Кеше Парламент палаталарының бірлескен отырысы өтіп, онда ел өміріне қатысты екі маңызды мәселе қаралды
Күн тәртібіне енгізілген мәселелердің бірі – еліміздің Конституциялық Кеңесінің «Қазақстан Республикасындағы конституциялық заңдылықтың жай-күйі туралы» жолдауы, екіншісі – Қазақстан Үкіметінің және Республикалық бюджеттің атқарылуын бақылау жөніндегі есеп комитетінің 2015 жылғы республикалық бюджеттің атқарылуы туралы есептері.
Бірлескен отырысты ашқан Парламент Мәжілісінің Төрағасы Бақтықожа Ізмұхамбетов бірінші мәселе бойынша сөзді Конституциялық Кеңестің төрағасы Игорь Роговқа берді. Ол биыл Қазақстан Республикасының Мемлекеттік тәуелсіздігіне 25 жыл толатынын, сондықтан, бұл жолдауда Конституциялық Кеңестің ел Конституциясында бекітілген құндылықтарға сәйкес, мемлекеттік құрылыстың жаңа тарихы бойынша көзқарасы білдіріліп, Конституциялық Кеңес актілерінің осы үдерістегі маңызы көрсетілгенін айтты.
1991 жылдың 16 желтоқсанында Қазақстан Республикасының Мемлекеттік тәуелсіздігі туралы Конституциялық заңға сәйкес, еліміздің тәуелсіздігі салтанатты түрде жария етілді.
Еліміз азаматтары үшін Қазақстан тәуелсіздігі негізгі конституциялық құндылық ретінде қабылданады. Ел азаматтары Қазақстанның тәуелсіздігін басты конституциялық құндылық және ұлтты сақтап қалудың түп қазығы деп қабылдайды. Тәуелсіздігімізді қалыптастыру мен нығайтуда, Жаңа Қазақстандық мемлекеттілікті сәттілікпен құруда түбегейлі рөл Қазақстан Республикасының Тұңғыш Президенті – Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевқа тиесілі. 1991 жылғы 1 желтоқсанда тікелей сайлау барысында халықтың толық сеніміне ие болып, Елбасы конституциялық негізде жаңа дәуірге серпілуді қамтамасыз етті және Қазақстанды бейбітшілік пен өркендеу жолымен алға бастап келді», деді И.Рогов өз сөзінде.
Тәуелсіздік – негізгі конституциялық құндылық
Сонымен қатар, ол еліміздің жолы «Қазақстан-2050» Стратегиясында айқын көрсетілгенін айта келе, бүгінде мемлекеттің дамыған 30 елдің қатарына қосылу жолындағы мақсат-міндетті жүзеге асыруға күш салып келе жатқанын жеткізді. Егемен еліміз халықаралық қоғамдастықтың толыққанды мүшесіне айналды. Қазақстан түрлі сыртқы қауіп-қатерлерге қарсы тұру, бейбітшілікті, келісімді, толеранттылықты сақтау және нығайту, экономикалық өсімге қол жеткізу секілді ұстанымдарды қуаттайды. Бұл Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың БҰҰ-ның ресми құжатына айналған «Әлем. XXI ғасыр» манифесінде айқын көрініс тапқан, деді Конституциялық Кеңестің төрағасы.
И.Роговтың атап өткеніндей, тәуелсіздігіне қол жеткізген сәттен бастап, Қазақстанның алдында мемлекеттік егемендіктің құрамдас бөлігі ретінде еліміздің құқықтық егемендігін қамтамасыз ету міндеті тұрды. Осыған сәйкес, 25 жылдың ішінде жоғары халықаралық стандарттарға, қазақстандық дәстүрлерге, мемлекеттік басқару мен қоғамдық құрылыстың барлық салаларын қарқынды жаңғырту мүддесіне сай келетін жаңа құқықтық жүйе жасау бойынша, құқық саласында жоғары халықаралық стандарттарға сай келетін ауқымды жұмыстар жүргізілген.
