Э С С Е
Өмір сүрмек үшін нендей хал кешпекті ылғи да шешпек керек
(Хосе Ортега-и-Гассет)
Сол кеппен және шығар күн,
Сол кеппен батар мұнар күн...
1.
Әңгіменің не тұрғыда екенін ә дегеннен-ақ сезгірлікпен түсініп, қызыға құлақ қоятұғын адамдармен тіршілік түйткілдері турасында, өтіп жатқан ірілі-ұсақты оқиғалар хақында, күнделікті оны-мұны жағдаяттар жайында өзімсіне сыр шертісіп, шүйіркелеспекке, әсіресе мына біздің бұлғақты ғасырымыз тәмамдалар талма тұста себеп-салдар жетіп-артылар. Тіпті бассаң аяқ астында, дегендей-ақ.
Сонымен қатар бұл тұрпаттағы талпыныстың туындауына қашаннан-ақ аңсарлы ақиқатқа кенезесі кебе шөліркейтін, ілкіден бар интуициялық ішкі лүпіл де себепкер шығар-ау, сірә. Сол сезімтал шолғыншы тағы да тағатсыздана бас көтеріп, дүн-дүниеге көз жіберіп, айнала әлем шынымен-ақ сен елестеткен күйдегідей ме, бұл жөнінде өзгелер не айтар екен, шынымен-ақ мына жалғанның жүзінде түптің түбінде іздеп табуға болатындай шындық шіркін бар ма екен өзі, дейтіндей. Қашаннан-ақ осылай.
Әлбетте, осы репеттес, өзіңді қызықтырар бар-барша сауалдарға, тіпті өзіңнің де толайым-түгел жауап бере салуың мүмкін емес, ондай болмайды да. Алайда өз-өзіңнен «тәубеге келуің» тәріздес кұбылыс белгілі мөлшерде ой-санаңды шынайы болмысқа, оның бастау-бұлағына жетелейтіні рас.
Осынау толғаныстарға осы жолы септес болған жас шағынан әлдеқайда кіші, көптен таныс бір журналист еді. Әлдеқалай кездескен сәттердің бірінде ол бүйдеді:
– Сіз бірде өзіңіз құралыптас ұрпақтың, сондағы сөзіңізді дәл келтірсек, естен тандырардай, жадынан жаңылардай инкарнацияға ұшырағанын айтып қалған едіңіз. Олай болса, шынтуайтында, бәріңіз бірдей бір сәтте, қалай өзі, былай, одан кейін, баршасы бірденнен...
Мен оның ойын айқындамаққа асықтым:
– Айтпағың не сонда, мына бізді бірден тұншыға тыншу тауып, сосын басқа-бөгде бейнеде түгелдей тіріле-түрегеліп шыға келді демексің бе? Жоқ, әлде, әлгіндей жағдаяттардың болмағы беймүмкін демекпісің?
– Иә, шамамен алғанда осы маңай ғой, – деді ол көңілдене түсіп, – Бірақ, жаңағы жағдаяттардың беймүмкіндігіне келсек, онда тұрған не бар, кұдайым-ай, бұл әлемде беймәлім нәрсе жоқ шығар! Оның үстіне ар алдында кімнің арылып, тірілгісі келмейді дейсіз?! Тіріл де кете бар! Аһ! Құдайға, сосын қарқылдап тұрып күлесің-ай, міне, көрдің бе, арылдық та тірілдік! Ешқандай санкциясыз-ақ! Гәп қайда, инкарнацияда ма?! О, Жараткан ие, о, Жарылқаушы? Біз кімге ұқсап тұрыппыз?
