ҮШ ЖҮЗДІҢ ҚОЛЫН ЖИЫРМА БЕС ЖЫЛ БАСҚАРҒАН
Қанша зерттелді десек те, қазақ тарихының “ақтаңдақ” тұстары әлі де көп. Әсіресе, ел тұтастығын сақтай отырып дербес ұлттық мемлекет құруды мұрат тұтқан, жауымен арыстанша алысып, ұлтарақтай жеріне дейін сом білектің күшімен, ақ найзаның ұшымен қорғаған жаужүрек батырлар, алты Алаштың айбынына айналған ірі тарихи тұлғалар, орақ тілді, от ауызды шешен-билер жайлы деректердің жеткіліксіздігі өз алдына, түрлі бұрмалауларға ұшырағаны да жасырын емес. Солардың бір парасы Қазақ хандығының қалыптасуына өлшеусіз үлес қосқан мемлекет қайраткері Қожаберген жырау Толыбайұлына қатысты. Мәселен, “Ақтабан шұбырынды, Алқакөл сұлама” секілді ел басына орнаған қиын кезеңде, тұтас халық жойылып кететіндей қауіп төнген нәубет тұста “бір ғасырлық тарихты саралап, ұлттың сан ғасырлық салт-санасын, мемлекет басқару жүйесін бағалап, жүздеген мемлекет, әскери, саяси қайраткерлерін жеке-жеке даралап, дүбірлеген оқиғалар болған жерді аралап жазылған ұлы эпопеялық туынды” (М. Қозыбаев) жөнінде атүсті айтылып, ал авторы туралы тіс жара бермейтін. Қазақ халқының тарихында алар орны өлшеусіз әрі құнды дерек саналатын, жас буынды отаншылдыққа, ұлтжандылыққа, бауырмалдылыққа, адалдыққа баулитын теңдесі жоқ туындының шын иегерінің есімі тасада қалып, көбіне “халықтық шығарма” ретінде көрсетілетін. “Мәдени мұра” мемлекеттік бағдарламасы қолға алынғалы жергілікті жерде бабамызға қатысты біраз шаруалар атқарылды. Жамбыл ауданындағы қорым қоршалып, құлпытас орнатылды. Облыс орталығында бір мектепке есімі берілді. Жыр-дастандары жинақ болып шықты. Былтыр белгілі тіл жанашыры, меценат, Қазақстанның еңбек сіңірген заңгері Бекет Тұрғараевтың жетекшілігімен “Жеті жарғы және Қожаберген жырау” қайырымдылық қоры құрылып, игі істер одан әрі жалғаса түсті. Қордың Қожаберген бабамызды ұлықтау, жас ұрпаққа одан әрі таныта түсу жөніндегі ұсынысын Білім және ғылым министрлігі, Солтүстік Қазақстан облыстық әкімдігі, Қазақстан тарихшылар қауымдастығы, М.Қозыбаев атындағы СҚМУ қабыл алып, “Солтүстік Қазақстан: өңір тарихы, тұлғалар тағдыры” атты халықаралық ғылыми-тәжірибелік конференцияға жалғасты. Осынау айтулы шара Қызылжар өңіріндегі белесті оқиғаға айналды. Олай дейтініміз, осыдан он жыл бұрын академик М.Қозыбаевтың бастауымен Ұлттық ғылым академиясының көшпелі мәжілісі Петропавлда өтіп, Қожаберген жыраудың қазақ тарихындағы орны мен рөлін тұңғыш рет анықтап берген болатын. Алайда, сол бір жақсы үрдіс кейін қолдау таппай қалған еді. Енді, міне, кештеу болса да, еліміз бойынша танымдық басқосудың өтуі өте құптарлық. Алматы, Астана, Көкшетау, Қостанай, Шортанды қалаларынан, Ресейдің көрші облыстарынан келген ғалымдар, зерттеуші-тарихшылар, өлкетанушылар, белгілі ақындар, зиялы қауым өкілдері мен қоғам қайраткерлері тобын білгір академик, қадірменді ақсақал Салық Зиманов бастап келді.
