Таным • 04 Наурыз, 2020

Қара тастарды қақ жарған ақын...

1238 рет
көрсетілді
22 мин
оқу үшін

«...Толқыннан толқын туады,

Толқынды толқын қуады...»

Ұлы Мағжанның «Толқын» атты өлеңінің осы екі жолына адам баласының жалғасты өмірінің бүкіл пәлсапасы сыйып тұрғандай. Ал мен үшін осы жолдар қазақ поэзиясының алып дариясындағы толқындарды бейнелі түрде көз алдыма әкелетінін жасыра алмаймын.

 

Қара тастарды қақ жарған ақын...

60-жылдардың аяғы, 70-жылдардың бас кезінде әдебиетке келген бір тегеу­рін­ді толқын өзіне назар аудартпай қой­майды. Бұл буынның өкілдерін – «Со­ғыс­тан соңғы туғандар» деп те атап жүр­­міз. 80-жылдары жыр қақ­пасын қақ­­қан біздер, алдыңғы тол­қын аға­лар­­дың өлеңдерін қызыға оқи­тынбыз. Сту­­денттік шақта мені өлең­де­рі ерекше қызықтырғандардың бірі – ақын Темірхан Медетбек еді. Өз шығар­ма­шы­лы­ғының бөлектігімен жан-жүре­гім­ді бау­раған – оның оқшауланып тұратын ай­қын қолтаңбасы болатын...

1998 жылы сол Темірхан ақынның «Тынышыңды алам, дүние» деген атпен таңдамалы өлеңдері енгізілген кө­лем­ді кітабы «Рауан» баспасынан жа­рық көрді. Бала кезде ерекше ынтызар кө­ңілмен іздеп жүріп оқығандықтан ба, әр жылдары шыққан жыр жинақтарын, мер­зімді басылымдардағы өлеңдерін қалт жібермей қадағалап жүргендіктен бе, әйтеуір балғын шақтан бірге жүрген дос-танысыммен қайта қауышқандай күй кештім.

Тіпті кітаптың атының өзі — 1973 жылы шыққан «Сапар алдында» атты жи­нақтағы: «Тынышыңды алам, дүние, бір ғана өлең үшін мен!» деп аяқ­та­ла­тын жыр жолдарымен-ақ бір­ден көз­ге ұрып тұр. Әрі қарай оқи түстім. Бір­­тіндеп, Темірхан ақынның өзге­лерге ұқсамайтын, үнемі соны ізденіс­тің іздерін аңғартатын, былайғы жұрт бай­қай бермейтін, тосын ой, тың тақы­рып­тарға жетелейтін әлеміне еніп кет­тім. Бұл әсерді бұрын да бастан кеш­кен­мін. Енді сол әлемге қайта оралдым. Бірақ әр­бір өлеңге бүгінгі көзқарас тұр­­ғы­сы­мен қайта қарадым. Темірхан ақын өз өлеңі­нің тақырыбын алыстан ізде­мейді. Күн­делікті өмірдің өзегінен, тіршіліктің қым-қуыт иірімдерінен оңай табады.

Ақынның өлеңдегі бөлек бітімін, ерек бейнесін айқындау үшін оның жыр­ла­рына жүгінеміз. Сондағы тек Темір­хан ғана баратын тың тақырыптар, тек Темірхан ғана байқайтын көрініс, суреттер, тек Темірхан ғана теңей алатын бала­малар біздің сауалымызға жауап бола алады.

«Асығыс ұшып әуелеп, дүрліге көшіп жүр ағып – реактивті самолет аспан­ның шаңын шығарып» немесе «қап-қара түнді жарып кеп, зымырап ұшса ентелеп, ертеңге қарай қара Жер­кеңістікпенен дөңгелеп!» деген жол­дар­да­ғы суреткер фантазиясының жемістері бірден байқалады.

