Өнегемен өрілген өмірбаян
Адам баласының бір тұтам шолақ өміріндегі ең бір сәулелі, жаныңа соншалықты ыстық, қимас сезімдегі періште кездері – балалық дәурені мен мектеп қабырғасындағы тезірек ержетуге, бойжетуге ұмтылған шақтары екеніне ешкім шүбә келтіре қоймас. Бәріміз де сол бір сағым жылдардағы алып ұшқан балаң көңілдің, тәтті қиялдың жетегінде жүріп, ат жалын тарттық. Ол кездері, тіпті, киген киіміміз де, түр-тұрпатымыз да, тәлім-тәрбиеміз де, армандарымыз да ұқсас еді ғой. Әсіресе, балалық тұңғыш таңырқау, таңдану – алғашқы мектеп, алғашқы қоңырау, алғашқы ұстаз – еш ұмытылмайтын сәттерді айтсаңызшы. Бағамдап қарасаңыз, осы бір алаңсыз бақытты шақ – бүкіл адам затына ортақтығымен де қымбат. Тарихтан ұққанымыздай, ұлы адамдардың, белгілі тұлғалардың, кемеңгер ойшылдардың негізі, зерделік санасы, сана құдіреті осынау балалық кезде қалыптасып, байқалатын көрінеді. Ендеше, егемендіктің қиын кезеңдерінде сабырлы да салиқалы саясатымен, жанкешті еңбегімен туған халқының аяғын үзеңгіге салып, атқа қондырған, бүгінде тұлпар шабыспен қарыштап алға басқан Қазақстанның Тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев та дәл осындай күйді бастан өткізіп, оқушы болып партада отырған, мұғалімнің алдын көрген кешегі шәкірттің бірі. Осы реттен келгенде Президентіміздің ұстазы кім болған, қандай оқушы болған деген сауал бәрімізді қызықтырса керек.
“Егер мұғалім өз бойындағы жақсы қасиеттері мен шәкірттеріне деген сүйіспеншілікті біріктіре алса, ол – кемел ұстаз” деген екен ұлы ағартушы К.Д.Ушинский. Ендеше, Елбасына дәріс берген сондай кемел ұстаз, Қазақстанның еңбек сіңірген қызметкері, “Парасат” орденінің иегері, соғыс және еңбек ардагері, Алматы облысы, Қарасай аудандық ардагерлер кеңесінің төрағасы, бүгінде тоқсанның төрінен асқан абыз ақсақалымыз – Сейітхан ИСАЕВ.
– Сейітхан аға, бәріміз де бір-бір ұстаздың шәкіртіміз. Бірақ, Нұрағаңдай шәкірт әр ұстаздың пешенесіне жазыла бермейтін Алланың сыйы, бағы болар. Қаншама уақыттың жүзі өтіпті десек те, сонау жылдарғы оқушы Нұрсұлтанды бір сәт көз алдыңызға әкеліп көріңізші...
– Нұрсұлтанның балалық шағы, жасөспірім болып бой түзей бастаған кезі әлі көз алдымда. Сұңғақ бойлы, аққұба, са-бырлы, сөзін ойлап, салмақтап жеткізетін және оны асырып, әсірелеп сөйлемейтін бала жадымда жақсы сақталған. Әсіресе, Нұрсұлтанды басқа мұғалімдерден гөрі жақынырақ білуіме, сол кездегі қызмет жағдайым себеп болды. Мен қазіргі Қарасай ауданының орталығы Қаскелеңдегі Абай атындағы мектеп-гимназияда 53 жылдай сабақ берсем, соның 37 жылында мектеп директорының орынбасары болдым, ол кезде завуч дейтін, сол қызметті атқардым. Оған қосымша мектептегі партия ұйымының хатшысы болдым. Мектеп директоры Әбдірахман Байжанов нағыз ұлағатты ұстаз, мықты ұйымдастырушы еді. Тіпті, А.Байтұрсынов, Ы.Алтынсарин сияқты демократшыл, ағартушы дәрежесіндегі ұстаз болды десем, артық емес. Сол кісінің арқасында 50-80-ші жылдар аралығында мемлекеттік жауапты қызмет атқарған бірқатар азаматтармен таныс болдым. Соның бірі Ә.Байжановтың курстасы, қазіргі Абай атындағы ұлттық университеттің ең алғашқы түлегінің бірі, он бес жылдай республика оқу-ағарту министрлігін басқарған, педагогика ғылымдарының докторы, профессор Әбдіхамит Сембаев еді. Қазақстанға Мәскеу жіберген басшылар бірінен соң бірі келіп, бірқатар жауапты қызметтегі қазақ азаматтары жұмыстан ығыстырылғанда, ол кісі КазГУ-дің (ҚазМУ) проректоры болып, біздің мектепке педпрактикаға студенттерін әкеліп, сабақтарына қатысып, соны талдап, біздерге ақыл-кеңесін айтып кететін. Осындай ұлағатты ұстаздармен қызмет жасауым, олардың ақыл-кеңесі, үлгі-өнегесі менің педагог мамандығын сүюіме, басқа салаға ауыспай, ұзақ жылдар қызмет істеуіме әсер етті. Міне, осындай жағдайда Алла тағала Нұрсұлтан екеуімізді кездестірді.
