Білім беру деңгейі – экономикалық және ғылыми-техникалық ілгерілеуінің бастау көзі, мемлекет пен қоғамның табысты дамуының кепілі. Бұл салада кенжелеп қалу елдің бәсекеге қабілеттілігіне, ұлт болашағына және мемлекеттің қауіпсіздігіне тікелей әсер етеді. Сондықтан да білім беруді дамыту – жалпы ұлт үшін аса маңызды міндет болып табылады. Барлық өркениетті әлемде мемлекет пен экономикалық өрлеу мен әлеуметтік-саяси тұрақтылыққа ұмтылатын қоғам, білім беруді дамытуға қызығушылық танытып қана қоймай, оған өзінің қатысуын үнемі ұлғайтып отырады.
Елбасы Н.Ә.Назарбаев: «Ұлттың бәсекеге қабілеттілігі бірінші кезекте оның білімділік деңгейімен анықталады. Бізге экономикалық және қоғамдық жаңару қажеттіліктеріне сай келетін осы заманғы білім беру жүйесі қажет», – деп атап көрсетті.
Демек, басты мақсат жас ұрпаққа саналы тәрбие, сапалы білім беру. Осы мақсатқа жету жолында елімізде көптеген реформалар жүргізілді, енді 2020 жылға дейін толық 12 жылдық мектепке өту және үш тілде дәріс беру мәселесін іске асыру жөнінде шешім қабылданып отыр. Бұл шешім қоғамда үлкен талқылау туғызып, көптеген пікірлер айтылуда. Ол күтілген заңды құбылыс. Осыған орай біз де өз пікірімізді білдіруді жөн көрдік.
Таяуда үлкен аудиторияда үш тілдік оқу жүйесіне қатысты сұрақ қойылды. Мұқият тыңдағаннан кейін: «Кім өз баласының үш тілде еркін сөйлегенін қаламайды?» – деп, қайыра сұрақ қойдым. Залдан ешкім жауап бермеді. Содан кейін: «Өз сұрақтарыңызға өздеріңіз жауап бердіңіздер ғой», – дедім. Зал тағы да үнсіз қалпын сақтады. Расында да, балаларымыз үш тілде еркін сөйлейтін болса, одан кім ұтылады? Ешкімде ұтылмайды, қайта ұтарымыз көп болар еді. Елбасының түпкі арман-мұратының да осы екенін толық түсінуіміз керек.
Қандай да болмасын тіл жаңа бір әлем есігін ашады. Ал ағылшын тілі болса әлемдік тілге айналып барады. Барлық маңызды халықаралық конференциялар, қай елде болмасын, ағылшын тілінде өтеді. Ғылыми еңбектер негізінен ағылшын тілінде жазылуда. IТ-технология, кибернетика, машина өндірісі, биомедицина, инженерия мен адамның ақыл-ой ұшқырлығын қажет ететін жаңа ғылым салалары ағылшын тілінде дамуда. Осыны терең түсінгенмен, білім беру саласында жүргізілген көптеген реформалардың жақсы нәтижесін көре алмаған ата-аналар бұл жаңалыққа үлкен күмәнмен қарап отыр. Басты проблема – үш тілді оқытуға баса назар аударып, тәрбие мен білім сапасын ақсатып алмау, қайта оны көтерудің тиімді жолын табу. Бұл аса күрделі мәселе болып табылады. Халықты алаңдататын да осы.
Тіл тірегі – педагог кадрлардың кәсіби біліктілігі. Барлық пәндерден сапалы дәріс берілген жағдайда ғана, білімде сапа болады. Ол үшін ұстаз өз пәнін терең білетін, дәріс беру әдіс-тәсілдерін жақсы меңгерген әдіскер болуы, сонымен бірге, бір пәнді ағылшын тілінде беру үшін cол тілде еркін сөйлей білуі тиіс. Бұл басты талап. Ал бұл пәнді оқушылар ағылшын тілінде жақсы меңгеруі үшін, олар оны мұғаліммен еркін сөйлесе алатын деңгейде білулері қажет.