«Аспанның шаңын шығарып із тастап бара жатқан самолет» пен «бүгіннен ертеңге қарай кеңістікпенен дөңгелеп бара жатқан Жерді» көре білетін көз ке-рек. Ақынның «Сапар алдында» атты кітабында болғанмен, кейінгі жинаққа еңбеген біраз өлеңдері де бар. Солардың ішіндегі:

«Орайды қашықтықтарды, Спи­до­метр­лері пәленбай, Аттық күшпенен» «Аңы­райды олар/Білектерінде жол­дар­дың» (« Жүк машиналары»)

«Серпеді кері добымды, Ауаға сүң­гіп жігіттер» («Волейбол») сияқты тар­мақ­тар ақын ерекшеліктерін айғақтай түсе­тіндей.

«...Көшеде жөңкіп, жел келіп, Үрлеген сайын лапылдап, Көк төсін түгел көм­ке­ріп, Арқасы қозған ақындай, Төгем деп жаңбыр өлеңді,Түтінсіз жанып булық­қан,Алатау жаққа келеді, Өртенген Кеш­кі Бұлттар», – секілді өлеңдегі әдемі су­рет­тер, асқан образдар үйлесім таппай тұр деп кім айта алар еді?!

«Ағылып көшсін көшпелі Ақша Бұлттар – аспанның аралдары да» немесе «Шып-шымыр малта тастардай, Тор­ғайлар ұшқан аптығып, бұтақтардан аспан­ға өздерін жатыр лақтырып» деген көркем теңеулерді жаңалыққа бала­мау­дың өзі күнә емес пе?!.

Ақын өмір құбылыстарынан елең еткі­зер суреттер іздеумен ғана шектеліп қал­майды, мазмұн мен пішін бірлігіне назар аудара отырып, түрлі жаңа нышан­дар­ды да қолданыс аясына енгізеді. Мә­селен, «Өткінші жаңбырдың өлеңі» жаң­быр­дың монологы түрінде беріледі.

«...Бір-екі ауыз сөзі бар, телеграмма­лар­дай қысқамын»...«Мен өткінші жаң­быр­мын, орманның үстін от етіп, аспаннан ағып өтетін, айтылар сөзді ақтарып, ас­ығыс сөйлеп кететін, мен өткінші жаң­бырмын» деген астарлы түйінді оқы­ғаннан кейін, «Өткінші жаңбыр моно­логында» адам характері ашылып, адам образы сомдалып тұрғандығына куә боласыз.

Кейде Темірхан жырларының тақы­рып­тарынан-ақ жаңалықтың желі есіп тұрады. Бұрын айтылмаған ой елес береді, бұрын қозғалмаған мәселе жыр арқауына айналады. «Картаға түспеген өзендер», «Антенна», «Телеграф сымы үзілген жерде», «Зират үстіндегі жаңбыр», «Жү­ре­гімнің суреті», «Грамматикалық жіктеу», «Қалаларды сынақтан өткізу», «Фотоаппарат алдындағы бала», тағы басқа сияқты жырларға қойылған ат, та­ғылған айдардың өзі-ақ, көп жайт­ты аңғартса керек. Басқалар бара бер­мей­тін тақырыпқа қалам тербеу – ақын ерек­ше­лі­гі­нің бір қырын көрсетеді.

«Қайдан келдіңдер, торғайлар?

Қайдан? Қай жақтан?» – деп басталатын өлеңнің бастауының өзінде ақынға ғана тән қызығушылық, бірден байқалады. Ал әрі қарай кездесетін: «кішкене камзолдай түймесіз, қозғайсың қанаттарыңды шешіп тастардай...»

«Ап-арық бұтағын ағаштың

саусақпен шымшып бір қысасың», –деген жолдардағы көрегендік автордың өзгеше даусын аңғартатыны дәлел тілемейді.