Конференция алдында мәртебелі меймандар Жамбыл ауданының орталығы Пресновка кентіне сапар шекті. Ондағы орталық алаңға жиналған жұртшылық қонақтарды үлкен құрметпен қарсы алды. Салтанатты шараны облыс әкімі Серік Біләлов кіріспе сөзбен ашып, елордада Керей мен Жәнібек хандардың құрметіне қойылған еңселі монументті-мүсіндік композицияның Президент Н.Ә.Назарбаевтың қатысуымен ашылғанын, осынау тарихи сабақтастықтың Қызылжар өңірінде жалғас табуы тәуелсіздіктің арқасы, бабаларымызға деген ерекше құрмет екенін атап өтті.
– Үш ғасыр бойы Қожаберген Толыбайұлының есімі ұрпақтан ұрпаққа ауызша тарап келсе, енді халық жадында мәңгі сақталуының куәсі болып отырмыз, – деді Серік Сұлтанғазыұлы. Әсем безендірілген, гүлдермен көмкерілген орталық алаңға көрнекті тұлғаның аты берілетінін жариялауы мұң екен, ду қол шапалақ айналаны көміп жіберді. Мінбеге көтерілген ақын, қоғам қайраткері Кәкімбек Салықов жиналғандардың қуанышын бөлісті. Жаңадан жазылған арнау өлеңін оқыды. “Жеті жарғы және Қожаберген жырау” қоғамдық қорының жетекшісі Бекет Тұрғараев көрнекті мемлекет қайраткері ретінде құрметтелетін даңқты қолбасшы, батыр, баһадүр, дауылпаз жыраудың ғибратты өмірін, ерлік істерін, ақындық алымын баяндап берді. Ол – қалмаққа қарсы шапқан көп батырдың бірі емес, әділ билігімен, хас батырлығымен алты алаштың айбыны, қорғаны болған ірі тарихи тұлға. “Ту ұстайтын болмасам, Ұрандап жауға тимейін. Майданда жауды жеңбесем, Қызық дәурен сүрмейін” деуінің өзі оның ел үшін жанын пида ететін батырлық сипатын айғақтайды. Ол – дүлдүл тарихшы да. Оның “Елім-ай” дастаны – сол тұстағы тұтас дәуірді, саяси ахуалды асқан шыншылдықпен суреттейтін эпопеялық туынды. Қайран қазаққа дәл Қожабергендей бағдарлама жасаған ел данасы сол кезде кемде-кем. “Ер емес жаудың туын құлатпаған” деп, халық намысын жанып, жауға қарсы Отан соғысын жариялаған. Ол – 1688-1710 жылдары қазақ, ноғай, қарақалпақ халықтарының біріккен жасағына қолбасшылық жасаған сардар, үш жүз қолын ширек ғасыр басқарған ордабасы. Оны Бұқар жырау ұстаз санаған. Атақты Абылайханның өзі бата алған, ақылгөй, дана тұтқан. Бауыржан Момышұлы “Қожаберген жыраудай бұрын-соңды өмір сүрген қазақ ақындарының бірде-біреуі қазақ жұрты жерінің көлемін, шекарасын айқындап берген емес. Ол кісінің “Елім-ай” жыры – әскери дастан” десе, белгілі тарихшы Ермахан Бекмаханов: “Елім-ай” дастаны – тарихи эпопеялық жыр. 1723 жылы “Ақтабан шұбырынды, Алқакөл сұлама” атанған ірі апаттың суретін ел көзіне елестеткен бірден-бір тарихи құжат” деп бағалаған. Академик Манаш Қозыбаев: “Оны тек дастан деу аз сияқты. Оның арнасы кең – жырға ұлттың болу-болмауы, Отан тағдыры арқау болған. “Елім-ай” шын мәнінде ұлттық сананың биік шыңы, ұлттың сергелдеңге душар болғандағы мұңы, болашаққа құлаш сілтеп, қайсар, намысшыл қазақтың ұлт болмысын жаңғыртуға ұмтылысының шаншыла атқан қайнар жыры, сыры” дей келіп, “Илиада”, “Одиссей” секілді мифологиялық шығармалармен қатар қояды. Петропавл қалалық “Қазақ тілі” қоғамының төрағасы Дәстен Баймұқанов баба мұрасын зерттеуге сүбелі үлес қосқан Қаратай Биғожин, Шаймұрат Смағұлов, Социал Жұмабаев ағаларын еске алса, ұлы жыраудың тікелей ұрпағы Бектас Тырқаев Елбасыға деген ризашылық сезімін білдірді.