1957 жылы Нұрсұлтан Әбішұлы Шамалғандағы Фурманов атындағы қазақ-орыс мектебінің тоғызыншы класын бітіргенмен, ол кездері қазақ мектебіне деген көзқарас, көңіл бөлу кемшіндеу, соған байланысты болар, бұлар оқитын оныншы класта жеті-ақ бала қалады. Әрине, бір класта санаулы ғана бала ұстаудың мемлекетке пайдасы шамалы. Содан оқу жылы басталғанда жеті бала Қаскелеңдегі Абай атындағы орта мектептің жанындағы интернатқа орналастырылатын болып шешіледі. Әрине, мектепке жаңадан бала келгенде, ішінде тентегі, дұрысы бар ма деп сын көзбен қарау – мұғалімдерге де, оқушыларға да тән нәрсе ғой. Байқаймыз, Шамалғаннан өзімен бірге келген тұрғыластарының ішінде осы аққұба оқушы бойы жағынан да, ойы жағынан да ерекшелеу болып көрінді. “Япырмау, мынау бір дұрыс бала ғой” деген пікір менде де болды. Ол баланың киген киімінен, жүріс-тұрысынан бірден аңғарылды. Жоғарыда айттым ғой, парторг әрі завуч болғандықтан, мектептің оқу үрдісі, сабақтан, мектептен тыс жұмыстың барлығы маған жүктелген. Өйткені, ол кезде завуч біреу ғана. Сондықтан мектептегі көмекшілерім – оқушылардың пионер, комсомол ұйымдары, оқушылар комитеті. Осы үшеуі. Жалғыз өзім үлгермейтіндіктен, сабақтан, мектептен тыс өтетін түрлі шаралар, ойын-сауық кештері, болмаса спорттық жарыстар, т.б. жұмыстарды ұйымдастыруға соларды жұмылдырамын. Мұндағы мақсатымыз, біріншіден, сол ұйымдардың жұмысын жақсарту арқылы балаларды оқуға ғана емес, қоғамда, мектеп, аудан көлемінде болып жатқан жаңалықтармен қызықтыру, олардың ой-санасын, көзқарасын саясатқа, өмірге бейімдеп баулу. Байқаймын, Шамалғаннан келген баланың қоғамдық жұмыстарға ебі бар сияқты. Сосын үлгерімі қалай екен деген ниетпен, сабақтарына қатысып, зейінін, мұғалімнің берген сауалына жауаптарын тыңдап әрі сыни көзқараспен қарап жүрдім. Бала өзім сабақ беретін шәкірттерімнен де, жаңадан келген кластастарынан да өзгеше. Содан бұл баланың маған нағыз көмекші болатындай икемі барлығына көзім жете түсті. Біртіндеп өзіне де, класс жетекшісіне де тапсырма беріп, бақылап жүрдім. Ол уақыттағы тәртіп бойынша қыркүйектің соңында бүкіл аудан бойынша комсомол ұйымдарының жылдық есебі тыңдалады. Сол жағдайды ойластыра келе, бұрынғы комсомол комитеті хатшысының орнына Нұрсұлтанды ұсынуды жөн көрдім. Директор, ұстаздар ұжымы үш кандидатураны талқылағанда, таңдау Нұрсұлтанға түсті. Сөйтіп, аз уақытта өзін жан-жақты танытқан Нұрекеңді қазан айының бас кезінде мектеп комсомол ұйымының есеп беру жиналысында бірауыздан сайладық. Бүгінде сол кездегі бала Нұрсұлтанға деген сенімім алдамағанын, ал шәкіртімнің соны ақтай білгенін ерекше мақтаныш етемін.
– Жаңа сөзіңізде Нұрағаны басқа балаларға қарағанда ерекше оқушы болды дедіңіз. Мектептегі ондай зерек, алғыр шәкіртті өзге мұғалімдердің байқамауы, ол туралы сөз етпеуі мүмкін емес. Ойланып көріңізші...