Үкімет пен Есеп комитетінің баяндамалары
Күн тәртібіндегі екінші мәселе – 2015 жылғы республикалық бюджеттің атқарылуы туралы Үкімет пен Республикалық бюджеттің атқарылуын бақылау жөніндегі есеп комитетінің баяндамалары тыңдалды. Алдымен сөз алған Қаржы министрі Бақыт Сұлтанов бюджеттің кіріс бөлігі 105,7 пайызға орындалғанын айтты. Министр бұл Ұлттық банктің теңгенің еркін бағамына көшу шараларын жасағандығы оң әсерін тигізгенін атап өтті. Сонымен бірге, өткен жылдан 264,0 млрд. теңге қалдық (бос қалдық) қалған екен, ол қаржылық міндеттемелерге алдын ала кепіл болғанын жеткізді. Екінші жағынан шығыстарды барынша оңтайландыру бюджетті барынша рекордтық көрсеткіштермен атқаруға мүмкіншілік берген. Шығыстар тек 0,2 пайызға ғана игерілмеген. Барлық әлеуметтік міндеттемелер орындалған. Сөйтіп, бұл бағыттың шығыстары ІЖӨ-нің 7 пайызына дейін өсе отырып, барлық шығыстардың 39%-ын қамтыған.
«Нұрлы Жол» бағдарламасының шығыстарына бюджеттен 492 млрд. және «Бәйтерек» холдингі арқылы 215 млрд. теңге бөлініп, игерілген. Ол 80 мың жаңа жұмыс орнын ашуға, 456 шақырым автожол және 11 мыңға жуық пәтер салуға жұмсалған. Сондай-ақ, ШОБ-тың 342 жобасына несие берілген. «Агро-бизнес» саласы 220 млрд. теңгеге қаржыландырылған. Көктемгі дала және күзгі жиын-терін жұмыстарына 2249 агроөнеркәсіп кешенінің субъектілері қаржыландырылған. Мемлекеттік индустриялық-инновациялық даму бағдарламасының іс-шараларын жүргізуге 127 млрд. теңге бөлінген. «Жол картасы» жобаларына 43 млрд. теңге жұмсалып, соның арқасында 10 мыңнан астам адам жұмыспен қамтылған. Дағдарысқа қарсы шаралар жасауға бөлінген қомақты қаражат қатаң бақыланып, сомасы 388 млрд. теңге бұзушылықтар анықталған. Квазимемлекеттік сектор субъектілерінің есепшоттарындағы қалдықтарды азайту шаралары жасалған.
Есеп комитетінің баяндамасын тыңдау үшін сөз осы қызметтің төрағасы Қозыкөрпеш Жаңбыршинге берілді. Ол бюджетті атқарудың негізгі проблемалары және Есеп комитетінің негізгі тұжырымдары мен ұсынымдарына тоқталып өтті. Үкімет республикалық бюджетті атқару бойынша мойнына алған міндеттерінің жалпы параметрлерін орындады. Сонымен қатар, бірқатар жүйелі кемшіліктер мен проблемалар орын алды. Біріншіден, бюджетке түсетін қосымша түсімдер әлеуеті толығымен пайдаланылмады. Мәселен, жалған кәсіпкерлер бойынша кінәлілер анықталмады және олар іздестірілмеді. Осы бағытта қозғалған істердің жартысына жуығы тоқтатылған. Осыған байланысты біз уақытында төленбеген салықтар бойынша талап қою мерзімдерінің ескіру уақытын ұлғайтуды ұсынамыз, деді Қ.Жаңбыршин.
Оның сөзіне қарағанда, есепті кезеңде тиімсіз пайдаланылған бюджет қаражатының сомасы 459,2 млрд. теңге болып отыр екен. Республикалық бюджеттің 7,8 млрд. теңге қаражаты игерілмепті. Есептік қаржы жылының соңында бюджеттік бағдарламалар әкімшілеріне және квазимемлекеттік сектор субъектілеріне бюджет қаражатын бөлуге тыйым салу мәселелері қаралуы керек. Экономиканың басым сапаларын дамытуда мемлекеттің мүдделерін қорғаушы болып табылатын квазимемлекеттік сектор оны жаңғыртуды және бәсекеге қабілеттілігін арттыруды қамтамасыз етуге тиіс. Осы мақсат үшін соңғы жылдарда бюджеттен 300-ден 500 млрд. теңгеге дейін қаражат бөлініп келеді. 2015 жылдың басында квазисектор субъектілерінің есепшоттарында 344,5 млрд. теңге қалдық болған. Ал жыл соңында 137,3 млрд. теңге қалдық қалыптасыпты.
