Ал менікі роман да емес, кітап та емес, өзімді журналистика әлеміне қолымнан жетектеп әкеліп кіргізіп жіберген ұстазыма деген жүрек лүпілінен туындаған ілтипат, сағыныш сазы еді. Әйтеуір соның сәті түспей, толғағы піспей-ақ қойды. Неше сан рет ақ қағазды алдыма жайып, үстел басына отырамын. Неге екенін білмеймін, жүрегім дауаламайды, тұрып кетемін. Былай қарасам бәрі көкірегімде сайрап тұрғандай «Құдай-ау, сонау бозбала шағымнан бастап, есейіп егде тартқанға дейінгі өмірді бір салада бірге өткіздік. Неге мен бұл тақырыпқа бара алмаймын, неге жаза алмаймын, не кедергі?!», – деп өзімді өзім қамшылаған боламын. Бәрібір батылым жетпейді.
Себебін кейін білдім. Ол туралы айтар сөздің жауапкершілігі екен қолды байлаған. Әсіресе жазудағы жауапкершіліктің жүгі ауыр. Оны қаламдастар жақсы біледі. Ол да бір ұшып кеткен құс, қайтарып ала алмайсың. Сәкең, бүкіл қазақ еліне танымал журналист-жазушы Сабыржан Шүкірұлы өмірдегі кез келген мәселеге осындай өлшеммен, асқан жауапкершілікпен қарайтын. Амал қанша, ұстаздың сол талабынан шыға аламын ба, жоқ па, тәуекел деп бастадым.
Бала күнгі көрген көрініс, естіген сөз қашан да шынайы, шындық болады. Баяғы бір заманда әуелі Пионер, кейін Нұрхан атымен аталатын көне Торғайдың бір көшесінде «Универмаг» деген бір дүкен болды. Бұл сөздің толық мағынасын түсінбесек те, кісі көп жүретін жер болғандықтан, мен сияқты бота тірсек боз балалар сол маңайды жиі торауылдайтынбыз. Бір күні аудандық «Жаңа өмір» газетінде осы дүкенді сын тезіне алған «Жалаң аяқ универмаг» деген фельетон жарқ ете қалды. Авторы – Сабыржан Шүкірұлы. Балалық қой «Жалаң аяқ дүкен бола ма екен?» деп күлістік. Ол кезде біз үшін бүкіл әлеуметтік тіршіліктің тілін тарқататын әдеби-мәдени өмірдің жаршысы тәрізді «Жаңа өмір» газетін «қиқымын» қалдырмай оқитын кезіміз. Бір топ бала фельетонды талқылап жатқанбыз. Арамызда біреу: «Әне Шүкіровтің өзі келе жатыр», демесі бар ма. Торғайдың күншығыс жақ бетіндегі редакция жаққа жалтақ-жалтақ қарастық.
Иә, келе жатыр Шүкіров. Ұзын бойлы, бір жағына қиыстаңқырап қозғалатын нарқоспақтай, аяғын алшаң басқан ақ-сарғыш жүзді, шашының алдыңғы жағы бұйралана біткен, тана көзі шоқтай жайнаған жас жігіт жанымыздан өте берді. Мен ауызымды ашып, аңқиып тұрып қалсам керек. (Өйткені Шүкіровті бірінші көріп тұрғаным ғой). Көз қиығын шүйіріп, біртүрлі жылы жымиыспен қарайтын жанары жалын атып, маған сәл көз тастағандай болды. Бітті. Осы көзқарас мені байлап, матап тастады. Мен бүкіл болмысыммен оған еліктеп кеттім.
Менің 8-10 сыныпта оқып жүрген кездегі алғашқы хабар-ошарларымнан бастап, «Сақманшының күнделігі» атты жолжазбам, «Жыртылған жең», «Жылқышылар», «Армандар жетекшісі» деген очерк, суреттемелерімнің бәрі Сәкеңнің қолынан өтті. Жалғыз мен емес-ау, осы күнгі көрнекті ақындар Серік Тұрғынбеков, Серікбай Оспанов, марқұм Кеңшілік Мырзабеков, журналист-жазушы Қайсар Әлім, ақын Әбжан Әбілтай, сатира сардары Жұматай Сабыржанұлы, журналшы Жақсылық Жүнісов, Әмірхан Әбдулин, Таңатқан Сәтпаев, Ереке Ахатов, тағы басқа менің замандас-қаламдастарымның дені «Шүкіровтің шекпенінен шықты». Сәкеңнің ақыл-кеңесін алды, қолдауын сезінді, жаңа өмір соқпақтарында ол жел жағымызда пана, ық жағымызда сая болды.
