай облысын ашудағы бірінші кезектегі негізгі шығындар – облыстық басқару органдары мен облыстық мекемелер құруға жұмсалатын шығындар. Олар жоғарыда көрсетілген өңірлердің шығын көлемдерінен кем болмаса, көп болмайды. Облыс ашу мәселесін мемлекеттік бюджетке ауыр салмақ салмай шешетін жол да жоқ емес. Айталық, Үкімет 10-20 жылға облигация шығарсын, оны Ұлттық банкке беріп, Ұлттық банктің өзінен төменгі пайызбен кредит алсын немесе Ұлттық қор және Зейнетақы қорына беріп, оларға тиімді үстеме ақымен керекті қаражатын алып, Торғай облысының ашылуына және дамуына, инфрақұрылымдар салуға пайдалансын. Мұндай операцияларды құнды қағаз нарығында АҚШ, ЕО елдерінде Орталық банктер мен Үкіметтер жасап жүр, біздің өзімізде де осындай тәжірибе бар. Егер ашылған облыстың даму процесін дұрыс жолға қойсақ, қазіргі жаһандық нарықтағы сұраныстың, бағаның ұдайы өсуі жағдайында алынған қаражатты толығымен қайтаруға мүмкіндік туары анық.
Торғай облысының жабылуы жоғарыда айтылған ұшқары саясаттан болғанын ешкім теріске шығара алмасы хақ. Енді Торғай облысы қайта ашылсын деген халық талабына билік құлақ асып, әділ шешім қабылданса, оның елге де, торғайлықтарға да, билікке де тиімді боларына еш күмән жоқ.
Ғалым БАЙНАЗАРОВ
НҰР-СҰЛТАН