Ағылшын тілін білмейді екен деп біз қазір білім саласында нәтижелі еңбек етіп жүрген тәжірибелі ұстаздардан айырылып қалмауымыз керек. Ағылшын тілін білгенмен, мектепке келген жас мұғалімге әдіскер деңгейіне көтерілу үшін мықты тәжірибелі ұстаздардың көмегі қажет. Демек бұл асығыстыққа салынбай, асқан сабырлылықпен атқарылуы тиісті жұмыс.
Осы арада тағы бір білім құраушысы туралы айта кеткен дұрыс болар. Ол – білім мониторингі. Біз білім сапасын анықтаудың шынайы бағалау жүйесін жасауымыз керек. Ал ол жүйе бізде әлі жасалмаған. Дәріс қай тілде берілсе де, оқушылардың нақты алған білімдерінің сапасы анықталуы қажет. Білім сапасын бағалаудың нақты жүйесі жасалмай, білім сапасын көтеру мүмкін емес. Бағалау критерийлер жүйесі жасалған уақытта ғана әр тілде білім алған оқушылардың білім деңгейі нақты анықталатын болады. Осындай бағалау негізінде қорытынды жасалып отыруы тиіс. Ұстаз еңбегі де осы нәтиже негізінде бағалануы керек.
Мұндай өлшемдер жүйесі жасалғанша, алдымен мектептерде кәсіби құзыреті жоғары ұстаздардың дәріс беруі қамтамасыз етілсе. Білім беру ісі дамыған елдерде мектепке жұмысқа келген ұстаз қоғамдық комиссия алдынан өтеді. Бізде мұндай тәжірибе жоқ. Бірақ осындай сынақтың білім сапасын көтеруде ерекше маңызды рөл атқаратынын дамыған елдер тәжірибесі дәлелдеп отыр. Сондықтан әр мектептің жанынан құрылған қоғамдық комиссия құрамына білімді, өмірлік тәжірибелері мол, ұстаздық еңбектің қыр-сырын білетін ата-аналар, тәжірибелі тәлімгерлер енгені жөн. Комиссияның негізгі мақсаты – жас маманның ұстаз болып еңбек етуге қабілетін анықтау. Комиссия оң шешім қабылдамаса, талапкердің мектепке алынбағаны дұрыс, ал алынған жағдайда, оған нақты талаптар қойылуы қажет. Осындай талап ағылшын тілінде дәріс беретін мұғалімдерге де қойылуы тиіс. Бұл біріншіден, жас талапкерге үлкен жауапкершілік артатын болады, екіншіден, оларды оқытқан оқу орнының жұмысына баға беріледі, үшіншіден, ата-аналардың жауапкершілігі артады, төртіншіден, қоғам мен мектеп арасындағы шынайы қауымдастық құрылады, бесіншіден, балалардың сапалы білім алуларына ата-аналар да себепкер болады, алтыншыдан, ең маңыздысы білім сапасы көтеріледі.
Қоғамда үш тілді оқытқанда балаға алдымен ана тілін меңгерту, ана тілі негізінде ұлттық рухани-адамгершілік тәрбие беру мәселесін шешу керектігі айтылуда. Дұрыс пікір, кім бұл пікірге қарсы уәж айта алады. Енді осы мәселеге тереңдеп барайықшы. Қазақ – ықылым заманнан бала тәрбиесіне ерекше мән берген халық. Ертеректе ауыл-аймақтарда бала оқытатын мұғалім елдің шынайы құрметіне бөленген, оған қашанда төрден орын берілген. Алаш арыстарының: «Ұстазы мықтының – ұстанымы мықты», – деген сөзіне тоқтаған халқымыз.