– Иә, шынтуайтқа келгенде, дәп осылай, – дедім мен. – Иә, иә, енді біз өзімізге өзіміз күлеміз. Құдайды қайдам, өзді-өзімізге қарқылдаймыз-ай келіп! Қарқылдап күле жүріп, жаңбыр-жаңбырдың арасынан сұрақ тастаймыз тағы да. Япырай, бұл не сонда, өзі-өзінен бола салған, тегіннен-тегін келе салған не нәрсе! Аяғымыз салбырап аспаннан түстік пе, сонда? Дәуірді біз өзгертіп жібердік пе, әлде замана бізді илеп, билеп алды ма? Ха-ха-ха! Кім кімді ақымақ қылды сонда? Осының барлығына баға берер қазы бар ма? Қазір біздің кім екенімізді кім айтар? Кейбіреулер кімге қарғыс жаудырарын, бәзбіреулер кімге алғыс жаудырарын білмей дал. Бәріне де қайта құру кінәлі, сол болмағанда ғой, «қағанағымыз қарық» күйде жүрер берер ме едік. Оу, біз дегенің анау шақта, кеңестердің кезінде туып-өскен «XX ғасырдың құймалы құрамасы» емеспіз бе? Еуразиялық ой-сана өлшемдері тұрғысынан мен біздің ұрпақты осылай атаймын, әрине бұдан да кеңірек алуға болады. Біле-білгенге – төтенше өзгерісті бастан өткеріп, әлгі атап көрсеткеніміздей, инкарнацияға ұшыраған ұрпақпыз біз. Әлеуметтік пе, мұраттық па, саяси ма, тағы басқа, қайсыбірін айтсаң да! Сөйтіп біз келер ұрпақтарға, иә, иә, солай, оларға тағы да өзіміз-өзегіміз, өз тағдырымыз арқылы жол аштық. Тауарихта осындай жағдай, яки түпкілікті төңкеріс және бүкіл бір ұрпақтың өзін-өзі жоққа шығаруы арқылы күллі дәуірді жаңғыртып, жаңартуы, қайталап айтамын, қанды құрбандықтарсыз түбегейлі өзгертуі, әй қайдам-ау, кездесе қоймаған шығар...
– Пікіріңіз орынды, мұндай жағдай болмаған. Шын мәнінде, ешқашан кездеспеген, – деп келісті ол. – Алайда осынау ғажайып ғаламат үшін Құдайға алғыс жаудырған жөн бола қояр ма екен? Оның бізге тым қадалып қалғаны несі? Мінекиіңіз, енді тағы да бұрын болып көрмеген, жаңа геосаяси тәжірибені бізге таңды да тастады. Ал біз тағы да жонарқамызды тосып, жанталаса құштарлық танытамыз.
– Қалай ойласаң да еркің білгей. Былайша айтсақ, бостандықты ешкім де су тегін сыйлай салмас. Сен оны қалай аңсадың десейші бір кездері. Ақыры алдың ғой. Кешіргің, шырақ, оның құны – мына біздің ұрпақ. Бұдан әрі қалай болады, енді оны өздерің ойлаңдар, жаманды-жақсылы біз өз парызымызды өтедік...
– Сонда, сіздер осы шым-шытырық шытырман туралы не ойлайсыздар, бұл шатаққа шынымен-ақ шаттанасыздар ма?
– Бұл шатақ емес. Бұл – тарих. Бет-бейнелер мен тағдырлардағы тауарихтың тап өзі.
– Жарайды делік, тарих бола қойсын. Сонда осы тарихи түбірлі құбылыстың сізге, сіз құралыптас адамдарға, инкарнацияға ұшыраған ұрпаққа әсері нешік?
– Бұл жағы соншама маңызды ма? Ендігі жерде мәселенің мәнісі бізде емес, сізде, сіздің ұрпақта емес пе?
– Жоқ, мен қадалған жерден қан алмақ емеспін. Міне, тағы да сол – әкелер мен балалар! Менің айтпағым бұл емес. Тек қана сіздің көзқарасыңызды білгім келеді. Өмірде барлық нәрсе өз тұрғыңнан дәлелдегенде ғана иланымды. Шындық атаулы да кешіріңіз, айналып келгенде, өз өреңе, өз өлшеміңе байланысты. Бұдан ешқайда қашып құтыла алмайсың. Біздің «меніміз» өзімізден қашып қайда барар? Менің айтпағым мынау, – деген ол сәл-пәл үнсіз қалды да, әлде маған солай көрінді ме, кім білген, төбеден қос қолдап қойып кеп жібергендей күйде бүйдеді. – Сонсоң, біздің әрбіріміз теңізде малтыған адамға әйтеуір бір жағымызбен ұқсайтын секілдіміз. Жүзуші жағалауға жетер ме, жетпес пе, беймәлім. Ал тулаған теңіз кемелерді жағаға лақтырады-ай келіп.