Алаңның қақ төріне орнатылған тарихи тұлғаның мүсіні салтанатты түрде ашылғанда қол соқпаған жан қалмады. Бәрі де тастан қашалған тірі бейнеге сүйсіне көз салып, гүл шоқтарымен көмкеріп тастады. Мүсіннің авторы – жергілікті мүсінші Бақытжан Рамазанов бар өнерін салып, шабытпен еңбек еткені көрініп-ақ тұр. С.Мұқанов атындағы облыстық қазақ сазды-драма театры ұжымы қойған Абылайханның Сабалақ деген атпен жасырынып жүргенде Қожаберген жыраудан бата алу көрінісі өте сәтті шықты. Бұдан кейін қонақтар №2 Пресновка қазақ мектебінде орналасқан мұражайды аралап, құнды жәдігерлермен танысты. Мұнда жергілікті баспаларда жарық көрген “Елім-ай”, “Баба тілі”, “Қожаберген жырау” жинақтары, бабамыз бейнеленген төсбелгілер таратылды. Білім ұясына жыраудың есімін беру туралы шешім республикалық құзырлы орындарға жіберілгенін естіп, көпшілік тағы бір сүйсініп қалысты. Сонымен қатар Петропавл қаласының бір топ тұрғындары атынан Қожаберген жыраудың ескерткішін Астана қаласында тұрғызуға орай “Егемен Қазақстан” газетінде жарияланған мақаладағы ұсыныстар да қолдау тауып, жұртшылық қаржылық демеуге дайын екендіктерін білдірісіп жатты.
Азаттық идеясынан – тәуелсіздікке
Облыстық мәслихаттың акт залында өткен халықаралық ғылыми-тәжірибелік конференцияның “Солтүстік Қазақстан: өңір тарихы, тұлғалар тағдыры” деп аталуы тектен-тек емес. Оның мән-мақсатын жиынды жүргізіп отырған аймақ басшысы С.Біләлов те атап өтті. Шараның басты құндылығы үш ғасырдан астам уақыттан бері ұлт-азаттық қозғалыстарда құрбан болған жерлестерімізді ұрпақ есінде қалдыру, ел мүддесі үшін жасаған ерен ерліктері мен еңбектерін жас буынға жеткізу, осылар арқылы тәрбиелеу дей келіп, конференцияға қатысушыларға табыс тіледі.
Заң ғылымы корифейлерінің бірі, абызы Салық Зиманов өз ойын Елбасының халыққа арнаған Жолдауынан өрбітіп, жаңа онжылдықта құқықтық реформа маңызды рөл атқаратынын жеткізді. Заңдарды ізгілендіріп, олардың сапасын арттыру қажеттігіне тоқталды. Ең бастысы, деді ол, құқық қорғау жүйесінде әділеттіліктің, адалдықтың салтанат құруына қол жеткізуіміз керек. Біздің бабаларымыз “Шындықтан өзге құдай жоқ” деген сөзге құлай берілген. “Таста тамыр, биде туған жоқ” деген сөзге имандай ұйыған. Ары таза адам әділдік жолынан еш ауытқымайды. Қазақта қаншама өткір тілді, шешен билер болған. Бізде олардан небір үлгілі дәстүрлер қалған. Соларды қайта жаңғыртып, заманға оңтайлысын қабылдап ала білуіміз керек. Біз түбінде судьяны өзіміз таңдайтын заманға да жететін боламыз.