Темкеңнің замандасы, толқындасы Жарасқан ақын 1990 жылы: «Қазір ақын Темірхан Медетбеков әлі буыны бекімеген жас талапты біраз уақыт жетегіне ертіп, қашан оң-солын ажыратпайынша аясынан шығармастай талант қуатының толысқан шағында. Оның жақсылығы – бүгінгі заман проблемасын, қоғамдық-әлеуметтік жықпылды жай-жағдаяттарға космостық биіктен қараса да, микроскоптық дәлдікпен көре біледі...» деген пікірді осындайда айтқан шығар.

«Күзгі эфир» өлеңіндегі мына мысал да:

«Жаңбырдың тамшылары, эфирде жылап тұрған, негрдің көз жасындай. Тас түйін алқымдағы үн... Бара­ды қа­раторғайлар, Сабалап қанат­та­ры­мен, радио толқындарын», – жоға­ры­дағы «микроскоптық дәлдік» жайлы ойы­мыз­дың қазығын нық бекіте түсе­тін­дей. Радио толқындарын қара­тор­ғай қанаты сабалағанын көріп, оны өлеңге айнал­дырған ақын көрегендігі мен тапқыр­лы­ғы­на өз басым шын сүй­сі­немін.

Темірхан ақын жырларының көр­кем­дік деңгейі жоғары. Олай болатын себебі – ақын көркемдік бейнелеу құралдарын көп қолданады әрі орнын тауып, қиюластыра қолданады. Сондай-ақ оның өлеңдеріндегі теңеулер мен метафоралар, эпитеттер мен метономия­лар Темірханның жүрегін жарып шық­қан­ды­ғымен де әдебиетіміздің қазы­на­сына баға жетпес байлық болып қо­сыл­ған­ды­ғын айтуымыз керек.

«Оларға мен қадаламын, үңілемін. Көпқатарлы үйлер біткен бүгінде алып үлкен сөзжұмбақтар секілді сұрақ толы көлденеңі, тігінен» («Үйлер»),

«Денесін сөздер аралап таратқан үнін жаршы ғып – аспанға тұр ол ғал­а­мат шприц құсап шаншылып». («Теле­мұ­нара»), «Ораулы тұр бойында оның болашақ музыкалық аспаптар... Өлең де бар! Сенбейсің бе? Мен соның орауы­нан алдым осы өлеңді» («Бөренелер»), «микрофон – рюмканы қолыңа ап, тост көтеріп тұрғандайсың әнменен» («Әнші»), «Қыдыртады түйелердей маң­қи­ып, жоталарым өркешіне мінгізіп... ...Жалғыз ағаш бауырына ап сонан соң, кө­леңкесін төсеп берер астыма». («Шөл­десем»), «Жырын басып жатыр ұлы Көктемнің, машинкадай сар­­тылда­ған терезем!» – деген өлең жол­­дарындағы нәзік сезімталдықтан туын­даған көркемдік үлгілері суреткер шебер­лігіне дәлел бола алады.

Темірхан ақын әрбір өлеңінде тың ой айтуға, тосын түйін жасауға, жаңа көркемдік деңгейге қол жеткізуге талпы­на­ды. Сол талпыныс жеміссіз емес екен­ді­гіне көз жеткіздік. Мәселен, бірде «Дән сияқты сығырайған көздері, масақ құсап ширатылған мұрты да» («Диқан») – деп диқан бейнесін сомдаса, енді бірде «Ақ қағаздан бұрқырап исі аңқиды ағаш­тың...

Құс боп оған қонады шумақтары өлең­нің» («Қағаз») – деп тапқырлық таны­тады.

Темірхан ақынды алғаш рет 1983 жылы көрдім. Қазақтың біртуар ақыны Жұ­мекен Нәжімеденов мезгілсіз дүние­ден өтіп, жырдан қанат байлаған бір шо­ғыр жас жанарымыз жасаурап, Жа­зу­шылар одағы үйіне қоштасуға бардық. Сонда Темкеңді кездестірдім. Жұ­мекен қазасына Маңғыстаудан арнайы ұшып келіпті. Қазақ поэзиясы қайғысына қабырғасы қатты қайысып, ауыр күрсініп, баспалдақпен төмен түсіп келе жатыр екен. «Ақын жүрегіндегі жары­лыс» өлеңі сонда туған болу керек.