– Сіз жүзіп келесіз бе, жоқ суға батып бара жатырсыз ба?
Бұдан әрі жауап қатып жатудың жөн-жосығы жоқ-ты. Осынау құйынды толқыныстардың қандай-қандай жағалаулардан толыққанды іске қосылмаған бостандығымыздың бүгінгідей бұлғақты кезеңінде ой-сана мен жан дүниені билеп алған, бұлыңғырлықтан бұрқаққа дейінгі нендей-нендей белдеулерден желдей есіп тұрғанын түсіндім де ішкі түйсікпен сезіндім де. Бостандық бар, бірақ оны тұтастай сіңіруіміз тіпті қиынға соғып жатыр. Бостандыққа да ие керек екен-дағы! Күтпеген жайт па? Детерминизм бе? Тосын жаңалық па?
Өзіндік талдау-таразылауға ұмтылыс – мына тіршіліктегі ақырғы деміміз таусылғанша жалғасатын мәңгілік тырбанысымыздың, пәнидегі пенделік әурешілігіміздің белгісі (ертең ажал құшарымызды біле тұра, жоқ... анау жақта не боп жатыр дейтініміздей), себебі сол, ылғи да ындынымыз құрып, бәрін білмекке құштармыз, әлімізге қарамай, әділеттілік қай деңгейде, иә, иә гәптің өзі сонда, айнала төңіректегі өмірде әділеттілік бар ма, іс жүзінде адамдар қалай тұрып жатыпты, әсіресе анау, жоғарғы жақтарда, бұрындары қорғандар мен сарайлар дуалдарының арғы жағы еді ғой, енді, қазір, индустриалды кіділіктің жемісіндей олигархия мекендейтін көз қарықтырардай, жұмбақ жарқылды «диснейлендтерде», аса иланымды, айшықты кейіпте айтылатындай анау «аттракциондарда» жердегі «құдайлардың» жұғымды жұмыстары жүзеге асырылатынын, солардың шиырып қол қоюымен әлеуметтік бұқара аталатындардың тағдыры мен талайы шешімін табатынын, бар-баршасын, білгіміз келіп-ақ тұрады.
Әне солай, бүгінгі дүние осылай жасалып, кұрастырылған – «олигархиялык құдайлар» қиял жетпес қисынмен жиған көз тұндырар байлықтың аттракциондарын шыр айналдырар, ал әлдекімдер биік коршаулардың арғы жағына мойнын соза көз сүзіп, сол жаққа бас сұқпаққа, жол таппаққа жанталасар.
Сөз орайына сәйкес бір өлеңшінің жыры есіме сап ете түсті:
Күнәһарлар қаптап жүр ғой әр елде,
Әулие жоқ ай астында, әлемде.
Кедей байға, бай құдайға ұмтылған,
Кімдікі жөн – жауабын ал қыртыңнан.
Ақынымыздың «пәлсапасына» күлсек-тағы, аңғарымпаздығына шәк келтіру қиындау. Сөйтіп талай нәрсені талқылап тастағандай болып, келесі кездескенше деп тарастық. Бірақ ішкі әлемімізді сыздатқан сыртқы әлем проблемаларының біз індете іздемек мақсұттағы мән-мәнісі көмейге кептелгендей тылсым-тұнжыр, тұңғиықтана тұйықталған күйінде қалып қойғандай-тын. Тіпті «естен тандырар инкарнация» мәселесін айтудың өзі де сөз жоқ, айқындалмаған метафораның долбары ғана секілді еді. Мұндай әдіспен әлдебір нәрсені түпкілікті түрде түсіндіру, әрине, аса ауыр екені аян. Шынында да тұспал тек кана тұрпат нобайының нұсқасы ғой...