– Оның рас, Нұрсұлтанның қоғамдық жұмысқа бейімділігін, өз құралыптастарының арасындағы беделі мен ықпалын, сөзінің өтімділігін жалғыз мен емес, басқа мұғалімдер де байқаған. Үзілісте мұғалімдер бөлмесіне жиналады емес пе. Ал менің қызмет орным сол бөлмеде болғандықтан, мұғалімдердің әңгімесіне құлағың қалайда түрік отырады. Сондайда мұғалімдердің: “Анау Шамалғаннан келген аққұба бала ерекше, өзі сыпайы, оқуға зейіні де басқалардан ерек. Оның үстіне сұрақ қоюы қандай!” дейтін әңгімелеріне қанық едім. Ұстаздар арасында жасы алпысқа таянған қазақ тілі мен әдебиеті пәнінің мұғалімі Ғаббас Бейсенбетов ағайдың мінезі қаталдау, онша көп ешкімді жақтыра қоймайтын, кеудесі бар адам еді. Бірде Ғабекеңнің әңгімесін құлағым шалып қалды. “Ой, ана Шамалғаннан келген Нұрсұлтан деген оқушы мені ұятқа қалдыра жаздады. Сендер де сақ болыңдар. Біз кейде аңғармай аузымызға келген сөзді соғып жібереміз”, деді. Сосын мұғалімдер “айтыңызшының” астына алды. “Класта жаңа сабақ өтіп, “Сұлушаш” романын талдап тұрғанмын. Бір жерінде қыз бен жігіттің көлеңкеде әңгімелесіп тұрғанда ағаштың бұтағына қонған торғайдың саңғытып жіберетіні бар. Соған келгенде “саңғытты” деген сөз аузыма түспей, “нетіп кетті” деппін. Және бір рет емес, үш рет қайталасам керек. Содан шығарманы талдап бітіп: “Ал балалар, жаңа сабақ бойынша сұрақтарың бар ма?” десем, әлгі бала: “Ағай, менің бір сұрағым бар еді”, деп қолын көтерді. Ойымда ештеңе жоқ: “Айта ғой” дедім. “Ағай, ол қызды торғай неге “нете” береді?”, дегені. “Өзіңіз бүлдіріпсіз ғой” деп мұғалімдер күліп жатыр. “Иә, өзім бүлдірдім. Сонан кейін ғой сендерге “абай болыңдар, оқушыларға бала деп қарай бермейік” деп айтып отырғаным ғой”, – деді. Нұрсұлтан 1993 жылы Абай мектебінің 55 жылдық тойына келгенде алдымен ұстаздарын ойына түсіріп, артынан осы әңгімені айтып, жұртты күлдіргені бар. Ол кезде сабақ берген көзі тірі үш мұғалімі бар едік, Нұрсұлтанның осы жағдайды ұмытпағанына таңғалдық.
Онымен бірге химия-биология пәндері мұғалімдерінің: “Анау Шамалғаннан келген бала оқу бағдарламасына қатысты сұрақтарды басқа материалдармен байланыстырып қояды” дегені де есімде қалыпты. Нұрсұлтанға тарих пәнінен сабақ беріп жүргенімде, өзіме де сан рет сұрақ қойғаны бар. Ол кезде Қазақ КСР тарихы жеке пән болып оқытылмайтын. Бағдарлама бойынша Қазақстан туралы КСРО тарихында небәрі он үш-ақ сағат берілген. Ал КСРО тарихында Ресейдің мемлекеттік құрылысы, экономикасы мен мәдениетінің дамуы, басқарған патшалары, батырлары түгелімен айтылады. Бірде Нұрсұлтан: “Ағай, сіз ылғи Ресейдің тарихын түп-тамырымен айтасыз да, Қазақстанға келгенде ол жайларға тоқталмай кетесіз? Орыстың патшасын, батырларын айтқанда неге қазақтың басшылары, батырларымен байланыстырмайсыз?” дегені. Сасып қалдым. Көрдіңіз бе, оқушы осы нәзік жайды аңғарып қойған. Бүкіл кластың көзінше “оқу бағдарламасы осылай, оған рұқсат жоқ” деп айтуға болмайды, өзім бір жағынан партия ұйымының хатшысымын, екіншіден, мұғалім ретінде “оқу бағдарламасында ұлттық жағдайлар ескерілмеген” деп айтуға хақым жоқ. Сосын: “Қазақ КСР-ін өтуге сағат аз бөлінген, кейін көбейген кезде талдап оқимыз. Ал егер кейбір түсініктер қажет болса, сабақтан кейін қал, жауап берейін”, дедім. Содан артынан оқу бағдарламасының жоғары жақтан осылай бекітіліп берілгенін айттым да: “Ал мұның бәрін қайдан оқып, біліп жүрсің?” деп сұрағанымда: “Ағай, пәлен жазушының кітабында пәлен деген хан, би, пәленбай деген батырды оқығанмын” дей келе, сол замандағы мемлекетті басқару тәртібі, халықтың бірлігі сияқты әңгімені айтып бала сайрап тұр. Сосын ауылдағы үлкен кісілерден, әкесінен естігенін де жеткізді. Онысы рас. Мен де оны өз әкемнен, атамнан білемін. Бала кезімізде күн ыстығы қайтып, түс ауа үлкен үйдің көлеңке жағына ауыл адамдары жиналып, қариялар әңгіме-дүкен құратын. Сонда ел билеген билер, рудың ақылды адамдары, батыр, күрескерлер жайында біз де қисайып жатып тыңдайтынбыз. Менің тарихшы болуыма осы жағдайлар әсер етті ме деп ойлаймын.