Екінші рет Темкеңді Қазақ теледидарында қызмет істеп жүріп жолықтырдым. Жазушы Серік Байхонов қол алысып таныстырды. «Жыр жазамын жүрегімнен» атты әдеби хабарға түсіріп, жазып алдым. Ол «Этнографиялық өлеңдер»
циклы­мен осы кітапқа енгізілген «Қал­қан», «Семсер», «Әлкей Марғұлан», «Кісен», «Киіз үй» сияқты жырларын эфирден оқыды.

Кітапты қолға алып, беттерін парақ­та­ғанда, ондағы кейбір өлеңдер осы бір-екі эпизодты есіме түсірді.

Бұл сөз етіп отырғанымыздың бәрі Темірхан ақын шығармашылығының – бірінші кезеңі. Оның екінші тынысы тәуелсіздік жылдары ашылды. Ол әдебиетімізге сонау көне замандардағы көк түріктер сарынын әкеліп, қайта жаңғыртты. Бұл сарынға ол ұзақ дайындалды. Ол «Күлтегін», «Тоныкөк» жырларымен танысқаннан кейін басталған-ды. Қаншама рет сол сарынның ішіне кірем деп жанталасты. Алдырмады. Басында көбіне сәтсіз боп шықты. Сонда да қайтпады. Ақыры өз дегеніне жетті. Орхон-Енесей жазулары тасқа қашалған. Яғни, ол тарихи дастандар жолынан қара тасты соққан қашау мен балғаның шыңылы естіледі. Содан ба Темірхан ақын жазған жырлардан да сол балға мен қашаудың үні шығады. Ол қа­ғазға жазған әр өлеңін тасқа қашап отыр­ғандай күй кешті. Көп жылғы ізде­ніс­тері өз жемісін берді. Ақын Серік Ақсұң­қарұлы айтқандай: «... Қазақ жыры нотасындағы Темірхан Медетбектің Көк түріктерден қуат алып, Көк бөрімен шар болаттай шарпысқан «Көк түріктер сарыны» адамзат тарихында үш мың жылдай асыр салған көшпелі салт аттылар тұяғының салқар симфониясына ұласты. Қазақ поэзиясында Көк түріктер сарынымен алғаш бетпе-бет келген ақын – осы Темірхан Медетбек...

...Көк түріктің қара шаңырағы біздің қазақ екеніне көз жеткізу үшін архео­ло­гиялық қазба, генетикалық зерттеу жұ­мыс­тарын жүргізіп, шаң басқан көне тарихи мұрағаттарды ақтарып, төңкерудің қажеті жоқ. Темірхан Медетбектің «Көк тү­ріктер сарынын» оқып шықсаңыз жет­кі­лікті».

Ол былайша көсіледі: «Еңкіп-еңкіп соқ­қанда,Таудың денесінен,Тастар бұр­шақ боп құйылды, Серпіп-серпіп соққанда,Үзіп жібердім, Шынжыр боп шырмалған, Бұғау боп күрмелген түйінді, Күрсінгенімде – Күн күркіреді. Сіл­кін­ге­німде – Жер тітіренді, Хахахулап, Жар салғанымда, Аспандағы бұлттар, Жерге қонды, Ахахулап, Ән салғанымда, Аспандағы құс біткен, Көлге қонды. Еңкейгенге еңкейдім, Шалқайғанға шал­қай­дым. Асқанның орманын Отындай өрте­дім, Тасқанның көлдерін Астаудай төң­кердім. Қысқанда қу ағаштан бу шығардым. Сыққанда, Қара тастан су шы­ғар­дым. Атанды асықтай аттым, Қар­сы келгенді, Қазықтай қақтым. Ал­ша­йып жүрдім. Талтайып тұрдым». Сөйтіп Темірхан ақын Көк түріктердің рухын тірілтіп, әдебие­тімізге үлкен олжа салды. Оның тың формалық ізденістері де, батылдығы мен өткірлігі де, еркіндігі мен шынайы­лы­­ғы да, көркемдігі мен арна бұзған ағыс­­тары да қазақ поэзиясының көк­жие­­гін бұрынғыдан да кеңейтті деуге то­лық негіз бар.