2014 жылы біз осы секторға бюджет қаражатын бөлінген қаржылардың игерілуіне қарай кезең-кезеңмен беру туралы ұсыныс жасаған едік, алайда, бұл ұсынысты ешкім құлағына ілмеді. Квазимемлекеттік сектордың бюджетін қалыптастыру мен қарау тәртібінің әдістемесін әзірлеуге және бекітуге кірісу керек. Ол оңай шаруа емес, бірақ бүгіннен бастамаса болмайды, деді Қ.Жаңбыршин. Одан әрі төраға нысаналы трансферттерді игеруде заң бұзушылықтарға жол берілетініне назар аударды. Есепті кезеңде оның сомасы 410,5 млрд. теңгені құрады. 2014 жылмен салыстырғанда ол 67,6%-ға ұлғайды. Бұлардың әкімшілері орталық мемлекеттік органдар, олар тиісті саланы дамыту саясатын айқындайды. Алайда, трансферттерді игергені жөнінде жергілікті атқарушы органдардың жауапкершілігі бюджет заңнамасында қарастырылмаған. Есепті кезеңде 64 инвестициялық жоба аяқталмады. Оларды іске асыру кезінде орын алған заң бұзушылықтардың жалпы сомасы 502 млрд. теңгені құрады. Есептеулердің негізсіздігі және техникалық құжаттаманың кемшіліктері жобалар құнының 222,8 млрд. теңгеге қымбаттатуға соқтырған. Қорыта айтқанда, Есеп комитетінің 2015 жылғы бюджетті атқару барысында анықтаған заң бұзушылықтарының жалпы сомасы 1,6 трлн. теңгені құрап отыр. Соның 1,2 трлн. теңгесі қаржылық бұзушылықтар, деді баяндамашы сөзінің соңында.
Қаржы не себепті игерілмей қалады?
Осыдан әрі депутаттардың баяндамашыларға сұрақ беру рәсімі басталды. Бірінші болып депутат Шафхат Өтемісов Үкімет басшысы Кәрім Мәсімовтен былтырғы жылдың аяғында Мемлекет басшысының тапсырмасына сәйкес жасалған «Дағдарысқа қарсы жоспардың» жарты жылдағы орындалу барысы қандай деп сұрады. Біз былтырғы жылдың аяғында экспорттық шикізаттардың бағасының құлдырауынан секем алдық, деп бастады өзінің жауабын Премьер-Министр. Әсіресе, мұнайдың брент маркасының бір баррелі 26 долларға дейін түсіп кеткенде қатты қауіптендік. Бұл баға ұзақ тұратын шығар деген болжамдар да болды. Бүгінгі күні мұндай қатерлі фазаның өтіп бара жатқандығының куәсі болып отырмыз. Мұнайдың бағасы қазір 50 доллардың төңірегінде тұр. Басқа шикізаттардың бағалары да тұрақтанып келеді және осы үдеріс ұзаққа созылатын түрі бар. Дегенмен, «Нұрлы Жол» бағдарламасы бойынша кейбір түзетулер жасалатын болады. Біз жуырда барлық аймақтарды аралап шығып, түзетулердің қай бағыттарда жасалуы керектігін анықтаймыз, деді К.Мәсімов.
Сенатор Владимир Бобров Премьер-Министр К.Мәсімовтен игерілмеген 7,5 млрд. теңгенің себебін сұрады. Сондай-ақ, Есеп комитеті оған жауапты болған 400-ден артық лауазымды тұлға жазаланды дегенін еске сала келіп, мұндай жазалар жылда қолданылса да іс түзетілмей тұрғанын айтты және, бәлкім, жазаны жаңа заңнамалық нормалармен қатайтудың жолын қарастыру керек шығар деген пікірін де білдіріп қалды. Оған Премьер-Министр К.Мәсімов жаңадан енгізілетін Бюджет кодексі жобасында осы мәселені ескеріп, жауапкершілікті қатаңдату мәселесін қарастыру керек болатын шығар, деп жауап берді.