Сізге бір қызық айтайын, Нұрсұлтан 10-шы класта оқып жүргенде КазГУ-дің филология факультетінің бір топ студенттері – Мырзатай Жолдасбеков, Әбіш Кекілбаев, Қадыр Мырзалиев, Дүкенбай Досжанов, Мұхтар Мағауин, ЖенПИ-дің ректоры болған, марқұм С.Исаев біздің мектепке педпрактикадан өтуге келді. Қадыр сол жылы мектеп бітіретін оқушымызды жақсы көріп, кейін Салтанат деген сол қызымызға үйленді. Ал Мырзатай бірге оқитын Мәрия келінмен үйленген екен, бірге келді, өзі маған көмекші болды. Мәрия оныншы класқа сабақ беруге барса, Нұрсұлтан сұрақтың астына алатын көрінеді. “Оныншы кластағы Нұрсұлтан деген бала сұрақты көп қояды, баруға жүрексінемін”, деп жұбайына айтатын көрінеді. Сөйтіп, Мырзекең келіншегінің орнына өзі барып, сабақ беріп жүрді.
– Шәкіртіңіздің тағы да қандай қасиеттерін бөле-жара айтқан болар едіңіз...
– 53 жылда алдымнан талай шәкірт өтті. Көпшілігінде жақсы оқитын, көшбасшылық қабілеті бар оқушылар жастықтың әсері ме, өзін білгіш санап, кеуде көтеріп, яки, білгенін мақтан еткісі келіп тұрады. Ал Нұрсұлтанда ондай мінез жоқ еді. Интернатта жетпістей бала жатып оқиды. Бір бөлмеде 7-8, кейбірінде оншақты баладан тұратындықтан, ол жерде отырып үй тапсырмасын орындауға еш мүмкіндік жоқ. Сондықтан интернат балалары дайындалуға кешкілік мектепке келетін. Нұрсұлтан комсомол ұйымының жетекшісі ретінде соны ұйымдастырып, бақылайтын. Ол кездері қазіргідей мұғалімдер оқушының соңынан салпақтап жүрмейді. Оларға сенетінбіз. Нұрсұлтан үлгерімі нашар оқушыларға үй тапсырмасын орындауға көмектесіп жүретінін байқаймын. Бүгінде зейнеткер, ұзақ жыл мұғалім, мектеп директоры болған кластасы Күләштің: “Ағай, мен өзі математикадан онша тәуір емес едім. Кейде кеңесін пайдалансам, кейде үй тапсырмасын тексеріп беретін Нұрсұлтан”, дегені бар.
Қарап отырсам, Нұрсұлтанның болашақта үлкен ой азаматы болатындығы, келешекке қарай ұмтылу, талаптануға бейімділік қасиеті сол жас кезінен қалыптасқан екен. Аудан орталығындағы екі мектеп – бірі орыс, бірі біздің қазақ мектебі бәсекеде болдық. Қашанда аудандағы мереке, митингілерде екі мектеп оқушыларының колоннасын алдыға салатын. Колонналарды безендіру, оқушылар мен мұғалімдердің аяқ алып жүрісін реттеу менің мойнымда. Жалғыз адам не істесін, мұндайда көмекшілерім – военрук, комсомол комитетінің жетекшілері. Сонда Нұрсұлтанға тапсырма берсең жауапкершілікпен қарап, тиянақты істейді. Еш жағымпаздық, жалпаңдау жоқ. Мектеп намысын қорғап тұрғаны байқалатын. Кейде тапсырманы алып тұрып: “Ағай, мына жерін былай жасасақ қайтеді?” деп маған ақыл тастағандай болады. Шынында да, кейбір келіңкіремей, жетпей тұрған жерін дөп басып айтып тұр. “Ой, айналайын Нұрсұлтан, мына айтқаның дұрыс болды, осылай жасайық” деп оқушыма иланатынмын. Сондайда Нұрсұлтанды сүйікті шәкіртім ғана емес, жас көмекшім санап риза болатынмын. Көрдіңіз бе, сол кезде балада үлкен келешек, тұлғалық негіздің ізі болған. Тағы бір қасиеті – реті келгенде әзіл-қалжыңның да түбін түсіретін. Әсіресе, бірге жүрген ұл-қыздарды қайран қалдыратын ақжарқын, ақтарыла салатын әдемі бір күлкісі болушы еді. Және бір жақсы қасиеті –жастайынан спортпен шұғылданып, шымыр балаларды ұйымдастырып, өзі төреші болып жүретін. Қыста жоғары класс оқушылары арасынан шаңғышылар тобын құрып, өзі басқарды. Ол кісінің шаңғыға әуестігі сол бала кезден қалыптасқан.
– Сонда Нұрағаң да интернатта жатып оқыған ба?