Әйтпесе: «Ғасырлардың түбiнен, Бос­тан­дығымды iздеп шықтым. Сада­ғым­­ды алдым, Найзамды ұштадым. Жол­ға шығарда, Қотыр тай ұстадым. Қолым тигенде ол – Құнан, Жүген сал­ған­да – Дөнен, Ер салғанда – Бестi болды. Екi аяқтыдан естi болды. Асу-асу тау­ларда, Темiр таяқ алдым. Темiр етiк кидiм. Аязға тоңдым. Аптапқа күйдiм. Жетi басты Жалмауызға жолықтым. Құл­дай қиналдым, Күндей торықтым. От да­риясын кештiм. Шыңдардың үстiмен Бұлт боп көштiм. Арсы-гүрсi шулаған, Теңiз­дерден өттiм. Қанымды төктiм, Қабыр­ғамды сөктiм. Жол ұзақ болды, – Артым құз, Алдым мұзарт болды. Замана суығы, Жүрегiмдi сығып, Жанымды қарыды. Астымдағы тұлпарым, Тулақтай арыды. Темiр етiгiм, Теңгедей болды. Темiр таяғым Тебендей болды. Мен оған зорға жеттiм» деген рухты жыр жол­дарын оқығанда, бостандықтың баға­сын ерекше сезініп, өзің де ұлы дала­ның төсін еркін кезген Көк түріктің ұрпа­ғы екендігіңді ерекше мақтан тұтып масай­рай­сың.

«Шолпан, қинама! – Сен, сенбе, Сен мейлі, Менің базарға, Барғым кел­мей­ді. Базардан не көрем! – Қазақты көрем, Қазақты көріп, Азапты көрем, Дорба сүйреткендер де Қазағым. Арба сүй­рет­кен­дер де Қазағым. Құлап жатқандар да Қазағым. Жылап жатқандар да Қазағым. Сұрап жатқандар да Қазағым...Қазағым, Қазағым, Қазағым, – Азабым! Шолпан, қинама! – Сен, сенбе, Сен мейлі. Менің базарға Барғым келмейді. Қазақ­тың азабын, Көргім келмейді» деген өлеңді оқығанда, күнделікті тір­ші­лік­­тегі қазақтың басына түскен батпандай жүкті бір өзің көтергендей әсерде қала­с­ың.

Осы тұста Темкеңнің өмірбаянына қа­тысты сәл шегініс жасасақ, ол 1945 жыл­дың 6 наурызында Түркістан кен­ті­нің қасындағы Нұртас Оңдасынов ауы­лында дүние есігін ашқан. Әкесі Медетбек пен анасы Жадыра қара­па­йым шаруа адамдары. Өзінен үлкен бес апа­йы болған. Отбасының 55 жасында көрген жалғыз ұлы. Оның ақындық жолға түсуі туралы мынадай тәтті есте­лі­гі бар: «Менің Түркістандағы темір­жол мектебінде оқып жүргенде Жұма­ға­­ли Әбуов деген парталас досым болды. Қазір ағылшын тілінің маманы. Ғы­лым докторы. Мақалалар, өлеңдер жазды. Мен де соған еліктеп қолыма қағаз, қалам алатын болдым. Екеуміз ағайын­ды қоңыр қаздай болып аудандық газетке барамыз. Әрине ондағы ағайлар өлең­­деріміздің беттерін шимайлап-ши­май­­лап қайтарып береді. Бәрібір қайт­­паймыз. Тауымыз шағылмайды. Бір­шама уақыт өткеннен кейін жаңа өлең­де­рімізді қайтадан алып барамыз... Ақы­рында, бір күні менің:

«Қабырғада сұр шеге, Ұстап тұр ғой киімді. Мен де сондай өмірге, Болсам деймін тиімді», деген шумағым жарық көрді. Сол күні мен үшін іргеміздегі Қаратау қарс айырылып, алдымыздағы көл­денеңдеп ағып жатқан Сырдарияның суы сирақтан келмей қалды. Алғашқы әсер осылай!».

