Елбасы қазіргі кезде еліміздегі білім беру саласында қандайда бір өзгерістер жасауды көпшілік қауыммен, мұғалімдермен келісіп шешу керек деп өте бір дұрыс кеңес берген болатын. Біз бүгін білім беру ісіндегі жасалып жатқан шаралардың ішіндегі тек жаңартылған бағдарламаға көшу жайын ғана сөз еткелі отырмыз.
Әрбір заманның ғылымы мен техникасының, экономикасының даму қарқынына лайықты оқу жүйесі мен білім мазмұнына өзгерістер енгізіліп жататыны белгілі. Мектептегі қоғамдық-гуманитарлық пәндердің мазмұны елдегі болып жатқан саяси, мәдени, экономикалық жағдайларға байланысты жиірек өзгеріске ұшырап жатса, жаратылыстану, математика пәндерінің мазмұны ондай жиі өзгеріске ұшырай қоймайды. Қазіргі күннің өзінде еліміздің мектептеріндегі жаратылыстану-математикалық пәндер мазмұны әлем елдеріндегі оқу бағдарламаларына негізінен сәйкес келеді. Әрине, кейбір елдердің оқу бағдарламаларынан аздап ауытқулар болуы мүмкін. Демек, ол пәндердің мазмұнын әлемдік стандартқа сәйкестендіруіміз керек деудің өзі артықтау.
Біздегі білім беру ұйымдарының беделді тұлғалары екі сөзінің бірінде заман талабына сай «орта білімнің мазмұнын жаңарту қажет» дейтін болды. Бірақ, қазіргі кездегі мектептің оқу мазмұнын жаңартудың қажеттігін дәлелдейтін ешбір нақтылы дерек келтіре алмайды. Ешқандай жап-жаңа мазмұнды да ұсынып жатқан жоқ. Әйтеуір жаңа бағдарламаға көшу науқаны деген қарқынды жүруде. Осы науқанды жүзеге асырамыз деп, білім беру саласының жоғары лауазым иелері мектепте жылдар бойы қалыптасқан барлық жетістіктерді «бір-ақ сілтеумен» сызып тастап, шетел асып, «шала піскен» нұсқаулар мен нұсқаулықтарды көзсіз төтелеп, бізге насихаттап жатқанына да біраз уақыт болды.
Міне, қараңыз, алғашқы кезде «оқу және жазу арқылы дамыта оқыту мен сыни тұрғыдан ойлау технологиялары» бағдарламаларын іске асыру деген дүрмек-науқанмен жүріп, бастауышта оқушыларды дұрыс жазу мен оқи алудан алшақтатып ала жаздадық. Ендігі жерде, мұғалім оқушының қолынан ұстап тұрып жазу үлгісін көрсетуі, керек десеңіз, ежелеп түсіндіруі мен ыждағаттылықпен жаттықтыруы «жаңа оқыту технологиясына» жат, «мұғалімнің авторитарлық ұстанымының нәтижесінде оқушы белсенділік таныта бермейді» дейтін де болдық. Әлі еркін оқып-жаза алмайтын балаларды деңгейлер және бағыттар бойынша оқытамыз деп бастауыш мектеп мұғалімінің қалыпты жұмыс істеуін барынша тежеп-ақ бақтық. Бастауыш мектептің сауаты да толық ашылмаған оқушысына бағыт-бағдар беріп, топтарға бөліп қойсаң, олардың өздері бір-бірімен пікір алмасып білімдерді шығармашылықпен игереді деп үйрететін болдық.
Енді, міне, 15 жылдан бері дайындалған, «Жаңартылған» бағдарламаға биылдан бастап көшу қолға алынады екен. Бағдарлама 6 жыл (2008-13) 20 Назарбаев зияткерлік мектебінде, (НЗМ) ал кейінгі үш жылында (2013-16) 100 қатардағы мектептерде тексеруден өтіпті (http://edu.gov.kz/kk/news/bilim-zhne-gylym-ministri-erlan-sagadievtin-zhurtshylyk-okilderimen-esepti-kezdesudegi).
