Аймақтар • 14 Қыркүйек, 2017

Бейіт басындағы белгі

1278 рет
көрсетілді
7 мин
оқу үшін

1977 жылдың шілде айы еді. Жұмыс күні аяқ­талып қалған кез. Жазушы Бақ­қожа Мұқаев ағамыз телефон соқты. «Ертең, – деді ол кісі, – Мұқаң­ның Пан­­филов пен Шевченко көшелерінің қиы­лысындағы үйіне кел. Ақынның зираты басына қойылатын белгітас дайын болыпты. Кеңсайға барар алдында Лашын апай Тоқтарбай, Бексұлтан ағаң бар бәрімізді үйге кіріп шығыңдар дейді. Кешікпегін. Жарай ма?» 

 

Бейіт басындағы белгі

Ертесінде сағат 9-дарда айтқан жерге жинал­дық. Бюст Алматы көркемсурет учи­лищесінің шеберханасында екен. Үй иелері мен ағаларымыз: «Біз өзара ақылдасып бол­ғанша, оны мұнда алып келіңдер», – деді. Осындай ұйғарымнан кейін есік ал­дындағы жедел жәрдем сияқты машинаға мініп, мүсінді жасаған суретші-скульптор жі­гіт­тің бастауымен АХУ ғимаратына бар­­дық. Ондағы шеберханадан алғаш рет ақынның бейіті басына қойылатын бюс­тті көрдік. Гипстен жасалған оны жо­ғарыдағы санитарлық көлікке тиеп, ақынның үйі­нің алдына келдік. Сол жерде үлкендер бастаған топ Нағиман әжемізді қолтықтап, машинадағы мүсінге беттеді. Ол уақытта апайдың көзі көруден қалған-ды. Қарт ана саусақтарымен ақынның тас бейнесін іздеді. Сосын оны аялай сипап, көңілі босады. 

...Сағат 11-ден аса бере Кеңсайға кел­ге­німіз есімде. Артымыздан іле-шала үл­кен жүк машинасы да жетті. Оған бюст қо­йылатын тұғыртас тиел­ген екен. Көз өлшемімізге салып қарап тұрмыз. Мұқаңның бейіті мен зираттағы қара жол жиегінің арасы 150 метрдей жер сияқты. Іші қуыс гипс бюстті үш адам қаумалай көтеріп, орнататын тұсқа оңай жеткізгенімізбен, жүк машинасындағы гранит тұғыртасты түсі­ру мен апару өте қиын болды. Темір сүймендермен демей жылжытайық десек, екі жағы жып-жылтыр боп өңделген тас қырлары мен қасбеттегі жазу бүлінуі мүм­кін. Бексұлтан, Баққожа, Жамбылбек ағалар және полковник шеніндегі бейтаныс әскери адам өзара ақылдаса келіп, тұғыртасты туристердің қоналқалық шатыры ма, әлде сулық шинель ме, әйтеуір сондай бір кенепке орап, арқанмен алға тартуға шешім қабылдады. 

Тұғыртас өте ауыр. Бір метрдей жерге сүй­ретіп барып бір тоқтаймыз. Тағы да­ бір метрге жуық жылжытып, қайта дамылдаймыз. Күн болса шыжып тұр. Өстіп отырып зират ортасындағы 150 метр жерді үш сағат жүргеніміз бар. Келсек, Мұқаңның інісі Тоқтарбайдың ұйымдастыруы бо­йынша ақынның үлкен ұлы Жұлдыз екі жолдасымен цемент лай әзірлеп, онымен қоршау діңгектерінің түбін бекітіп жатыр екен. Постаменттегі темір шынжырлар Мәскеудегі А.Пушкин ескерткішінің айналасындағы көріністі көзге елестеткендей. Сәулетші мына үлгіні соған еліктеп ал­ды ма екен деген ой келді оны көргенде. 

