ХАЛҚЫМЫЗДЫҢ ТАР ЖОЛ, ТАЙҒАҚ КЕШУМЕН ЖЕТКЕН БАҚЫТЫНЫҢ БАЯНЫ
Астанадағы «Сарыарқа» сауда-ойын сауық орталығының кинопаркінде Қазақстан тәуелсіздігінің 20 жылдық мерейтойы қарсаңында «Елім-ай» көркем фильмінің тұсаукесері өтті. Отандық кинематографияның тың туындысының қоюшы режиссері көпшілік көрерменге «Дала экспресі», «Қауышу» сынды еңбектерімен белгілі Аманжол Айтуаров. Ал сценарийін жазғандар – «Қазақстан» республикалық телерадиокорпорациясы АҚ төрағасы Жанай Омаров, сондай-ақ режиссер Аманжол Айтуаров пен Мұхаммед Мамытбеков, фильмнің өн бойымен әсерлі өрілетін музыка авторы – композитор Жанар Сәбит.
Жанры тарихи драма болғанымен, мазмұны жағынан мелодрамаға ұқсайтын бұл туындыға бір жанның ғұмыры негізінде тұтас бір халықтың тағдыры өзек болған. Хронометражы екі сериядан, ал телевизиялық нұсқасы 4 бөлімнен тұратын фильмнің хронологиясы 3 кезеңге жіктеліпті.
Фильм бір емес, бірнеше ұлттың басына қасірет бұлты болып төнген, қаншама жазықсыз жандардың шаңырағын шайқалтып кеткен екінші дүниежүзілік сұрапыл соғыстың қасіретті жылдары көріністерімен басталса, одан кейінгі кезекте өткен ғасырдың 1950-1960 жылдар аралығы бейнеленген. Ал үшінші кезеңде тәуелсіз Қазақстан, оның бүгіні мен болашағы Қазақ елінің жаңа елордасы – Астанамен бірге өріледі.
Фильмдегі бас кейіпкер – осы үш кезеңнің куәгері, қазақ қаламгері – Мәди Ералин. Тиісінше, мұндағы актерлер де үш топқа топтастырылған, яғни, жұрт жазушының балалық шағы, жастық дәурені және егде тартып, қартайған кезеңіне де куә болады. Бала Мәдиді тоғыз жастағы Абылай Жарылқасынов, ал бозбалалық кезеңін оның шынайы өмірдегі әкесі – Ержан Жарылқасынұлы ойнаса, қарт қаламгер рөлінде біз Қазақстанның еңбек сіңірген әртісі Асылболат Ысмағұловты көреміз.
«Елім-ай» фильмінің сюжеттік желісі бойынша кешегі жас бүлдіршін, бүгінде қария кейпіне енген сол қаламгердің көз алдынан балалық шағынан бастаған өмір жолы біртіндеп тізбектеліп өте береді.
Ұлы Отан соғысы кезіндегі жұпыны тіршілік. Соғыстың бар азабы мен ауыртпалығы Мәди мен Сағи есімді тетелес ұлдарды тәрбиелеп отырған Тастөбе ауылының тұрғындары, ерлі-зайыпты Абылай мен Дәметкен Ералиндердің де отбасын айналып өтпейді. Жалпы, қым-қуыт кезең мен запыранды жылдардың қиыншылығы кімдерге салмақ салмаған?! Бұл қиындықты Кап тауын мекендеген Кавказ жұрты да басынан өткереді. Кавказдан келген – Мұса мен оның әжесі де тағдырдың тәлкегіне ұшыраған жандар. Дегенмен, көрер жарығы бар екен, кеңпейіл қазақ отбасы оларды үйлеріне кіргізіп, қонақжайлылықпен төрін ұсынады. Барлығы бір шаңырақ астында тату-тәтті ғұмыр кешеді. Мұса Мәди мен Сағидың ең жақын әрі адал досына айналады. Олар бір- біріне туған бауырдай болып кетеді. Фильмдегі бұл көріністер арқылы қазақ халқының кеңпейілділігі, жан жомарттығы жарқырай ашылады.
Мәди мен Сағидың әкесі Абылай әскери комиссариатта адал қызмет етіп жүрген азамат. Колхоздың тоғанынан соғыста жараланып, госпиталь кереуетіне таңылған солдаттарға деп сақтаған балықты ұрлаған ұлдарына ренжіп, «қандай қиыншылық өкпеден қысып тұрса да, ар-намыстарыңды сақтаңдар» деп өлімнен ұят күшті екенін олардың санасына құюға тырысады. Балаларына осындай аманат қалдырған әкесі 1943 жылдың көктемінде соғысқа аттанады. Ауылдан кетерінде кіші ұлы Сағиға «қайтып келемін» деп берген уәдесін орындай алмай, сол кеткеннен оралмайды. Мәдидің отбасына қара қағаз бен бес жұлдызды орденді Мұсаның майданнан оралған әкесі алып келеді. Осылайша, кіші лейтанант Абылай Ералин 1944 жылы жау қолынан қаза табады. Әке аманатын арқалаған қос ұлы оның айтқан өсиетін әрдайым естерінде сақтауға тырысады.