Осы қандай жап-жаңа бағдарлама болды екен, бастауыштағы ең маңызды пәндердің бірі – «Математика» бағдарламасына қысқаша талдау жасап көрелік. Оны Білім және ғылым министрі бекіткен (30.03.2015) («Математика. Орта білім беру мазмұнын жаңарту аясында бастауыш мектепке (1-4 сыныптар) арналған оқу бағдарламасы (30 қанатқақты мектептерде сынақтан өткізу үшін байқау нұсқасы). Астана, 2015. 36 б.).
Бағдарламаға бұрынғы вице-министр Е.Н.Иманғалиевтен бастап, біраз лауазымды тұлғалар қол қойып мақұлдаған.
Бағдарлама авторлары да, оны мақұлдап қол қоюшылар да, мұғалімдерге арналған жалпы педагогикалық, әдістемелік бағдарлама жасау мен мектепте оқытылатын пәннің мазмұнын анықтайтын бағыт арасындағы айырмашылықтың бар екенін ескермегендігі көрініп тұр.
Бұл «жаңартылған» бағдарлама оқу жүйесін ұйымдастырудың жалпы педагогикалық мәселелері болып шыққан. Бағдарлама мәтінінде, қазіргі кезде мектеп мұғалімдеріне жаппай насихатталып жатқан, мәселен, топпен жұмыс істеу, сыни тұрғыдан ойлау, ақпарат көздерінен деректерді іздестіру, жетекшілік қасиеттерін көрсету, коммуникативтік дағдыларды дамыту, шығармашылық және жобалық жұмыстарын ұйымдастыру, т.б. негіз етіп көрсетілген. Олар туралы бағдарламаның әрбір бөлімінде айтылады және кейбіреулері бір бөлімнің ішінде бірнеше реттен қайталанып та жатады. Яғни, бағдарламада оқушы «Не білу керек?» дегенге қарағанда «Қалай оқыту керек?» деген сұрақтың жауабына көбірек маңыз беруге тырысқан.
Жаңа бағдарламамен танысу барысында белгілі болғаны, авторлар бастауыш мектепте математиканы оқытуға байланысты ғасырлар бойы жинақталған тәжірибе атымен болмаған етіп көрсетуге барынша тырысқан. Бәрі нөлден басталып жатқан сияқты сыңай танытқан.
Бағдарламада бастауышта математика пәнін оқытудағы математикалық түсініктерді қалыптастыру, ережелер мен заңдылықтарды игерудің әдіс-тәсілдері, есеп шығаруға үйрету, жаттығулар және тапсырмаларды орындау, т.б. негізгі әдістемелік мәселелер туралы ештеңе аталмаған. Оқу бағдарламаларының мазмұнында мектепте міндетті түрде өтілуге (оқушылар білуге) тиісті материалдардың қажетті және жеткілікті тізімі көрсетілуі керек еді. Ал бұл бағдарламада бастауыш мектептегі «Математика» пәнінің мазмұны тіптен ашылмаған. Барлық бастауыш мектеп математика пәнінің мазмұны ширек беттік кесте түрінде көрсетіледі. Ол кестені ашып жазатын болсақ, онда оған бүкіл мектеп математика курсының оқу мазмұнын сыйдыруға да болады.
Осы жаңартылған бағдарламаның «Оқу мазмұнынан» бастауыш мектепте қандай материалдар оқытылуы керек екендігі туралы толық мәлімет ала алмасақ, «Оқу мақсаттары жүйесімен» танысқанда, бұрынғымен салыстырғанда ешқандай өзгеріс жоқ екендігіне көз жеткіздік. Өзгеріс, тек бастауышқа «жай бөлшек» пен «пайыз» ұғымдарын енгізу және бұрын 5-6 сыныптарда өтілетін кейбір геометрия және алгебра материалдарын ешбір негіздемесіз төменгі сыныпта оқыту үшін көшіріле салған сияқты. Демек, «Жаңартылған» оқу бағдарламасы қазіргі қолданыста жүрген бағдарламадан түпкілікті айырмашылығы болмаса, ешқандай жаңа мазмұн ұсынылмаса, «Жаңа мазмұнға» көшіп жатырмыз деп айтуға негіз бар ма? Бағдарламаны жасаушылардың үлкен жетістік ретінде көрсеткісі келетіні «Оқу мақсаттары жүйесі» болса керек. «Оқу мазмұнына» сай мақсаттарды анықтау – бұл әдістемелік мәселе. Ондай мақсаттарды мұғалімдер әр сабақ сайын өздері-ақ жоспарлап жүр.