Баяғыда Бекболат ағам Әдетов екеуі бір бөлмеде отыратын. Оныншы сыныпта оқып жүрген кезім. Бір күні барсам «Жұлдыз» журналында жарияланған Қалмұхан Исабаевтың «Эрика», Қалихан Ысқақовтың «Менің қарындасым», әлде «Райгүл» ме толық есімде жоқ, бір әңгімесін талқылап, әжептәуір пікір сайыстырып екеуі сөзбен «семсерлесіп» отыр. Сәкеңнің бір ғажап болмысы осындайда дәйекті, тиянақты сөздерімен, пайымды терең ой-орамдарымен алды-артыңды орап, тұмшалап тастайтыны бар-ды. Өзі сонысына риза болып сақылдап күлгенде көз асты күлгінденіп, жанары жайнаң қағып, бір рақат сезімге бөленгендей болатын. Соны Бекболат ағам Сәкең туралы «Енді оны маған кім айтар...» дейтін естелігінде қатесіз түсіріпті. Оқып көрелік: «Қазақта «көшелі адам» дейтін ұғым бар ғой. Жақсы адам дейтін мағынада айтылады. Жөн білетін, жақсы мен жаманның парқын айыра білетін біреуді көрсек «көшелі азамат екен» деп жатамыз. Міне Сабыржан дәл сондай азаматтардың сойынан болатын» дей келіп Сәкеңнің әлдебіреумен дауласа қалған жағдайда қарсыласына тарпа бас салып, оның пікірін қас пен көздің арасында тас-талқан ететін, оны сөзбен буып тырп еткізбей тастайтынын тілге тиек етеді. Біз мұның талайына куә болғанбыз.
1970 жылдардың соңғы ширегі. Біздің бақ талайымыз да, қайғы-қасіретіміз де болған Торғай облысының дәуірлеп тұрған шағы. Облыстық «Торғай таңы» газетінде ылғи бір жас шағынан деңгейлес алды жиырма бес, арты жиырмадағы Жұматай Сабыржанов, Айдос Шөкішев, Серік Жолдыбаев, Сырымбек Кәрімов, Жұмабек Жанділдин, Әбжан Әбілтай, Мақсұтбек Сүлейменов сияқты қаламы жүйрік жігіттер жұмыс істедік. Жарыса жазамыз, жұмысты жапырып істейміз. Арасында... тәртіп бұзып, талқыға да түсеміз.
Ол кезде Сабыржан Шүкіров «Егемен Қазақстанның» Торғай облысындағы меншікті тілшісі, біздің партия ұйымында есепте тұрады. Жаңағыдай мәселелерді талқылаған кішігірім жиналыстардың бәріне қатысады. Жұматай жаны қысылғанда ашық провокацияға барып Әбжанды куәге тартады. Әбжан «күшігінен соңынан ерген» Жұматай ағасының сөзін қимай, өтірік те айта алмай ыңыранып тұрады. Сондайда Сәкең саңқ етіп сөйлеп: «Ақын өтірік айтпайды, шындықтан қайтпайды», – деп Әбжанды тұйықтан алып шығып, Жұматайдың кінәсін жуып-шайып, Серіктің серілігін күлкіге айналдырып, бізді тура келген «ажалдан» құтқарып алар еді. Сәкең Әбжанның ақындығын, Жұматайдың сатирасын жоғары бағалайтын, ол сөйлегенде, тіпті шешімі жоқ нәрсенің өзі түйіні тарқатылып, қатаң жаза жұмсарып қоя беретін. «Ондай беттілік адамның өз ұстанымына деген сенімділігіне ғана емес, ішкі қуатына да, ой қисынымен соны айта білуіне де байланысты» болуынан шығар.
