09 Шілде, 2011

Азаматты ардақтау, қаламгерді құрметтеу үлгісіндей жинақ жарық көрді

620 рет
көрсетілді
9 мин
оқу үшін
Көрнекті қаламгер, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты Әлібек АСҚАРОВТЫҢ шығармашылығы – қазіргі қазақ әдебиетінің қымбат қазынасы, ұлттық сөз өнеріндегі үздік үлгілердің бірі. «Фолиант» баспасынан жаңа ғана жарық көрген «Алтай жыршысы» атты жинақ осы ойды оқырман санасына орнықтыра түседі. Кітап жөнінде оның құрастырушысы Қуат БОРАШ былай дейді: Мұзарт шыңдары мыңжылдық­тар­да мұқалмай, жүзжылдықтар­дың жү­рек лүпілін үзбей тыңдап келе жатқан Өр Алтай талай-талай тар­ланды дүниеге әкелгені жұрт­шы­лық­қа жақсы мәлім. Сондықтан Ал­тай­дың тұлғасы қанша­лықты асқақ болса, құрсағы да сон­шалықты құтты. Арғысын айтпағанның өзінде, кү­ні кеше қазақ әдебиетіне Қ.Ысқақ пен О.Бөкейдей қарымды қаламгер­лерді берген асқарлы Алтай еді. Сол Алтай алаш жұртына еш тары­лмастан Әлі­бек Асқа­ровтай қанына сия тамған тамаша сөз шеберін де тарту етті. Мұндай құбы­лысқа қуанасың да, марқаясың да. Әлібек Асқаров – бүгінде әде­би­е­ті­міздің көрнекті өкілі, сырбаз да сыр­шыл жазушы, белгілі қоғам қай­рат­кері. Ол шығармашылығының шы­­ңында тыныстап, тұманың тұны­ғындай кәусар туындыларымен оқ­ыр­манының рухани шөлін қандырып келе жатқан дарынды қаламгерлер қатарынан. Алтайын Алатаумен қауыш­тыр­сам деген ізгі ниетпен ару Алматыда шы­ғар­машылық жолын бастаған қалам иесі бүгінгі Өр Алтайдай өз биігін сом­дай­тынын сезбеген де шы­ғар деп ойлайсың. Осы күнгі тұ­тас­тай «Әлі­бек­тің әлемін» жасау жо­лында ол қаншама тер төкті, аянбай еңбек етті десеңші?! Сол еңбегі оған төл әдебиетімізге соны тәсіл, тың өрнек әкелдірді, өзіне ғана тән қай­таланбас жазу стилін орнық­тырды. Мемлекеттік сыйлықтың лауреа­ты, Қазақстанның еңбек сіңірген қай­рат­кері, бүгінде оннан астам кітап­тың авто­ры Ә.Асқаровтың шығарма­шы­лығы туралы қазақтың нелер бір аузы дуалы жақ­сылары мен жай­саң­дары пікір білдіріпті. Олар­дың ішінде көркем тілдің аб­ыздары, ақын-жазу­шылар Қ.Мырзалиев, Ш.Мұр­таза, Г.Бельгер, М.Әлімбаев, әде­биет зерттеуші академиктер мен ғылым док­тор­ла­ры С.Қирабаев, Ш. Елеукенов, Б.Кәрі­баева, Қ.Әбдезұлы, Ж.Әске­бек­қы­зы, акаде­мик-философ­тар Ә.Нысанбаев пен Ғ.Есім, та­рих­шы Б.Аяған сынды соқталы тұл­ға­лар бар. Бәрі де көлемді мақа­лалар жазыпты, монографиялық зерттеулеріне арқау етіпті. Жазушы шы­ғар­малары жөнінде тұшымды ой, жақ­сы пікір білдіріпті. Жазушы ең­бектерінің көркемдік әрі мазмұндық құнды­лық­тарына бәрі де жоғары баға беріп, ортақ пайым жасапты. Мұндай зор бағаға ие болу – қо­лына қалам ұстаған әрбір қалам­гердің ар­маны, маңдайына бұйырған сирек ба­қыт дер едік. «Алтай жыршысы» атты жи­нақ­қа аға ұрпақтың осындай айтулы өкіл­дерінен бастап, соңғы кезде сөз өне­рінде сөреден көрініп жүрген жас буын ғалымдар мен қаламгерлердің Әлібек Асқаровтың шығармашылығы туралы жазған зерттеу еңбектері, мақала­ла­ры мен өлеңдері, зиялы қауым өкілдері мен қарапайым оқыр­ман жұртшы­лық­тың жылы лебіздері топтастырылды. Жинақты құрастыруда қаламгер туындыларын іздеп оқитын әде­би­ет­сүйер қауымға автордың азамат­тық болмысы мен шығармашылық әлеуетін көшелі ой иелерінің жеке көзқарасы мен пікір-байламдары ар­қылы таныс­ты­руды мақсат еттік. Сондай-ақ, бұл кітап қазіргі қазақ әдебиетінің ты­ны­сын тыңдап, та­мыр соғысын бағамдап жүрген жас ғалымдар мен зерттеу­ші­лердің ғы­лы­ми ізденістері үшін де қа­жет құралға айналады деген ойдамыз. Бұл орайда кітапты парақтар ал­дында оның шығармаларына қа­тысты парықты ойлардың бір па­расына тоқ­талып өтсек артық бола қоймас. Мәселен, Ә.Асқаровтың «Өр Алтай, мен қайтейін биігіңді...» рома­ны жай­ын­да заңғар жазушы­ла­ры­мыздың бірі Ше­рхан Мұртаза: «Лев Толс­той­дың «Қажымұратындағы» со­қа жы­рып кеткен түйежапы­рақ­тың тамы­рын­дай ау­ыл­­дың жаны сірі, тамыры тереңде, соны көркем әде­биеттен кө­рем деген кісі осы кітапты оқысын», деп оқыр­манға ба­ғыт сілтейді. Академик Серік Қи­рабаев: «Бұл – бір ға­жайып лири­калық хикая, жұп-жұмсақ, мөп-мөл­дір, адамның сезімін, ойын тереңнен қозғап, құйылып тұрған сыр» екенін бүкпесіз жеткізеді. Ал айтулы ғалым, қазақ зиялысының білімдары Шериаздан Елеукенов: «Өр Алтай, мен қайтейін биігіңді...» – тәуел­сіздік ке­зе­ңі әдебиетінің шұғылалы шы­ғар­масы» – деген салиқалы сараптама жасайды. Әлібек Асқаров тақырыпты игерудегі шеберлігі мен оқиғаны өрбі­тудегі тың өрнегі арқылы кейінгі жастардың да рухани сұранысының кілтін тап­қанын айта кету керек. Айталық, жас әдебиет зерттеушісі Айгүл Сейілова: «Тәуелсіздік қолға тиіп, қоғамдық қа­ты­настар алмас­қан­нан кейін әдебиет­шілер «алданған ұрпақ, адасқан ұрпақ» жайында жиі-жиі айтып жүрді. Бірақ ол мә­селеге бел шешіп кіріскен де, жазған да қаламгер жоқ болды. Осы тұр­ғы­дан келгенде жазушы Әлібек Асқаров өткен дәуірдің қалтарысты сәтте­рін ашып көрсеткен «Социализм хи­каяты» повесі – тұтас ұрпақты алдаған, адастырған Кім деген нақты сұраққа жауап іздеуімен тың дүние», деген тоқтамға келеді. Міне, осылайша жазушы шығар­малары қос буынның рухани тоқай­ла­суына жол салып, үндестіктің үз­ілмейтін жібек жібін жалғауымен де құнды дер едік. Сөз соңында кітаптағы екі пікірді қоса келтіре кеткім бар. Оның бірі Әлі­­бек Асқаровты азамат ретінде, екіншісі қаламгер ретінде танытуға арналған. _________________ Қуаныш СҰЛТАНОВ, Парламент Сенатының депутаты, мемлекет қайраткері.