Ал бағдарламаның сол «Оқу мақсаттар жүйесінің» ішінде «сөз саптауы» келіспей тұрғандары да, оқыту мақсат па, әлде әдістемелік ұсыныс па, жаттығулар мен тапсырмалар ма – мұны ажырата алмайтындары да баршылық. Бірізділік пен сабақтастық та сақталмаған. Мына төмендегі мақсаттар жүйесінің тұжырымдалуынан қандай нәтижеге жетуге болатынын ойланып көріңізші: «1.4.1. 9 Қосынды мен қалдықты табуға берілген есептерді талдау және шығару, санды деректер бойынша және оған кері есеп құрастыру», «2.3.2.1 Геометриялық фигуралардың тізбегін құру», «2.4.1.1 100-ге дейінгі сандардың графикалық моделін құру және жазу», «3.3.10.10 Үшбұрыштың периметрі (Р = a+b+c), есептер шешу үшін шамалар арасындағы қатынасты формулалар көмегімен (S=a×b), (P=(a+b) )×2) көрсету», «4.4.1.3 Тиісті терминдерді пайдаланып есептерді шығару әдісін түсіндіру», «4.1.2.9 Санды қосындының мәніне бөлуді білу», – осылай соза беруге болады.
Бағдарлама бойынша «Оқу мақсаттар жүйесі» негізінде «Ұзақ мерзімді жоспар» түзіледі (бұл да әдістемелік мәселе). Біз мұны «ұзақ мерзімді жоспар» деп атамай-ақ, жылдық немесе жартыжылдық жоспар деп жүрміз. Мұндай жоспарды да әрбір мұғалім «Оқу мазмұнына» сай өздері-ақ жасап алады. «Жаңартылған» бағдарламаның «Ұзақ мерзімді жоспары» оқу мақсаттарын басқаша ретпен қайта орналастыру ғана болып шыққан да, әрбір тақырып бірінен кейін бірі туындайтын бірізділік пен өзара сабақтастық сақталмаған.
Орайы келгенде айта кетейік, Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2012 жылғы 25 маусымдағы №832 қаулысына сәйкес «Мектеп оқушыларының функциялық сауаттылығын дамыту жөніндегі 2012-2016 жылдарға арналған ұлттық іс-қимыл жоспарындағы» №10 «Шетелдік әріптестермен бірлесіп, кіріктірілген білім беру бағдарламаларын (оқу бағдарламалары, ұзақ мерзімді, орта мерзімді, қысқа мерзімді оқу жоспарлары, мұғалімдерге арналған нұсқаулықтар, сынақтан өткізу, мұғалімдерді әдістемелік қолдау) әзірлеу. НЗМ тәжірибелерін еліміздегі 35 жалпы білім беретін мектепке енгізу» туралы іс-шараға 7 548,1 млн. теңге жұмсалғанын ескеретін болсақ, бұл «Жаңартылған» бағдарламаның шын мәнінде құнды екеніне көз жеткізуге болады. Министрлік алда аталған бағдарламаның қалай орындалғаны, оған бөлінген қаржының игерілу барысындағы нәтижесі туралы ләм-мим демей-ақ, жаңа бағдарламаны қабылдап жіберді. Бұл оларға түсінікті болғанымен, бізге түсініксіз болып тұр.
Бағдарламаны бекітуге келісім берген лауазым иелері, білімді оқушыға жеткізудің, үйретудің әдіс-тәсілдерін, дағды мен құзырет беру компоненттерін күшейтуді де «оқу мазмұнын жаңарту» деп түсінетін болса керек. Ал бұл педагогикалық және әдістемелік мәселелер мұғалімнің біліктілігі мен шеберлігіне байланысты шешіледі.
Мектеп мұғалімдері үшін қазіргі кезде оқытудың бүкіл әдістемесі – сындарлы оқыту немесе Кембридж тәсілі болып қалған сияқты. Кембридж тәсілі бізге таңсық емес екендігі туралы өз пікірімізді білдіргенбіз («Егемен Қазақстан» (19.03.14), «Айқын» (24.09.14)). Бірақ бір кереметі сол, пікірлерімізге құзырлы ұжымдар не айтып тұрсың демеді-ау. Керісінше, «идея» тереңдей түсуде.