Бізден бұрын өткен ата-бабаларымыз: «Балаңды бес жасқа дейін патшаңдай күт, бес жастан он бес жасқа дейін құлыңдай жұмса, он бес жастан асқан соң досыңдай сырлас», – деген. Бұл сөздердің өте терең тәрбиелік маңызы бар. Баланы бес жасқа дейін патшадай күт деген сөз, бес жасқа дейін балаға шынайы мейіріммен, асқан ізеттілікпен, үлкен талғампаздықпен қарым-қатынас жасау қажеттігін, ол бар жерде ешқандай әдепсіздікке жол бермеу керектігін меңзейді. Міне, осындай жағдайда баланың психо-физиологиясы дұрыс қалыптасып, ойлау қабілеті дамып, ол мейірімді, адами қасиеті бай азамат болып өсетінін ата-бабаларымыз жақсы білген. Ал бала тәрбиесіндегі ананың атқаратын рөлін толық мойындай отырып, оның тұлғалық қасиетінің дұрыс қалыптасуының ерекше маңыздылығын ескеріп, «қызға қырық үйден тыйым» деген.
Қазақтың осындай даналығын дүниежүзі ғалымдары ғылым мен техниканың озық дамыған кезінде көлемді зерттеулер жүргізіп, дәлелдеп отыр. Sony корпорациясының негізін қалаған, талантты ғалым, өнертапқыш Масару Ибука жас бала психологиясын зерттеуге ерекше мән берген. Өз зерттеулерінің қорытындысын: «Үш жастан кейін кеш болады» деген кітабында егжей-тегжейлі баяндаған. Онда: «Жас баланың ми физиологиясын, бір жағынан психологиясын зерттеу болса, екіншіден, оның ақыл-ой қабілетінің даму ерекшелігін анықтайды. Бұл зерттеу оның ақыл-ой қабілетінің даму көзі – алғашқы үш жыл өміріндегі, яғни ми жасушаларының даму кезеңіндегі жеке таным тәжірибесі екенін көрсетті. Бірде-бір бала данышпан да, ақымақ та болып туылмайды. Барлығы бала өмірінің шешуші жылдары миының даму дәрежесі мен стимуляциясына байланысты. Барлық адамдар, егер жарымжан болмаса шамамен бірдей болып туады. Баланың ақылды немесе ақымақ, зерек және табанды болып өсуі үш жасқа дейінгі алған тәрбиесіне байланысты. Балабақшада тәрбиелеу әлдеқашан кеш болмақ.
Жаңа туған баланың миы – таза қағаз парағы сияқты. Баланың қаншалықты дарынды болатыны осы қағазға не жазылатындығына байланысты. Нәрестелік кезең – адам өміріндегі өте алғыр кезең. Адам миында шамамен 1,4 миллиард жасуша бар дейді, ал жаңа туған балада оның көбісі әлі әрекетке араласпаған. Жасушалар арасындағы байланыс, едәуір қалыптасатын кезең – бұл баланың туғаннан үш жасқа дейінгі кезеңі. Бұл уақытта осындай байланыстың шамамен 70-80 пайызы пайда болып, ми 80 пайызға дейін жетіледі. Осы кезеңде бала миына не жазылса, сол оның болашақ дамуының негізі болады. Яғни адамның миы компьютердің жады сияқты, үш жасқа дейін көп дүние жазылса, ол өсе келе жады мықты компьютердей жақсы жұмыс жасайтын болады», – дейді.
Бұл қорытындының балаларымыздың ана тілін жетік білулеріне тікелей қатысы бар екенін баса айтуымыз керек. Олар ана тілінде еркін, әрі таза сөйлесін десек, туғаннан үш жасқа дейін мүмкіндігінше ана тілін мол естулеріне жағдай жасауымыз керек. Өзіміз олармен тек ана тілінде сөйлесіп, қазақ тілінде ертегілер айтып, қазақ әндері мен күйлерін естуіне мүмкіндік жасауға тиіспіз. Оның қазір жолдары көп. Қазақ тілінде салиқалы түрде сөйлесіп, мол мағлұматтар беруіміз керек. Нәресте баланың естігенінің бәрі оның ми жасушаларына жазылып, кейін оның ақыл-ойының жақсы дамуына оң әсер етеді, ол бала ана тілінде таза сөйлейтін болады және оның сөз байлығы да мол болады.