Өз әулетінен атақты ақын Молда Мұса, танымал мемлекет қайраткері Нұртас Оңдасынов шыққанын, ал наға­шы­лары Сұлтанбек Қожанов, Саттар Ерубаев, Сабырхан Асанов сияқты бір­туар тұлғалар екенін де мақтанышпен еске алып отырады.

Үлкен әдебиетке келуіне ықпал еткен қазақтың ақша бұлт ақыны Әбу Сәрсенбаев болған. Әбу ақсақал Қадыр­мен, Жұмекенмен, Әбішпен таныстыра­ды. Шерхан Мұртазаның редактор болған кезінде «Лениншіл жас» газетіне 1964 жылы 6 тамызда алғаш рет өлеңдер топ­та­масы жарияланды. Әбу аға академик Қажым Жұмалиевке өзі жетелеп апарады. Әдебиет пәнінен мол дайындығы бар жас талап КазПИ-дің филология фа­кул­ьтетіне оқуға түсіп, бітірген соң Маң­ғыстауға аттанып қатардағы мұ­най­­шы болып еңбек етеді. Өз айтуынша, басты кітабы «Көк түріктер са­ры­­нының» алғашқы ұшқындары сол киелі Маңғыстау жерінде қанына біткен, жаны­на дарыған.

Түркістанда туған, Маңғыстауда шың­далып, ширыққан қазақтың ешкімге ұқсамайтын ақыны Темірхан біраз жыл­дардан кейін Алматыға оралды. Қаламгерлік жолын Түркістан аудан­дық газетінде корректор болып бастаған ол көп жыл Маңғыстау об­лыстық газетінде, теледидарында, сосын «Егемен Қазақстанның» Маң­ғыс­таудағы меншікті тілшісі болып қыз­мет істеді. Алматыда алты жыл Қазақстан Жазушылар одағының екінші хат­шысы болды. Кейін «Жұлдыз», «Ақи­қат» журналдарының Бас редакторы болып абыроймен қызмет атқарды. «Көк түріктер сарыны» кітабы үшін Мем­ле­кеттік сыйлықтың лауреаты атанды. Өткен жылы Президент Жарлығымен «Па­расат» орденін иеленді.

Осыдан тұп-тура бес жыл бұрын Мұхтар Әуезов атындағы Қазақ Ака­де­миялық театрының ғимаратында Тем­кең­нің 70 жылдық мерейтойлық салтанаты өтті. Кешті жүргізуді Темағаң маған сеніп тапсырды. Оған дейін де бірнеше мәрте ағамен бірге сапарлас болдым, одан кейін де ағалы-інілі сыйлас болып келеміз. Мені ерекше іш тартып, жақсы көретінін білемін. Көп сырларымен бөліседі. Бірде: «Бауыржан, Жазушылар одағының жұмысы өте ауыр. Оны өз басымнан өткізгенмін. Күні бойы тыным таппай жұмыс істейсің. Бәрі ақын-жазушылар үшін. Бірақ кешке үйге қайтқанда, ойланып қарасаң, түк бітірмеген сияқты болып тұрасың!» деп кеңкілдеп күледі. Күлкісі де өзінің өлеңдері секілді ешкімге ұқсамайды.