Ақиқатында, біздің тұспалға толы пікірталасымыз күтпеген жерден басталған-ды. Бірер сөзбен ғана басын шалған жағдайларымыз мыналар еді: біз неге душар болдық және кеңестік кезеңнен кейінгі өміріміз не күйге ұшырады, бүкіл әлемнің және ең алдымен мына біздің бақытымызға қарай, тағы бір революцияны оның жаратылысына тән қанды қырғынсыз өткеріп, XX ғасырды түпсіз шыңыраудан алып өтіп, күллі дүние жүзін дүр сілкіндірген заманалық ғаламат құбылыстың тұрғысынан қарағанда біз қандай тұстамыз, қай қиырдамыз? Иә, мұның бәрі де қайта құрудың арқасы, оның қолы жеңіл болғандығының жемісі еді. Сонда да, бәрібір, ой-толғаныстан бір сәт те арылмайсың. Өзіңе өзің қоятын сауал қаулайды: біз кім едік, енді кім болдық, тапқанымыз бен жоғалтқанымыздың арасалмағы, айырым белгісі қандай, алда нендей кеп күтіп тұр? Қайда бара жатырмыз?
Алқым түймеден алқынғандай күйдегі ғасырымыздың да түйткілге толы сұрағы осы...
Былай қарасаң, бәріміз-дағы (біздің барлық егемен елдер) әлемдік демократияның мән-мәтініне жараса кірігіп, ойдағыдай орнығып алғандаймыз, басқашалау айтқанда, демократия барлық рәміздерімен рәсімделіп, ең бастысы капиталистік нарық өзінің жан-жақты тірлігін жасап-ақ жатыпты, алайда жүріп жатқан үрдіске деген шын мәніндегі қанағаттанғандық сезім бәрібір жоқ. Тұтастай алғанда прогресс хақында һәм осыны айтуға болады – өткен кезеңнің қатып-семген жақтары реформаланып, қайта құрылып жатыр, үміт шіркіннің шырағы бір жанып, бір сөнеді... Ал түйсік-сезімімізге жүгінсек, мына клиптік-кіді заманның ызғырық ышқынған мұзы үстінде жанұшыра ызғып бара жатқандаймыз. Жағдаяттың фантастикалық ахуалға айналғаны соншалық, экранды жаппай жаулап алған естен тандырарлықтай клипмонтаждар тұп-тура құйынды өміріміздің өзі дерсің. Ал біз ғасыр ғаламатын, адамзаттың жаңа дәуірі әкеледі деп алдын-ала аңсай күткен кереметтерді еліте, еліге армандаудан арыла алар емеспіз... Сөйтіп енді тордағы торғай секілді жансебілміз... Тағдыр-ай, тағы да мұның бәріне де берілетін жауап әзір, оның ішінде ғылыми түсініктемелер де жетіп-артылады, бірақ неліктен екенін қайдам, өзіндік, адами төл қорытындыларың ғана жан-жүрегіңе жақын ғой. Сол ғана жұбатады емес пе? Сол себептен бе, әйтеуір, ой түбіне сүңгіп, тұңғиық тозағына түсесің де кетесің.
Мәселенки, бар-баршамызға аса ауыр тиген, буынсыз жерге пышақ ұрғандай сезілген нәрселерді қалайша айтпайсың. «Клипті-кіді дәуірдің ызғырық ышқынған мұзы» үстінде біздей аңғырт та аңғал пақырларға қырғынды-құйынды уақыт азуын ақситып, қорқаудайын қыр көрсетті, дүниежүзілік нарықтың Ақша-Құдай деген лақап аты бар қуаты күшті Құдайына тап болдық, ол жартылай жабайы «соцварягтарды», теңгермешіл тайқымаңдайларды қашаннан-ақ қара көлеңкеде қатыгездікпен күтіп тұр екен де.