Баланың ойлау, қажетсіну, шығармашылық сезіну сияқты қабілеттері үш жастан кейін дами бастайды және ол осы жасқа дейін қалыптасқан базаны қолданады. Міне, осы кезеңде оның зорлық-зомбылыққа толы шетелдік фильмдерді көрулерін мүмкіндігінше азайту керек. Себебі, мұндай фильмдер баланың психо-физиологиясының дұрыс қалыптасуына кері әсер етеді. Екінші жағынан, бала фильмдерді орыс тілінде көп көретін болса, оның тілі орысша шығады. Ата-анасы баласына бір сөз үйрететін болса, теледидар он сөз үйретеді. Баланың осындай мықты даму фундаментін қалыптастыру ата-ананың, алдымен ананың міндеті екенін біз жақсы білгеніміз абзал. Ол міндетті орындау үшін болашақ аналардың бойында мол ұлттық адами қасиеттер болғаны дұрыс.
Жапония елінде 1994 жылы жүргізілген жаппай сұрақ-жауап барысында ата-аналардың шамамен 64 пайызы тәрбиелеудегі басты рөл өздеріне тиесілі деп есептейтіндерін растады. Ал сауалнамаға қатысқан басқа жауап берушілер, тіпті тәрбиелеу түгелімен отбасының ісі болуы тиіс деген. Оңтүстік Корея елі ата-аналарының жауабы да осы көрсеткіштер аясында болған.
Жастайынан баланың бойына берілген, біз бере алған адами қасиеттерін одан әрі дамыту үшін бастауыш сыныптарда ана тілінде оқытуға басымдық берілгені дұрыс. Оларға ұлттық құндылықтарды одан әрі терең меңгерту керек.
Ұстаздармен өткен бір кездесуде 9-шы сынып жетекшісі, жас мұғалім: «Түнгі сағат 2 шамасында сыныбымда оқитын баланың анасы телефон шалып, ашулы дауысымен айғайға басты. «Менің баламның қайда жүргенін неге білмейсің? Сен қандай сынып жетекшісісің. Ұлым бұзақылық жасап полицияға түсіп қалды. Сен қандай тәрбие бергенсің?» – деп, жерден алып, жерге салды. Ертеңіне мектептегі талқылауда менің атыма тағы да көптеген сыни пікірлер айтылды. Қазір бала бұзақылық жасаса, тек мұғалім кінәлі дейтін болды. Осы дұрыс па? Қазіргі уақытта мұғалімдердің қоғам алдында да, ата-аналар алдында да, тіпті оқушылар алдында да ешқандай абыройы жоқ. Бұған не айтасыз?» – деген сұрақ қойды. Мен қатты ойландым, көңілім де қатты құлазып қалды. Мәселе өте тереңдеп кеткен екен, мұны біз ел болып талқылап, бір қорытынды жасауымыз керек екен деген байлам көкейде тұрды.
Жапонияда «Ұстаз – ұлттық құндылық», «Үш қадам шегін, еш уақытта ұстазыңның көлеңкесін баспа» деген, халық иіліп отырған ұстанымдар бар. Біз неге осындай ұлттық ұстанымдардан кетіп қалдық?..
Елімізде 2016-2019 жылдарға арналған Білім мен ғылымды дамытудың мемлекеттік бағдарламасы қабылданды. Оны іске асырудың іс-шара жоспары жасалуда. Енді білім сапасын көтеру үшін жоспарланып отырған іс-шаралардың жүйелі түрде, кезек-кезегімен іске асырылуын қамтамасыз ететін ғылыми негізделген арнайы құжат қабылдануы қажет. Міне, осындай құжат қабылданған жағдайда ғана білім сапасы артады.
Асқарбек ҚҰСАЙЫНОВ,
Қазақстан педагогикалық ғылымдар академиясының президенті
АЛМАТЫ