– Жоқ. Шамалғаннан келетін 7 балаға орын болғанмен, Нұрсұлтанды әкесі интернатқа жатқызбады. Сосын Әбіш ақсақалға: “Сіз жасалған жеңілдіктен қашқаныңыз қалай, үйіңізде басқа балаларыңыз бар, ауыртпалық түседі ғой” деген ақылымызға: “Интернатта жатса, көпшіліктің арасында ойынға айналып, оқуын нашарлатып алады. Бір туысымыздың үйіне азық-түлігін беретін болып келістім”, – деді. Міне, көрдіңіз бе, сол кезді ғана ойлайтын ата-ана болса “жұрттың баласымен бірге жат, үкіметтің берген дайын тамағын іш” десе болар еді ғой. Бұл жерде баласының келешегін, жақсы білім алуын ойлаған әкенің де көзі ашық, көкірегі ояулығын айтсаңызшы.
“Келешегін ойлады” дегенге тағы бір дәлелім бар. Балам тіл үйренсін деп орыстар көп тұратын көшеге көшіп келгені. Екіншісі, Нұрсұлтан ойнап жүргенде көрші орыстың баласы қолындағы гармонын ұстап көруге бермесе керек, келіп әкесіне шағымданады. Содан әкесі баласының бұл аспапқа қызығушылығын байқағаны ма, әлде қатарынан қалмасын дегені ме, сол жылы біреудің үйінің саманын құйып, соның ақысына қымбат та болса сырнай сатып әпереді. Сөйтіп, Нұрсұлтан сырнай тартуды үйренеді. Мен сол гармошкасын көрдім. Мектепте өтетін кештерде гармошкасын тартып, әдемі қоңыр дауысымен қосылып ән салатын. Кейін Әбекең, гармонға қосымша, қолдан домбыра жасатып береді. Жетінші класқа дейін ол домбыра шертіп, мандолин, сырнай тартып, қазақтың халық әндерін, орыстың частушкаларын нақышына келтіре орындайтын. Әсіресе, домбырамен қоңыр дауысқа салып, жүректі қозғайтын әндерін айтсаңшы...
– Сейітхан аға, сол кезде Нұрсұлтан Әбішұлының әкесін қанша рет көрдіңіз, ол кісі қандай еді?
– Жаңа айттым ғой, алғаш рет баласын оқуға әкелгенде кездестім деп, екінші рет Шамалғандағы ол кезде школ десятников дейтінбіз, кейін құрылысшы мамандарын даярлайтын училище болды, соның директоры марқұм Ғазиз Жапаровтың үйінде қонақта көрдім. Әбекеңнің қандай жақындығы барын сұрастырсам, зайыбы Гүбүйра ол кісінің немере қарындасы екен. Сол жолы ол кісіні жақынырақ тануға мүмкіндік туды. Сонда ғой, әңгімеміз құрылысшылар жағына ауысқанда Әбіш ақсақал директор күйеу баласына мастерлік мамандық алатындарға өз ақыл-кеңесін айтып, құрылыс ісін жақсы білетіндігін аңғартты. Осылайша, менің есімде Әбіш ақсақал көреген, көзі ашық, көкірегі ояу жан ретінде сақтаулы. Әсіресе, өзі оқымаса да адамның баласының табиғат дарытқан талантын сезіп, ерте бастан байқағаны, соны дамытуға мүмкіндік жасағаны қатты таңғалдырады. Сол жолы анасы Әлжанның қайын сіңлісі Гүбүйрамен қосылып ән салғаны да есімде қалыпты.
– Нұрсұлтан Әбішұлы он жыл бойы оқу озаты болып, алтын медальға ұсынылғанмен, оны алмаған екен. Неге?..
– Ол рас. Директорымыз Ә.Байжанов пен орыс тілі пәнінің мұғалімі Юлия Сергеевна Байер баланың обалына қалмайық деп шырылдап министрлікке дейін барды. Ондағылар: “Бұл мәселені қайтесіңдер, қойыңдар. Бала орыс тілінен жазған шығармасында бір үтір артық қойған”, деп шығарып салған. Содан директорды қайта-қайта шақыртып жүріп, аяғында бала алтын медаль алмады. Сөйтсек, Нұрсұлтанның медалі бір бастықтың баласына керек болған екен.
– Мектеп бітіруші Нұрсұлтан Әбішұлының металлург мамандығын қалауына 1958 жылы Қазақстан Магниткасына жастарды шақырған үндеуді Абай атындағы орта мектеп оқушыларының қолдауы әсер еткен бе?
– 1958 жылы елімізде металлургия зауыты салынатын болып, Қазақстан Компартиясының нұсқауымен Қазақстан Орталық комсомол комитетінде оған оныншы класты бітірген жастардың баруы үшін республика бойынша үндеу қабылдау жөнінде келісімге келеді. Үндеу тастауға министрлік біздің мектепті ұсынады. Өйткені, Ә.Байжанов басқарған 1950-1960-шы жылдары мектебіміз республикада алдыңғы қатардан түспеген. Әбекеңнің мықты ұйымдастырушылық қабілеті ғой, ол кісі мектептегі Отан соғысына қатысқан, бейбіт уақытта қиыншылықты көрген сақадай сай мұғалімдерді жақсы пайдаланды. Мені де Есік қаласында мектеп директоры болып тұрған жерімнен завучтық қызметке аттай қалап алып келді.