Иә, сонда қалай, бұл мырза-жолдас неге тым тереңдеп барады, немене, кеңестердің кезінде ақша болмап па, біз тиын-сиынды білмеппіз бе, дейтіндер де табылар. Білгенбіз. Бірақ ондағымыз шымшуырмен шымшитын ақшасымақ-құдайсымақ, арық аттың бақытсыз бақташысы болатын. Ол тіпті періште емес-ті. Шамасына қарамай, шікәмшіл-тұғын. Дүниежүзілік қаржы-қамшы пішту-пұшпаққа қуып тыққан сол сорлының өзі де әлемдегі социалистік биліктің ұшпағына шықпаққа ұмтылып, Еуразия түкпірлеріндегі мұнай мен газ арқылы, сондай-ақ дүниенің төрт бұрышына жіберетін қару-жарақ арқылы ақшаны «самогоншалап» айдады, ал орманды және алтынды басқа да нарықтық дәрі-дәрмек атаулыны дұшпан көз етіп, жанарға жарқылдатты... Есесіне ел-жұртқа тиын-сиындар ғана тиді... Ақырында, бәрібір, әлгі құдайсымақ, арық аттың бақытсыз бақташысы өлім құшып, өмірем қапты да, елі мен жұртын тағдыр тәлкегіне тастап кете барды... Қазіргі шақта тоталитарлық жүйенің торынан шыққан біз байғұстардың басымызға не келіп, не кетпей жатыр. Кей-кейде бұрынғыдан бес-бетер, тағы бір тоталитаризмнің таз кепешін кигендей болатынымыз неліктен?
Алайда, қалай дегеніңмен, атына қашаннан-ақ қаншама қарғыс айтылса-дағы, ақша адамзатпен бірге дерлік егіз-қатар жасасып келе жатқан «метафизика» болып табылады, барлық «ұлы құбылыстар» секілді бұл «метафизикада» да диалектиканың қарама-қайшылық заңы бар.
Әу бастағы жаратылысында бейкүнә бола тұра, ақша дегенің болмыстың аласапыранында аса қауіпті, оның тасасында дерт қоздырар дуа пен капиталдың қитұрқы қуаты жасырынып жатады, сонда-дағы, өркениетті өрістетуге септесу деңгейі, нарықтық қарымы жөнінен ақшаны алмастырардай айла-шарғы және жоқ. Өркениеттер келер де, кетер де, ал ақша қала бермекші. Сол алыпқа толық қуатында, құштарлы құлшыныспен, бүгінге және ертеңге пайдалы да мақсатты қайтарыммен жұмыс істетуге қалайынша қол жеткізуге болады?
Іштей ғана осындай ой кешесің, жан дүниең солай болғанын қалайды. Ал, әзірше біз нарықтың тозағында тозаңдай шарқ ұрамыз, иә, Жаратқан аңғырттығымызды кешіргей де, әзірше біз ақшаға емес, ақша бізге қатқыл да қатал, залым да зұлым билігін жүргізіп бағуда.
Тарихтың өкпекті өткелдерінде өзгеше қысталаң-қиналыстарға тап болатын да, соқтықпалы-соқпақты соққыларға көбірек ұшырайтын да мәдениет тағдыры, оның өрісті өркендері. Өмірдің өзге салалары әйтеуір күнін кешеді, тығырықтан шығу жолдарын іздеп табады. Ал күтпеген жерден нарық қыспағының өткір тісіне түскен біздің «ерікті егемен елдеріміз» (олардың арасында Ресей де бар) ұзақ жылдар бойына жүйесіздеу жүйеде болғанның жазырына ұшырап, о бастағы табиғаттарынан тамыр тартатын бастау-бұлақтарын сақтап қалу мен жаппай жан алқымнан алған осы заманғы тобырлық мәдениеттің аралығындағы аяусыз айқастың шайқастарында шарқ ұруда. Осыдан барып өмірлік маңызы еселеп артар ерекше сауал қаумалайды. Ұлттық мәдениеттеріміз әлемдік нарықтың ерік-жігері мен бұзғын-бұйрығына икемделе алар ма, мың құбылған мына заманда өз ұлтына, әсіресе жас ұрпаққа қажетті күйде қалар ма? Тағы да сұрақ – ұлттық мәдениеттердің тың талаптарға сәйкес жаңаша түрленбек деңгейлерін қалайынша, кандай өлшемдер мен мөлшерлердің бедер-белдерінде жүргізбек ләзім? Есесіне естен танып, кері кету, құлдилай құлдырау сияқты кұбылыстар қасіретке ұрындырып, қирап тынбаймыз ба?