Сөзімізді екі ғасырдың абызы атан­ған кешегі өткен ер Әбіш ағаның мына бір сөздерімен түйіндегім келеді: «Сонау «Сапар алдында», «Алыс шақы­рым­дар­дан» бастап бүгiнгi таңдағы бас­ты кiтабы болып табылатын «Көк түрiктер сарынына» дейiнгi барша шығармалары үшiн Темiрхан өзiн Маңғыстауға қарыздар санайды. Өйткенi ол: «Арымас аттар мiнетiн, тозбас тондар киетiн; қара тастарды қақ жарып, қарағайдай қап­тап өсетiн; қара нарлары шудалары жел­кiлдеп қара бұлттардай көшетiн; айғыр­лары күнге қарап кiсiнеп, биелерi айға қарап құлындаған; кетiссе – бұ­рыл­маған, сөздерiн тасқа қашаған; алып­соқ­тарының итаяғын оюлап жезден жаса­ған; қамалдары құлжалар шыға алмас, ақар-шақар құз болған; қағандары күн астындағы Күнiкей қызды алған; күн жағы күмiс дiңгектi, ай жағы алтын дiңгектi ордада отырған; сол жақтан келгендi жапырған, оң жақтан келгендi опырған; желдей аңқылдап, сұңқардай саңқылдап сөйлейтiн таудай биiк халық едiк. Алып едiк», – дейтiн баяғы дәуреннiң өлi мұрағаттарын да, тiрi жұрағаттарын да осы бiр қиян түбектен қапысыз көрiп үлгердi. Сол үшiн: «Ұлы Далам ұлы Елiмдi қуғынға салды; көз көрiп, құлақ естiмеген қырғынға салды; тұла бойын түгел тiнтiдi; киiздей қақты, тулақтай сiлкiдi; адамдарын бiрiн-бiрiне айтақтап, бiрiн-бiрiне қан жоса қылып қаптырды; бiрiн-бiрiне малға ұқсатып бақтырды. Құтырып алды: арыстарының терiсiн тiрiдей сыпырып алды; аруақтарымды күңiрентiп аяғынан сүйреп, моладан шығарды; неткен халық шыдамды?! Көген қырқылып, керме мен желi үзiлдi; қара нарларымның омақасып белi үзiлдi; қазанаттарымды қыл бұрау салып шырқыратты; жүрмесiн деп табанымды тiлiп, жылқының қылын қиып салды; басын көтермесiн деп мойныма құрық салды; сөйлемесiн деп аузыма кiрдiң тасындай ап-ауыр құлып салды», дейтiндей кесапатты күнi кешеге дейiн кешiп келген кермаңдай қауымды да осы арада кезiктiрiп, оның келеңсiз кер тағдырын өз көзiмен көрдi. Бiрге жүрiп егiлiп, бiрге жүрiп сөгiлдi.

Өлеңдерiмен де, өмiрiмен де қазақ азаматы үшiн қазақ даласының қай түкпiрi де өз ауылы, қазақ баласының қай тумасы да өз бауыры екендiгiн мей­лiн­ше дәлелдеп бере алды. Темiрхан – тәуел­сiздiктi жан-тәнiмен қабылдап, жан-тәнiмен жырлап келе жатқан, қары­ны­ның ашқанына емес, қауымынан қасиет қашқанына қайғыратын, елдiктiң мәсе­лесiнде күнi кешегi таңдайындағы азды-кем тәттiнi аңсайтын еркенiң емес, бәз-баяғыдан маңдайы ашылмай келген халқының жолы мұнша неге қатты бол­ғанына шамырқанған еркектiң сөзiн сөйлеп, дәйiм iрi турап келе жатқан арқалы ақын. Бұл үшiн де от пен судан өткен, талай нәрсенiң шын бағасына жеткен салиқалы азамат бола алу керек едi».

Жасай бер, ғұмырлы бол, қара тас­тар­ды қақ жарған қарағайдай еңселі ақын ағам!

 

Бауыржан Жақып,

 Қазақстан Жазушылар одағы басқарма төрағасының орынбасары,

ҰҒА корреспондент-мүшесі