Осылайша, мектебіміз үндеуді жариялады да жіберді. Міне, осы кезде мектептің комсомол ұйымына жетекшілік жасайтын Нұрсұлтанның беделі зор болды. Енді аудандық қана емес, облыстық, республикалық комсомол комитеттерімен байланысы күшейді. Содан мемлекеттік емтихан аяқталып, үндеудің шешімін орындайтын уақыт та жетеді. ОК, обком комсомолдың өкілдері “үндеу қабылданды, барлық жерде қолдау тауып жатыр, балалардың ата-аналарымен сөйлесейік” деді. Ал біз бұл жағдайды ата-аналармен келіспеген екенбіз. Содан ата-аналарды шақырып, түсінік жұмысын жүргізгенімізді қайтейік, бір ата-ана тұрып: “Оу, мұғалімдер, бұларың қалай? Әбеке, өзіңіз жөн-жосықты білетін адамсыз, бізбен неге келіспегенсіздер. Қарағанды шахтерлер мен кілең сотталғандардың баратын жері. Оған балаларды қалай жібереміз?” дегені сол екен, басқа ата-аналар шулап шыға келсін. Қысқасы, бастама көтерген мектептен Нұрсұлтан Әбішұлы бастаған 7-8 бала ғана Теміртауға аттанды. Міне, зауыттың іргетасын солар қаласты. Қонаев ақсақалдың зауыт ашудағы мақсаты елімізде ауыр өнеркәсіпті дамыту болса, екіншіден, қазақ жастарынан металлург мамандарын дайындау еді. Украинаның Днепродзержинск металлургия зауытына практикаға жіберілген 200 баланың біразы тауқыметіне, біразы орыс тілін білмегендіктен тастап кеткен. Ал орыс тілін білетін, жұмыс істеп шыныққан Нұрсұлтан басқа да республикадан келген жастармен танысып, әрі кешкі училищеде оқып, әрі практикадан өтіп келеді. Сөйтіп, Теміртаудың алғашқы болатын қорытқан қазақ жігіттерінің бірі Нұрсұлтан болды.
– Сейітхан аға, Елбасы мектептен кейін КазГУ-дың химфагіне құжат тапсырған ғой. Сонда қалай?
– Ол рас. Ата-аналардың жаңағындай әңгімесінен кейін бағымды сынап көрсем деп, КазГУ-дың химфагіне құжатын тапсырады. Абитуриент ретінде жатақханаға жатып, таңертеңнен кешке дейін бас алмай сабаққа дайындалады. Бірақ, бөлмедегі қалған үш бала сабақтың бетін ашпайды, күнде қыдырыс. Олар емтиханнан кілең төрт пен бес алса, Нұрсұлтан екі төрт алады. Сөйтсе олар таныстықпен келген дөкейлердің балалары болып шығады. Жас жігіт осы әділетсіздікке қатты налып, әрі қарай емтиханды жалғастырсам ба, жалғастырмасам ба деп, Панфилов паркінің төңірегі болуы керек, серуенге шығады. Байқайды, ұшқыш киімін киген сымбатты үш жігіт көшедегі жүргіншілермен алма-кезек сөйлеседі. Жанынан өте бере әңгімелеріне құлақ түрсе, ұмытпасам Тамбов қаласындағы ұшқыштар даярлайтын училищеге талапкер жинауға келгендер екен. Сөйлеседі. Училищеге орта мектепті жақсы бітірген, денсаулығы мықты жігіттердің алынатынын айтады. Нұрсұлтанға бұл мүмкіндік ұнайды. Арманшыл жас олардың да көңілінен шығады: келбет-көркі келіскен, орысша сайрап тұр, тұлғалы да тұрпатты. Құжаттарын сұрайды. Ол КазГУ-ге тапсырғанын айтады. “Олай болса, ата-анаңмен келісіп, құжаттарыңды әкеліп көрсет” деп өздері тоқтаған жердің мекен-жайын береді. Содан алып ұшып Шамалғанға келіп, ата-анасына: “КазГУ-ден конкурстан өтпейтін түрім бар, одан да ұшқыш болсам” дейді. Әкесі пікірін ашық айтпағанмен, анасы Әлжан: “Айналайын балам-ау, жер жетпегендей аспанда нең бар? Екінші, Украина дегенің қай жақ...”, – деп рұқсатын бермейді. Міне, Нұрекеңнің жолы Теміртау жаққа ашылуының бір сыры осындай.
– Сейітхан аға, өзіңіз білесіз, ауызбен айтқанға болмаса, ел басқару оңай емес. Қашанда Мемлекет басшысының уақыты шектеулі, есептеулі. Дегенмен, оқу бітіргеннен кейін пешенелі шәкіртіңізбен қанша рет кездесудің сәті түсті?..