Фильмдегі екінші бір суреттелетін кезең – Хрущев билік құрып, Орталық комитеттің дәурені жүріп тұрған уақыт. Сол бір күрделі кезеңнің ауыр салмағын сезінсе де, соғыстан кейінгі жұтаң ауылдардан Алматыға ағылған жастардың психологиясы да мүлде өзгеше болады. Олар балалық шақтың қызығынан ерте ажыраса да, басым бөлігі оқуға айрықша құмартып өседі. Сондай арманшыл жастардың қатарында Мәди мен Сағи да бар еді. Олар да білім биігіне ұмтылып, өздерін жоғары белестен көргісі келеді. Мәди журналистика факультетіне оқуға түседі. Өзінің ауылдас құрбысы Әсияға үйленеді. Сол жылдардың жұпыны тіршілігі сияқты отау құрғандардың тойлары да қарапайым өтеді. Алайда, тұрмыстың жұтаңдығы Мәдидің қызмет сатысымен жоғарылауына кедергі келтірмейді. Журфакты бітірген соң ҚазТАГ-тағы редакторлық жұмысқа жолдама алады. Кейін Алматы телестудиясына шақырылып, бұған дейін жатаған үйден жалдап келген бір бөлмесін пәтерге ауыстырады. Ал Сағи ауыл шаруашылығы институтына оқуға түскенімен, 1-ші семестрден өте алмай, алғашында ағасының жалдаған пәтерінде бірге тұрады. Жастайынан бірбеткей, не нәрсені де турасынан айтатын ол ешбір жерде табандап жұмыс атқара алмайды. Мәди телевидениеде қызмет етіп жүрген кезінде өзін Қазақстанның жаңа тарихын жасаушылардың бірі ретінде сезінеді. Бір жолы ашаршылық жылдары жайлы ашына жазған хабары артынан өзіне соққы болып тиеді. Ісі Орталық партия комитетінің қарауына жіберіледі. «Егер де осы ойыңды өзгертпесең, партия қатарынан шығарыласың», деген қатаң ескертуден кейін отбасын, кішкентай қызының болашағын ойлап, өзінің бастапқы пікірінен бас тартады. Ал Сағи ағасының бұл іс-әрекетіне ренжіп, әкесінің бір кездегі «ар-ождандарың мен намыстарыңды сақтаңдар» деген өсиетіне адал болмағанын айтып назаланады. Кейін Мәди қарттың «мен партия қатарында қалдым, есесіне бауырымды жоғалттым» деп өткенді еске алуы жүрек түкпірінде бұғып жатқан өкініштің бір ұшқыны болса керек. Ол екеуінің жолы шынымен де екіге айырылады. Сағи ағасы екеуінің арасындағы әңгімеден кейін Целиноградқа, туған ауылы Тастөбеге қайтып оралады да, біраз жыл өткеннен кейін жүрек талмасынан қайтыс болады. Ал Мәди телевидениедегі жұмысынан өз еркімен кетеді. Республикалық баспаларда қызмет етеді. Бірнеше кітап шығарады. Жазушылар одағына қабылданады. Бір қарағанда, барлығы дұрыс, барлығы қалыпты көрінуі мүмкін. Бірақ, күрделі кезеңнің қилы қатпарлары мен иірімдері, қос азаматтың жолын екіге бөлген тағдыр талайы оның жүрегінің бір түкпірінде жасырынып жатады.
Фильмнің көздеген мақсаты – тарихта болған оқиғаларды сол қалпында өзгеріссіз көшіріп шығу емес. Ол сол кезеңдердің бояуын көз алдыңа әкеліп, сол бір замандардағы адамдардың бейнесі мен психологиясын көркем оймен жеткізу екенін атап өткен жөн.
«Елім-айдың» екінші бөлімі көрерменді Жаратқан сыйға тартқан өлшеулі өмірдің мәнін түсінуге, адал да тағылымды ғұмыр кешуге шақырады. Жер ортасынан ауған шағында жан жарынан айырылып, жалғыз қалған қарияның өзінің ұрпағын іздеп, Астанаға жол тартуы осы бөлімде баяндалады. Мәди қарт сонда кімді, қандай ұрпағын іздеп келді дейсіз ғой? Ол – Сағи інісінің баласы Абылайды іздейді. Оқиға желісіне оралсақ, Мәдидің әйеліне келген бейтаныс келіншек бір суретті көрсетіп «Мынау Сағидың ұлы» дегенді айтады. Жастықтың әсерінен бе, бәлкім өзінің Мәдиге ұл перзент сыйлай алмағанынан ба, әйтеуір Әсия сол бейтаныс келіншекке азын-аулақ тиын-тебен ұстатып, үйіне кіргізбей жібереді және бұл құпияны жан баласына ашпайды. Алайда, дүниеден өтер алдында өзінің ішіндегі талай жылдан бергі өкінішке толы мұң-шерін тарқатып, еріне бар сырын ақтара келе Астанаға барып, сол ұлды тауып әкелуді, сөйтіп ұрпағын жалғастыруды аманаттайды.
