ШАШЫРАМАЙ, ТЕК ҒАЛЫМДАРҒА, ҒЫЛЫМИ ҰЙЫМДАРДЫҢ ИНФРАҚҰРЫЛЫМДАРЫН ДАМЫТУҒА ТІКЕЛЕЙ ЖЕТУІ ТИІС
“Ғылым туралы” және “Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне ғылым мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы” заң жобалары өте маңызды Заңнамалық құжаттар болып табылады. Өйткені, ХХІ ғасыр адамзат тарихында бұрын-соңды болмаған, адамның түсіне де енбеген орасан зор ғылыми және технологиялық жетістіктерімен еніп отыр. Іргелі және қолданбалы ғылым жетістік-терінің өмірге енгізілуі қоғамды танымастай өзгерту үстінде.
Ғылым қандай да мемлекет болмасын оның экономикалық дамуының, қауіпсіздігінің, халқының әлеуметтік-экономикалық жағдайының, рухани өсуінің негізі, өзегі болатыны белгілі. Ал экономикасы мықты дамыған елдің халықаралық аренадағы беделі де жоғары тұратыны түсінікті.
Отандық ғылымның дамуы – елімізде үлкен экономикалық серпіліске, жеделдетілген индустриялық-инновациялық бағдарламаның табысты іске асырылуына, тәуелсіздігіміздің баянды болуына, күш-қуатымыздың еселей артуына алып келетінін Елбасымыз Парламент сессияларының ашылуында, жыл сайынғы халыққа Жолдауларында, түрлі кездесулерде бірнеше рет шегелей айтқан болатын. Сондықтан отандық ғылымды дамыту – еліміздің стратегиялық дамуының ең бір басым бағыттарының бірі десек, артық айтқандық емес. Сонымен қатар, ғылым дамуын заңнамалық тұрғыдан қамтамасыз етудің де мемлекет үшін маңызы ерекше.
Шынына келсек, елімізде ғылым дамуы кенжелеп қалды. Оған әртүрлі объективті де, субъективті де себептердің болғанын өздеріңіз де жақсы білесіздер. Соның ішінде ең бастысы ғылымды қаржыландыру көлемінің жеткіліксіздігінен туындады. Тәуелсіздік алған жылдардың басындағы экономикамызда қалыптасқан күрделі жағдай, күні кешегі бүкіл әлемді жайлаған қаржы дағдарыстары ғылымға жеткілікті көңіл бөлуге мұрша бермеді. Ғылымның өз деңгейінде қаржыландырылмауы, ғалымдардың еңбекақысының күрт төмендеуі, ғылыми ұйымдардың, ғылыми зертханалардың алдыңғы қатарлы электронды, техникалық құрал-жабдықтармен қамтамасыз етілмеуі, т.б. осы салада келеңсіз үдерістердің қалыптасуына алып келді. Шетелдік сарапшылардың сөзіне сенсек, егер мемлекет ғылымды қаржыландырудың көлемін ішкі жалпы өнімнің 1 пайызынан төмендетсе, онда ондай мемлекеттің ғылымы құлдыруға ұшырайды екен. Ал, ол 0,5 пайыздан төмен болса, онда ғылым саласын қайтып қалпына келтіру мүмкін еместігін, ғылым жүйесінің қирайтындығын алға тартады. Дамыған елдер ғылымға орта есеппен ІЖӨ-нің 3 пайызындай қаржы жұмсайды. Даму жолына түскендері де осыған шамалас. Ал бізде бұл көрсеткіш 0,3 пайызға да жетпейді. Осының өзінен-ақ біздегі ғылым дамуының қандай деңгейде екендігін көруге болады.
Ғылым саласындағы басты тұлға – ғалым, ғылыми қызметкер. Ғалымдарды материалдық, әлеуметтік жағынан ынталандырмай, ғылымды дамыту мүмкін емес. Ғалымдардың, ғылыми қызметкерлердің еңбекақыларының өте төменгі деңгейде (еліміздегі орташа еңбекақы мөлшерінен екі есе кем) қалуы олардың осы саладан жаппай басқа салаға, шетелдерге кетуіне себеп болды. Салада тек өз ісіне шын берілген, өмірін ғылыммен тығыз ұштастырған нағыз ғалымдар, жасы келгендері ғана қалды. Ғылым саласындағылардың басым бөлігінің жас шамалары 50-60-тан асып кеткен. Талантты жастардың ғылымға баруға құлқы жоқ. Мұның өзі саладағы кадр мәселесінде үлкен проблема туындатып отыр.
Тағы бір мәселе – ғылымды басқару. Ғылым саласының өзіндік ерекшелігі бар нәзік сала. Оған өктемдік-әміршілік тәсіл жүрмейді, онымен ғылымды дамыта алмаймыз. Бұл – дәлелдеуді қажет етпейтін қағида. Сол себепті ғылым саласы қазіргі кезде қалыптасып отырған басы артық, пайдасынан зияны көп аралық басқару жүйелерінен барынша тазартуды қажет етеді. Ғылымға бөлінген қаржы шашырамай, тек ғалымдарға, ғылыми ұйымдардың инфрақұрылымдарын дамытуға тікелей жетуі тиіс. Сонда ғана ғылымда оң өзгерістер, ілгерілеулер болатыны сөзсіз.
Айта берсек, бұдан басқа да ғылым саласында қордаланып қалған, оң шешімін табуды қажет ететін проблемалар аз емес. Солардың ішінде: отандық ғалымдарымыздың ғылыми жаңалықтарын, жаңа технологияларын өндіріске, медицинаға, экономиканың басқа да салаларына енгізудегі қиындықтарды, ғылым мен білімнің өзара тығыз байланысына қол жеткізудегі күрделіліктерді, ғылыми кадрларды дайындаудағы кедергі-тосқауыл мәселелерін, т.б. атауға болады.
Заң жобалары бойынша Мәжілістің Әлеуметтік-мәдени даму комитетінің қаулысымен жұмыс тобы құрылды. Жұмыс тобын белгілі ғалым, ғылым докторы, профессор, комитетіміздің хатшысы Бекен Әлімжанов басқарады. Жұмыс тобының құрамында Мәжілістің барлық комитеттерінің өкілдері-депутаттар, министрліктер мен ведомстволардың өкілдері, республикамызға белгілі ғалымдар бар.
Дамыған елдер ғылымға орта есеппен ІЖӨ-нің 3 пайызындай қаржы жұмсайды. Даму жолына түскендері де осыған шамалас. Ал бізде бұл көрсеткіш 0,3 пайызға да жетпейді.
Ғалымдардың, ғылыми қызметкерлердің еңбекақыларының өте төменгі деңгейде (еліміздегі орташа еңбекақы мөлшерінен екі есе кем) қалуы олардың осы саладан жаппай басқа салаға, шет елдерге кетуіне себеп болды.
Ғылым саласындағылардың басым бөлігінің жас шамалары 50-60-тан асып кеткен. Талантты жастардың ғылымға баруға құлқы жоқ. Мұның өзі саладағы кадр мәселесінде үлкен проблема туындатып отыр.
Динар НӨКЕТАЕВА, Мәжіліс депутаты.