Республикалық тарихшылар қауымдастығының төрағасы, тарих ғылымдарының докторы Мәмбет Қойгелдінің “Азаттық идеясы – Қызылжар өңірінде” деп аталған баяндамасы әсерлі де мазмұнды шықты. Оның сөздері жаңашыл тың ойлармен, фактілердің молдығымен ерекшеленді. Сөз арасында танымал ғалымның Петропавл мұрағаттарында бірнеше рет болып, тақырыпты егжей-тегжейлі зерттегенін айта кеткен жөн. Ол бұлтартпас айғақтар келтіре отырып, 20 ғасырдың алғашқы ширегінде Алаш идеясы Қазақстанның кей өңірлерін ғана қамтыды. Есіл бойында азаттық қозғалысы болған емес деген пікірлерді жоққа шығарады. Бүгінге дейін есімдері ескерусіз қалғаны болмаса, арагідік қана аталатын қызылжарлық тұлғалардың өмірдеректерін алға тарта отырып, 1917 жылы империядағы революциялық аласапыран тұсында жедел жүргізілген өзгерістерге ілесе алмай абдыраған Қазақ елінің көңілінде үміт отын жаққан екі басты жаңалықты атап өтті. Біріншісі, сол жылдары облыстық, уездік, қалалық, тіпті болыстық деңгейлерде құрылып, қазақ өмірінің басты ұйытқысына айналып, оның “соты да, милисасы да, өкіметі де бір өзі болған” Қазақ комитеттерінің құрылуы болса, екіншісі, жалпықазақ съезі сайлаған Алашорда үкіметінің өмірге келуі. Уақытша үкіметтің билік орындарына ұлттық балама билік ретінде қалыптасқан Қазақ комитеттері жалпықазақ съезі қабылдаған шешімдерден соң бірден Алашорда үкіметінің жергілікті билік жүргізуші орындарына айналды. М.Қойгелді бұл үрдісті Қазақ комитеттері Қазақ елінің табиғи өз ұлттық мемлекеттігіне ұмтылысының, яғни оның өсу және кемелдену жолында тұрған тарихи көрініс ретінде бағалайтынын айта келіп, былай деді: Елдің жеке аймақтарында осы үдерісті тура түсініп, оған атсалысқан адамдар аз болған жоқ. Сонымен бірге бұл мәселенің күрделілігі сонда, оған тартылған кісілердің басым бөлігі қоғамның орта және ауқатты бөлігінен шыққан. Өйткені, қазақ қоғамындағы сауатты адамдардың басым бөлігі осы әлеуметтік топтарға тән. Олар 1917-1918 жылдардағы революциялық өзгерістер тұсында Алаш қозғалысы ұстанымында болып Көкшетау уезі мен болыстарында Қазақ және Алаш комитеттерін ұйымдастыру ісінде белсенділік көрсеткен. Болыстық Алаш комитеті құрылып, Алаш жасағына алынатын 19 бен 40 жас арасындағы кісілердің тізімі жасалып, әскерге ат-көлік үшін жылқы жинау шараларымен айналысқан. Алашорда үкіметінің мақсат-мұратын кеңінен түсіндірген. Кейін олардың көбі 1940-1941 жылдары НКВД тарапынан ұсталып, түрлі жазаларға тартылған. Саяси билік олармен осылайша есеп айырысқан. Ахмет Жанталин, Әбжан Темірбеков, Қафез Айбасов, Хайролла Мәкенов, Ақұр Есенов, Есім Байғаскин жайлы тың деректер келтіріп, ХХ ғасырдың басындағы қазақ азаттық қозғалысының белсенді қайраткерлері екенін атап өтті. Олардың ішінен Ахмет Жанталин мен Жұмағали Тілеулинге айрықша тоқталды. Бұл екеуі Қазақстанға танымал азаматтар болған. Елге жасаған қызметтері де ұлан-ғайыр.
