Он бір жыл мектепте білім алған талапкердің тағдырын шешетін Ұлттық бірыңғай тестілеудің нәтижесі шықты. Оған зейін салып қарасақ, өткен жылдардағыдай емес, биыл ұтымды ұйымдастырылғанына көз жеткізесің. Әсіресе, ҰБТ нәтижесіне наразылардың өзіне өзі қол жұмсауы кездеспепті. Бұл жүйелі жұмыстың жемісі десек жарасар. Әйтсе де, ҰБТ туралы әралуан пікірлер айтылды, айтылып та келеді. Жұрттың тілегі ескеріліп, алдағы жылы бұл білім бәсекесін анықтайтын сынақ өзгеретін секілді. Соған орай, түрлі байлам пайымдарды бір тақырыпқа топтастырып, оқырмандарымызға ұсынып отырмыз.
Күнгей мен көлеңке
Біз облыстық білім басқармасының басшысы Шолпан Кариноваға жолығып, тәуелсіз сырттай бақылау жүйесін жүзеге асырудың артықшылықтары мен шешімін табуы тиіс мәселелер жөнінде сұрағанымызда, 2004 жылдан бері қолданылып келе жатқан Ұлттық бірыңғай тестілеу (ҰБТ)оқушылардың білім алу деңгейі мен ұстаздардың сапалық құрамын анықтауда әзірге бірден-бір басты көрсеткіш екенін жеткізді. Оның айтуынша, биыл ҰБТ-ға 2352 түлек қатысып, орташа балл 79,01-ді құраған. «Алтын белгі» мен «Үздік аттестат» алушылардың саны біршама артқан.
Бір атап өтерлігі, сынақ барынша тыныш өтіп, тосын оқиғалар да, ата-аналар тарапынан арыз-шағымдар да орын алмаған. Мұғалімдерден, оқу бөлімдерінен әр оқушының жеке тұлғалық қасиетіне назар аудару, қабілет-қарымын жете ескеру талап етілген. Қазақ-түрік лицейі, Ә.Досмұхамбетов атындағы дарынды балаларға мамандандырылған мектеп-интернаты, «БЭСТ» гимназиясы 104-101 аралығында ұпай жинап, үздіктер қатарынан көрінген. Ауылдықтар арасында Уәлиханов ауданы (86, 67 балл) топ жарған. Көп жылғы тәжірибе ҰБТ білім сапасының басты айқындаушы өлшемі екенін көрсетіп отыр. Десек те, бұл үрдіс кей пәндер бойынша оқушының шығармашылық қарым-қабілетін тежейді, ашып көрсете алмайды деген пікірлер айтылып жүр. Мұндай көзқараспен келіспеуге болмайды. Әсіресе, ҰБТ-ның 5 пән бойынша тапсырылуы, оның ішінде мамандық таңдауда бір пәнге ерекше басымдық берілуі төңірегінде ойланатын тұстар жоқ емес. Сондықтан, қазіргі білім беру жүйесі, оқытудың инновациялық әдіс-тәсілдерін енгізу жағдайында ұсыныс-тілектердің талқыға түсіп, жете ескерілгені жөн, – дейді Шолпан Таңатқызы.
Біз бірқатар ата-аналармен, мұғалімдермен, түлектермен сұхбаттасқанымызда олар да ҰБТ-ға қатысты өз ұстанымдарын ашық білдірді. Аты-жөнін атамауды сұраған Б. есімді азаматша мектептердегі толыққанды білім сапасы әлі де сырттай сан қуалаушылық көрсеткіштермен өлшенетініне, осы себепті 9-сыныптан кейін «нашар оқитындардан» «тазару» жүргізілетініне қынжылыс білдірді. Биыл облыста 11 сыныпты 3684 оқушы тәмамдаса, олардың 27 пайызы ҰБТ-ға қатыстырылмаған. Сонда қалай, жылдар бойы алған білімдеріне сенімсіз болғаны ма?
Есіл ауданында бір оқушының үлгерімінің төмендігі желеу етіліп, ҰБТ-ға қатыстырмаудың барлық айла-шарғылары қолданылған. Мұндай келеңсіз көріністер қалалық жерлерде де аз кездеспейді. Меніңше, ҰБТ нәтижелі болу үшін, біріншіден, шағын жинақты мектептерге қамқорлық күшейтілуі керек. Өңірде мұндай үлгідегі білім ошақтары 88 пайыз төңірегінде екенін, оның үстіне ақпараттық-коммуникациялық технологиялардан жұтаңдығын, біріктірілген сыныптарда оқылатынын, мұғалімдердің толық оқу жүктемесімен қамтамасыз етілмегенін ескерсек, түйінді мәселелер жетіп-артылады. Меніңше, ҰБТ керек пе, жоқ па дегеннен гөрі білім беру саласындағы реформалардың нәтижелілігіне көңіл аударған дұрыс деген сұхбаттасымыздың сөзіне алып-қосарымыз жоқ. Өйткені, өңірде ҰБТ тапсырғандардың бестен бірі 50 балл жинай алмағаны, 52 түлек «екілік» алғаны, «Алтын белгі» мен «Үздік аттестатқа» үміткерлердің жартысына жуығы өз білімдерін дәлелдемегені ойландырмай қоймайды.
30 жыл жұмыс өтілі бар Т. есімді ұстаз бүгінгі күні ҰБТ-да білімсіздердің де аты озып, бәйге алдын бермей жүргенін жасырмады. Оның пайымдауынша, үлгерімі төмендердің «бағын» жандырып тұрғаны – қазіргі заманның озық технологиялары. Өз сөзіне ұялы телефонды фольга қағазына орап, ішке алып өткен оқушының іс-әрекетін мысалға келтірді. Тест сауалдарын мектептің информатика кабинетінде күтіп отырған ұстаздарына жолдаған. Әрі қарай оқиғаның қалай өрбитіні айтпаса да түсінікті. Сондықтан, білім сапасын арттырудың кешенді жүйесін түбірімен өзгертіп, басқа түрін енгізген қажет деп есептейді. Билет сұрақтарына жауап беру секілді сынақ түрлерін неге енгізбеске?
ҰБТ-ға иек артқан оқушылардың өздігінен білім алуға құмарлығы, жан-жақты ізденісі, кәсіби даярлығы жыл өткен сайын төмендеп барады. Көбіне-көп жаттанды жауаптармен, тар мағыналы ойлаумен шектеледі. Таратып, талдап айтуға шорқақ. ҰБТ бүгінде білім сапасын бағалаудың көрсеткіші болудан қалды, дейді тәжірибелі педагог.
Өмір ЕСҚАЛИ,
«Егемен Қазақстан»
Солтүстік Қазақстан облысы