Фильмнің басында оқиға желісі жиырмасыншы ғасырдың күрделі де тартысты кезеңдеріне байланысты шиеленісті болып келгенімен, екінші бөлімнің оқиғалары бір-бірімен жүйелі астасып, көрермен көңілін жаулап алады. Мәди қарт Астана әкімдігінде қызмет етіп жүрген інісінің ұлы, есімі өзінің әкесінің құрметіне қойылған Абылайды іздеп табады. Абылай да әкесі Сағи сияқты турашыл, бірбеткей болғанымен, жүрегіне жылдар бойы ұя салған жан жарасын жазу үшін өткенді ұмытуға тырысады. Сөйтіп, бір кезде бауырларды екі соқпаққа салған өмір жолы осылайша қайта табысады.
Фильмдегі кейіпкерлердің саны айтарлықтай көп емес. Сағидың бала және жігіт кездерін сомдаған Нұрахмет Серікбаев пен Асхат Күшіншіреков, Әсияның жас кезі мен егде шағындағы рөлдерін ойнаған Жанар Құлдарова мен Шәмшәгүл Меңдиярова, жігіт Абылайдың және оның қалыңдығы Гүлімнің рөлдеріндегі Санжар Мәдиев пен Әсем Жакетаева, бала Мұсаны сомдаған Мәмед Асланов – олардың қай-қайсысы өздеріне артылған жауапкершілік үдесінен шығуға тырысқаны байқалады.
Бұл жерде мынаны баса айтқан жөн: «Елім-ай» – халықтың шерлі тағдыры мен ұлт шежіресі өзек болған тарихи тағылымды дүние болғанымен, оның негізгі идеясы – қазақ елінің ендігі болашағын тәуелсіз Қазақстанның жаңа елордасы – Астанамен астасып жатқанын көрсету.
Алматы жайындағы осыдан жарты ғасырдай бұрын шыққан әуендердің өзі әлі күнге құлақ құрышын қандырып, жүрек түкпіріндегі ең бір сәулелі сезімдерді суыртпақтап тұратынының сыры неде десек, ол әндердің бәріне дерлік, сол қаламен байланысты аса аяулы сәттер өзек болғанын көреміз. «Алматының гүл бағын аралаймыз ұзақ», «Алматының бозғылт тұман кешінде» деген ән жолдары еске түссе болды, Алатаудың баурайындағы арман қалаға аңсарыңыз ауады да тұрады. Ал Астана жайында әндер жазып жүрген композиторларымыз, сол әндерге мәтін жазып жүрген ақындарымыз көбіне көп қаланың өзін мадақтауға, алдымен елорданың сұлулығын айтуға құмартатын сияқты. Ендеше, олардың қандай тақырып болсын бәрінен бұрын адамдар тағдыры арқылы ашылатынын ұмытпағаны жөн. Иә, әдетте тағдырлар тоғысынан туындайтын сезімдер ғана есте қалады. Сол сезімдер арқылы оқиға өтетін ортаның да қадыр-қасиеті арта түседі десек, «Елім-ай» фильмі бізге осы тұрғыдан қымбат. Фильмде Мәди ақсақалдың қалаға автокөлікпен кіре берген бетте: «Астана адам танымастай өзгерген екен» дейтін бір ауыз сөзі болмаса Астана туралы еш әңгіме айтылмайды. Әйтсе де сіз лентаның өн бойынан елордамыз жайында, Арқа төсіндегі алтын алқадай осынау ғажайып қаланы айналасы оншақты жылдың аясында тұрғызған тұлға туралы ойлаумен отырасыз. Фильм авторларының көркемдік табысының ең үлкені осы деуге болғандай.
«Елім-ай» фильмі қазақтың бүкіл тарихы, халқымыздың тар жол, тайғақ кешулі тағдыры бізді осындай елордаға заңды түрде алып келгенін көрсетеді. Біздің осындай Астанаға әбден лайықты халық екенімізді танытады
Фильмнің аты да өте сәтті қойылған. «Қаратаудың басынан көш келеді, көшкен сайын бір тайлақ бос келеді» деп басталатын «Елім-ай» басымыздан бақыт құсы ұшқан кешегі кер кезеңнің жыры болса, бүгінгі «Елім-ай» бодан күннен бостан күнге жетіп, көк аспанына көк туын тігіп, елдігін еңселенткен халықтың, сол сөзді көтеріңкі рухпен, еліне сүйсінген, мемлекеті үшін мақтанған қазақтың жүрегіндегі мерей жыры секілді естіледі.
Ләйла ЕДІЛҚЫЗЫ. Суреттерді түсірген Орынбай БАЛМҰРАТ.