Баяндамашы 1921 жылғы Батыс Сібір шаруалар көтерілісіне қазақ қоғамынан адамдардың қатысуы – тарих ғылымында арнайы қарастырылмаған тың тақырып болса да, зерттеуге кәсіби қызығушылықпен үңілген. Орыс шаруаларының кеңестік биліктің соғыс коммунизмі саясатына қарсы көтерілісіне белсене қатысқан қазақтар жөнінде мысалдар келтірді. “ЖАТ” (жаңа төңкерісшілер) атты контрреволюциялық ұйым болмағанын, оны айғақтайтын құжаттық материалдар тіркелмегенін, ел арасында мұндай дақпырт туғызуға ОГПУ органдары, сондай-ақ жекелеген адамдар түрткі салуы ықтимал деген болжам жасады. Голощекинге оппозициялық тұлға ретінде танылған С.Сәдуақасов жөнінде жаңа мағлұматтарды алға тартты. Ол өз сөзін осындай тарихи тұлғаларды ардақтайтын кез жетті, есімдерін көшелерге, мектептерге берсе, еш артықтық етпейді деген өтінішпен аяқтады.
Қазақ мемлекеттік заң университетінің профессоры, философия ғылымдарының докторы Амангелді Айталы өз ойын әріден қозғап, көпшіліктің назарын тарихи сананы қалыптастырудың кей жайларына аударды. Қазақ қоғамында алатын орны мен мән-маңызын түгендеп берді. Ақиқатқа негізделген тарих қана қоғамдық сананы дұрыс қалыптастырады. Тіл, ел-жер атауы жайлы мәселені қозғап, тарихи атауларды қайтару кезек күттірмес мәселе екенін жеткізді. 1897 жылы Қызылжар өңірінде тұрғылықты халықтың 80 пайыз болғанын, бүгінде азшылықтың тауқыметін тартып жатқанымызды, мемлекеттік тілге деген табиғи үрдістің қарама-қайшылықпен жүріп жатқанын, қазақ тілін білетіндерді билікке тарту арқылы мәселені орнықты шешуге болатынын жеткізді. Парламент Мәжілісінің депутаты Камал Бұрханов, Мемлекет тарихы институтының директоры Бүркіт Аяған, “Жеті жарғы және Қожаберген жырау” қайырымдылық қорының төрағасы Бекет Тұрғараев, Омбы мемлекеттік педагогикалық университетінің профессоры Алексей Озеров, тағы басқалары өңір тарихы мен даңқты тұлғалар хақында өз ойларын бөлісті.
Түстен кейін академик М.Қозыбаев атындағы Солтүстік Қазақстан мемлекеттік университетінде конференция тақырыбын талқылау секцияларда жалғасты. Оларда “Ұлт-азаттық күрес және деколонизация мәселелері”, “Заман және адамдар – Қазақстан бостандығы мен тәуелсіздігі үшін күресушілердің тағдыры” деген тақырыптар қамтылып, 50-ге жуық баяндамалар тыңдалды. Біз осында Ахмет Жанталиннің қызы, Қазақ ұлттық аграрлық университетінің доценті Аида апайды кезіктіріп, аз-кем тілдестік. Сексеннің сеңгіріне шықса да өзін тың, ширақ сезінеді.