Сәл дамылдап алған соң бәріміз жабылып жү­ріп, тұғыртасты тіктеуге кірістік. Содан соң оған кеудемүсін – бюстті орнаттық. Бізбен бірге жүрген суретші-скульптордың айтуынша ескерткішті бекіткен цемент пен асбестің қатуы үшін екі сағат уақыт керек екен. Бейіт басындағы күрек, шелек, басқа да заттарды жинастырып жүріп, міне, сол уақытты тостық. Сағат кешкі 5-тен аса бергенде мүсінші жігіттің: «Бітті. Бәрі дұрыс», – деген дау­сы естілді. Мұны құ­лағы шалған ақынның інісі Тоқтарбай аға ескерткіш маңайын асықпай көріп шықты. Сөйтті де көңілі толқып тұрып бәрімізге рахмет айтты. Бұл жерде бәріміз деп отырғанымыз: кейін Мемлекеттік сыйлықтың лауреаттары атанған жазушылар Бексұлтан Нұржеке мен Баққожа Мұқаи, ақын өмірге келген Нарынқол өңірінің тумасы, сол кезде Алматыда экспедитор-жабдықтаушы болып жұмыс істеп жүрген Жамбылбек Нұрдәулетов және аты-жөнін біз білмейтін полковник ағай болатын. Бірде жерлес әріптестерім Рысбек Сәрсенбай мен Батық Мәжитұлына жоғарыдағы әңгімені айтқанымда: «Ол бейтаныс әскери адам ақынның туысы, кейін Семейге ауысып, генерал-майор шенінде отставкаға шыққан Әбдіқайым Исабаев аға ғой», – деді. Мұны Мұқаңның ұлы Жұлдыз да солай деп растады.

Сөз орайында ақын Мұқағали Мақатаев­тың бейіті басында орнатылған белгінің ав­то­ры туралы аз-кем әңгіме айтсақ дей­міз. Тұғыртасты орнатып болып демалып отырғанымызда, бір-бірімізден жөн сұ­рас­қанбыз. Сонда ол өзін қысқаша таныс­тырғаны бар. Ұмытпасам 1947 жылы өмір­ге келдім деген сияқты. Аты – Еламан. Фа­милиясы – Қасымбаев. Түркістанда туыпты. Мәс­кеу мен Ленинградтағы иә Суриков, иә Репин атындағы ма екен, жоқ әлде Львов­тағы жоғары кәсіптік көркемсурет учи­лищесі ме, әйтеуір сол жоғары оқу орындарының біреуін бітірген. Бұл жерде аталмыш оқу орындарының бәрінің атын айтып, отырғанымыз мүсіншінің зайыбы, башқұрт қызы да суретші еді. Сөз арасында ол оны да таныстырып, жарының Ресей не Украинада оқығанын айтқан.

Еламан шалт қимылды, тез ашуланатын, мінезі шәлкес жан еді. Сәл нәрсеге абыржып, күй­гелектеніп ренжігеніне немесе аяқ астынан қуанып, жадырап сала беретініне сол кезде біздер түсіністікпен қарағанбыз. Өйткені ол суретші, өз әлемімен өмір сүретін, өзгеше болмыс-бітімге ие шығармашылық адамы ғой. Ал ондай талант иелерінде былайғы жұрт көп түсіне бермейтін мінез-құлықтар болатыны табиғи жағдай. 

Сөз соңында осы мақаламен бірге беріліп отыр­ған сурет туралы да бір-екі ауыз сөз айта кетейік. Ақын бейіті басындағы белгі орнатылған соң 1977 жылғы шілде, тамыз айларының бірінде «Лениншіл жас» газетінің фототілшісі Алашыбай Есмағамбетов тұғыртастағы кеуде мүсінді «Қазақ әдебиетінің» тапсырмасымен редакцияға түсіріп әкелген. Бұл рәсімнің секретариат бөлмесіндегі артық данасын сол кездері жастар басылымында жұмыс істейтін осы жолдар авторы сонда өзіне сақтауға алып қойған болатын. Арада 40 жыл өткенде, оны оқырмандарға ұсынуды жөн көрдік. 

Жанболат АУПБАЕВ, 

«Егемен Қазақстан»

АСТАНА