Міне, қараңыз, «Назарбаев зияткерлік мектептері» ДББҰ Педагогикалық шеберлік орталығының Əдістемелік кеңесі ұсынған бағдарлама жарияланды. Бір кереметі, мұнда да, бастауыш мектепте оқыту тәжірибесі бізде бұрын тіптен болмағандай етіп көрсетуге барынша тырысып-ақ баққан.
Бағдарламада пайдалануға ұсынылған әдебиеттер тек қана ағылшын тілінде. НЗМ ғалымдары бағдарлама мәтінін қазақшаға аударып жазуға шамалары келмегені былай тұрсын, бастауыш мектепте оқытуға байланысты өзіміздегі бар әдебиеттерді қосып қоя салуды да ойламапты. Керек десеңіз, 30 қанатқақты мектепке арналған оқулықтар да тізімде жоқ! Мұғалімдер оқулықсыз қалайша даярлықтан өтті екен деп таңғаласың.
Мектепке ұсынылып жатқан осы оқу бағдарламалары Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2015 жылғы 25 сәуіріндегі №327 қаулысымен енгізілген
«Бастауыш білім берудің мемлекеттік жалпыға міндетті стандарты» негізінде жасалған.
Стандарттағы басқа пәндер туралы пікір айта алмаймын, ал математика пәніне байланысты «санның бөлшегі», «бірдей дәрежелі бөлшектерді қосу және азайту қағидаларын» біледі, «заттарды олардың белгілері мен кеңістіктегі орналасуына қарай сыныптауышын жинақтайды» (14-бап), «есептер шығарудың жалпы амалдарын, өлшем және есептеу дағдылары негізінде логикалық пайымдаулар түзе білу машықтарын дамытуға»; (37-бап) деген сияқты түсініксіз сөздер мен сөз тіркестерін мемлекет тарапынан бекітілген құжаттан көргенде ұялады екенсің.
Бекітілген бұл құжат бастауыш мектеп білім беру стандарты бола тұра, бастауышта оқыту ерекшеліктеріне лайықталған жалпы мақсаттар да тұжырымдалмаған. Стандартта бастауыш мектеп білім мазмұнына қойылатын талаптар да айқын көрсетілмеген. Мәселен, бағдарламаның 37-бабында жазылғандарды басшылыққа ала отырып бастауышта оқытылатын математика пәнінің білім мазмұнын анықтау тіптен мүмкін емес. Стандартта оқушыларды тәрбиелеу де көмескі көрініс тапқан. Мектепте және мектептен тыс жұмыстарда жүргізілетін тәрбие туралы стандартта ешқандай мағлұмат жоқ. 6-баптың 3-тармағында «сабақтан тыс іс-әрекет» деген түсініксіз ұғымға «түсініктеме» беруге тырысқанымен, оның мазмұны стандарттың ешбір бабында нақтыланбаған. Жалпы, осы 6-баптағы «анықтамалар» ешқандай логикалық талаптарға жауап бермейді.
Стандарттағы формативті және ішкі жиынтық бағалаудың анықтамаларын оқып, мына айтып тұрғандары өзіміздің күнделікті бағалау мен тақырыптық бағалау екен ғой деп көңілің көншіп қалады. Бірақ өзіміздегі күнделікті жұмыс тәжірибемізде барды басқа сөзбен атағаннан стандарт жап-жаңа болып қалмақ па?
Қазіргі кезде осы сарынмен негізгі және орта жалпы білім стандарттары дайындалыпты. Олардың мазмұнында кейбір баптарды бір бөлімнен екіншісіне ауыстырып қойғаны болмаса, негізгі мәтін бастауыш мектеп стандартымен пара-пар сияқты. Жаңалығы «Бастауыш» дегенді «негізгі» немесе «орта» деп алмастырғаны ғана.
Міне, осы айтылған мәселелерді құзырлы ұйымдар назарға алып, түзету шараларын жүргізбесе, онда келешекте сапалы білім беру туралы мәселе көтеру қиын болайын деп тұр.
Досымхан РАХЫМБЕК,
педагогика ғылымдарының докторы, профессор,
Оңтүстік Қазақстан облыстық математика мұғалімдері мен оқытушылары қауымдастығының төрағасы
ШЫМКЕНТ