Қарыз күліп келіп, қиналып қайтады
Мәжіліс депутаты Омархан Өксікбаев Үкімет анықтаған қарыз 465 млрд. теңге болғанын айта келіп, есепті жылда бюджет тапшылығын жабу үшін заеммен бірге алғанда 1,1 трлн. теңге жұмсалғанын көлденең тартты. Бұл 2013 жылмен салыстырғанда 9 есе көп. Есепке қарағанда, біз республикалық бюджет шығындарының 16 пайызын сырттан алған қарызбен жабамыз. Сөйтіп, «көрпеге қарай көсілудің» орнына қарызға бата түсеміз. Үстіміздегі жылы ғана бюджет тапшылығын жабу үшін 2 млрд. АҚШ долларын қарызға алдық. Осы бағытта Үкімет өз жұмысын өзгерте ме, әлде қарызға бата бере ме? деді ол К.Мәсімовке қаратып.
Жауап сөзінде Премьер-Министр мұның елдегі тұрақтылықты шайқалтпауға бағытталған маңызды мәселе екенін атап көрсетті. Біз өзіміздің дамуымыз және сыртқы қарыз арасында баланс жасап отыру керектігін түсінеміз. Бірақ әлемдік қаржылық институттармен ынтымақтастық жасау біздің бәсекелестікке қабілеттілігімізді арттыруға көмектеседі. Алайда, теңгенің еркін бағамы жағдайында, қарыздың бәрі тек доллармен берілетіндіктен, сырттан алынған қарыз өсімі бізді қауіпті кезеңге жақындата түсетінін де ескерудеміз. Сондықтан алдағы уақытта Бірыңғай жинақтаушы зейнетақы қоры, Медициналық сақтандыру қоры және банктерге реформалар жүргізу арқылы сырттан қарыз алу саясатын өзгертетін заң жобаларымен сіздердің алдарыңызға келетін боламыз, деді ол.
Бұдан әрі депутаттар Е.Астаев, Е.Никитинская, С.Бектұрғанов, С.Құсайынов, С.Біләлов, т.б. сұрақтарын қойды.
Бұл күні Қазақстан Үкіметінің және Республикалық бюджеттің атқарылуын бақылау жөніндегі есеп комитетінің 2015 жылғы республикалық бюджеттің атқарылуы туралы есептері бойынша Парламент Мәжілісінің депутаты Қожахан Жабағиев қосымша баяндама жасады. Ол өзінің сөзін «2015 жылғы республикалық бюджеттің параметрлері негізінен Үкімет тарапынан орындалды» деп бастады. Мәселен, кірістер бойынша сөз қозғаған депутат Үкімет бюджеттің кіріс бөлігін 105,7 пайызға орындауды қамтамасыз еткенін, бірақ, бюджетке екі мәрте жүргізілген нақтылаудан кейін бюджеттің кіріс бөлігі 938,2 млрд. теңгеге қысқарғанын ескеру қажеттігін жеткізді.
Теңгенің долларға шаққандағы айырбас бағамының еркін айналымға көшуі есебінен бюджеттің кіріс бөлігі қосымша 300 млрд. теңгеге салықтық түсімдер есебінен толықты. Сондай-ақ, республикалық бюджет кірісінің құрылымы өзгеріп, Ұлттық қор мен төмен тұрған бюджеттерден берілетін трансферттер салықтық түсімдердің орнын басты. Бюджетті жүйелі түрде үнемі нақтылап, түзету енгізу, Ұлттық қордан трансферттер алу бюджет кірісінің аса қиындықсыз орындалуына жеңілдіктер беріп отыр. Дегенмен, жоспарлаудың сапасы мен тиімділігі және бюджеттің кіріс бөлігін әкімшілендіру жақсармай келеді. Қолдағы бар салықтық және кедендік түсімдер әлеуетін толық пайдаланбау және жеткілікті дәрежеде тиімді салықтық әкімшілік етудің болмауы салдарынан бюджет кірісі зардап шегуде, деді Қ.Жабағиев.
