Руханият • 04 Наурыз, 2020

Төрлет, тойдың төресі!

226 рет
көрсетілді
8 мин
оқу үшін

Еліміз егемендік алғаннан кейін жоғалғанымыз табылып, өшкеніміз қайта жанды десек те, біз сан алуан мәде­ниеттер тоғысқан жаhандану заманында өмір сүріп жатырмыз. Осындай жағдайда өзіміздің ұлтымызға ғана тән ерекшеліктерді, таза болмысымызды қалай сақтап қаламыз? Елбасымыз Нұрсұлтан Назарбаев «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» атты мақаласында осы сауалдың жауабын жан-жақты тарқатып бергені қалың оқырманға жақсы мәлім деп ойлаймын. Нұрсұлтан Әбішұлы: «Біз жаңғыру жолында бабалардан мирас болып, қанымызға сіңген, бүгінде тамырымызда бүлкілдеп жатқан ізгі қасиеттерді қайта түлетуіміз керек», деген болатын. Осындай ізгі ойлардан желі тартқан еліміздің Мемлекеттік хатшысы Қырымбек Көшербаевтың «Egemen Qazaqstan» газетінде (25.02.2020 ж.) жарияланған «Амал – ауызбіршілік мерекесі» деп аталатын мақаласы да мені өзектілігімен, тереңдігімен баурағанын айтқым келеді.

Төрлет, тойдың төресі!

Суретті түсірген Ерлан Омаров, «EQ»

Бүгінгі таңда біз қолға ти­ген мүмкіндіктерді дұ­рыс пайдаланып, ұлттық құндылық­тарымызды түгендеуіміз, олар­ды болашақ ұрпақ үшін сақ­тап, жаңа мазмұнмен байыта түсуіміз, бір сөзбен айтқанда, қазақы кодымызды нығайта беруіміз керек. Әсіресе жас­тардың Наурыз мерекесі сияқты ұлы тойдың шығу тарихын, ұлт өміріндегі маңызын білгендері жөн. Сөз жоқ, «Ұлы дала хал­қы үшін уақыт санауының ба­сы, алғашқы күннің жара­лып, тұңғыш арайдың тара­лып, табиғат түлеп, күллі ға­лам өмірге келген асыл мезет – Ұлыстың ұлы күні»
(Қ.Кө­шербаев). Өз заманында Алаш­тың арыстары да осы ойды діттеген. Данышпан Абай «Ол күнде Наурыз деген бір жаз­ғытұрым мейрамы болып, наурызнама қыламыз деп той-тамаша қылады екен» деп, бұл мерекенің тамыры тереңде жат­қанын айтса, қазақтың бір­туар ұлы Бейімбет Майлин:

Қазан толы сары уыз

Дастарқанда дәніміз,

Жайдарлымыз бәріміз

Көжесі көп, қыры көп

Қандай жақсы Наурыз!

деп жырлаған. Алаштың ардақ­тысы Міржақып Дулатовтың: «Наурызды қазақтан басқа Күн­­шығыс жұрттарының кө­бі, мәселен Үндістан, Иран, Ауған, Бұхара, Кавказ, түр­кіс­­тандықтар да мейрам етеді. Бірақ бұлардың бәрін салыс­тырғанда наурызды біздің қазақтың мейрамы етуі айрықша сыйымды, артықша дәлелді. Неге десеңіз, Наурыздың ескіше 9-ында, жаңаша 22-сінде күн мен түн теңеледі, қыс өтіп, жаз жетіп, шаруа кенеледі. Қыс бойы ақ кебінін жамылып, өлім төсегінде жатқан табиғаттың жанды, жансыздың тірілуі, кім­нің болса да көңіліне шаттық бере­тіні анық болса, тіршілік жа­­ғынан қыстың өтуі­не, жаздың жетуі­не қазақтан артық тілектес, қазақтан артық қуанатын ел жоқ деуге сияды» деп толғануының астарында да көп сыр жатқаны анық. Расында да, қазақ үшін жуан­ның жіңішкеріп, жіңіш­кенің үзі­лер шағынан аман-есен өту үлкен қуаныш еді. «Ауру­лар сауығамын деп, аштар тойынамыз деп, жалаңаштар киім­сіз де күн көреміз дегендей, жұрттың бәрінде үміт, әр­кімде жылы шырай сезіле бас­тап, «бәріміз де табиғаттың бергеніне ортақпыз» дегендей, сағы­нышты көрісулері, жалынды құшақтасуларымен Жаңа жылды қарсы алатын» (Сәбит Дөнентаев).

Өкінішке қарай күтпеген жерден осы қуаныш сап тыйыл­ды. Кеңес өкіметі 1926 жы­лы аталмыш мерекені ислам діні тудырған «кертартпа рәсім­дер» қатарына жатқызып, ресми тойлауға тыйым салды. Ис­лам діні бұл өлкеге сегізінші ғасыр­дан ене бастағанын, ал Наурыз қазақ даласында одан бұрын тойланғанын ескерсек, бұл қи­сынсыз, қиянатты шешім еді. Қазақтың ақиық ақыны Мағжан Жұмабаевтың ойы да осыған сая­ды. «Қазақтың наурызы – дін мейрамы емес, тұрмыс мейрамы, шаруашылық мейрамы. Бұл мейрамды дұрыстап өткізу керек. Бұл мейрамды тұрмыспен, ғылыммен байланыстырып, қоғамға пайдалы игі іс жасайтын, ауыл адамдарын тап-жігімен ұйымдастыратын мейрам ету керек», деп жазды ол.