Тағы бір еске алар жайт Сабыржан Шүкірұлы мен белгілі сатирик-этнограф Сейіт Кенжеахметовпен түйдей құрдас болатын. Арқалықта екеуі қаладағы ең сәулетті үйде бірге тұрды. Екі Сәкең де бір-бірімен қатты ойнайды. Бас қосқан жерде сөзбен қағытып айтысады да отырады. Бір күні Сейіт Сабыржанның үйіне телефон соғады. Сәкең телефон тұтқасын көтергенде: «Тыңдап тұрған Шүкіров» деп жауап беретін дағдысы бар-тын. Сонда Сейіт «Жіберейін бе құлағыңа түкіріп» дейтін көрінеді. Тағы бірде ағайындардың бірі «Қарағым Сейіт, сен осы Сабыржан тұратын үйде тұрасың ғой» дейтін көрінеді. Сонда Кенжеахметов: «Жоқ, ақсақал қателесесіз, Сабыржан Сейіт тұратын үйде тұрады» депті. Сейіт ақын, әрі сатирик, сөзге ұшқыр, тез ойлап, тез жауап береді. Бірақ жеме-жемге келгенде Сабыржанның әзілдері салмақтырақ, мазмұндырақ болып келеді екен. Әсіресе Сейіттің «шоферлығы» туралы Сабыржан таратқан анекдоттар екеуінің де көзін көрген, қатты сыйласқан жерлестері Алматов пен Сауытов ақсақалдар арқылы әлі де ел арасында айтылып жүр. Құдай ісіне не шара қазір Сабыржан да, Сейіт те өмірден өткен. Арқалықта олар тұрған үйде екеуіне қойылған ескерткіш тақта қатар тұр. Жалпы Сәкең туабітті дегдарлығы, қисынды сөзбен қиып түсер шешендігімен қатар, ой иірімі терең философ та еді.
Мен саналы түрде Сәкеңнің атқарған қызметтерін айтпай отырмын. Оның «Егемен Қазақстанда» қатардағы тілшіден, бас редактордың орынбасары, «Сұхбат» апталығында бас редактор, «Ана тілінде» редактордың орынбасары болғанын, сөйтіп танымдық-тағылымдық тақырыпта тіл мен ділді қорғап қыруар мақала жазғанын көзіқарақты оқырман жақсы біледі. Қызметте тұрған ештеңе жоқ. Мәселе артта қалған рухани мұрада емес пе? Бұл жағынан Сәкеңнің ауыз толтырып айтарлық еңбегі бар. «Тамаша өмір», «Шақшақ Жәнібек», «Нақпа-нақ», «Рухани өріс кернеуі», «О заманда бұ заман» деген кітаптарын жұрт іздеп жүріп оқиды. Озық ойдан нәр алып, астарлы сөзден тәлім түзеді.
Мұз-ағаң, Мұзафар Әлімбаев Сәкеңе берген бір қолтаңбасында: «Ел іздейді сөзіңді, осал деме өзіңді», деп жазыпты. Шын да, шынайы баға. Елі іздеген қаламгер қашан да бақытты, қашан да оның еңбегі өміршең, ұрпақ аралап кете береді.
Ақселеу марқұм (Сейдімбеков): «Өз басым Әбіштей біртуар тұлғамен бір кезде ғұмыр кешіп, қатар жер басып жүргенімді тағдырдың сыйы деп білемін», дейді екен. Сол айтқандай мен де Сәкеңмен, қазақтың қабырғалы қаламгері, саясаттың да, экономиканың да жілігін шағып, өзек майын мәйек ете білетін сұңғыла аналитик, әр сөздің астарына мән беріп, шұрайын шығара қолдана алатын сөз зергері Сабыржан Шүкірұлымен бір топырақта туып, бір ауамен тыныстап, оның қамқорлығында өмір сүргенімді мақтаныш етемін.
Ол тірі болғанда биыл 80-ге келер еді. Амал қанша, тағдыр жібі кемеліне келген дер шағында кенеттен үзілді. Содан бері де бес жылдай уақыт өтіпті. Бәрібір оны сары даласы сағынышпен іздейді. Қанаттас, қабырғалас болған қаламдастары, қалың оқырманы зор ілтипатпен еске алады.
Серік ШАЙМАН,
журналист