– 7-8 рет шығар. Мектеп бітіргеннен кейінгі ең алғашқы жүздесуіміз Алматыдағы Жоғары партия мектебіне оқуға келгенде. Екеуміз Алматының автобекетінде жолығып қалдық. Жанында екі жолдасы бар, Шамалғаннан келе жатыр екен. Мен Қаскелеңге жүргелі тұрғанмын. Құшақтасып, қауыша кетті. “Аға, жолай Қаскелеңге соғып, мына жігіттерді оқыған мектебіме апардым. Мектеп жабық болған соң, оқыған класымды терезеден көрсеттім”, деді. “Ой, айналайын-ай, мектептің жабық болғаны бүгін демалыс қой. Келетініңді білгенде бір амалын жасар едім ғой”, дедім. Осылай қош айтыстық. Екінші рет Қазақстан Орталық партия комитетінің өнеркәсіп жөніндегі хатшысы болғанда қызметімен құттықтап бардым. 1988 жылы Нұрекең Министрлер Кеңесінің Төрағасы кезінде Қарасай аудандық партия конференциясына келіп қатысып, сөз сөйледі. Сонда кездескенде екеуіміздің ескерткішке суретке түскеніміз бар. Бұл үшінші кездесуіміз еді.
Мектептің 55 жылдығына ол кісіні шақыруды ұжым маған жүктеді. Шақыру билетін алып, резиденцияға келдім. Сол кездегі Нұрекеңнің көмекшісі Ақан Бижанов кездесуге көмегін берді. Кірдім. Сондай үлкен қошеметпен қарсы алады деп ойламаған едім. Орнынан тұрып келіп қарсы алып, өз орынтағына отырмай, қапталдағы креслоларға жайғасып, алдымен мұғалімдерді, шәкірттерді, ел-жұртты, сосын жағдайымды сұрады. Қандай ізеттілік! Үлкенді сыйлап, ұстазын құрметтеп тұрған шәкіртіңе қалай жүрегің елжіремесін!? Ондай шәкірттен қалай айналмасқа!? Төртінші рет осылай кездестік.
Одан соң мектептің 55 жылдық тойына қатысуға келгенде тағы жүздестік. Бағдарламада көрсетілген екі сағаттың орнына, емін-еркін 4-5 сағат әңгімелесті. Мұны ол кісінің ұшқан ұясын, ұстаздарын құрметтегені деп білдік. Сол жолы: “Осында менімен оқыған жігіттер, қыздар бар ма?” дегенде, қатысып отырғандардың 15-16-сы орындарынан тұрды. 34 жылдан кейінгі кездесуде олардың әрқайсысының атын атап: “Мен сендерді ұмытқан жоқпын”, – деп жұртты ду күлдірді. Сосын кластағы өжет, пысық қыз Күләшті іздеп, оның қызықтарын айтты. Отыз-қырық жыл өтсе де балалық дәуренді ұмытпай, ойға түсірудің өзі қандай ғанибет.
Нұрекең 55 жылдыққа қатысып кеткен соң, Президенттің оқыған мектебін көреміз деп тек ауыл арасы емес, облыс, көрші республика, тіпті шетелдерден келушілер көбейе бастағанда, бір класқа орналасқан мұражайымыз тарлық етті. Ол кезде Нұрекең оқыған мектеп үйі интернаттың жатақханасына беріліп, жаңадан екі қабатты мектеп ғимараты бой көтерген. Кейін интернат таратылғанда бір бөлігі жас мұғалімдерге пәтерге берілді де, бір жағы бос тұрған. Ауданның мұражайы да жоқ еді, осы мәселені ойластыра бастадық. Оның үстіне 55 жылдыққа келгенде үлкен кісі кетерінде: “Егер мектепке қатысты мәселе болып жатса, ұялмай келіп хабарласыңдар” деген сөзі түрткі болып, мектеп директоры Мәрия Хамзина екеуміз Нұрекеңе бізді қабылдауын өтініп хат жаздық. 1998 жылы 15 мамырда ол кісіден шақырту алдық. Бізді Президент аппараты кеңсесінің бастығы Махмұт Қасымбеков қарсы алып, “Сіздер үшін белгіленіп қойылған кестені бұзып отырмыз, сондықтан ол кісінің уақытын көп алмаңыздар”, деп ескертті. Содан Нұрекең қабылдап, жағдайымызды, шәкірттердің үлгерімін сұрады, келешекте білім саласында үлкен реформа болатынын, жаңа типті мектептер салынатынынан да хабардар ете кетті. Іле Нұрекеңе келген шаруамызды айттық. “Мұражай жасақтайтын ғимараттарыңыз бар ма?” деп сұрай келе: “Ойларыңыз дұрыс екен. Оған қаражат керек, қазір жағдай қиындау. Ақсақалдарыңызды, бизнесмендеріңізді жинап, аудан басшыларымен ақылдасыңыздар. Олар қолдап жатса, біз де қарап қалмаспыз”, деп жөнін айтты. Көрдіңіз бе, қандай орынды шешім. Ал біз: “Ақша береді, сосын жасай қоямыз” деп барғанбыз. Ол кезде аудан әкімі Ә.