Мәжіліс депутаты, сонымен қатар, республикалық бюджет шығысы туралы сөз қозғап, оның орындалуы 99,8 пайызды құрағанымен, 16 млрд. теңгенің игерілмей қалғанын атап көрсетті. Бірлескен отырыс барысында депутат жыл бойы инвестициялық жобалардың тізбесін қайта қарау жалғасқанын, мысалы, басым инвестициялық жобалардың тізбесінен 13 жоба алынып тасталғанын, қосымша 40 жоба енгізілгенін, ал 177 жобаны қаржыландыру сомасы түзетілгенін жеткізді. Бұған қоса, 2015 жылы аяқталуы тиіс 96 республикалық инвестициялық жобаның 15-і аяқталмағынына, соның салдарынан әлеуметтік маңызы бар объектілер уақтылы пайдалануға берілмегеніне назар аударды.
Уақыт ұзақ ойлануды көтермейді
Ал Парламент Сенатының атынан қосымша баяндаманы Қаржы және бюджет комитетінің мүшесі, депутат Ольга Перепечина жасады. 2015 жылғы бюджет саясатының негізгі параметрлері экономиканы өндірістің төмендеуінен сақтауға, қаржылық тұрақтандыруды қамтамасыз етуге негізделді. Ол үшін шұғыл шаралар қолға алынды. Олардың қатарында экономикалық дағдарыстың алдын алу бағытында ұлттық валютаны тұрақтандыру мәселесі де тұрды. Мұндай жағдайда біздің бюджетіміз дағдарысқа қарсы маңызды рөлді ұстанды. Өкінішке қарай, экспорт, импорт, ішкі жалпы өнім алдын ала болжанғанынан төмен болып шықты. Ал инфляция деңгейі – жоғары. Бюджет – үзіліссіз үдеріс. Біз қазіргі кезде алдымыздан шыққан кез келген кедергілерді жедел жоюға күш салуымыз керек. Себебі, ұзақ ойланып, толғануға, талқылауға уақыт жоқ. Бізде дағдарысқа қарсы стратегиялық бағдарлама бар. Олар – «Нұрлы Жол» және әлеуметтік шығындарға қатысты бағдарламалар. Олардың барлығы 2015 жылы басталған. Алайда, олар әлі де жүзеге асырылуы тиіс. Мәселен, бюджет өңірлерді дамытуға және ел тұрғындарының әлеуметтік ахуалын жақсартуға барынша бағытталуы керек, деді депутат.
Бірлескен отырыс барысында ол бірнеше мәселеге назар аударды. Мәселен, сенатор мемлекеттік сатып алуларды өткізу критерийлерін қайта қарау қажеттігін атап көрсетті. Аз мөлшердегі мемлекеттік сатып алуларды тікелей, яғни мемлекеттік сатып алулар процедураларынсыз өткізу қажет деп санаймыз. Ол өз кезегінде жергілікті өзін өзі басқару жүйесінің дамуына қосымша серпін берер еді. Мәселен, 2015 жылы Қаржылық бақылау жөніндегі комитет осы мемлекеттік сатып алулар бойынша шамамен 80 млрд. теңгені құрайтын заң бұзушылықтарды әшкереледі. Оның бір себебін, процедуралардың қиындап кеткендігімен байланыстыруға болады, деді О.Перепечина. Сондай-ақ, депутат бюджеттің анықталу уақытын шектеу туралы да ұсыныс жасады.
Кірістер мен шығыстар бекіді
Соңынан баяндаманы талқылау басталды. Оған Б.Бекназаров, А.Жамалов, В.Редкокашин, А.Перуашев, т.б. қатысты. Талқылау ұзап бара жатқан соң, сенатор В.Бобров регламент бойынша ұсыныс жасап, талқылауды аяқтау жөнінде ұсыныс жасады. Сөйтіп, талқылау аяқталып, бірлескен отырыс Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2015 жылғы республикалық бюджеттің атқарылуы туралы есебін:
1) кiрiстер – 6 136 967 569 мың теңге;
2) шығындар – 6 789 829 432 мың теңге көлемінде бекітті.
Республикалық бюджеттің атқарылуын бақылау жөніндегі есеп комитетінің 2015 жылғы республикалық бюджеттің атқарылуы туралы есебі де қолдау тапты.
Жақсыбай САМРАТ,
Ләйла ЕДІЛҚЫЗЫ,
«Егемен Қазақстан»