Әрбір мәдениеттің күн астындағы, жер үстіндегі өз орнын, өз сахнасына өз жолымен шығуды, өзінің шығармашылық өрістерін талап етері сөзсіз, сөйте тұра олардың ешқайсысы тек өзімен-өзі бола алмайды. Кез келген мәдениеттің басқа мәдениеттермен қол ұстасып, қосыла қимылдап, бірін-бірі байыта түскенде ғана толыққанды дамитынын, осыдан барып жалпыадамзаттық мәдениет құралатынын тарихи тәжірибе дәлелдеп келеді. Қазіргі тарих бедерлерінде бұл үрдіс барған сайын қиындап барады, бұлдыр жаратылысты бұлыңғыр өзгерістерге ұшырады, жергілікті мәдениеттер XX ғасырдың екінші жартысындағы бұқаралық мәдениет секілді дүниежүзілік жойқын құбылыстың алапат тасқыны астында тұншығып қалды. Мен «маскультті» мұқым мансұқтаудан аулақпын, мүлде жат, шынайы құндылықтан алшақ дегім де жоқ, тіпті де олай емес. Бұл жерде мәселеге басқаша өлшемдермен қарағанымыз орынды болар. Біз қаласақ та, қаламасақ та, тобырлық мәдениет әлдеқашан нарықтық кешенге айналған, өнердің тың «технологиясы» мен жаңа коммуникацияның жемісі, әсіресе Батыс вариантында ол бүкіл Жер шары мен адамзат үшін құлақ тұндырар, құдіретті күшке, әсіре бола тұра әлемдік әсерге ие. Мен тіпті оны осы заманғы «шаманизмге», электронды-лазерлік экстрасенстің магиялық рухына балар едім. Таңғажайып құбылыс. Пұтқа табынатын шаманизм XX ғасырда қайта тіріліп, басқаша бейнеде акиқатқа айналып, техникалық жабдықтар, теледидар арқылы жүздеген миллион адамдарды қармап, қамтып алды. Әрине, ішкі ояныстардың оябынан бастау алып, рухи-риясыз кызмет етпекті мақсұттайтын табиғи, дуашыл, дәстүрлі шаманизм мен қас-қағымда науадан құйылғандай қап-қабымен тасқынды ақша табатын осы кездегі электронды шаманизм арасындағы айырмашылықтар жер мен көктей. Сонда-дағы, мәселенки, Майкл Джексонды XX ғасырдың теңдессіз, тамаша шаманы деп санауға әбден болады! Алдымызда өтіп кеткен, кибернетикаға дейінгі замандарда мұндай ахуал болған емес, болмағы да беймүмкін-ді.
Сонымен айнытпай айтсақ, «маскультура» – рыноктың «лоббисткасы» деген анықтама тегіннен-тегін айтылмаса керек-дүр. Оның күш-қуаты мен қауіп-қатері де сондайлығында. Сондықтан да ұлттық мәдениеттер бұқаралық мәдениеттен сақтана отырып, төлтума қасиеттерінен айырылып қалмау үшін, өздерін-өздері сақтауға, өздерін-өздері қорғауға толық құқылы. Осымен қатар, жергілікті мәдениеттерге мынадай ымырашылдықтың кезеңінде төрткүл дүниені түгел жаулап алған бұқаралық мәдениетпен мінәйі мәміленің жолдарын іздеуге де тура келетіні түсінікті шығар. Әсте, мұндай жағдайды демократизм дәуіріндегі дәстүр мен жаңашылдықтың жиынтығы ретінде туындаған тарихи мүмкіншілік деп қабылдаған абзал. Бұл мәністегі қызғылықты құбылыстар қазіргі Өзбекстанға көбірек тән болып тұрыпты. Мысал ретінде «Ялла» ансамблін келтірсек те жеткілікті.
Тәржімалаған Мархабат БАЙҒҰТ
1998 жыл
(Жалғасы бар)