– Арнайы шақыртуды құп алып, Алматыдан келіп отырмын. Былтыр әкемнің туғанына 140 жыл толып, облыстық “Солтүстік Қазақстан” газетінде бірқатар мақалалар басылды. Мәмбет балам әр қырынан жазып жүр. Бәріне ризамын. Өзім де пленарлық секцияға қатысып, әкем жайлы айтып беруді жөн көріп отырмын. Ол кісінің ағартушылық жұмысы – өз алдына бір төбе. Ал қайраткерлігі әлі де жан-жақты зерттеуді қажет етеді. Әкем Троицк және Орынбор қалаларында жарық көрген “Айқап” журналының, “Қазақ” газетінің белсенді авторларының бірі болған. Оған ОГПУ екі бірдей айып таққан. Бірі – 1921 жылғы Батыс Сібір шаруалар көтерілісіне қатысуға қазақ жігіттерін ұйымдастырды десе, екіншісі – Петропавл округіне қарасты Октябрь ауданында контрреволюциялық “ЖАТ” деген байлар ұйымын құрды деп қаралаған. Содан 1932 жылы ұсталып, абақтыға қамалған. Көп азап көрген, қудаланған. Бар кінәсі – ауқатты болғанында. Әкем жастайынан оқып, мол білім алған. Қызылжар құнарлы топырағы көптеген тамаша адамдарды өсіріп шығарды. Ел тәуелсіздігінің арайлы таңына жете алмаса да, ұрпақтары біз армансызбыз дейді кейуана.
Университет қабырғасында белгілі жазушы-журналист, жерлесіміз Жақсыбай Самраттың “Абылайдың ақ үйі” кітабының тұсаукесер рәсімі өтті. Автор үш бөлімнен тұратын туындысында нақты тарихи деректерге сүйене отырып, Абылайханның ел тарихындағы орнын, жергілікті тұрғындардың азшылыққа ұшырау жайын жан-жақты баяндап берген. Абылайхан резиденциясы қайтадан қалпына келтірудегі қиындықтар жайлы әңгімелейді. Туынды оқырмандар тарапынан жақсы баға алды.
Өмір ЕСҚАЛИ, Солтүстік Қазақстан облысы.
Кәкімбек САЛЫҚОВ.
«ЖЕТІ ЖАРҒЫ» АШЫПСЫҢ ЖАРҚЫН МӘНІН
Ерен тұлға бабамыз Қожаберген,
Ер екенсің уақыттан оза желген.
Ел жаңарды, ақталды ақ сенімің,
Болашаққа қолыңды соза берген.
Ойран салған жан едің ойраттарға,
Ел шебінде тұрғанда ойлантты Алла.
Ойлы сазға орадың жырларыңды,
Зар заманда зобалаң толғантқанда.
Сегіз қырлы, бір сырлы байқағаным,
Үлгі болды ұрпаққа бай талабың.
Әз-Тәукенің әйгілі заманында
Тайдырыпсың сан рет жау табанын.
Тарих сырын кең аштың, асыл бабам,
Жау қалмапты қазақты басынбаған.
“Елім-аймен” жеткіздің мұңға бөлеп,
Қазағымның көл-көсір жасын маған.
Бар қазаққа ерекше жақын адам,
Ұстаздығың ешқашан басылмаған:
Қаршадайдан жабыссам домбыраға,
“Елім-айдан” бастатты ақын ағам.
Ұстаз болып Бұқарға қарқындадың,
“Жеті жарғы” ашыпсың жарқын мәнін.
Бұрын өткен Шыңғысхан жорығынан,
Алаша ханын қазақтың айқындадың.
Кім сыйламас сендей зор ғұламаны,
Терең жаздың “Алқакөл сұламаны”.
Бүгін басқа күн туды: дербес елміз,
Басқан ізің болардай жыр алаңы.
Біз қуансақ ескерткіш қойып алып,
Сені атадық тарихтан ойып алып.
Шырт ұйқыдан, Қожеке, аунап түсші,
Болып жатыр бір үлкен тойың анық.