Тойбаев еді, сол айтылған жоспар бойынша жұмыс жасап, аудандық өлкетану мұражайын ауданның 70 жылдығына тарту еттік. 2000 жылы бір жолы түскенде Нұрекең мұражайға келіп, аралап көріп кетті. Бұдан екі жыл бұрын 1958 жылғы мектеп бітірушілердің 50 жылдығына Нұрекең тағы келе алмады. Бірақ облыс әкімі С.Үмбетов Нұрекеңнің сәлем-сауқатын ала келіп, мектепке автобус және өзімен бірге бітірген кластастарына алтын сағаттан сыйлады. Содан бір айдан кейін кіші қызы Әлиямен келіп кетті. Байқадыңыз ба, менің шәкіртіммен кездесуім жиі болып тұрады. Тағы да Астанада бес рет, Талдықорғанда екі рет жолыққанымыз бар. Нұрсұлтан Әбішұлы Жеңістің 60 жылдығында “Парасат” орденімен марапаттап тұрған сәттегі суретті “Мұғаліміме жіберерсіңдер” деп тапсырыпты. Онысына қатты риза болдым. Әрине, ол мен үшін ең қымбат сурет.
– “Ұстаз талантты болса, шәкірт талапты, ұстазы ақылды болса, шәкірті дана болады” деген. Сізбен әңгіме барысында осы қағида еске оралғандай.
– Оның рас. Нұрсұлтан Әбішұлы Алланың берген қабілет-қарымын, талабын, дарынын аңғара білген, оны қателеспей бағдарлай, бағамдай, бағалай білумен бірге, өмірлік мұратында дұрыс пайдалана білген, сонымен қатар аңғарымпаздықпен ары қарай дамытуға орасан қызмет жасаған. Айтады емес пе, “Басыңа келген бақты ұстай алмасаң, ол құс сияқты ұшып кетеді” деп. Сол үшін де Алла тағала оған ақ жолын берді. Соның арқасында бүгінгі жетістігіне, жеңісіне жетіп отыр. Мүмкін ол Президент боламын деп те ойламаған шығар, бірақ келешекте осы жолмен жүрсе, адал еңбегімен қызмет етсе, әйтеуір қатарынан кем қалмайтынын білген. Мен мектепте жүргенде Нұрсұлтан үлкен ғалым болады деп ойлайтынмын. Әл-Фараби бабамыз айтқан емес пе, қанша оқып, білгеніңмен, тәрбиең, адамгершілігің болмаса, онда өзіңе де, халқыңа да пайдаң шамалы деп. Байқасаңыз, Нұрекеңнің өсу, даму жолында тәрбие мен ұлағат қатар жүріп отырған. Яғни, адами парасат болмаса мұндайлық биікке шықпас еді. Ақ тілегін, ақ жүрегін құдайым қолдап, бүгінде халқы, елі, жұрты, көп ұлтты Қазақстан, дүние жүзі таныған көшбасшы дәрежесіне жетті. Ал ол лидерлігі қара басы үшін емес, өзі туып өскен елінің атын шығаруға, қаншама кездескен қиындықтарды жеңе білуге, халқының жарқын болашағын, кемел келешегін қамдауға қызмет жасап жатыр. Лайым тіл-көзден аман болсын.
– Сейітхан аға, әңгімеңізге рахмет. Шәкіртіңіздің жетістігіне қуанып, жақсылықтарына куә бола беріңіз...
***
Құрметті ардагер ұстаз Сейітхан аға!
Торқалы тоқсан жасқа толған үлкен мерейтойыңыз құтты болсын. Өмір бойы ең қастерлі мамандық иесі – ұстаз болып еңбек етіп, мыңдаған оқушылардың көзін ашып, жүректеріне білім нәрін құю үлкен бақыт деп білемін. Сізден білім алып, тәлім-тәрбиеңізді көрген жандардың қатарында өзімнің де бар екенімді әркез мақтан тұтып, алғыс сезіммен еске алып жүремін. Зейнеткерлікке шыққан соң да ұзақ та мәнді ғұмыр кешіп, бала-шағаңыздың қызығын көріп, еліміз бен шәкірттеріңіздің құрмет-қошеметіне бөленіп жүргеніңізге қуанамын. Осы бақытыңыз баянды болып, еңбегіңіздің зейнетін ұзағынан көре беріңіз. Зор денсаулық, әулетіңізге амандық пен береке тілеймін.
Қазақстан Республикасының Президенті Н. НАЗАРБАЕВ.
Астана қаласы, 7 мамыр 2008 жыл.
Әңгімелескен Гүлзейнеп СӘДІРҚЫЗЫ.