ЖАУАПКЕРШІЛІГІ  МОЛ АЗАМАТ

Әлібек Асқаровтың бір кереметі, өзі не нәрсеге болса да білуге құштар боп, әрдайым ізденісте жүреді. Содан кейін не айтса да біліп айтады, не жазса да біліп жазады. Өзі біліп, көңілге түймеген дүниеге ешқашан жуымайды. Сонымен бірге, Әлі­бектің тағы бір ғажабы – өте жауапкершілігі жо­ғары адам. Әлібекке айтқан шаруаң аяқсыз қал­майды, уәде етілген дүние ұмытылып кетпейді. Былайша айтқанда, Әлекең – ішкі жауапкершілігі өте жоғары азамат. Замандас, қаламдас ініміз туралы одан әрі айтар болсақ, Әлібек – мінезге бай жігіт. Әлібек Асқаров сияқты жігіттерді қазына деп есептеуіміз керек. Ол кім көрінгенмен тіл табыса берудің жолын іздемейді. Ол өзінің мінезімен әр түрлі характерлі адамдармен де, әр түрлі қарама-қайшылықты жүрген адамдармен де сөйлесуге қабілеті жетеді. Мемлекеттік қызметкерлердің барлығы Әлі­бек­тей таза, Әлібектей жауапкершілікті, Әлі­бек­­тей өзін-өзі міндеттеуші және бастаған нәрсесін ая­ғына дейін жеткізетін тиянақты жігіттер болса, көп нәрседе алға қарай дамып отырар едік деп ойлаймын. * * * Сауытбек АБДРАХМАНОВ, филология ғылымдарының докторы.

САФАРИ  ЖАНРЫНЫҢ ІЗАШАРЫ

Әдебиетте не көп, қиындық көп. Оған келу қиын, ор­ны­ғып қалу одан қиын, ойып орын алу одан да қиын. Ал әдебиетте белгілі бір бағыттың басында тұру, сол бағытты арнаға айналдыру, жанр ретінде тұрақтандыру тіпті қиямет-қайым. Әлібек Асқаровтың маңдайына қазақ сөз өнерінде сафари жанрының ізашары болу жауапкершілігі жүктелді, осы бақыт қаламгерлік тағдырына бұйырды. Қазақтың кәдімгі «сапар» сөзімен астасып жатқан, араб­тың «сафарынан» шыққан бұл ұғым бүгінде бүкіл әлемде жаңа әдебиет өмірге алып келген соны жанр күйінде, тың термин түрінде қабылданған. Э.Хемингуэй, X.Маккой, Дж.Адамсон, т.б. қаламгерлердің тұнып тұрған таза да тағы табиғаттың қойнау-қойнауына тікелей өзі барып, бәрін өз көзімен көріп, өз таным-түйсігімен ақ қағаздың бетіне тө­гіл­діріп түсірген тамаша жазба­ла­рынан кейін осы жаңа жанрға алдымен қалам тартқан Ә.Асқаровтың «Көккөл», «Шын­дығатай», «Мұзтау», «Шабанбай» сынды дүниелері жыл өт­кен сайын Табиғат-ана­мыздан алыстатып, жанымызды жү­де­тіп бара жатқан мына жаһандану дәуірінде айрықша аяулы. Бұл туындылар қазақ қаламгерлерінің өмірді танып-білуі әлемдік сөз өнері өкілдерінің үйренерлік үздік үлгілері арна­­сын­да дамуға ауысқанының айшықты айғағы ретінде де қымбат.