Мемлекеттік хатшы өзінің ма­қаласында бес мың жылдан бері Ұлы дала төсінде ізгіліктің шұғыласын шашып, табиғатпен үндесе мерекеленіп келе жат­қан Наурыз мейрамы туралы орамды ой-толғаныстарын ор­таға сала отырып, Қазақстан Республикасының Президенті Қасым-Жомарт Кемелұлы То­қаев­тың: «Бәрімізді қуа­ныш пен сүйіспеншілік сезімі­не бөлейтін бұл мереке – бейбіт­шілік пен жақсылықтың нышаны. Оның философиялық мәні зор және бүкіләлемдік мәдени сипаты бар. Көне заманнан бастау алатын осынау мейрам жаңару мен жаңа өмірдің басталу сәтін сипаттайды. Наурыз – рухани бай мұрамыздың, бірегей ұлттық ко­дымыз бен үздіксіз ұрпақ сабақтастығының жарқын символы. Бұл мереке өмірімізге жасампаздық пен дамудың жаңа лебін әкеледі. Бүгінде Наурыз – ортақ ша­ңырағымыз Қазақстан Респуб­ликасындағы достықты, өзара құрмет пен келісімді ны­ғайтуға септігін тигізетін шын мәніндегі жалпыхалықтық мей­­рам. Оның мәң­гілік мәні – ең жоғары құн­дылығымыз бен ортақ бай­лығымызды – халықтың ын­тымағын бекемдеу» деген әз мереке туралы пікірін де келтіреді.

Арайлы күннің шуағы төгі­ліп, табиғат түлеген әз Нау­рыз Қызылжар өңі­рін мекендейтін барлық этнос­тың да ортақ қуа­ны­шына, сүйікті мерекесіне айналып отыр. Бұл күні еліміздің бар­лық елді мекеніндегі сияқ­ты, көне Қызылжардың кө­шелеріне халық сыймай кетеді, үлкен болсын, кіші болсын, көшеге шығып, көңілді ойын-сауықтарға қатысады. Мереке бағдарламасы шең­берінде түрлі сайыс ұйым­дастырылып, арнайы құ­рылған сахналардан ән мен жыр төгіледі. Орталық алаңда театрландырылған қо­йы­лым көрсетіледі. Киіз үй­лер­ бой түзеп, қазан көтері­ле­ді, дастарқан қазақтың құрт, ба­уыр­сақ, ақ ірімшік, қызыл ірімшік, сарымайы, уыз сынды дәстүрлі тағамдарымен жайнап, наурызкөже дайындалады.

Атап өтетін бір жайт, соңғы жылдары Наурыздың ажары да, мазмұны да өзгерді. Бұрын мерекелік шаралар тек орталық алаңдарда ұйымдастырылса, өңір тізгінін Құмар Ақсақалов қолына алғаннан бері көпқа­батты үйлердің аулалары­на да киіз үйлер тігіліп, дас­тар­­қан жайылатын болды. Ұйым­дас­тырушылардың айтуынша, бұл Наурыздың жалпыхалықтық сипатын қамтамасыз етеді.

Сонау 80-ші жылдардың со­ңында солтүстікте ақ қар, көк мұздың үстінде тұтанған алаудай – әз Наурыздың қайта оралған кезі ұмытыла қойған жоқ. Содан бері Наурызды жыл басы ретінде тойлап келген қызылжарлықтар өткен жылы тұңғыш рет «Көрісу» мерекесіне байланысты да көптеген шаралар ұйымдастырды. Еліміздің батыс өңірінде сақталып қалған дәстүр жайлы естігеніміз болмаса, аса терең білмеуші едік. Басқасын былай қойғанда, нақ осы күні «Жасың құтты болсын!», «Жасыңа жас қосылып, ғұмырың ұзақ болғай!» деп тілек айтудың, бұрынғы өкпе-ренішті кешіріп, араздықты ұмы­тудың, жасы үлкендерге ізет көр­сетіп, ілтипат білдірудің өзі неге тұрады?!

Биыл солтүстікте де Наурыз мерекесін тойлау ерте басталатын сияқты. Демек, ұлттық құндылықтарымыздың небір інжу-маржан жауһарларын қайта жаңғыртуға жол ашқан Наурыздың өңірлердің арасын жа­қындатуға, ұлттың тұтас­тығына қызмет етіп отырғаны қуантады.

Бізге аса қымбат, қоғамның әрбір мүшесінің бойына ізгілік, адамгершілік сияқты бекзат қасиеттерді дарытатын, дамытатын, ұлықтайтын тойдың төресі есік қағып тұр.

Олай болса, төрлет, әз Наурыз дейміз.

 

Жарасбай СҮЛЕЙМЕНОВ,

жазушы, Солтүстік Қазақстан облысының құрметті азаматы